Toon posts:

Een zwart scherm met de AMD 6950

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem en kan er maar niet achter komen waar het aan ligt.
Om de zoveel tijd (2x gebeurd in 3 maanden tijd) wanneer ik mijn pc wil opstarten,
start hij op met een zwart scherm (er is geen melding op mijn scherm dat er geen signaal is).
Na ongeveer 10x opnieuw opstarten doet hij het weer normaal en kan ik normaal werken.

Nu vraag ik me af waaraan dit ligt.
Ik heb een AMD Sapphire 6950 2 gb waarbij ik de shaders heb unlocked,
en naar 840 core clock en 1325 memory clock overgeclocked.
Ook heb ik de power control options op 20% gezet.

Ik hoop dat jullie mij ermee verder kunnen helpen.

De rest van mijn setup;
2500k stock settings
Gigabyte z68x udh3
corsair xms16 gb ram 1333
corsair cx 600 watts

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
"Ik heb een AMD Sapphire 6950 2 gb waarbij ik de shaders heb unlocked,"
Misschien zijn somige niet stabiel dus flash hem eerst terug naar een 6950, Omdat bij flashen het namelijk zo is dat shaders beschikbaar worden gemaakt die of om ander segment of om de minder goede die's te benutten dicht zaten als dat laatste het geval is verklaart het het.

Verwijderd

Topicstarter
De kaart loopt gewoon stabiel met de unlockde shaders,
idle 30 graden en op full load 60-65 graden.
Ook krijg ik geen artifacts wanneer ik hem een paar uur laat stressen.

Dit probleem is me 2x overkomen in 3 maanden tijd,
de rest van de tijd (circa 10 uur per dag) loop de kaart gewoon goed/stabiel.

• maarten12100
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:36:
De kaart loopt gewoon stabiel met de unlockde shaders,
idle 30 graden en op full load 60-65 graden.
Ook krijg ik geen artifacts wanneer ik hem een paar uur laat stressen.

Dit probleem is me 2x overkomen in 3 maanden tijd,
de rest van de tijd (circa 10 uur per dag) loop de kaart gewoon goed/stabiel.
Het hoeft ook geen artifacts op te leveren maar als ie ze self test niet doorkomt krijg je zwart beeld.
En ja dat het probleem zich nu voordoet is niet gek een voltage verhoging kan ook 2 jaar stabiel lopen en dan opeens net een paar mv te laag zijn.

Als je wilt troubleshooten moet je eerst alles maar factory default zetten.
Je kan natuurlijk ook de kaart in een ander systeem hangen kijken of het dan ook gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
maarten12100 schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:01:
[...]

Het hoeft ook geen artifacts op te leveren maar als ie ze self test niet doorkomt krijg je zwart beeld.
En ja dat het probleem zich nu voordoet is niet gek een voltage verhoging kan ook 2 jaar stabiel lopen en dan opeens net een paar mv te laag zijn.

Als je wilt troubleshooten moet je eerst alles maar factory default zetten.
Je kan natuurlijk ook de kaart in een ander systeem hangen kijken of het dan ook gebeurt.
Bedankt voor de informatie maarten12100, ik waardeer het echt.

Ik heb de kaart een maand lang in een ander systeem gehad op stock setting/shaders,
toen ben ik dit probleem niet tegengekomen.

Het lastige eraan is dat het probleem maar 1x in de zoveel maanden voorkomt (tot nu toe dan),
heb jij misschien enig idee of het ook ergens ander aan kan liggen , voeding , moederbord ?

• maarten12100
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 18:58:
[...]

Bedankt voor de informatie maarten12100, ik waardeer het echt.

Ik heb de kaart een maand lang in een ander systeem gehad op stock setting/shaders,
toen ben ik dit probleem niet tegengekomen.

Het lastige eraan is dat het probleem maar 1x in de zoveel maanden voorkomt (tot nu toe dan),
heb jij misschien enig idee of het ook ergens ander aan kan liggen , voeding , moederbord ?
Als het in een ander systeem niet gebeurt op stock is het beste om hier ook stock te proberen en als het dan binnen twee maanden niet weer gebeurt was dat het.
Met een beetje geluk heb je gewoon een stabiele kaart.

Je voeding kan boosdoener zijn maar die zou wel vakker moeten dippen en niet tijdens de post want hoewel er dan meer gevraagd word dan idle is het maar 20% van je systeem max.

Je moederbord kan rot zijn en aangezien het in dat andere systeem niet is voorgekomen best te verklaren.

Ook zou er ergens kortsluiting kunnen zijn doordat ergens iets in je kast kortsluiten vanwege het resoneren van je kast.
Beste is om het systeem uit de kast te hebben op een stukje slecht geleidend materiaal met enkel de aanknop aangesloten dus geen usb verlengsels, audio verlengsels of andere onnodige dingen.(heb zelf een keer gehad dat de ene keer het systeem perfect opstarte en de andere keer ik een zwart scherm kreeg wat een beveiliging was van het moederbord de boosdoener was een niet goed geïsoleerde reset knop die een stukje metaal raakte van de kast)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan morgen mijn kast openhaal en alles bij na loop om te
kijken of die ergens kortsluitingen zouden kunnen plaatsvinden.

Ik zal ook kijken of ik een andere kaart kan gebruiken voor een tijdje.
Pagina: 1