Toon posts:

Future proof desktop 400 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT,

Ik heb op het moment een 775 systeem en vind het tijd voor een compleet nieuw systeem.
Ik probeer een beetje een best bang for buck PC bij elkaar te krijgen. De voeding en grafische kaart zal ik uit mijn huidige computer meenemen. Het gaat om een Cooler master 400 watt voeding ,en een ATI 4890.

Mijn doel: Guildwars 2 goed speelbaar
Toekomst: Battlefield 3 op Ultra 1920x1080 (AA hoeft niet persee aan)

Op het moment heb ik de volgende lijst samengesteld.
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 66,90€ 66,90
1G.Skill N T F3-10600CL9S-4GBNT€ 16,03€ 16,03
1AMD FX-8150 Black Edition€ 167,30€ 167,30
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 56,90€ 56,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,13

Ik heb gekozen voor een FX 8150 omdat deze wat goedkoper is dan de i5/i7 varianten, uit benchmerks die ik bekeken heb, is de processor niet zo heel veel langzamer dan de i5/i7's en ook uit benchmarks blijkt dat battlefield 3 het meest gpu afhankelijk is. Vandaar deze keuze.
Het ram, nja het is maar 4 GB, dit omdat ik dan altijd nog een reepje of 2 erbij kan kopen.
Het moederbord ivm de prijs, en sata 600. Verder hebk er niet zo veel verstand van maar denk niet dat een 870chip of een 970 chipje op het mobo een verschil zal zijn. (correct me if im wrong)
De kast heb ik gekozen omdat deze plek heeft voor een proc koeler van max 170mm, videokaarten passen hier ook prima in. Deze kast heb ik ook als vorige computer gehad en was er erg tevreden over.

Uiteindelijk als ik met dit systeem geen bt3 kan draaien (zonder gpu upgrade) dan zal ik uiteraard een kaart erbij kopen. Mijn voorkeur ging uit naar de nieuwe gtx 600 serie maar deze heeft een pci 3.0 nodig en dat heeft mijn mobo niet. Vandaar zou ik graag van jullie willen horen of er alternatieven zijn, of dat ik toch zoals mijn vorige computer voor een GTX 580 zal moeten gaan.

Op sommige gebieden heb ik wel verstand, maar ik denk dat met uiteindelijk elke redelijke hardware, of het nu ATI, AMD, Nvidia of Intel is, je je doel wel kan bereiken.

Ik dank u voor uw tijd en reacties.

Mvg

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Lees ik er overheen of heb je geen HDD/SSD?
Een SSD is erg aan te raden, voelt sneller aan enzo.

Mij werd de AMD FX altijd afgeraden, babyziektes, weinig per core performance en stroomslurpend. Je kunt veeel beter iets meer in een i5 investeren, het betaald zich uit :)

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-04 13:59
De GTX660 kun je gewoon gebruiken hoor met een PCi Xpress 2.0 slot.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 15:25:
Het ram, nja het is maar 4 GB, dit omdat ik dan altijd nog een reepje of 2 erbij kan kopen.
Als je maar 1 ram module neemt, gaat het in single channel draaien, wat een stuk langzamer is dan dual channel. Daarbij is ramgeheugen tegenwoordig erg goedkoop en lijkt mij dit niet het juiste punt om op te bezuinigen. Neem dan liever een setje als dit Corsair Vengeance geheugen, daar ga je veel langer plezier van hebben.
Mijn voorkeur ging uit naar de nieuwe gtx 600 serie maar deze heeft een pci 3.0 nodig
Hij heeft het niet nodig, hij is wel pci-e 3.0 capable. Je kunt b.v. een GTX660Ti prima op pci-e 2.0 laten draaien, één single-gpu kaart komt bij lange niet aan de bandbreedte limiet van pci-e 2.0. Pas wanneer je het gaat hebben over een GTX590, GTX690 of HD6990 dan kan je "iets" van performance increase merken bij het gebruik van pci-e 3.0.
Echter neem ik even aan dat een videokaart upgrade van latere zorg is en dus niet binnen dit budget zet.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Inderdaad, je kunt beter voor een i5 gaan, betere singlecore performance en een stuk zuiniger.
Dan krijg je zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 163,30€ 163,30
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,45€ 36,45
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,30€ 60,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,05

Kost je zo'n 425 euro, dan heb je er ook een SSD bij. SSD zorgt voor een flinke toename in snelheid bij dagelijks gebruik, dus is zeker de moeite waard om te nemen. :)
Later kun je er mooi een nieuwe videokaart insteken, maar ik denk dan wel dat het aan te raden is om er ook een nieuwe voeding bij te kopen, niet alle Cooler Master voedingen zijn namelijk even goed ;)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou zowel die octocore als een i5 schrappen. Ze zijn allebei te duur voor wat jij wilt.

