TvT aanschaf Opentherm module en thermostaat Vaillant VHR 35

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:48
Mijn HR ketel, type Vaillant hrExclusief VHR 35/4c beschikt niet standaard over de mogelijkheid om met het Opentherm protocol te communiceren met een klokthermostaat. Hiervoor is een aparte module verkrijgbaar die in de ketel geplaatst jan worden, de VR 33 module als ik het goed heb gelezen en die kost 153 euro excl. plaatsing. Ik beschik ook nog niet over een klokthermostaat die opentherm ondersteund, dus die moet ik eventueel ook nog aanschaffen. De huidige thermostaat zegt alleen aan/uit.

Ik vraag me af of hoelang het duurt om de totale investering om dit te realiseren wordt terugverdiend. Mijn gasverbruik vorig jaar was 1800m3.

Nb. Inmiddels is de spouwmuur geisoleerd en op plaatsen waar nog nodig is dubbelglas geplaatst. Ook heb ik het vermogen van de ketel terug gebracht naar 15kWh ipv 35 waarop hij standaard stond en uitvoertemperatuur op 58 graden gezet, naloop op 5 minuten. Verbruik zal met dit alle hopelijk ook al afnemen in de komende stook periode.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Dat ga je dus nooit terugverdienen. Het zou overigens kunnen dat de ketel beschikt over een eBus ingang. Dit protocol wordt/werd in Duitsland veel gebruikt. eBus is vrijwel identiek aan Opentherm wat betreft mogelijkheden. Zou dus goed kunnen dat je met één van de bijbehorende Vaillant thermostaten wel modulerend kan stoken. Dat is een vraag voor de klantenservice van Vaillant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
Dat vermoeden had ik al. Ik zal Vaillant eens benaderen vwb de eBus mogelijkheden. Dank voor je tip.

Zijn er nog instellingen op de ketel die ik nog kan doen om verbruik te verminderen / comfort verder te verhogen? Iemand zijn VHR 35c optimaal getweaked?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

http://www.vaillant.nl/st...f-30-4-35-4-20-4-25-4.pdf Staan ook de overige mogelijkheden in.

Op blz 15 het rijtje thermostaten wat erbij past.

En hier de brochure thermostaten
http://www.vaillant.nl/st...-leaflet-thermostaten.pdf

De Calormatic 370 is voor ca 180 EUR te koop en zou moeten kunnen moduleren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
Op MP kom ik de Calormatic 360 klokthermostaat tegen die volgens de manual ook moet passen op de hrExclusief 35/4C. Ondersteund ook eBus en lijkt me de voorloper van de 370, alleen via mp voor een 'koopje' te verkrijgen.

Vergt er na de installatie nog inregelwerk? Of doet ie het meteen zoals het hoort? (behalve timers etc)

[ Voor 44% gewijzigd door Hangover_ohoo op 23-09-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De 370 staat er ook voor weinig. In principe werken die dingen uit de doos. Wel even de aansluiting in de ketel omwisselen vóór je de thermostaat aansluit, anders is je nieuwe thermostaat direct alweer stuk.

A'dam PVOutput

Pagina: 1