• LikeAKing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
Hey ik speel graag games op mijn pc, alles werkt bijna op ultra maar ik constateer soms toch wel eens framedrops. En dan enkel bij de nieuwere games.
Mijn systeem is;
8 GB RAM DDR3
Intel i5 3550 quadcore @ 3,4 ghz
Nvidia Geforce GTX 560

Veel mensen zeggen dat de GTX 560 een boosdoener is, klopt dit ook? Zoja, dan heb ik het er wel voor over om mijn huidige gtx te verkopen en vervolgens een nieuwer systeem te kopen. Ik zat te denken aan (alweer) een Nvidia Geforce GTX versie maar dan richting de gtx 660 ofzo. Ik wil wel graag een budget rond de 200 houden eventueel.
Is dit het waard om mijn gpu te vervangen? Suggesties?

Danku!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ja, de 560 is duidelijk de beperkende factor in dit systeem als alles verder naar behoren werkt.
Ik weet niet of je heel performance gain hebt met een 660, met een 7850/7870 wel in ieder geval

• LikeAKing
Maar wat is zo'n 7850 enzo dan? AMD zeker. Ik hoorde dat Nvidia altijd beter presteerde dan AMD, en al helemaal met intel :p

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dus een AMD van 400 euro presteert minder dan een NVidia van 50 euro? Je kunt zelf wel nagaan hoe extreem kort door de bocht dat is. :P En nee, een NVidia scoort ook niet altijd beter dan een AMD van een gelijk budget. Ook niet altijd slechter.

NVidia + Intel is trouwens ook onzin, ik weet ook niet waar dat vandaan komt want NVidia is nou niet bepaald "bevriend" met Intel en de CPU/chipset heeft sowieso nauwelijks/geen invloed op de prestaties van een videokaart.

GTX660 en HD78xx's zijn wat mij betreft trouwens ongeveer gelijkwaardig in prijs/kwaliteit, maar als je wilt weten hoeveel frames per seconde een videokaart in bepaalde spellen haalt zul je even benchmarks moeten zoeken. Daar zijn er genoeg van te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 22-09-2012 14:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• LikeAKing
Ok, nouja, ik heb geen budget van 400+ euro, maar rond de 200 euro. Dus ik denk dat ik beter uit ben met AMD.
Ik heb het gehoord van iemand die bij norrod werkte, maar het zou wel een verkooppraatje wezen. En hoezo zijn ze geen vrienden? AMD en intel wel dan? :D

Maar even buiten dat, veel games worden gemaakt voor op Nvidia ofzo. Er staan op veel games "plays better on Nvidia". Ik kijk nog wel even rond. Of vraag wel wat rond aan andere tweakers

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Het maakt niks uit welke videokaart je bij welke CPU steekt. Deze mythe duikt telkens weer op, maar is gewoon onzin 8)7 .

AMD bied rond de 200 euro gewoon veel meer als Nvidia. Een HD7850 of HD7870 bijv.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 16:19

Pykow

Angelo OTR

bwerg schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:28:

NVidia + Intel is trouwens ook onzin, ik weet ook niet waar dat vandaan komt want NVidia is nou niet bepaald "bevriend" met Intel en de CPU/chipset heeft sowieso nauwelijks/geen invloed op de prestaties van een videokaart.

GTX660 en HD78xx's zijn wat mij betreft trouwens ongeveer gelijkwaardig in prijs/kwaliteit, maar als je wilt weten hoeveel frames per seconde een videokaart in bepaalde spellen haalt zul je even benchmarks moeten zoeken. Daar zijn er genoeg van te vinden.
Het verhaal van Nvidia + intel is al heel erg oud en is nu niet meer het geval.
Vroeger was het zo dat een ATI Radeon videokaart veel beter presteerde met een AMD CPU.
Tegenwoordig maakt het niet meer uit.

GTX660 en de HD78xx liggen qua prestaties heel dicht bij elkaar alleen zal ik gaan voor de GTX660.
GTX660 ti is ietsje goedkoper en de drivers zijn beter dan die van AMD. Dat neemt niet weg als je AMD kaart eenmaal goed werkt met de juiste driver, dat het ook een fantastische kaart is.