Neem een AMD PhenomII x4 965BE. Ja, dat is een oude, maar hij doet het prima en kost minder dan 100 piek terwijl hij snel is, en nog heel goed overklokbaar is.

SSD is ook redelijk nutteloos als ik eerlijk ben, hij zorgt alleen voor sneller opstarten, verder geen performance winst. En bij dit budget wil je zoveel mogelijk performance per euro. Kast kan ook goedkoper. Bitfenix heeft erg goede voor een zacht prijsje. De Outlaw en de Merc zijn aan te bevelen en kosten uit mijn hoofd 40 euro, ongeveer.

People as things, that’s where it starts.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

VasZaitsev schreef op zondag 23 september 2012 @ 18:34:
Ik zou zowel die octocore als een i5 schrappen. Ze zijn allebei te duur voor wat jij wilt.

Neem een AMD PhenomII x4 965BE. Ja, dat is een oude, maar hij doet het prima en kost minder dan 100 piek terwijl hij snel is, en nog heel goed overklokbaar is.

SSD is ook redelijk nutteloos als ik eerlijk ben, hij zorgt alleen voor sneller opstarten, verder geen performance winst. En bij dit budget wil je zoveel mogelijk performance per euro. Kast kan ook goedkoper. Bitfenix heeft erg goede voor een zacht prijsje. De Outlaw en de Merc zijn aan te bevelen en kosten uit mijn hoofd 40 euro, ongeveer.
Dat is echt een hele oude processor, dat is echt geld weggooien als je die nu nog gaat kopen.
SSD geeft de gehele pc beleving een boost, hij start sneller op, reageert snelle op taken en spelletjes laden sneller.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

brilsmurfffje schreef op zondag 23 september 2012 @ 18:38:
[...]

Dat is echt een hele oude processor, dat is echt geld weggooien als je die nu nog gaat kopen.
SSD geeft de gehele pc beleving een boost, hij start sneller op, reageert snelle op taken en spelletjes laden sneller.
Iemand met een klein budget die wilt gamen heeft zo goed als niks aan een SSD. Leuk dat windows 30 seconden sneller opstart en dat BF3 ook wel 20sec sneller laadt. Ervan uitgaande dat hij een 7200RPM schijf heeft althans. Hij kan beter 100 euro extra uitgeven aan videokaart, heeft ie weer wat FPS extra, altijd welkom.

En die proc is inderdaad 2 jaar oud, niet heel oud dus. Heel oud is een Pentium 4 of een Athlon x2. Een Phenom II quadcore is nou eenmaal een prima "budget" game cpu. Een cpu is gewoon minder belangrijk als je wilt gamen dan je CPU. Hij bespaard er meer dan 50 euro op, kan ie mooi in zijn zak houden of een nog betere videokaart voor kopen, een verschil wat je in-game wél merkt.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op zondag 23 september 2012 @ 18:43:
[...]
Een cpu is gewoon minder belangrijk als je wilt gamen dan je CPU.
'Een cpu is gewoon minder belangrijk als je wilt gamen dan je GPU' bedoel je zeker ;D

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Je moet het zelf weten, maar het lijkt me sterk dat SSD alleen 'leuk' is terwijl het in elk topic aangeraden wordt. Het gaat er niet persé om dat je tijd uitspaart, maar het voelt gewoon 'nieuw' en dat vindt de mens nu eenmaal fijn. Je kunt wel weer zo'n trage HDD nemen maar vaak is juist de HDD de bottleneck van de snelheid van een PC. Je kunt ook alleen een kast, voeding en GPU nemen als de spellen die de TS vooral aan GPU gebonden zijn. Ik zou iets minder FPS overhebben voor deze veel snellere ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Hey thanks voor de reacties.
Ik heb inderdaad al een HDD en zal naderhand nog een 120gb ssd erbij kopen.
Ik was zelf ook nog gaan twijfelen tussen een intel proc of toch de bulldozer.
Ik had namelijk het volgende lijstje nog voor gesteld;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 163,30€ 163,30
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 17,95€ 17,95
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 75,41€ 75,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,66

Alleen twijfel ik tussen het ATX bord hierboven, of de pricewatch: Asrock B75 Pro3-M

Intel leek mij ook wel een verstandigere keuze zodat ik ook later eventueel kan overstappen op een i7.
Past een 160mm processor koeler op zo'n mATX bordje?

