Wil beginnen met casemod, waar materialen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Mensen,
sinds de rubriek 'Gathering of Tweakers' (ik blijf het stug zonder 'the' schrijven), is mijn interesse in casemodden helemaal aangewakkerd, zo'n anderhalf jaar geleden ben ik met een vriend begonnen aan een multitouchtable dmv IR ledjes en een plexiglas plaat (onder andere), maar dit is nooit echt ver gekomen, dit gaan we zeker nog eens oppakken, maar meanwhile wil ik graag beginnen met het modden van mijn eerste eigen case, en eigenlijk wil ik het direct mooie en professioneel doen, noem me eigenwijs, maar ik ga het gewoon proberen. de behuizing wil ik van aluminium maken, en snijden dmv de Dremmel tool. Uiteindelijk wil ik er ook LEDjes in gaan bouwen en een plexiglazen plaat.
Maar ok, ik weet niet waar ik een dergelijke aluminium plaat haal, het plexiglas moet nog wel lukken, maar waar haal ik een aluminium plaat van (grofweg) 1mm. Het liefst blijf ik binnen de Nederlandse landsgrenzen qua shops, zodat de bezorgtijd nog enigszins te overzien is. Ik heb de FAQ doorgelezen, maar werd er niet echt wijzer van. Misschien ontvang ik zeer snel een slotje, maar ik hoop dat in de tussentijd in ieder geval 1 iemand een linkje of iets dergelijks heet kunnen plaatsen, so help me out;)!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 19:19

Solid Seal

3D Printer N00b

Check google.

Je kan ze online bestellen en er zijn waarschijnlijk ook wel winkels die ze op stock hebben liggen

http://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-platen.html

een van de google finds :)
Daar kan je ze zelfs op maat bestellen

[ Voor 9% gewijzigd door Solid Seal op 23-09-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Ok, ziet er goed uit, vooral de vlakke plaats is redelijk geprijsd. Heeft iemand een tip hoe je 2 platen haaks op elkaar vastmaakt? Zo van, je wil een bakje maken, hoe maak je de randen dan vast? Soldeersel lijkt me niet de ideale oplossing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 17:07

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Mag ik je een tip geven? Koop een mooie Lian Li kast en ga van daaruit modden.
Als je het nog nooit gedaan hebt dan is dat een prachtig begin.
Momenteel staat er een PERFECTE Lian Li kast op Tweakers voor een veel te lager prijs.

Die kasten zijn ook aluminium. Kun je daar je ding op doen. Zo leer je onderweg ook wat jij handig of niet handig vindt aan deze kast en hoe je het zelf anders zou doen. Doe je erna een echte scratch build.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Maar hoe bedoel je dan modden? Bedoel je dan niet gewoon een computer bouwen met een vooraf gemaakte computerkast? Graag zou ik een custom build maken voor mijn oude laptop, zodat ik die als 'bij-desktop' kan gebruiken, of bedoel je dat ik gewoon die platen gebruik om te modden, graag zou ik namelijk verschillende 'bakjes' maken voor mijn moederbord, harde schijf etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Wat bedoel ik met modden?

De kast aanpassen aan je eigen wensen. Kabelmanagement, koeling, vensters, verplaatsen van onderdelen, verlichting, verven, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Aluminium kun je op elk industrie terrein wel krijgen. Probeer daarvoor eerst eens de ouderwetse goudengids. Hoeken kun je bijv. popnagelen aan een hoekprofiel.

Maar idd, een kant en klare kast/frame is wel handiger als echte beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Om bij het begin te beginnen: blijf realistisch. Je hebt zo te lezen nog niet zo idioot veel ervaring met casemodden en dan leg je met een custom build de lat direct erg hoog. Zeker als ik je dan hoor zeggen dat je wilt 'snijden met de Dremel tool' denk ik dat je érg optimistisch bent. Een Dremel is een prachtig ding maar werkelijk niet de oplossing voor elk modprobleem. Voor rechte lijnen ben je bijvoorbeeld met een decoupeerzaag beter uit, voor kromme lijnen in een aantal gevallen ook, en voor het echt fijne werk gebruik ik persoonlijk liever een figuurzaag en wat fijne vijltjes.

Ik ben zelf eenvoudig begonnen. De afwerking was tamelijk beroerd, en het eindproduct niet fantastisch. MAARRRR: gaandeweg leer je wel wat je beter kunt doen, en wat handig is. Dat in één keer willen doen is gewoon niet haalbaar. Vandaar ook die tip hierboven: begin met een standaard kastje en een standaard systeempje. Gaandeweg ga je dan technieken in de vingers krijgen, gereedschap aanschaffen, en zo krijg je meer ervaring die voor het modden van pas komt.

Uiteindelijk kom je dan vanzelf een keer zover dat je aan een custom build durft te beginnen, maar ook weet dat het goed zal komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 09:46
Als je echt een beetje bouwervaring hebt zou je aluminium zelfs kunnen lassen, mits je hier de materialen en de technische kennis voor hebt.

