[W7] Password Protected Sharing lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Het probleem is dit:

"PC één" heeft een map gedeeld via netwerk die ik met "PC twee" wil benaderen. Dit gaat, echter dan is deze map toegankelijk voor het volledige netwerk wat ik niet wil. Het lijkt niet zo vanzelfsprekend blijkbaar om een mapje beveiligd te delen dat niet iedereen op het netwerk eraan kan.

In Windows 7 (beide clients) heb ik de volgende settings toegepast:
- Turn on network discovery
- Turn on file and printer sharing
- Turn off Public folder sharing
- User 128-bit encryption to help protect...
- Turn on password protected sharing
- Allow Windows to manage homegroup connections

Op PC één heb ik 2 gebruikers, Piet en Jaap.
Op PC twee heb ik 1 gebruiker, Jaap.

Dit zorgt ervoor dat ik dus de volgende fout krijg als ik een bepaalde map op eender welk van de twee PC's wil openen, gedeeld via (advanced) sharing met everyone en (NTFS) Security op Administrators, Piet en Jaap:

Windows cannot access \\"PC-één"-PC\Mapje

You do not have permission to access \\"PC-één"-PC\Mapje.

Echter heb ik op PC één hetzelfde Jaap accountnaam en paswoord aangemaakt als de account op PC twee. Dit zou na uren online zoeken toch dé oplossing moeten zijn om password protected sharing werkend te krijgen. Maar dat wil dus niet.

Nu heb ik na wat puzzelen gevonden dat er een oplossing is, of zo lijkt het, namelijk het toevoegen van de "Authenticated Users" aan de Security settings. Echter dit lijkt me nogal vergezocht, is het echt zo niet voordehandliggend om een mapje met paswoord te delen tussen twee Windows 7 PC's op een netwerk ?

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 23-09-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Als je naar de share gaat zal het account gebruikt worden dat aan de pc gekoppeld is waar je op aan het werken bent. (pc-a\gebruiker)
Die gebruiker kent pc-b niet, als je de share benaderd zul je dus even de pc naam en gebruiker moeten gebruiken waar de share op staat.
pc-b\gebruiker

Staat ook bij de beschrijving van "beveiligd delen", alleen gebruikers met een account/password op deze computer hebben toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dat is het juist, op beide PC's staat één gebruiker die ze allebei hebben, dus dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord. Ik moet wel opmerken dat het wachtwoord >14 tekens is, misschien dat het met NTLM-gedoe te maken heeft. Dus de situatie:

PC één:
Piet (Admin), Paswoord: *********
Jaap (Admin), Paswoord: ***************

PC twee:
Jaap (Admin), Paswoord: ***************

Ik maak dus op "PC één" een share aan met sharing "everyone" en NTFS rechten op Administrators, Piet en Jaap.
De doelstelling is dat enkel gebruiker Jaap en Piet aan die share kunnen.
Op "PC twee" wil ik die share benaderen via gebruiker Jaap, maar dat wilt niet lukken. Ook niet omgekeerd, als ik de share op "PC één" maak en via "PC twee" wil benaderen met dezelfde settings.

De enige oplossing die ik heb gevonden, buiten het beschikbaar stellen voor iedereen op het netwerk, is door bij de NTFS rechten ook de Authenticated Users rechten te geven. Echter lijkt me dit nogal vaag om het zo op te lossen.

Eventueel zou ik een homegroup kunnen maken aangezien het twee Windows 7 toestellen zijn, echter als er dan later een client toestel bijkomt, dan kan die ook weer aan de share als die persoon op diezelfde homegroup gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Phuncz schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:12:
Dat is het juist, op beide PC's staat één gebruiker die ze allebei hebben, dus dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord.
Zolang die gebruiker niet in een domein/AD zit is een gebruiker enkel bekend op de pc waar de gebruikersaccount op/voor gemaakt is. Pc 1 kan namelijk niet (zomaar) de gebruikers van pc 2 zien/verifiëren.

Dus met verbinden naar de share, pc naam van share-pc voor gebruikers naam zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dat heb ik ook geprobeerd maar dat lukte dus niet. Enkel als Authenticated Users bij de NTFS security staat. Echter als je een map ergens maakt staat Authenticated Users er niet bij standaard.

Hetgeen ik me dus afvraag of dit de bedoeling is en of Authenticated Users niet andere mogelijke beveiligingsproblemen veroorzaakt. Ik vond er niet meteen een antwoord op online en ik vind geen andere manier om beveiligd te delen op een lokaal thuisnetwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 23-09-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 22:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan het op share niveau ook regelen, dus ipv 'everyone' de gebruiker toegang geven die je wilt, in dit geval 'jaap'.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1