Toon posts:

Nieuwe intel i7 3770k processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn systeem,

-Intel core i5-2400 CPU 3.10Ghz
-AMD Radeon HIS HD 6850 series
-Moederbord Maximus extreme-z
-4 Gig geheugen
-voeding Silent pro M2 1000 watt 80 plus silver
-Monitor Dell U2711 1440p resolutie
-Muis G700 Logitech
-Toetsenbord G19 Logitech
-Optiarc DVD RW AD-5260s ATA Device
-80 Gig SSD harde schijf
-1 terabyte harde schijf

Ik ben nu van plan er een nieuwe i7 3770k prosessor er in te zetten ik heb hem al besteld.
Het lijkt er echt op dat mijn processor de bottleneck en beperking van mijn systeem is.

Ik heb vooral bij iracing dat ik echt na 3 rondjes al naast de baan ga of total loss rijd, het is echt een ergenis ik rijd met g27 stuurtje.
Het lijkt zo ontzettend mooi hoe ze op youtube een hotlap rijden en erg snel en daar lijkt het allemaal heel makkelijk te gaan.
Met mijn nieuwe voeding is het al iets beter met mijn pc.
Ik ben vandaag nog in de computerwinkel geweest en daar hadden ze een pc met de i7 3770 te draaien beeld zag er echt mooi strak uit.

Ik kan daarna nog overwegen om extra geheugen te plaatsen ik heb nu 4 gig.
En ik denk dat de i7 3770k wat meer geheugen nodig heeft.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat is de bottleneck van mijn systeem en beperking.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 14:39 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom open je dit topic nadat het besteld is ? Heeft nu weinig nut nog.

De bottleneck is eerder de videokaart en RAM geheugen dan CPU.

Verwijderd

Het was toch wel handiger geweest om eerst uit te zoeken wat de bottleneck is in je systeem. Ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat het je CPU niet is, want zo'n i5 2400 is een uiterst capabele processor. Je zal geen verschil merken met de i7.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een upgrade van de voeding is vrij zinloos voor je performance, zolang je oude voeding voldoet. Upgrade van geheugen is niet duur en wel aardig, maar 4GB is genoeg om zonder framedrops te kunnen gamen. Een i5 2400 is hierin bij gamen overduidelijk gewoon geen bottleneck.
Ik ben vandaag nog in de computerwinkel geweest en daar hadden ze een pc met de i7 3770 te draaien beeld zag er echt mooi strak uit.
Speel maar eens een game op een pc met een i7 3770 zonder losse videokaart, dat draait als stroop. ;) De performance wordt bepaald door alle componenten samen, niet door één component van je pc.

Verder, wat is je vraag eigenlijk?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:28
bwerg schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 12:13:
Een upgrade van de voeding is vrij zinloos voor je performance, zolang je oude voeding voldoet. Upgrade van geheugen is niet duur en wel aardig, maar 4GB is genoeg om zonder framedrops te kunnen gamen. Een i5 2400 is hierin bij gamen overduidelijk gewoon geen bottleneck.

[...]

Speel maar eens een game op een pc met een i7 3770 zonder losse videokaart, dat draait als stroop. ;) De performance wordt bepaald door alle componenten samen, niet door één component van je pc.

Verder, wat is je vraag eigenlijk?
Idd, het was interessanter geweest als je had verteld welke videokaart er in de pc in de winkel zat.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
Een HD6850 is natuurlijk een low-end/mid videokaart. En daar heb je gelijk je bottleneck.

Ik had eerst ook een i5 2400 samen met een HD6850. Op HD gamen dan gaat het allemaal wel, maar als je op hogere resoluties gaat gamen dan 1080p, dan bleek dat de HD6850 duidelijk de bottleneck was.

[ Voor 53% gewijzigd door GioStyle op 22-09-2012 12:22 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GioStyle schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 12:21:
Een HD6850 is natuurlijk een low-end/mid videokaart. En daar heb je gelijk je bottleneck.
Low-end is zwaar overdreven. Dat is zo rond de HD6570/HD6670 en lager. Een HD6850 is best aardig, maar voor zware games op 1440p niet snel genoeg.

