• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Beste,

Ik heb onderstaande spullen gekocht om een simpele HTPC te bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 79,79€ 79,79
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 73,40€ 73,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,80€ 31,80
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 16,45€ 16,45
1AMD A8-3850 Boxed€ 81,40€ 81,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,84

Het hoeft puur alleen maar films en series af te spelen. Ik wil er geen games op spelen of andere zware dingen doen. Mogelijkheid tot browsen (bijv. youtube), moet dan wel kunnen, maar dit valt naar mijn weten niet onder zware toepassingen.

De behuizing bevat een voeding van 350W, maar hij maakt een piepend geluid wanneer hij aan staat. Als ik hem losschroef van de behuizing, is de piep weg en is hij stil. Is het sowieso beter om een ander voeding zoals die van beQuiet erbij te doen?

De CPU heeft een aparte koeling, maar wanneer ik hem opstart, is de AMD A8 evengoed nog 55 graden. En dit is terwijl ik er nog geen harde schijf aan heb hangen, maar puur alleen de bios bekijk. Dat lijkt mij te hoog? Dus moet hier ook nog een andere koeling in komen? Ik dacht dat de koeling die ik nu heb toch wel redelijk was.

Ook komt er een 3TB harde schijf in: http://tweakers.net/pricewatch/297051/seagate-barracuda-720014-st3000dm001-3tb.html

Wat moet ik met die hoge temperaturen van de processor, of is dit normaal? En kan ik de voeding gewoon blijven gebruiken of is het beter een andere van bijv. bequiet te kiezen?

Is dit uberhaupt wel een goede combinatie van spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Voor een "simpele" HTPC is een A8 wel erg zwaar; je had prima met een A6 of zelfs een A4 af gekund, maar dat is nu een beetje achteraf praten. Wat betreft je voeding kan je met minder dan 350W af.
Dan de temperatuur... Een A8 kan prima stabiel op 70 graden draaien (onder load), dus 55 graden is nog niets om je druk om te maken. Pas als je over de 70 graden gaat wordt het iets om je zorgen om te maken. Als je boven de 70 graden gaat komen wordt het wel een puntje van aandacht, maar daaronder zou geen probleem moeten zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb je koelpasta gebruikt en zoja, hoeveel. 1/2 rijskorrel is aanbevolen, smeer het NOOIT als pindakaas over de gehele spreader. Pasta geleid niet beter dan metaal, het is bedoeld om de lucht-gaatjes op te vullen, niet als compleet dekkend stucwerk.

Het her-monteren van de koeler kan vele graden schelen nml. Net iets scheef, te veel pasta drukken de koelprestaties. Soms helpt het gewoon om de montage ff overnieuw te doen.

Btw; dit is het aanschaf advies forum. volgens mij zit je nu verkeerd met je topic ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
@Beide, dit is inderdaad het verkeerde topic, ben nog een beetje zoekende op het forum. Ik dacht dat 60 graden écht de max was, maar dat valt dus nog wel mee. Ik heb ook vernomen dat de temperatuur sensoren in de bios, nogal onnauwkeurig zijn. Ik ga het nog een keer goed meten en testen, wanneer ik windows erop heb geinstalleerd.

Wat ik niet wist, is dat er 1/2 rijstkorrel als hoeveelheid pasta gebruikt moet worden. Er zat een zakje bij de Shuriken Rev B koeler, maar dat was zeker meer. Heb ik nu teveel en is het verstandig dat ik de koeler eraf haal, wat pasta verwijder en hem er dan weer op zet? Of kan ik het beter laten zitten? Om een idee van de grote van het zakje te geven: Klik op deze website op het 3e plaatje, daar liggen alle accessoires.

[ Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 27-09-2012 10:02 ]

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Leuk setje, heb het zelf ook.
Zelfde kast, zelfde koeler, gigabyte mobo alleen en kingston geheugen en ssd :P
Een a4 is meer dan genoeg!
Draai zelf stessed (test) op 48 graden, dus toch denk ik een koelpasta probleem.
Zou hem toch losmaken, schoonmaken en maar een klein beetje koelpasta gebruiken.

Succes!

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ik zou zeker ook even de koelpasta verwijderen en de koeler opnieuw monteren. Zo'n standaardzakje is echt veel en veel te veel. Een halve rijstkorrel is optimaal. Een A8 zal in je bios maximaal 35 à 40 graden zijn met een big shuriken (let op de 1 cpu core belast wordt in de bios).
Pagina: 1