Ik denk dat je voor de GTX660 moet gaan, omdat er nog nieuwe drivers gaan aankomen die de prestaties omhoog kunnen brengen tot misschien net iets boven de AMD 7870, de drivers voor de 7870 zijn uitontwikkeld en ze zijn zelf bezig met een opvolger 88xx (datums nog niet bekend)

Angelo NL / Global Cargo VTC

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pykow schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:40:
en de drivers zijn beter dan die van AMD.
Nog zo'n mythe. Dit is alleen het geval onder Linux.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:32:
Maar even buiten dat, veel games worden gemaakt voor op Nvidia ofzo. Er staan op veel games "plays better on Nvidia". Ik kijk nog wel even rond. Of vraag wel wat rond aan andere tweakers
Ten eerste zegt dat niet altijd wat: dat betekent slechts dat NVidia die game sponsort waardoor ze het logo in de game mogen stoppen. Soms gaat dat samen met een betere optimalisatie dan voor het andere merk, maar als je benchmarks bekijkt zie je vanzelf of dit zo is. Andersom zijn sommige games trouwens ook meer op AMD gericht.

Dus: bekijk benchmarks van jouw games op jouw resolutie, kijk hoe goed de kaarten scoren en welke zijn geld het meeste waard is. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 22-09-2012 14:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• LikeAKing
Ok, nouja twijfel geval nu. Wat ik wel handig vind aan Nvidia is dat alle gpu's maandelijks weer geupdate worden en dat er altijd meer performance komt na die update (example, +10% meer frames op battlefield 3) Ik weet niet of AMD dit ook zo maandelijks doet?

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-07 14:56

H.Boss

Hugo Boss

Speel je nou games voor de fun of om zoveel mogelijk frames op je beeld te toveren? Misschien moet je daar is over na gaan denken.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Volgens mij doe je toch echt iets verkeerd!
Ik speel nu alles op full detail met Borderlands 2 op Full HD resolutie.
Mijn specs:
Core i7 2600k stock
16Gb Ram
Nvidia Gf560 1gb

Tevens heb je niet aangeven in welke games je framedrops hebt... alleen in D3 in act 2 loopt ie te klagen maar voor de rest... niets aan de hand

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 16:19

Pykow

Angelo OTR

LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:44:
Ok, nouja twijfel geval nu. Wat ik wel handig vind aan Nvidia is dat alle gpu's maandelijks weer geupdate worden en dat er altijd meer performance komt na die update (example, +10% meer frames op battlefield 3) Ik weet niet of AMD dit ook zo maandelijks doet?
Uit ervaring en van mensen om mij heen weet ik dat AMD dit minder doet (nvidia doet het trouwens ook niet maandelijks), maar ze geven ook meestal aan dat ze dan weer game crashes krijgen en dan weer terug moeten gaan naar hun oude driver of drivers compleet moeten vervangen met externe tools om het voor elkaar te krijgen.

ik heb het zelf ook meegemaakt dat ik na een driver update game crashes kreeg en dat heb ik nog nooit gehad met nvidia (neemt niet weg dat ook nvidia fouten maakt natuurlijk)

je moet het zo zien. AMD 78xx is al een lange tijd uit en is nog steeds een prima kaart.
de GTX660 is vrijwel gelijk aan de 7870 maar gaat vast en zeker nog updates krijgen en perdormance boost krijgen. Ook zijn er veel games die profeit hebben van Nvidia, zo werkt Borderlands 2 en Battlefield 3 ietjes beter met de nvidia kaarten.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• LikeAKing
Ik heb aardig veel last van framedrops/framelaggs. Guild wars 2 voor example; 19 fps in WvW, en in gewone steden waar het wel eens druk kan zijn 30 - 40 fps met regelmatig een irritante drop naar 10 fps ofzo. Diablo3 kocht ik op release, en had constant een delay in mijn muis, zet ik de graphics op medium gaat de delay weg.
Nu wil ik misschien ook nog heavy games zoals assassins creed/dark souls etc aan gaan schaffen, maar ik weet niet of dat gaat werken op mijn gpu.

