• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:12
Beste,

Ik heb een HTPC in elkaar gezet met onderstaande spullen:
Ik denk alleen niet dat ik de "Boxed" versie heb, maar de normale 3850.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 79,79€ 79,79
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 73,40€ 73,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,80€ 31,80
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 16,45€ 16,45
1AMD A8-3850 Boxed€ 81,40€ 81,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,84

Het probleem is, dat wanneer ik de HTPC start, en er nog geen harde schijf is, hij in de Bios al aangeeft dat de CPU richting de 50 graden gaat.
Ik had hem net iets langer aan staan en toen hing hij rond de 55 graden.

Ik had gelezen dat een AMD processor niet hoger mag komen dan 60 graden, dus ik vond dit al een beetje link.

Aangezien ik niets grafisch of zwaars doe met de HTPC durf ik er geen harde schijf aan te hangen met daarop een windows installatie. De temperatuur zou dan makkelijk boven die 60 graden komen lijkt mij.

Heb ik iets niet goed geinstalleerd? Ik heb koelpaste op de processor gedaan, netjes de juiste beugels voor de Scythe Big Shuriken gemonteerd en vastgezet volgens de handleiding. Op het moederbord heb ik 1 kabel moeten vastzetten, welke voor stroom dient. De fan draait en ik zie dat ook terug in de Bios.

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Is de temperatuur daadwerkelijk te hoog of maak ik me druk om niets en moet ik eerst maar eens kijken met een windows installatie en een goed programma om de temperaturen te meten. IPV de temperaturen in de Bios.

Alvast bedankt.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:22

strandbal

Was het maar zo'n feest.

In je BIOS is je cpu altijd warmer als idle in windows, als energiebesparende functies hun werk kunnen doen.

Voelt je koelblok warm aan als je 'm beetpakt als 'ie 55 graden is? Zo ja zit je koelpasta in ieder geval goed. Als je blok koud blijft, is er slecht contact tussen het blok en je CPU.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
strandbal schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:19:
In je BIOS is je cpu altijd warmer als idle in windows, als energiebesparende functies hun werk kunnen doen.

Voelt je koelblok warm aan als je 'm beetpakt als 'ie 55 graden is? Zo ja zit je koelpasta in ieder geval goed. Als je blok koud blijft, is er slecht contact tussen het blok en je CPU.
Ik had dat inderdaad ergens gelezen, alleen ik wist niet dat het zo veel kon zijn, het verschil in graden.

Ook las ik op een engels forum, dat wanneer je het aantal volt iets reduceert, hij al minder warm wordt. Dit heb ik gedaan. Samen met de fan op 2200RPM zorgde dit ervoor dat hij rond de 40 graden bleef hangen (wat ik eigenlijk nog te warm vindt).

Overigens was het blok warm ja, dus de koelpasta doet wel zijn werk.

Ik ga nu windows erop installeren om daarin nog een keer te meten met goede software. Doet Speccy zijn werk goed?

Ik lees dat mensen de processor op 25 graden kunnen houden en dat wanneer hij volledig belast wordt, hij rond de 40 graden blijft hangen. Vandaar mijn vraag, ik wil niet dat de processor er vroegtijdig mee stopt vanwege het te heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Mijn cpu is in de bios 42-50°C afhankelijk van de omgevingstemperatuur en in Windows zakt dat naar ca. 27-31°C. Dus die temp in de bios is niets om je zorgen over te maken, zoals gezegd, de energiebesparende functies doen hun werk nog niet in de bios.

Speccy, HWmonitor en coretemp zijn wel de meest betrouwbare programmaatjes om de temperaturen uit te lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 24-09-2012 11:00 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou ook even mijn twijfels leggen bij die tempsensors. Zelf heb ik een A6-3500, een vriend van me heeft een A4-3400. Mijn CPU doet idle 13 graden, de zijne 4 graden. En dat terwijl de omgevingstemperatuur toen rond de 25 tot 30 graden lag. De tempsensors in dat ding vertrouw ik dus voor gene meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@ beide hierboven, ik ga met Speccy aan de gang en ik zal de resultaten hiervan wel even posten. Ik maak me in ieder geval een stuk minder zorgen over de processor.

Het kan toch geen kwaad dat ik het voltage ietwat heb terug geschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:35
Ik heb dezelfde kast, maar van MS-Tech, met een A6-3600. Ik zou de temp sensor readouts in bv. CoreTemp of AIDA ook niet vertrouwen.

Mijn temps liggen rond de 35-40 celsius. Tijdens de hitte golf in de zomer (binnen temperatuur rond de 28-29 graden), kast staat in een TV meubel met weinig ruimte boven en opzij, geen problemen gehad. Ik weet niet wat je wilt doen, maar als je alleen XBMC draait wordt je CPU niet echt zwaar belast.

Wat ik wel gedaan heb is een 6" fan (uit) tegen de achterkant geschroeft en een 8" fan aan de voorkant (in). Zorgt voor een beetje luchtstroom. De fan achter is (dacht ik) niet PWM, die aan de voorkant wel. Een van de twee case fan aansluitingen is PWM gemoduleert (3-pins aansluiting).

Deze kast is natuurlijk niet ideaal voor een optimale airflow.

