• hinse
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 13:04
Hopelijk is dit het juiste topic omdat ik vermoed dat het probleem zich voordoet bij de videokaart(en).

Afgelopen week heb ik een systeem geassembleerd (deels gebaseerd op de Best Buyers Guide van september) bij Salland met de volgende specs:

- Fractal Design Core 1000
- Antec Power VP450 (450 watt)
- MSI H61-MA-E35
- Intel Core i5 3450 (met geïntegreerde Intel HD Graphics 2500)
- Corsair Vengeance 16GB RAM (PC3-12800), 1600Mhz

Zelf had ik nog:
- Kingston SSDNow V+100 96GB
- ATI Radeon HD5670

Ik had de verouderde ATI 5670 gebruikt als standaard videokaart met de integrated graphics device van de i5 achter de hand. Je zou dus zeggen dat je dan wel safe zit.

De eerste dag verliep alles soepel met de Windows 7 installatie + configuratie, maar sindsdien hangt het systeem keer op keer vast na een tijdje. Op willekeurige momenten blijft het beeld gewoon stil hangen en kun je niets meer doen behalve een harde reset. Nu is de videokaart al 1,5 jaar oud en ik heb het idee dat die kapot is.

Vervolgens besloot ik om de interne GPU van de i5 te proberen. Ook dat ging eerst goed, maar intussen heb ik al een aantal vastlopers meegemaakt, zij het anders dan met de ATI. Het beeld bevat spontaan allemaal blokjes en erdoorheen is nog wel en deel van de desktop zichtbaar maar het systeem reageert niet meer.

Zie onderstaand filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=R_oCzfaDEHM]

Met andere woorden: beide video adapters geven vastlopers, elk op z'n eigen manier.

Nu mijn vraag: waar zit het probleem? Zijn beide videokaarten defect? Ik heb in beide gevallen default Windows drivers geprobeerd en de drivers van Intel en ATI zelf, maar de vastlopers blijven. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30
geheugen probleem.. thans.. zoiets is mij ook overkomen...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 22:56
Inderdaad waarschijnlijk je geheugen, ook soortgelijke voorvallen meegemaakt.
Ik zie dat je 16 GB hebt, even afzonderlijk testen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinse
Allebei bedankt voor jullie reactie!

Ik had zelf nog niet echt gedacht aan een RAM-probleem. Ik heb het systeem voor 80% laten assembleren door Salland, ik heb zelf enkel de SSD ingebouwd. Op het meegeleverde formulier stond dat memtest was losgelaten op het RAM met 2 passes, dus ik ging er vanuit dat dit wel in orde zou zijn.

Zelf had ik al een memtest gedraaid, maar nadat ik na 3 kwartier was gaan kijken hoe het ervoor stond was het systeem zelf opnieuw opgestart. :?

Daarnet heb ik 1 reepje van 8GB eruit gehaald en toen het systeem opnieuw opgestart. Na inloggen op Windows direct eenzelfde vasthanger als in het filmpje hierboven.

Daarom dus het andere reepje maar geprobeerd. Deze werkt vooralsnog na een paar minuten nog, maar ik houd jullie op de hoogte of dit daadwerkelijk het probleem geweest is.

Ik heb nog 2 vragen:
- Hoe kan het dat mijn systeem binnen 3 kwartier opnieuw werd opgestart terwijl ik memtest aan het draaien was? Zou dit op een ander hardwareprobleem kunnen duiden of kan dit zelfs binnen zo'n proggie gebeuren als het geheugen erg kapot is?
- In het verleden heb ik ook eens RAM-problemen gehad maar dan was het vaak veel willekeuriger, ook met blauwe schermen enzo. Deze keer gebeurt er steeds hetzelfde.

Tenslotte een overzichtje van temperaturen nadat het systeem een half uurtje draait. Geen gekke waarden denk ik, de hoogste temperatuur is die van de socket. Daar zal het mijns inziens niet aan liggen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/23rompw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinse
Update:

Het ziet er naar uit dat jullie gelijk hadden met het RAM-geheugen.

Als ik op 1 reepje van 8GB werk is er niets aan de hand, maar het andere reepje zorgt voor zulke instabiliteit dat zelfs memtest86+ er door vastloopt. Zie filmpje:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Zb6Wvfvc4x4]

Mijn laatste vraag voordat het topic gesloten kan worden (en eigenlijk ook verplaatst naar het subforum over geheugen):
- Kan rot geheugen ervoor zorgen dat zelfs memtest direct volledig lam wordt gelegd en er een discoshow start?