HD7950 of GTX660 ti ? Wat....alweer..?? Ja...alweer..!!

Pagina: 1
Acties:

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Hallo mede tweakers,
Onderstaande Game PC heb ik sinds 2009.
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 69,95€ 69,95
1OCZ Alchemy Elixir€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 29,95€ 29,95
1Razer Diamondback 3G (Groen)€ 0,-€ 0,-
1Razer Goliathus Speed Edition Over Size€ 22,-€ 22,-
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
1OCZ Agility 2 60GB€ 92,33€ 92,33
2OCZ Platinum DDR3 PC3-10666€ 0,-€ 0,-
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition€ 112,25€ 112,25
2Club3D HD 4870 512MB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Asrock M3A790GXH/128M€ 0,-€ 0,-

Ik ben geen fanatieke gamer, althans ik speel niet alles wat los en vast zit maar beperk me tot slechts enkele games. Gears of war, Modern Warfare 1&2 (wat daarna kwam sucks), Battlefield 3. Soms speel ik Dirt 3 en Far Cry 2, GTA4 maar de eerste 4 titels speel ik overwegend. Het meest speel ik op de Xdoos (Gears, BF3, Forza4)

Mijn pc kan de oudere games op full op z'n dooie akkertje aan maar BF3 is toch een probleem, zeker op de "beruchte" maps en vooral als die vol zitten. Bovendien wordt de boel fink opgewarmd en van de zomer was het zelfs onaangenaam. OKay, met instellingen op auto of medium/low kan ik redelijk uit de voeten maar ik wil toch dat het wat soepeler en met alle eye-candy draaid op full hd. Toegegeven, de lol wordt niet minder maar het oog wil ook wat. Daarbij denk ik ook aan toekomstige games als BF4 die over ongeveer jaar uit moet komen.

Deze pc heb ik destijds na zorgvuldig overwegen na het lezen van diverse reviews bij elkaar gekozen. In de tussentijd heb ik niet meer omgekeken naar actuele hardware en ben me momenteel nog aan het inlezen en vergelijken.
De cpu loopt op 3300 en beide HD4870 op 820/1000 dus slechts lichtjes gekieteld.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een nieuwe videokaart waarbij mijn keuze is gevallen op de HD7950 en GTX660 ti en wel onderstaande modellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GTX 660Ti Power Edition€ 284,90€ 284,90
1XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation€ 285,50€ 285,50

Ik denk dat ik met 1 van deze kaarten al een eind kom en dat ik nog de nodige tijd voouit kan en proefondervindelijk een eventuele bottleneck tegenkom.
Dan wordt het tijd om ook naar een nieuwe mobo/cpu/geheugen te kijken.

Hier 2 voorbeelden waarbij ik van de BBG september ben uitgegaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 67,50€ 67,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,90€ 26,90
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 29,95€ 29,95
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 83,80€ 83,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,25

#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,90€ 26,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,-€ 201,-
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,45€ 33,45
1Asrock Z75 Pro3€ 77,39€ 77,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,84

De koeler is optioneel mocht mijn Scyte Mugen niet passen omdat ik nog moet nagaan of ik alle onderdelen heb bewaard en nog compleet zijn.
Dus de koeler, voeding, kast en alle randapparatuur gaan mee, echter is de huidige monitor nu de iiyama Prolite B2712HDS vanwege de hdmi waar de Xdoos op zit en omdat ie groter is dan de Samsung die echter wel een mooier beeld heeft maar dat terzijde.
Daarnaast wil ik ook een grotere SSD en waarschijnlijk geen HDD meer omdat er slechts genoeg ruimte moet zijn voor een beperkt aantal games.

Wat is wijsheid..??

Mijn eerste "kopzorgen" gaan uit naar de videokaarten; de AMD of de NVidia. De AMD is met de komst van de Nvidia mooi in prijs gedaald en beiden doen stock weinig voor elkaar onder afhankelijk van de test pc. Echter doet de Nvidia het met BF3 wat beter.
Het totaalbeeld is echter anders wanneer je naar de specs en overklokpotentieel gaat kijken. De AMD laat zich net wat verder overklokken en laat op BF3 dan net wat (luttele) meer fps zien, waarschijnlijk onder meer door de net wat langzamere geheugenbus en minder shaders bij de Nvidia.
Zie hier en hier een vergelijking.
Echter zijn beide artikelen "gedateerd" omdat Nvidia ondertussen een nieuw bios en nieuwe drivers heeft uitgebracht die voor een grotere overklokpotentieel moeten zorgen.
Of toch de pricewatch: Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition omdat die de pcb van de 7970 heeft en daardoor in principe ook een hoger overklokpotentieel..??

