Oude bassreflex speakers verbouwen

Pagina: 1
Acties:

• rglasbergen
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-12-2025
Beste Allemaal,

Ik wist niet zeker of ik dit in zelfbouwspeaker topic kon plaatsen (gezien de leeftijd daarvan) daarom dus maar hier.

Mijn oude geluidsinstallatie waar de pc op aangesloten was heeft de geest gegeven. Nou is dit op zich niet zo erg, want die gebruikte ik toch amper meer. Maar nu heb ik een aantal speakers over, 2x Sony SS-SR115 en 2x Sony SS-H 2800.
Nu heb ik het idee om hiermee een soort van media wand te maken op mijn slaapkamer. Om deze zo plat mogelijk te houden zouden de speaker behuizingen ongeveer de helft minder diep moeten worden.
Om hetzelfde volume te behouden, zou ik de behuizing simpelweg dubbel zo hoog kunnen maken.

Gaat dit inderdaad op, of zitten er wat meer haken en ogen aan?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij [al weet ik weinig van geluidsgolven] gaat die vlieger niet helemaal op, omdat de weerkaatsing anders wordt,

Hoe het wel moet, zou ik niet durven te zeggen, Persoonlijk zou ik denken dat je juist de hoogte van ook naar beneden moet brengen, wel evenredig natuurlijk.

People as things, that’s where it starts.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan niet zomaar in de geluidskast van de speaker gaan zagen, daarmee vervorm je heel het geluid dat uit de speaker komt. Wil je een minderdiep exemplaar, dan moet je voor een andere speaker kijken.

• rglasbergen
Hmm, dat vreesde ik al.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Trial en error het is maar net wat je kwaliteitseisen zijn, geluid zal eruit komen klinkt het super waarschijnlijk niet. Maar heb je de tijd en de lol ervan zou ik zeker doen want wie weet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rglasbergen
Ik heb inderdaad al wat wegwerp planken meegenomen van het werk. Nog een beetje sparen en ik heb genoeg afval bij elkaar en hopelijk kan ikhet komend weekend proberen.

resultaat zal ik posten:)

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

rglasbergen schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:29:
Ik heb inderdaad al wat wegwerp planken meegenomen van het werk. Nog een beetje sparen en ik heb genoeg afval bij elkaar en hopelijk kan ikhet komend weekend proberen.

resultaat zal ik posten:)
Zolang je het volume gelijk houdt en ervoor zorgt dat je een basreflex pijp, met dezelfde afmetingen als die in de originele kast zit, plaatst, dan is het helemaal geen probleem. Bij een bas-reflex systeem zijn de lengte-breedte-diepte verhouding lang zo cruciaal niet (binnen grenzen uiteraard) als de totale inhoud van de kast. Dus als je die gelijk houdt, is er geen probleem. .
Als je het goed doet, kan het geheel wel eens beter gaan klinken dan de originele speaker. Dit komt omdat je de baffle (voorkant van de luidspreker) vele male groter maakt en de wanden van de kast (ik vermoed dat de achterwand zelf gewoon een muur zal zijn) veel steviger kunnen worden dan het origineel.

Je zit hooguit met plaatsing van de luidsprekers, want voor een optimaal resultaat zou je ze eigenlijk moeten 'richten' op de luisterpositie, waardoor je ze eigenlijk een beetje scheef in de muur moet bouwen.
Ik zou voor het bouwen ook eens gaan testen met de optimale plaats van de luidspreker, want de plaatsing in de ruimte kan heel goed de weergave beïnvloeden. Dus ietsje hoger, of ietsje lager in de wand kan op de luisterpositie al een redelijk verschil maken.

Succes ermee en laat vooral de resultaten zien.

[ Voor 44% gewijzigd door Killer op 24-09-2012 22:07 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Pagina: 1