Defect systeem ge-upgrade, nieuwe PSU of niet?

Pagina: 1
Acties:

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
[achtergrond info]
Helaas is recentelijk m'n reken-PCtje overleden. M'n P6T met i7 965 (welke altijd @ 3.7ghz liep - 145 FSB) was eruit geklapt, m'n USB en onboard geluid hield er mee op en dat is toch lastig...

M'n game systeem was met een P6T SE en i7 920 D0 uitgerust welke ik maar even heb overgeplaatst. Die CPU liep altijd op 3.15Ghz (fsb 150mhz - geen vcore verhoging nodig) en dat werkte opzich prima. Ik had in de haast even van een kennis een i7 920 C0 te leen met het idee dat ik die zou overnemen, maar tot mijn grote schrik werkte mijn P6T helemaal niet stabiel meer. Omdat ik die machine niet opnieuw wilde installeren dus maar even de P6T SE met CPU (de D0) overgezet. Presto.

Maar toen zat ik dus wel zonder game-internet-audio PC... Waarop ik toch maar besloot een nieuwe te knutselen.

[systeem info]
Deze config is als volgt geworden:

- i5 3570K (geen OC, 3.8ghz is zat voor nu) - met Mugen 3 push-pull
- 8GB Corsair 1600mhz cl8 (2 strookjes)
- Gigabyte z77x-UD3H
- Samsung 830 128gb

En daar dan de rest van m'n hardware bij die dus "over" was van m'n "vorige" systeem:
- Asus GTX 560TI DC (stock snelheden)
- 3 schijven, 750 seagate, 640 WD green, 2TB WD green.
- Samsung DVD writertje, (voor ms office / adobe dat was het wel - kan er wel uit)
- 3 casefans in een CM Silencio 550 (nieuw voor de USB 3 en SD reader)

Hier begint de vraag:
Nu dan het probleem: Dit game systeem heeft een Recom PowerEngine 600W (Singlerail 40A), de variant die later net aan 80 plus heeft gekregen, maar toen als 550W is gerebrand.
Deze voeding lijkt perfect stabiel maar is inmiddels wel 4 jaar oud. Bios 12v geeft netjes >12 V aan, 3.3 is 3.367V dus alles lijkt in orde. Behalve dat m'n Silencio 550 alles behalve silent is, want de fan in de PSU is aan het rammelen.

Nu kan ik deze voeding open schroeven en er een nieuwe 140mm fan in proppen, maar het is mij niet helemaal duidelijk of ik dat goed ga krijgen: de kabeltjes in de voeding naar de fan zijn allen zwart! Daarnaast kan de voeding niet "netjes" opengschroeft worden, ik zal em wellicht wat geweld moeten aandoen, gezien een zijstrip vastgelijmt lijkt. Het laaste wat ik natuurlijk wil is dit nieuwe systeem verklooien door een fan te gaan vervangen.

Als ik even snel reken heb ik het volgende nodig voor dit systeem:

Cpu: 77W
MB + USB stuff: 135W
VGA: 160W
sata-molex: 40W
Zootje fans: 12W
Oftwel een 424W aan gebruik, maal 1/0.78 = 550W max. Maar corrigeert u maar als ik ernaast zit!
Een toekomtste milde OC is niet uitgesloten, aan de andere kant, ik wil het wel 24/7 en enigsinds zuinig houden.

Kan ik beter een Seasonic M12II 550W gaan halen? Een Corsair of SuperFlower? Of zit ik met een mooie stille nieuwe 140mm fan in m'n Recom voeding wel weer goed? (Deze zal nu het merendeel van de tijd toch maar 130W verstoken, gaat nog wel even mee?)

Omdat ik net al onverwacht 650eu moest spenderen ben ik momenteel niet zo happig op weer 60-80 euro erbij te leggen. Ik ben ook vooral benieuwd naar een beetje gunstige prijs/kwaliteit voedingen, ik zou het eigenlijk niet over de 90-100eu willen laten gaan...