Welke/wat moet ik nemen/doen? Of is het lood om oud ijzer en doe ik inemienemutte..??

iRacing Profiel

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beide videokaarten zijn denk ik wel aan mekaar gewaagd en hebben beiden hun voors en tegens maar ik zag bij je laatste tabel een foutje staan wat betreft combinatie moederboard/cpu. Het B75 chipset ondersteund geen OC dus dan heb je niets aan de i5 3570K en je dan richting Z77 moederboarden moet gaan. Ook zou je dan een niet K versie i5 kunnen nemen maar het is maar net of je wil gaan OCjen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Roel1966 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:55:
Beide videokaarten zijn denk ik wel aan mekaar gewaagd en hebben beiden hun voors en tegens maar ik zag bij je laatste tabel een foutje staan wat betreft combinatie moederboard/cpu. Het B75 chipset ondersteund geen OC dus dan heb je niets aan de i5 3570K en je dan richting Z77 moederboarden moet gaan. Ook zou je dan een niet K versie i5 kunnen nemen maar het is maar net of je wil gaan OCjen.
Waar zie jij een B75 chipset..??
Het bord met Z75 ondersteund wel oc, alleen heeft het wat minder oc features dan de Z77 en Z68.

Eventuele interessante alternatieven voor de Z75 zijn wel weer iets duurder
pricewatch: Asrock Z77 Pro3
pricewatch: MSI Z77A-G43
pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Op welke resolutie ga je spelen ?
De Sapphire HD 7950 OC heeft 3GB Video ram en de GTX660 heeft er 2.
Wanneer je meerdere schermen gebruikt, heb je iets meer profijt van de 3GB.

7950 is toch wat sneller dan de GTX660 inderdaad, maar dan zijn er nog zaken waarmee je rekening moet houden.
1. Driver ondersteuning is van Nvidia stukke beter en de GTX660 zal zeker nog wat performance winst maken
2. Zunigheid, welke kaart is zuiniger kan soms een overweging zijn
3. Adaptive vsync technologie zeer handige nvidia tool
3. digital vibirance kan sommige games er mooier uit laten zien.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Full hd (1920x1080) wat ik in mijn opening schreef en ik speel op 1 scherm dus zal in principe 1gb al voldoende zijn voor mijn oude games maar ik wil voor in de toekomst de "reserve" hebben voor bijv. BF4 hoewel BF3 al gebruik maakt van de "reserve".
De 7950 lijkt iets sneller maar is ook afhankelijk van de test-opstelling en ik weet dat de driver-ondersteuning van Nvidia beter is en dat er in het algemeen meer klachten zijn over de AMD drivers.
Sommige technieken van Nvidia zoals Adaptive vsync en TXAA kosten je wel fps maar eerlijk gezegd is dat voor mij theorie omdat ik dat nog niet "live" heb gezien.

Zuinigheid is niet per definitie een overweging want ik overweeg om in beide gevallen over een jaar of zo er een kaart bij te zetten om crossfire/SLI te draaien. Mijn beide 4870 draai ik ook in crossfire. Tegen die tijd moet ik dan wel een nieuwe cpu/mobo gaan halen omdat de AMD cpu dat dan niet meer trekt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Volgens mij zijn de drivers van amd tegenwoordig helemaal niet meer slechter.
Zeker als je crossfire/sli overweegt zou ik de 7950 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Nu, na vele reviews/benchmarks gelezen te hebben neig ik momenteel idd toch wat meer naar de 7950, zeker gezien de max oc prestaties tov de 660 ti hoewel het verschil in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar zal zijn en ben ik daarom nog niet 100% zeker. Echter kan de smallere geheugenbus van de Nvidia voor toekomstige games voor net wat mindere prestaties zorgen en het is wel de bedoeling dat ik weer 'n jaar of 3 met de kaart doe.

Volgend jaar zal ik dan de rest van mijn systeem er mee in balans brengen en een 2e kaart bij zetten.
Ik vergat in mijn opening te vermelden dat er in 3 jaar enorme progressie is geboekt, mijn overgeklokte crossfire systeem kan niet eens een hd7770 bijhouden..!!!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

als je over 2 jaar een SLI/CF opstelling gaat gebruiken, zal je in beide gevallen niet zoveel problemen krijgen.
Echter ben ik er van overtuigd dat de GTX660 nog wat meer prestaties gaat krijgen na wat driver updates zoals gewoonlijk bij Nvidia. de HD7950 is al langer uit en zal niet meer zoveel prestaties winst meer maken met nieuwe drivers.

zelf met het overclocken is de HD7950 "ietsjes" beter, maar niet merkbaar en ik verwacht over paar maandjes een driver update die wat prestaties van de GTX660 ti opschroeft en dus gelijk of misschien weer ietjes sneller kan gaan als de HD7950.