Ik zou inderdaad een mooie case opzoeken (van alu) en deze modden. Zelfbouw kan later altijd nog natuurlijk, na wat meer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Hmm, misschien wel een idee, mijn schoonvader heeft als het goed is nog een kast liggen, ook aluminium, kijken hoever ik kom. Iemand nog tips als het gaat om laptop-hardware in een desktop proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
ik heb zojuist m'n hele laptop uit elkaar gesloopt en het moederbord op een houten plankje geprikt, inclusief accu, wat nou ultrabooks, dít is pas licht;) Alles werkt, hup, stereo speakertjes van de laptop erop, poorten goed bereikbaar, lekker voor even, maar wil er zeker nog even een mooi projectje van maken.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat wil je eigenlijk, modden of bouwen?

Het is een kunst (ik heb het zelf opgegeven, geen tijd, geen geld om het goed te doen, en ben een beetje uit de LED's en transparante platen gegroeid hoewel je erg mooie strakke niet-flashy mods hebt), en zoals elk kunstenaar: het begint bij het leren van het materiaal.

Voordat je echt gaat modden, denk ik dat je eerst het een en ander moet gaan leren en gewoon: gaan proberen. Door je laptop zo te behandelen weet jij van jezelf ongeveer nu wel wat "legotronica" doet. Een goed begin! Een basis PC kunnen assembleren en weten wat ESD's en elektronica doet is een start. Je hebt hout ook door nu (er zijn een hoop erg mooie hout casebuilds en casemods), en zo begin je. Als je echt een casebuild gaat doen, echter, zal ik zeggen: beperk het risico. Hoe leert een timmerman het vak? Juist. Vogelhuisjes. Ga eerst dus eens een vogelhuisje bouwen of een raspberry pi case. En bouw het vanuit daar uit! Dikke kans dat je eerste werk dik tegen valt, en nergens op lijkt. Je zorgvuldig aangebrachte paintjob zal waarschijnlijk uitlopen op het concept "meh dan maak ik het hele ding maar Oranje". Zo ging het bij mij in ieder geval.. m'n eerste decoupeer klusje werd nog net de politie niet over gebeld... met een dremel bijwerken? Ik ben blij dat ik m'n ogen nog heb, en meer zeg ik er niet over...

Maar goed... voor elk project, en in feite zeg ik nu: begin simpel met een vogelhuisje/raspberryhuisje om het materiaal en je gereedschap te leren, begin met een ontwerp! En welke vogel wil nu niet een designer alu vogelhuisje?

Waterkoeling? Ontwerp! (en test in de badkuip met een manier om lekkages te meten). Ontwerp ontwerp ontwerp!

Veel plezier, maar zet de lat niet hoog. Liever simpel en "winnen", dan gelijk hoog, €2000 verspillen, een oog kwijt raken, de politie die zich afvraagt waar de herrie vandaan komt omdat je je materiaal en gereedschap niet goed combineert, en daarna nooit meer de motivatie om iets te doen. Mijn €0,02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Ok, thanks for the advice, ik weet wel het een en ander van het bouwen van een pc, heb regelmatig een pc gebouwd voor kennissen, maar dan was het niet meer dan in elkaar zetten, zonder fancy LED lichtjes, waterkoeling (heb ik sowieso niet nodig). Ik weet hoe een pc werkt (in meer of mindere mate natuurlijk) en ben vrij technisch aangelegd, alleen heb ik dus geen ervaring met het casemodden.
We'll see, ik zie dit echt als een nieuwe hobby, krijg het niet uit m'n hoofd;)

trouwens, misschien zou een moderator (of iemand anders, ik kan het niet), de titel aan kunnen passen, naar 'tips gevraagd voor eerste mod laptop-->desktop'.

[ Voor 14% gewijzigd door jorrit91 op 23-09-2012 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Dan moet je het vooral doen, maar vooral ook voeden, niet gelijk beginnen aan de hete spaanse pepers (vergis je niet, Alu is een rot materiaal), maar langzaam opbouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

waarom laptop onderdelen in een desktop bouwen? Ik snap er niks van. Dat gaat tegen alle logica in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Nou, ik wil niet per se de laptoponderdelen in een pc-kast bouwen, maar ik wil er eigenlijk het liefst een custom case van maken, nu wordt er gezegd dat het verstandig is om klein te beginnen, dus dat ga ik maar doen, hoe dat precies vorm krijgt weet ik nog niet, maar ik ga het zeker doen.
Ik ga het niet doen omdat het een logisch is, ik ga het doen omdat het me reteleuk lijkt, en deze laptop zijn functie als laptop vervuld heeft, en nu verder mag gaan als een op-z'n-plaats-blijvende pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En een oude laptop is lekker zuinig.

Wel moet je even kijken hoe het met koeling zit.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Ja een htpc is ook lekker zuinig, een Ipad ook.

Laptop onderdelen zitten in een laptop omdat ze een laag verbruik hebben en weinig warmte genereren. Desktop onderdelen zijn sneller en gebruiken meer energie omdat zij die warmte wel kwijt kunnen. Vandaar mijn vraag. Ook zal een laptop geen atx moederbord hebben denk ik, maar ik pruts niet aan laptops dus geen idee :)

Succes met je bouw. Aan de slag! :P

Pagina: 1