Je had natuurlijk ook nog week kunnen wachten, want volgende week (schijnt) komen de Trinity APUs met FM2 boarden op de markt. Trinity zou wat lager stroom verbruik moeten hebben.

PS: mocht je je HTPC via je afstandsbediening aan/uit willen zetten, zorg dan dat wakeup on PME In het BIOS aan staat. Dan blijft het IR oog dat via USB met het mobo verbonden is powered als het mobo uit staat.

[ Voor 9% gewijzigd door loekf2 op 24-09-2012 15:42 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
loekf2 schreef op maandag 24 september 2012 @ 15:40:
Ik heb dezelfde kast, maar van MS-Tech, met een A6-3600. Ik zou de temp sensor readouts in bv. CoreTemp of AIDA ook niet vertrouwen.

Mijn temps liggen rond de 35-40 celsius. Tijdens de hitte golf in de zomer (binnen temperatuur rond de 28-29 graden), kast staat in een TV meubel met weinig ruimte boven en opzij, geen problemen gehad. Ik weet niet wat je wilt doen, maar als je alleen XBMC draait wordt je CPU niet echt zwaar belast.

Wat ik wel gedaan heb is een 6" fan (uit) tegen de achterkant geschroeft en een 8" fan aan de voorkant (in). Zorgt voor een beetje luchtstroom. De fan achter is (dacht ik) niet PWM, die aan de voorkant wel. Een van de twee case fan aansluitingen is PWM gemoduleert (3-pins aansluiting).

Deze kast is natuurlijk niet ideaal voor een optimale airflow.

Je had natuurlijk ook nog week kunnen wachten, want volgende week (schijnt) komen de Trinity APUs met FM2 boarden op de markt. Trinity zou wat lager stroom verbruik moeten hebben.

PS: mocht je je HTPC via je afstandsbediening aan/uit willen zetten, zorg dan dat wakeup on PME In het BIOS aan staat. Dan blijft het IR oog dat via USB met het mobo verbonden is powered als het mobo uit staat.
De kast is niet perfect idd, ik heb nu alleen de fan van de standaard voeding (heb jij deze laten zitten?) en de Big Shuriken Rev. B. Ik kan eventueel de fan van mijn CPU nog gebruiken, maar die is heel klein.

Hoe heb jij nog een 8" en 6" fan kunnen plaatsen? Er zitten bijna geen roosters in en er is bijna geen plek meer. Heb jij eventueel foto's van hoe dat eruit ziet?

Ik ben zelf niet helemaal op de hoogte van wanneer de laatste borden uitkomen etc., maar ik gebruik het puur als HTPC met internetmogelijkheden als youtube, uitzending gemist etc. Niet om te gamen, dus hij gaat het niet zwaar hebben. Mogelijk wel met toekomstige blu-ray 3D materiaal, maar dat zou die A8 moeten redden.

Ik heb PME aan staan in de bios, maar hiervoor moet je wel eerst je LED Power SW aansluiten? Ik heb er hier namelijk 4 van. 1 komt vanaf de powerknop en 2 komen er vanaf het plaatje achter de infrarood ontvanger. Hiervan is 1 een vrouwtje en 1 een mannetje. Moet ik hier nog wat mee doen?

Alvast bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Krilo_89 schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:28:
@ beide hierboven, ik ga met Speccy aan de gang en ik zal de resultaten hiervan wel even posten. Ik maak me in ieder geval een stuk minder zorgen over de processor.

Het kan toch geen kwaad dat ik het voltage ietwat heb terug geschroefd?
Een lager voltage kan wat instabiliteit veroorzaken bij loads, dus die zou ik gewoon op default houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:35
Krilo_89 schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:46:
[...]

De kast is niet perfect idd, ik heb nu alleen de fan van de standaard voeding (heb jij deze laten zitten?) en de Big Shuriken Rev. B. Ik kan eventueel de fan van mijn CPU nog gebruiken, maar die is heel klein.

Hoe heb jij nog een 8" en 6" fan kunnen plaatsen? Er zitten bijna geen roosters in en er is bijna geen plek meer. Heb jij eventueel foto's van hoe dat eruit ziet?

Ik ben zelf niet helemaal op de hoogte van wanneer de laatste borden uitkomen etc., maar ik gebruik het puur als HTPC met internetmogelijkheden als youtube, uitzending gemist etc. Niet om te gamen, dus hij gaat het niet zwaar hebben. Mogelijk wel met toekomstige blu-ray 3D materiaal, maar dat zou die A8 moeten redden.

Ik heb PME aan staan in de bios, maar hiervoor moet je wel eerst je LED Power SW aansluiten? Ik heb er hier namelijk 4 van. 1 komt vanaf de powerknop en 2 komen er vanaf het plaatje achter de infrarood ontvanger. Hiervan is 1 een vrouwtje en 1 een mannetje. Moet ik hier nog wat mee doen?

Alvast bedankt voor alle info!
Lees deze review:

http://tweakers.net/productreview/15763/ms-tech-mc-1200.html

zie vooral deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/9453/topnq.jpg

De power LED moet je doorlussen volgens mij (al weer paar maanden geleden). Als ik het goed onthouden heb... moet de Power SW van de remote parallel aan de aan/uit knop van het front paneel. Dan power knop (die grote) 1x indrukken, booten, en daarna werkt aan/uit via de remote perfect.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1