Je hebt het steeds over BF3 en in de toekomst BF4, als je daar echt naar kijkt, dan zou ik gaan voor een nvidia kaart, die wordt net iets beter ondersteund (niet qua hoogste FPS, maar meer de stabiliteit tussen de maps.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Daar heb jij weer helemaal gelijk in. De 7950 is er sinds begin dit jaar en de 660 ti sinds augustus dus in de driver-ontwikkeling zit nog een hoop rek.
Zijn mijn zorgen betreffende de smallere geheugenbus dan onterecht..??

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 16:54
Zijn mijn zorgen betreffende de smallere geheugenbus dan onterecht..??
Volgens een vergelijking door [H]ardocp wel:
The Radeon HD 7950 has a 384-bit memory bus with 240GB/sec of memory bandwidth, while the GALAXY GTX 660 Ti GC has a 192-bit bus with 144GB/sec of memory bandwidth, yet we sometimes see the GALAXY GTX 660 Ti GC video card performing faster, but the 660 Ti does have a GPU clock advantage. We don't see that 66% advantage in memory bandwidth the Radeon HD 7950 has in real-world gaming with high setting AA configurations. This means there are other factors besides the width of the memory bus and the bandwidth that affect performance between these two cards; namely GPU clock and architecture advantages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
De drivers voor de 6xx serie zijn ook al lang uit, ik verwacht daar geen grote verbeteringen meer (op hooguit een enkele game na).

Daarnaast zijn er zeker wel voorbeelden waarbij het geheugen van de 660ti een bottleneck vormt in SLI mode.
(voornamelijk op multimonitor setups)

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 24-09-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Weinig hoop gevende review op Tomshardware waarin de geheugen bandbreedte wordt besproken.
Our last few comments concern the 660 Ti's 192-bit memory interface. Our benchmarks show that this can really put Nvidia's GeForce GTX 660 Ti at a disadvantage, even at 1920x1080 and without obscene texture detail settings. Whether or not you run into a performance problem depends mostly on the game you're playing. In general, though, the card really starts to run out of steam at anti-aliasing settings at and beyond 4x MSAA. This is too bad, since the GPU goes underutilized at that point. The problem is unique to this card. None of the other Kepler-based boards experience it. We're not saying the GeForce GTX 660 Ti is a bad card, but there are competing configurations that demonstrate better balance.
mitsumark schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:39:
De drivers voor de 6xx serie zijn ook al lang uit, ik verwacht daar geen grote verbeteringen meer (op hooguit een enkele game na).

Daarnaast zijn er zeker wel voorbeelden waarbij het geheugen van de 660ti een bottleneck vormt in SLI mode.
(voornamelijk op multimonitor setups)
Kan je ter vergelijk die voorbeelden geven?

Aan de andere kant adviseert de altijd geloofwaardige Harware.info de 660 ti zonder reserves in de game pc van september.
Gezien alle benchmarks weet ik niet of je de bottleneck wel gaat merken. In specifieke games als BF3 scoort de 660 ti beter, allround lijkt de 7950 aan te bevelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
- als je de 7950 overclockt is deze ruim beter dan de 660TI.
- Driver ondersteuning van AMD bij single gpu is net zo goed als de drivers van nvidia.
- geheugen bandbreedte wordt voornamelijk een probleem bij hoge AA settings (daar heeft de 7950 dus geen problemen).
- Hardware.info moet je met een korreltje zout nemen, ik vind die setups nu niet altijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zoals je zelf aangeeft ontlopen de kaarten elkaar niet veel, het komt dus neer op voorkeur.
Zoek van beide modellen een uitvoering/merk dat je aanspreekt en bekijk de individuele reviews daarvan. LEt opzaken als koeling/geluid/vebrui en baseer daar je keuze op.

Ik heb zelf onlangs de HD7950 van Gigabyte gekozen (windforce 3 uitvoering), ik vind dat een aanrader.
Performt érg goed en je hoort hem niet, ook niet onder load (bf3 @ ultra op 1680x1050)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Topicstarter
Alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen ga ik voor de hd7950.
De 660 ti blijft een geduchte concurrent dat hooguit op punten verliest, de 7950 is zeker niet ruim beter.
De kracht van de 660 ti is namelijk dat het de 670 overbodig maakt terwijl het eigenlijk een kaart is met high end aspiraties maar met midrange specificaties. De kaart is een beetje moeilijk te positioneren; is het een hogere midrange of lagere high end..??

Ik ga ivm de specificaties die nagenoeg gelijk zijn een keuze maken tussen;
pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
pricewatch: XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation
En als je playmasters.co niet mee rekent (vanwege de slechte shopscore) is de gigabyte bijna €3 goedkoper (lees; minder duur)

iRacing Profiel

Pagina: 1