• mcjambi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-08 13:11
Hallo beste tweakers,

Als eerst, sorry als dit in de verkeerde categorie staat maar deze leek mij het meest relevant.

Hierbij mijn(indirecte) probleem:

2 pubers hebben een gevecht. Een dag of 2 later gaat de telefoon van één kapot, geeft de ander de schuld, legt de rekening daarop en gaat aangifte doen bij de politie. Er waren 6 oog getuigen aan ieders kant 3 + de 2 zelf.

Dit is bij mijn zus gebeurt en wist niets van het feit dat de ander haar telefoon kapot is. Wat doet de politie hier mee? en kunnen ze aan de hand van alleen ooggetuigen dit bevestigen? deze kunnen ook makkelijk liegen.

De ouders van het meisje met de kapotte telefoon hebben de rekening naar ons adres gestuurd, maar ik vind het toch raar dat ze dit zomaar doen. want zo als ik het hoor probeert het meisje met de kapotte telefoon de schuld op mijn zus te leggen terwijl ze voor het zelfde geld haar telefoon heeft laten vallen en gebruik maakt van deze situatie.

Overigens geeft me zus wel toe dat zij de gevecht begonnen is met een trap in de rug en haar gestoken heeft met een sigaret (tja... snap ook niet precies waarom, ook al mag je de gene niet), maar het lijkt me dat dit los blijft staan van de telefoon gebeuren.

(voor de nieuwsgierige):
De redenen dat dit indirect mijn probleem is, is omdat mijn moeder niet de slimste is en als het aan haar lag gewoon naar de verzekering is gegaan met deze rekening van 250,- En gezien we niet de rijkste zijn laat ik het hier niet bij.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Als eerste lijkt hier inderdaad een probleem te zijn ontstaan. Echter is de oplossing betrekkelijk simpel indien het gezonde verstand wordt gebruikt. Het is natuurlijk het recht van een ieder om na een vechtpartij aangifte te doen. Hierbij zou ik ook als "tegenpartij" zeker aangifte doen voor mishandeling/vechtpartij, maar wellicht is het handiger om het niet zo ver te laten komen (tussenkomst politie zorgt voor veeeeel bureaucratisch geneuzel).

Wat in mijn visie echter ontbreekt is een vorm van causaliteit. Het is logisch dat wanneer er getrapt en gestoken is, er kleding is gesneuveld of er wonden zijn ontstaan. Dat deze dan vergoed dienen te worden door de veroorzaker is niet meer dan logisch. Echter is het vreemd dat deze schade pas 2/3 werkdagen na het ongeval (de vechtpartij) aan het licht komen.

De simpelste en makkelijkste oplossing zou zijn om eens te gaan praten met de tegenpartij. De WA verzekering welke je moeder zeer waarschijnlijk heeft afgesloten, kan hierbij uitkomst bieden om de per ongeluk veroorzaakte schade (deels) te vergoeden. Alleen het eigen risico (vaak enkele tientallen euro's) dient je zus dan zelf te betalen en zal hiervoor een bijbaantje o.i.d. moeten nemen. Hierdoor is je moeder niets armer, en het conflict is opgelost.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 14:47
je moet de strafrechtelijke kant los zien van de privaatrechtelijke kant.

Strafrechtelijk is er aangifte gedaan, en mits je zus niet eerder in aanraking geweest is met justitie, zal er een schikkingsvoorstel komen -> lees betalen. Als je dat niet accepteert dan wordt er een ander schikkingsvoorstel gedaan (lees, werkstraf). Dit allemaal om je niet aan een strafblad te helpen. Als je uiteindelijk alles weigert aan te nemen wordt er wel een zaak van gemaakt overigens.

Bekennen dat iemand als eerste is begonnen is in deze fase ietwat dom, maar is dus al gebeurd. Was er een goede reden voor? is zelfverdediging (noodweer) aannemelijk te maken? of noodweerexcess?

Binnen het strafrechtelijke traject zal doorgaans geen schadevergoeding worden geregeld, het schadevergoeding verhaal zal waarschijnlijk privaatrechtelijk uitgevochten moeten gaan worden.

Zelf zou ik voorstellen om de schade te vergoeden (via verzekering of anders contant) met de "voorwaarde" dat er geen aangifte wordt gedaan. als er wel aangifte is gedaan, jammer, dit kunnen ze niet meer intrekken.

die 250 euro is geen enkele reden om een aantekening te krijgen bij justitie.

[ Voor 11% gewijzigd door gotfurrr op 22-09-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

mcjambi schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 19:53:

Overigens geeft me zus wel toe dat zij de gevecht begonnen is met een trap in de rug en haar gestoken heeft met een sigaret (tja... snap ook niet precies waarom, ook al mag je de gene niet), maar het lijkt me dat dit los blijft staan van de telefoon gebeuren.
Iemand een trap in de rug verkopen en dan nog op hulp rekenen?
Tjah ...

Anyway, zorg dat er geen strafblad van komt, de rest is niet heel interessant.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bekennen dat iemand als eerste is begonnen is in deze fase ietwat dom, maar is dus al gebeurd. Was er een goede reden voor? is zelfverdediging (noodweer) aannemelijk te maken? of noodweerexcess?
Denk dat het nogal moeilijk is te doen alsof iemand in de rug trappen noodweer is.

Maar je zus heeft iemand 'gestoken' met een sigaret, was dit een brandende sigaret? Als ik dit verhaal lees, en vooral in het achterhoofd houdende dat dit jouw zus d'r kant van het verhaal is, zou ik vooral blij zijn dat het bij die 250 euro dan blijft en geen aanklacht wegen mishandeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcjambi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-08 13:11
Dank jullie wel voor de reacties tweakers, ik heb het overlegd met de ouders, maar de aangifte gaat niet zo zeer om het geval dat gebeurd is maar meer op aanraden van haar school omdat het blijkt dat mijn zus wel vaker voor conflicten zorgt en echter niet wil luisteren naar school. Het was mij niet bekend dat dit het geval was maar weet wel dat ze zo'n type is die conflicten uit lokt met schelden en vechten. Dus ik laat het daar maar bij en zie wel wat er gebeurt.

EDIT: de topic mag wat mij betreft gelocked of verwijderd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door mcjambi op 23-09-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:31
Als ik zo je relaas lees denk ik dat je zus grotere problemen heeft dan dit vooval en zou ik het inderdaad vergoeden, verzekering of niet.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:49
Ik mag toch hopen dat de verzekering dit niet vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 19:15
pacificocean schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:14:
Ik mag toch hopen dat de verzekering dit niet vergoed.
Doen ze ook niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 12:27

Brons

Fail!

Dit topic zou eigenlijk in Stuffis Generalis geplaatst moeten worden echter aangezien de topicstarter nog geen toegang heeft tot dat forum sluit ik het topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.