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 23:14
Er wordt gepraat over toekomstbestendig op een heel strikt budget en dan wordt er 4GB geheugen in gegooid, een niet-overklokbare dure processor gekozen en wordt er gehint naar een SSD. =/

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mine 2€ 24,70€ 24,70
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,-€ 201,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,45€ 36,45
1MSI Z77A-G45€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,05

Ik zou nog een keer kijken naar de kast, want die is duidelijk niet bang4buck (de Three Hundred two kan bijv. ook die grote koelers huisvesten), en ik zou bij een GPU upgrade die CM 400W voeding ook maar upgraden. SSDs worden heel snel veel goedkoper, dus ik zou hier pas gaan kijken nadat de GPU/etc. al is aangeschaft.

Uiteraard is een Phenom II meer bang4buck. Nu is dat een goede processor, je bespaart er 100 euro mee en je kan hem in de toekomst, als deze niet meer snel genoeg is, simpelweg vervangen voor een nieuwe/veel snellere processor die ook ~100 euro is (enige "verlies" is dan het moederbord/geheugen, maar die zijn natuurlijk dan allang "afgeschreven").

[ Voor 7% gewijzigd door PCBaas op 23-09-2012 21:38 ]

5700X | RX 6600

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:25
De i7 9xx is net zou oud als een phenom II X4 9xx, kijk nog eens naar je vorige post.

Imo is de fx8150 minstens net zo goed als een gelijkgeprijsde i5, maar dan overklokbaar (al zou ik dat laatste niet doen met je huidige voeding).
Ik zou dan ook gewoon je eerste lijstje aanhouden en evt een ssd toevoegen en/of videokaart (evt met voeding) vervangen.

Indien je 4gb geheugen neemt, doe dan wel 2x2gb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik betaal liever ietsje meer en bouw het zelf, vind het namelijk ook wel leuk om dat te doen :P
Verder zag ik in het v&a een i5 2500k die ik waarschijnlijk ga overnemen.
Ik denk dat deze opzich wel vrij future proof is icm een scythe mugen.
Kast is inderdaad niet bang for buck, maar heb deze kast al eens eerder gehad en wou hem graag weer als huidige PC. BF3 zal de zwaarste applicatie zijn die ik ga draaien dus gezien het Cpu zit dat wel goed.
In principe denk ik dat als ik de AMD, of de intel processor pak, ik in beide gevallen wel mijn doel bereik.
Als we uitgaan van de 8150 of de i5 3450/2500k

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mitsumark schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:56:
De i7 9xx is net zou oud als een phenom II X4 9xx, kijk nog eens naar je vorige post.

Imo is de fx8150 minstens net zo goed als een gelijkgeprijsde i5, maar dan overklokbaar (al zou ik dat laatste niet doen met je huidige voeding).
Ik zou dan ook gewoon je eerste lijstje aanhouden en evt een ssd toevoegen en/of videokaart (evt met voeding) vervangen.

Indien je 4gb geheugen neemt, doe dan wel 2x2gb.
Verschil is enkel dat die I7 gehakt maakt van jouw phenom :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:25
Kwa gaming scheelt het 'niks'.
Overigens was dat je argument niet, en als je argument is dat de phenom te langzaam is ben ik het niet met je eens (en dan is de i7 930 het ook).
Geld weggooien is het in ieder geval niet, met die processor kun je huidige games allemaal nog op ultra draaien.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
mitsumark schreef op zondag 23 september 2012 @ 22:54:
Kwa gaming scheelt het 'niks'.
Overigens was dat je argument niet, en als je argument is dat de phenom te langzaam is ben ik het niet met je eens (en dan is de i7 930 het ook).
Geld weggooien is het in ieder geval niet, met die processor kun je huidige games allemaal nog op ultra draaien.
Ik draai ook met een phenom 965 BE en ik kan dit bevestigen, gewoon een goede quadcore processor voor weinig geld. Bf draait als een zonnetje met mijn hd6850.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
.pointer schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:49:
Lees ik er overheen of heb je geen HDD/SSD?
Een SSD is erg aan te raden, voelt sneller aan enzo.

Mij werd de AMD FX altijd afgeraden, babyziektes, weinig per core performance en stroomslurpend. Je kunt veeel beter iets meer in een i5 investeren, het betaald zich uit :)
Een computer kan zichzelf niet uitbetalen, tenzij je hem voor een bedrijf gebruikt.
Daarbij is futureproof een bullshit term, er bestaat niet iets als futureproof.

FX 8150 heeft prima performance, iedereen loopt gewoon om de FX serie te huilen omdat het eigenlijk maar 2 fysieke cores zijn, waarin een soort van 4 threads per core in zitten.
Maar het heeft gewoon de performance van een 8 core.

SSD is de beste upgrade voor je computer, dat is inmiddels wel een feit geworden.
Pagina: 1