Maar veel games leunen nou eenmaal zwaar op de videokaart. Zelden op de CPU. Daarnaast is een i5 2400 gewoon high-end te noemen, want het verschil met de snelste CPU's (zoals de i7 3770) is gewoon niet zo groot terwijl het verschil tussen een HD6850 en een HD7970 / GTX680 relatief erg groot is.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 22-09-2012 12:25 ]

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:35

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Yep. Zonde dat je die processor hebt gekocht. Je HD6850 verkopen en voor dat geld + geld van 3770 had je een mooie GTX670 oid kunnen halen en dan waren je problemen echt weg geweest.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even met de winkel gebeld daar hadden ze een i7 3770 asus radion ati 6870 te draaien.
dat draaide fijn mooier dan bij mij thuis.

Maar mijn vraag is dus eigenlijk wat is de bottleneck van mijn systeen?

Maar het is toch zo dat je een pc om je prosessor heen bouwd en niet om je videokaart?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:43:
Zoals al gezegd: in bijna alle games is dat de videokaart. Hoogstens in sommige zware strategy-games (civilization 5 of zo) op hele grote maps is de CPU belangrijker.
Maar het is toch zo dat je een pc om je prosessor heen bouwd en niet om je videokaart?
Nope. In een game-pc eerder andersom. Maar het gaat altijd om het geheel, één onderdeel upgraden zonder te kijken naar het geheel is sowieso niet nuttig (en specifieker dus: kijk naar de bottleneck in het geheel). Een zware videokaart met een goedkope flutprocessor is bijvoorbeeld ook niet goed. Maar deze CPU is snel genoeg voor een high-end videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 22-09-2012 14:47 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27
Denk inderdaad beter dat je een goedkopere cpu neemt en een flink snelle gpu bvb een 660ti of op hogere resolutie een 670.

Of voor de amd liefhebber een 7950/7970

[ Voor 14% gewijzigd door TRAXION op 22-09-2012 14:48 ]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:15
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:43:
Ik heb nog even met de winkel gebeld daar hadden ze een i7 3770 asus radion ati 6870 te draaien.
dat draaide fijn mooier dan bij mij thuis.

De vraag is natuurlijk ook welke resolutie in de winkel gebruikt werd.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
Biersteker schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:50:
[...]

De vraag is natuurlijk ook welke resolutie in de winkel gebruikt werd.
In de winkel draaiden ze 1080p full hd.
Ik draai zelf thuis een veel hogere 2560 bij 1440p resolutie die monitor heeft me heel wat gekost.

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik zou zelf de 3770k terugsturen en een 7950/670GTX halen. Dan zul je een enorm verschil merken in de prestaties van games.

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:45

Gmount

Ecorunner lid

Probeer anders eens via broncontrole o.i.d. te kijken hoe zwaar je processor belast wordt in het spel, en probeer te kijken naar de fps die je ingame haalt. Dan kun je misschien een betere inschatting maken welk onderdeel aan vervanging toe is.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

En naast hardware ook software niet vergeten. Dus geen zware virusscanners, malwarescanners of andere rommel. En al helemaal de pc schoonmaak meuk vermijden.

Benchmarks van je huidige pc draaien en vergelijken met anderen online. En dan waarschijnlijk een iets lompere videokaart er in.

-_-

Verwijderd

M2M schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 16:30:
En naast hardware ook software niet vergeten. Dus geen zware virusscanners, malwarescanners of andere rommel. En al helemaal de pc schoonmaak meuk vermijden.
Uiteraard wel bescherming tegen virussen draaien, want als je besmet bent kan dat meer performanceverlies opleveren dan een zware scanner.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PMG -> CAA

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:28
Je vergelijkt nu een pc in de winkel die op een Radeon 6870 op 1920 x 1080 draait met je eigen systeem?