Anoniem: 304087

D4NG3R schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:41:
[...]

Nog zo'n mythe. Dit is alleen het geval onder Linux.
Nvidia heeft het qua drivers anders wel iets beter voor elkaar.
Ik kan dit gewoon uit ervaring zeggenmaar dat wil niet zeggen dat AMD veel slechtere drivers heeft.
Verder ligt het ook wel aan de APPS die gebruikt worden, waar de een meer problemen heeft dan de ander.
Maar over het algemeen heeft nvidia toch wat minder driver problemen.

• LikeAKing
Lastig, misschien dat ik inderdaad voor de 660 kan gaan, die is net nieuw en krijgt nog dikke improvements. Bovendien is dat al een stukken verbetering van de 560 :p

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Nog een vraag op welke resolutie speel je?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• LikeAKing
Momenteel op een lcd widescreen van acer. 1600x900. :D

[ Voor 3% gewijzigd door LikeAKing op 22-09-2012 16:06 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:44:
AMD brengt ook geregeld updates uit (Minstens 1x per maand). En ook hier zie je altijd +xx% meer framerates in spellen.

Nvidia heeft soms ook weer van die domme dingen (Gebeurd ook bij AMD trouwens). Zo zijn in BF3 bijna alle wegen geel sinds 2 patches terug 8)7 .

YouTube: BF 3 Problem-Yellow roads
Anoniem: 304087 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:08:
[...]

Nvidia heeft het qua drivers anders wel iets beter voor elkaar.
Ik kan dit gewoon uit ervaring zeggenmaar dat wil niet zeggen dat AMD veel slechtere drivers heeft.
Verder ligt het ook wel aan de APPS die gebruikt worden, waar de een meer problemen heeft dan de ander.
Maar over het algemeen heeft nvidia toch wat minder driver problemen.
Blijf er genoeg in geloven dan word het vanzelf de waarheid :') . Het is al jaren niet meer het geval dat de drivers van AMD of Nvidia beter of slechter zijn. Het is per spel verschillend hoe de drivers presteren.

AMD doet het bijv veel beter @ hardwarematig encoden van media onder windows. Nvidia doet dit weer beter onder Linux.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 22-09-2012 16:28 ]

• LikeAKing
Maar ik hoorde dat amd kwantiteit gericht is, dus ik bleef steeds bij mezelf denken: niet kopen!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

tegenwoordig maakt de merk niet uit, ze presteren allemaal goed in games. beide fabrikanten proberen ook de prijzen zo aan te passen dat ze de beste price/performance verhouding hebben.
je kunt bijv. een 7870 bijna gelijk vergelijken met een 660Ti, praktisch voor de consument zijn alleen de drivers en de naam anders. en wees nou eens eerlijk, wie kijkt er nou continu naar hun driver programma? :P als het draait, dan draait het.

de merk zegt tegenwoordig weinig, zoek wat benchmarks op en je ziet wel welke beter is bij welke prijs. natuurlijk blijft er in je achterhoofd altijd een gedachte dat nvidia beter is in jou geval, dan kies je leuk een nvidia als je er echt niet uit komt.
maar amd is grafisch net zo goed als nvidia, en de ondersteuning op een intel of amd platform, maakt ook al helemaal niks uit :)

conclusie: kijk niet naar het merk, maar de prijs en de prestaties.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Paprika
  • Laatst online: 12-07 14:49
LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 13:51:
Maar wat is zo'n 7850 enzo dan? AMD zeker. Ik hoorde dat Nvidia altijd beter presteerde dan AMD, en al helemaal met intel :p
LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:32:
Ik heb het gehoord van iemand die bij norrod werkte
LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:15:
Maar ik hoorde dat amd kwantiteit gericht is, dus ik bleef steeds bij mezelf denken: niet kopen!
Ik wil je aanraden om te beginnen maar eens een stelletjes oordorpjes te kopen zodat je die onzin niet meer hoeft aan te horen.