Verwijderd

djunicron schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:15:
Hier begint de vraag:
Nu dan het probleem: Dit game systeem heeft een Recom PowerEngine 600W (Singlerail 40A), de variant die later net aan 80 plus heeft gekregen, maar toen als 550W is gerebrand.
Dat lijkt mij sterk aangezien Recom helemaal geen voeding van 550W heeft met een 80PLUS certificaat. ;)
http://www.plugloadsoluti...Detail.aspx?id=124&type=2
Behalve dat m'n Silencio 550 alles behalve silent is, want de fan in de PSU is aan het rammelen.
Goedkope sleeve bearing fan die leven idd niet lang.
Nu kan ik deze voeding open schroeven en er een nieuwe 140mm fan in proppen, maar het is mij niet helemaal duidelijk of ik dat goed ga krijgen: de kabeltjes in de voeding naar de fan zijn allen zwart!
Op het PCB wil ook wel eens staan wat plus en min is.
Daarnaast kan de voeding niet "netjes" opengschroeft worden, ik zal em wellicht wat geweld moeten aandoen, gezien een zijstrip vastgelijmt lijkt.
Veel voeding hebben een beetje 'geweld' nodig om open te willen, maar lijm zal er waarschijnlijk niet gebruikt zijn. Waarschijnlijk klemt het gewoon een beetje.
Als ik even snel reken heb ik het volgende nodig voor dit systeem:

Cpu: 77W
MB + USB stuff: 135W
VGA: 160W
sata-molex: 40W
Zootje fans: 12W
Oftwel een 424W aan gebruik, maal 1/0.78 = 550W max. Maar corrigeert u maar als ik ernaast zit!
Een toekomtste milde OC is niet uitgesloten, aan de andere kant, ik wil het wel 24/7 en enigsinds zuinig houden.
Als je op 424W max uit komt waarom doe je er dan nogmaals wat bij op? En als je mobo en USB spul 135W trekt wat voor extreme koeling heb je dan wel niet op je moederbord, dat is meer dan twee maal zo veel als de CPU en die heeft al een beste koeling nodig. ;)
[b]Deze voeding lijkt perfect stabiel maar is inmiddels wel 4 jaar oud. Bios 12v geeft netjes >12 V aan, 3.3 is 3.367V dus alles lijkt in orde.
Wat het bios zegt zegt helemaal niks, niet alleen omdat die waardes totaal niet betrouwbaar zijn, maar ook nog omdat het aantal volt niet het enige is wat van belang is.

Jouw voeding, de Recom Power Engine van 600W heeft naar mijn weten namelijk Fujiyuu condensators, één van de grootste bagger condensators die je zal vinden. Deze condensators hebben dus een relatief vrij korte levensduur en beginnen dan bol te staan en gaan daarna lekken, waarna ze uiteindelijk zelfs kunnen ontploffen. Condensators aan de secundaire kant van de voeding moeten ervoor zorgen dat de rimpel (die altijd ontstaat bij het omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning) zo laag mogelijk te houden. Condensators die zijn gaan lekken zijn hier vanzelfsprekend niet meer goed tot instaat. Dan kan het dus zijn dat de voeding bijvoorbeeld geen relatief stabiele 12V meer afgeeft maar heel snel tussen de 11V en 13V wisselt. Met een multimeter zul je dit echter niet zien en in je bios of met andere software al helemaal niet. Om dit te meten heb je een oscilloscoop nodig.

Dus als je de Recom voeding open hebt en je ziet bol staande condensators en die kans is redelijk aanwezig dan zal dat waarschijnlijk de reden zijn dat je vorige moederbord er mee is opgehouden en dan is de voeding nu al lekker bezig met zijn nieuwe slachtoffer.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:42:
Dus als je de Recom voeding open hebt en je ziet bol staande condensators en die kans is redelijk aanwezig dan zal dat waarschijnlijk de reden zijn dat je vorige moederbord er mee is opgehouden en dan is de voeding nu al lekker bezig met zijn nieuwe slachtoffer.
Helder verhaal, ik ga morgen eens op pad voor een Seasonic M12II 520W

Verwijderd

Goede voeding als je een modulaire voeding wil, als modulair je niet veel uitmaakt is de pricewatch: Super Flower Golden Green SF-450P14XE een betere koop.

