Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Serial Port monitoring: beste manier?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 21:24
Op m'n raspberry Pi (Debian) zou ik graag m'n alarm monitoren/aansturen dat via seriele poort is verbonden.
Het alarm emuleert een muurklavier via de seriele poort. Dit betekend dat
- er commando's kunnen gestuurd worden (plain text bv KEY0 voor de toets 0)
- er responses op de seriele poort verschijnen, opnieuw plain text (bv Z0021 als Zone 002 de alarmstatus = 1 heeft)

Nu wil ik graag het volgende:
- een interface op website zetten die een virtueel klavier toont (is eenvoudig, kan in principe via php ofzo)
- de status loggen van de vreschillende zones/detectors: hiervoor moet je om de x tijd manueel opvragen wat de status is en continu de bus in de gaten houden als er een response langskomt.
- actie ondernemen in functie van vorige (bv als er detectie is en alarm aan, dan voer volgende commando uit (bv sms/email zenden)

Nu weet ik niet wat de beste manier is om dit te benaderen:
- een script schrijven die dit doet
- zelf een programma schrijven (heb vroeger nog delphi gedaan, dus met wat vallen en opstaan kan het eventueel lukken)
- via php ofzo werken
- combinatie van bovenstaande...

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik zou het uit 2 stukken opbouwen:
- Een daemon die je alarm poll't via de seriele poort, de data die terugkomt verwerkt en alles wat jij interessant vindt opslaat in een tekstbestandje/database of iets dergelijks. Hier kan je logging in maken en de andere acties die je wil uitvoeren. Ik zou dit lekker maken in een taal waar je eventueel al bekend mee bent maar anders is het in PHP ook wel vrij simpel allemaal, genoeg voorbeelden.
- Een webpagina die het tekstbestandje/database weer uitleest en in een mooi vormpje giet, dit kan ook in PHP of andere webscripting taal die je misschien al kent.

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Promy schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:27:
- actie ondernemen in functie van vorige (bv als er detectie is en alarm aan, dan voer volgende commando uit (bv sms/email zenden)
Als je iedere minuut pollt, en daarna ook iedere keer checkt van "detectie+alarm aan? -> mail" dan krijg je waarschijnlijk iedere minuut een mailtje totdat t een keer wordt afgezet. M.a.w. je moet gaan bijhouden of je niet al hebt gemaild etc.
Is met scripts een een tekstbestandje/sqlite databaseje oid redelijk simpel te doen, gewoon de vorige staat bijhouden en alleen iets doen als de huidige staat ineens anders is dan die staat. Maar het wordt vaak vergeten.

Commando's executen vanuit PHP: ik doe dat zelf ook op een mediacenter. Werkt prima maar dat kan zijn omdat ik de webserver als normale user draai die gewoon normale rechten heeft om dingen te mogen executen enzo. Ik zou ermee oppassen zodra het van buiten het interne netwerk bereikbaar is.