Kijk gewoon hier naar de resultaten van 1680 bij 1050 en je hebt je antwoord.
http://www.techpowerup.co...c/GeForce_GTX_660/27.html
Ik heb 2 680s, maar met jouw budget, resolutie en opstelling zou ik voor een 7870 gaan (660 zou ik overigens aanraden als je van plan bent er 2 te kopen in de (naarbije) toekomst, werkt naar mijn ervaring toch net wat beter dan x-fire), maar je kunt ook gewoon weer rond dat bedrag uitgeven bij de volgende aankoop (8870/GTX760 etc) en dus 2 kaarten vermijden en gewoon 1 betere kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 22-09-2012 18:33 ]

• LikeAKing
De 3e quote over kwantiteit had ik op internet gelezen, niet gehoord, mijn fout!

Ik zal er over nadenken op een 7870 te kopen, die moet bijna 2x zo goed zijn als mijn 560 en is maar 200+- euro. Ik had totaal geen idee dat Nvidia ook al een GTX 700 series had btw.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 20:58

Nemesizz

Untouchable

LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:54:
Ik heb aardig veel last van framedrops/framelaggs. Guild wars 2 voor example; 19 fps in WvW, en in gewone steden waar het wel eens druk kan zijn 30 - 40 fps met regelmatig een irritante drop naar 10 fps ofzo. Diablo3 kocht ik op release, en had constant een delay in mijn muis, zet ik de graphics op medium gaat de delay weg.
Nu wil ik misschien ook nog heavy games zoals assassins creed/dark souls etc aan gaan schaffen, maar ik weet niet of dat gaat werken op mijn gpu.
Voordat je begint over een nieuwe kaart aanschaffen moet je je misschien eerst afvragen of er niet iets anders aan de hand kan zijn.

Ik zie oa dat je Diablo 3 speeld, en dat het traag gaat behalve op medium settings.
Zelf draai ik ook Diablo 3, meeste settings high (schaduwen iets minder, en AA zet ik meestal op 2x of 4x) en dat draait grotendeels met 60FPS op 1920x1080 op een Radeon 5770.

Vanwaar m'n opmerking? Een Radeon 5770 is aanzienlijk trager dan een Geforce 560. Als mijn Radeon het soepel kan draaien, en jouw Geforce niet geeft aan dat er iets anders aan de hand is dan dat de kaart te traag zou zijn voor die games.

Kan iets zijn van software die meedraait op de achtergrond (virusscanner), of settings veel te hoog (16x AA of iets anders in die geest) of dat er ergens iets niet goed zit qua drivers ofzo. Misschien is het iets lulligs in de geest van een PCI-e slot dat perongeluk op 1x draait ipv 16x (de 'x' is speed), dit heb ik af en toe gezien dat er iets verkeerd was ingesteld in de BIOS waardoor het slot op 1x draaide.

Dit soort dingen zul je zelf even moeten uitvissen door dingen te gaan testen. Naar mijn idee is het niet nodig om een snellere kaart aan te schaffen.

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 13:16
LikeAKing schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 19:59:
Ik had totaal geen idee dat Nvidia ook al een GTX 700 series had btw.
Die hebben ze ook nog niet.. dat duurt nog wel even :9

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Fordox

Fordox

00101010

de 7000 serie is van amd, amd heeft altijd 4 cijfers en nvidia heeft tegenwoordig alleen maar 3 cijfers.