De videokaart in de winkel moet 1920 x 1080 = 2.073.600 pixels aansturen.

Jouw videokaart moet 2560 x 1440 = 3.686.400 pixels aansturen. Dat is 78% meer pixels, met een kaart die minder snel is.

http://www.tomshardware.c...s-performance,3063-8.html

Als je bovengenoemde link als voorbeeld neemt en Battlefield 3 op high speelt op een 6870 op 1920x1080, dan zit je op 51 fps.

Als je op 2560x1440 speelt op een 6850, dan kom je op 24/25 frames.

Dat is het verschil.
(Ik weet dat BF3 bijzonder zwaar is grafisch gezien en een vergelijking niet geheel op gaat, maar het is goed genoeg als voorbeeld).

Ik zou je resolutie eens op een veel lagere resolutie zetten, bijvoorbeeld 1280x 720. Als je daar niet in kunt spelen, dan ligt het aan je CPU. Een processor heeft namelijk meestal hetzelfde werk aan een hoge als lage resolutie en hier kun je je videokaart als bottleneck uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:21:
Je vergelijkt nu een pc in de winkel die op een Radeon 6870 op 1920 x 1080 draait met je eigen systeem?

De videokaart in de winkel moet 1920 x 1080 = 2.073.600 pixels aansturen.

Jouw videokaart moet 2560 x 1440 = 3.686.400 pixels aansturen. Dat is 78% meer pixels, met een kaart die minder snel is.

http://www.tomshardware.c...s-performance,3063-8.html

Als je bovengenoemde link als voorbeeld neemt en Battlefield 3 op high speelt op een 6870 op 1920x1080, dan zit je op 51 fps.

Als je op 2560x1440 speelt op een 6850, dan kom je op 24/25 frames.

Dat is het verschil.
(Ik weet dat BF3 bijzonder zwaar is grafisch gezien en een vergelijking niet geheel op gaat, maar het is goed genoeg als voorbeeld).

Ik zou je resolutie eens op een veel lagere resolutie zetten, bijvoorbeeld 1280x 720. Als je daar niet in kunt spelen, dan ligt het aan je CPU. Een processor heeft namelijk meestal hetzelfde werk aan een hoge als lage resolutie en hier kun je je videokaart als bottleneck uitschakelen.
Bij games draai ik de resolutie altijd terug op full hd.
Ik draai die hoge resolutie alleen maar op de desktop om wat te internetten.

Ik krijg dinsdag waarschijnlijk mijn nieuwe i7 3770k prosessor, hij moet daarvoor even naar de computerwinkel ik doe zoiets niet zelf.
Geef wel even bericht hoe mijn pc dan draait met games en op de desktop.

Bij dirt 3 word mijn i5 prosesoor voor 70 procent belast, heb ik even gekeken met taakbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben mijn nieuwe processor er nu in gezet.
Alleen ze hadden een foutje in de winkel gemaakt ze hadden de nieuwe processor er in gezet
maar vergeten het bios voor de tijd te updaten waardoor het niet werkte.
Dus daarna moest het hele moederbord opnieuw los omdat je anders de koeler er niet afkrijgt.
En toen de oude processor er weer op en de boel updaten en daarna alles weer los en het nieuwe procje er op.

Maar ik merk niet veel verschil ik ben er niet sneller op geworden met iracing of dirt 3 of andere racegame.
Op youtube lijkt het zo mooi als ze echt een snelle hotlap rijden.
Je moet het dan maar accepteren dat je gewoon niet echt bij de snelle racers hoort.

Ik kan mischien nog overwegen mijn videokaart up te daten met een nieuwe mischien dat dat meer effect heeft.