Ga je de Recom ook nog openen?

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:20:
Goede voeding als je een modulaire voeding wil, als modulair je niet veel uitmaakt is de pricewatch: Super Flower Golden Green SF-450P14XE een betere koop.

Ga je de Recom ook nog openen?
Jazeker, de Recom trek ik nog wel even open voor de info, maar niet vanavond, maar zodra deze eruit is. Ik ga em daarnaast ook ritueel kapotschieten als dat de schuldige blijkt te zijn.

Nu openen heeft ook niet zoveel zin, ik heb geen 140mm fans meer over. (balen die maat, want ik heb nog zeker 5 goede 120mm fans liggen)

Modulair of niet doet er niet zoveel toe, maar ik kan niet zonder deze PC deze week. Afhalen bij Informatique (of Alternate) heeft meer de voorkeur dan bestellen en wachten. Ik wil ook eigenlijk geen minuut te lang dan dit nieuwe systeem draaien met deze voeding, maar ik moet vanavond gewoon nog even doorwerken.

Oh, en hartelijk bedankt voor je hulp! :)

[ Voor 9% gewijzigd door djunicron op 24-09-2012 21:26 ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Zo, klaar voor vandaag, dus even de voeding geplukt. Plaatjes zal hier later posten.

Ik zie geen openbarstende condensatoren eigenlijk. Er is er maar één die wellicht dubieus eruit ziet, er zit een kauwgom tegen aan, maar dat kan ook lijm weest zijn om dingen bij elkaar te houden. Alle tops zijn nog keurig plat. MIsschien één aan de zijkant gebarsten dus, maar de plaatjes komen later nog wel.

Wat het interne bordje betreft, eigenlijk ziet het ding er niet crappy en budget uit... Het lijkt eigenlijk best op wat je in een Corsiar CX 500W builder ziet zitten. En goed, die prijsklasse zat het ding ook wel een beetje (4 jaar terug €89 - 1-6pin pci-ex en 1-8pin naast 8 pin cpu en 24 pin mainboard was toen best prijzig nog)

Netjes alu-spreaders, plastic afdekkingen, geen rommelig soldeerwerk, maar misschien wel een wazige layout.

Verwijderd

Voeding zelf is ook niet geheel bagger alleen de condensators zouden dat wel kunnen zijn, ten zei er anderen in zitten. Wat voor merk hebben ze?

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Ik kan niet zo snel echt duidelijk een merk onderscheiden... Het is een beetje bijelkaar geraapt zooitje lijkt het.

Ik zie staan:
- YAY
- KM105C (staat op de meeste)
- Chemi-C0
- CB

Waarschijnlijk heb ik nu allemaal losse onzin van de condensatoren opgelezen, ik heb eigenlijk het idee dat het allemaal merkloze zooi is, maar goed, ik heb hier totaal geen kennis van.

Inmiddels zit er een 520W Seasonic in m'n systeem en issie lekker stil. Nadeel is alleen dat ik nu m'n NAS de hele tijd hoor draaien! ARGH!

Verwijderd

CB en YAY zegt me niks, maar KM105C en Chemi-C0 klinkt dan weer als Nippon/United Chemi-Con wat weer een goed merk is. Al zou het natuurlijk ook goedkope Chinese namaak kunnen zijn. :p

• Madoga
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
Die KM 105c zijn volgens mij C(r)apXon. Niet echt geweldig, maar ook niet de grootste rotzooi.

Samxon heeft volgens mij ook een KM serie. Wellicht iets beter dan capxon maar nog steeds laag budget onderdlelen. Volgens mij gebruikt andyson alleen geen samxon.

Er zijn vast nog wel meer bedrijven met een km serie. Maar het lijkt me sterk dat recom/andyson NCC caps in een budget voeding zetten.

Rest kan ik je ook niet vertellen zonder de fotos te zien. Zal wel JunFu zijn en in het beste geval Teapo.

[ Voor 71% gewijzigd door Madoga op 25-09-2012 15:16 ]

Pagina: 1