• LikeAKing
Hij had het over een GTX 760, maarja ik zal het even testen op Diablo 3, wat is dat AA x16 dinges nou precies dan? Ik run D3 wel op ultra, maar mijn muis reageert slomer, dus een delaytje in mijn muis. Framedrops blijken altijd wel aanwezig te zijn bij D3 maar goed. :)

• Fordox

Fordox

00101010

...je begint nu telkens statements te roepen en vragen te stellen die gemakkelijk te beantwoorden zijn met google.
aa staat voor anti-aliasing
Wikipedia: Anti-aliasing
hoe hoger deze setting, hoe vloeiender kromme en schuine lijnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 12-07 14:49
Betreffende de toekomst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4NG3R schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 16:26:

Blijf er genoeg in geloven dan word het vanzelf de waarheid :') . Het is al jaren niet meer het geval dat de drivers van AMD of Nvidia beter of slechter zijn. Het is per spel verschillend hoe de drivers presteren.

AMD doet het bijv veel beter @ hardwarematig encoden van media onder windows. Nvidia doet dit weer beter onder Linux.
Heeft niets met geloven te maken maar met testen en weten, ik heb het verder over de stabiliteit in ggames en daar heeft nvidia altijd minder problemen mee dan AMD. Ik heb zit zelf vaak genoeg mee gemaakt. Als ik dat mee maak is dat toch echt de waarheid, en als ik dit soort zaken telkens terug lees zoals ok hier en elders dan zijn dan geen leugens lijkt mij. Nvidia heeft de drivers gewoon net een tikkie beter voorelkaar als je alle gebieden mee rekend waar voor de gpu gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474082

Beste mensen
ik en van plan de asus g53sw te kopen
met een NVIDIA GTX 460M videokaart

is dit een goede game laptop ?
thanks mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 304087 schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:54:
[...]

Heeft niets met geloven te maken maar met testen en weten, ik heb het verder over de stabiliteit in ggames en daar heeft nvidia altijd minder problemen mee dan AMD. Ik heb zit zelf vaak genoeg mee gemaakt. Als ik dat mee maak is dat toch echt de waarheid, en als ik dit soort zaken telkens terug lees zoals ok hier en elders dan zijn dan geen leugens lijkt mij. Nvidia heeft de drivers gewoon net een tikkie beter voorelkaar als je alle gebieden mee rekend waar voor de gpu gebruikt word.
En mijn ervaring is dus vrij letterlijk het omgekeerde. Zoals ik eerder al aangaf: er is nauwelijks een verschil. Het enige verschil is er per game. In het ene spel presteert AMD gewoon ruim beter dan Nvidia, in het andere spel is dit weer net omgekeerd. Dit komt voornamelijk door het verschil in hardware. Het grote 'Nvidia heeft betere drivers' gedoe is nu een kleine 3 jaar (Sinds de HD5k serie) onwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474082 schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:07:
Beste mensen
ik en van plan de asus g53sw te kopen
met een NVIDIA GTX 460M videokaart

is dit een goede game laptop ?
thanks mvg
Je kan er wel een game op spelen maar niet echt goed meeer de nieuwste games met alle toeters en bellen aan. Ik weet niet wat jou'n budget is maar ik zou dan toch iets in de richting van een GT540M zoeken.
D4NG3R schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:12:
[...]

En mijn ervaring is dus vrij letterlijk het omgekeerde. Zoals ik eerder al aangaf: er is nauwelijks een verschil. Het enige verschil is er per game. In het ene spel presteert AMD gewoon ruim beter dan Nvidia, in het andere spel is dit weer net omgekeerd. Dit komt voornamelijk door het verschil in hardware. Het grote 'Nvidia heeft betere drivers' gedoe is nu een kleine 3 jaar (Sinds de HD5k serie) onwaar.
Dit is ook niet wat ik bedoel maar meer de stabiliteit in games. Bij voorbeeld met crossfire waar bij er regelmatig rare dingen te zien zijn op het schem tijdens het gamen. Gewoon als voorbeeld noem ik dit want ik wil niet zeggen dat dit momenteel aan de orde is, maar een poos terug wel met bfbc2, dit soort zaken zie je veel minder bij sli.
Als het niet zo zo zijn waarom lees je het wel vaker over AMD dan over nvidia vraag ik mij dan af, zal dan iedereen lopen liegen of zal het dan toch wel zo zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 23-09-2012 20:01 ]

Pagina: 1