Het is wel een duur grapje geworden het heeft me meer dan 300 euro gekost ze zijn er 4 uur mee bezig geweest en arbeidsloon rekenden ze 35 euro omdat het hun fout was.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:39:
Ze hebben mijn nieuwe prosessor er nu in gezet.
Alleen ze hadden een foutje in de winkel gemaakt ze hadden de nieuwe prosessor er in gezet
maar vergeten het bios voor de tijd te updaten waardoor het niet werkte.
Dus daarna moest het hele moederbord opnieuw los omdat je anders de koeler er niet afkrijgt.
En toen de oude prosessor er weer op en de boel updaten en daarna alles weer los en het nieuwe procje er op.

Maar ik merk niet veel verschil ik ben er niet sneller op geworden met iracing of dirt 3 of andere racegame.
Je moet het dan maar accepteren dat je gewoon niet echt bij de snelle racers hoort.

Ik kan mischien nog overwegen mijn videokaart up te daten met een nieuwe mischien dat dat meer effect heeft.

Het is wel een duur grapje geworden het heeft me meer dan 300 euro gekost ze zijn er 4 uur mee bezig geweest en arbeidsloon rekenden ze 35 euro omdat het hun fout was.
Een i7 vs i5 doet dan ook niet veel aan je fps.. :X
En de arbeidsloon was nog steeds aan 35 euro per uur? of in totaal?

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 04-10-2012 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
SmokingCrop schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:47:
[...]

Een i7 vs i5 doet dan ook niet veel aan je fps.. :X
En de arbeidsloon was nog steeds aan 35 euro per uur? of in totaal?
in totaal 35 euro gerekend omdat het hun fout was.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:41
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:39:

Je word natuurlijk normaliter ook niet beter in games door andere componenten te plaatsen, hoogstens wanneer je pc's zo'n lage FPS geeft in een game dat je niet snel genoeg kan reageren.

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 15:27
Je hebt inmiddels reeds 8+ reacties ontvangen van mensen die adviseren een andere videokaart te doen omdat dat wel verschil zal brengen.

Wellicht kun je je processor nog binnen de wettelijke 7 dagen bedenktijd terugbrengen en een videokaart omruilen?

Lijkt me alleszins reëel.

Suc6 :)

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02-2025
Begin me toch echt af te vragen of dit geen troll is.

Je upgrade je Proc omdat je met een racegame naast de baan eindigt.

Nergens zie ik staan dat je prestaties ruk zijn, hoeveel FPS heb je bijvoorbeeld in die game? voor hetzelfde geld staat je stuurtje op inverted ofzo :P

Ervanuitgaande dat dit GEEN trol is, en dat je performance inderdaad niet lekker is.
Heb je de game al op lagere graphics geprobeert? (resolutie terugschroeven, shaduws uit etc)
Daarnaast is inderdaad eerder je videokaart de bottleneck (zoals hierboven al aardig wat keren is aangegeven). Je RAM upgraden kan, maar heeft alleen nut als je een X64 operating system hebt draaien.

I-racing Profile

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Je komt hier heen, om te vertellen dat je al wat gedaan hebt, en krijgt te horen dat je je probleem beter anders kan oplossen. Het ding komt binnen, en vervolgens stuur je het niet terug, nee, je gaat naar een computerwinkel waar je die CPU ook gewoon had kunnen kopen (eigenlijk best gemeen van je, ergens anders goedkoop een CPU kopen en dan iemand anders die die dingen ook verkoopt er mee opzadelen omdat je zelf nooit met LEGO hebt gespeeld, zo moeilijk is het om een CPU in te bouwen).

Je komt tot de conclusie: iedereen had gelijk, en je gaat er vervolgens vrede mee hebben. Erg apart. In sommige gevallen is een i7 zelfs trager dan een i5, hyperthreading kan nadelig werken, zeker bij games die niet octo-threaded zijn maar vaak slechts dualthreaded.

Een videokaart upgrade was een geweldige actie geweest! Die i5 was ruim voldoende geweest. Had je ook de inbouwkosten betaald. Je kunt alsnog een goede graka kopen en die droom hotlaps maken. Als je die niet zelf in wilt bouwen, zal ik zeggen: koop hem bij die winkel... vaak gooien ze de inbouwkosten er bij. Al zijn ze €20 duurder, had het je alsnog €15 gescheeld.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Zonde van je geld man! Ik heb zelf een i5 2500k met 2 x GT560 Ti en ik draai alles volluit op 1080p.
Vergeet niet dat hoe dik je bak ook mag zijn, dat sommige games gewoon weg slecht geport zijn.

Kijk maar naar de GTA IV versie. En zo zijn er nog een aantal. Van een i5 naar een i7 voor games ga je absoluut weinig tot niets veranderen. Games spreken GPU aan. Er zijn enkele games die ook CPU kracht vragen, maar zijn er weinig van.
Als jij een 670 2GB kaartje zou halen + SSD, zou je 100 x meer profijt in games hebben dan de i7. Dat kan ik je wel op een presenteer blaadje geven.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Iracing draait gewoon goed op je oude systeem als je problemen hebt kijk eens hoe je FOV staat en kijk eens of in je videokaart eigenschappen vertical sync uitstaat .

• djunicron
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dennism schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:37:
[...]
Je word natuurlijk normaliter ook niet beter in games door andere componenten te plaatsen, hoogstens wanneer je pc's zo'n lage FPS geeft in een game dat je niet snel genoeg kan reageren.
Ik word dan ook echt erg verdrietig van deze thread. Ik wilde al een paar keer reageren maar heb me ingehouden. Helaas loopt dit nog steeds.

VIER UUR (!!!) voor een CPU vervangen, deze nog eens terug wisselen vanwege de bios?! Ik mag hopen dat je een onmogelijke koeler erop hebt zitten, maar dit is simpelweg wel heel erg lang voor iets dergelijks!! En gezien de winkel had kunnen weten hoe lang je het systeem al had, hadden ze dit ook nog eens kunnen voorzien!

Daarnaast is het gewoon, als je het hen tenminste hebt gevraagd, ook gewoon slecht advies geweest om je CPU te vervangen vanwege een boost in snelheid. Het was totaal te verwachten dat deze NIET behaald zou worden!!! Maar dat had je zelf ook kunnen controleren door gewoon eens Fraps te draaien en in GPU-Z / Realtemp of wat voor tooltjes dan ook naar je CPU / GPU / geheugen gebruik te kijken tijdens het spelen. Je hebt immers een hoge resolutie monitor en had prima eens in 1920x1080 windowed kunnen draaien om zo je test info uit te lezen.

Voor de games die je noemt is een HD6850 NIET afdoende voor 2560x1440. En dat had je binnen de kortste keren op google kunnen vinden.
Zie voor de Dirt 3 / 4 engine bijvoorbeeld:
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page5.html

Enkel de snelste Nvidia kaarten / HD6990 (Dual GPU!) spelen dit spelletje soepeltjes op de hoogste resolutie / instellingen.

Kijk dus naar een GTX580, GTX670, GTX680 of HD6990 en je zult deze titel minstens TWEEMAAL zo snel draaien!!!

http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html

Als je vervolgens hier kijkt, zie je dat iedere i5 de 60 fps wel zal halen, de 2600K (welke niet eens zo heel veel sneller is dan de 2400) heeft genoeg power voor 90 fps. In het slechtste geval zou je 2400 het op 67% daarvan ervanaf brengen en zit je nog op 60 fps.

Over iracing zie ik helaas niet een dergelijke test staan, maar op youtube noemen redelijk wat mensen hun hardware op in de omschrijving. Het ziet er in ieder geval naar uit dat dit spel nog weer even zwaarder op de CPU / GPU hangt. 1920x1080 max settings is niet iets dat je op een 5870 kunt draaien, dus je vergelijkbare 6850 zal inderdaad nogal issues geven. Wellicht dat dit spel zo bizar phyisics intensief is dat je hier wél verbetering zult zien met de 3770K over de 2400, maar hoe dan ook NIET met deze videokaart!

Ik zou je willen aanraden te speuren naar een 2e hands GTX580, of een nieuwe GTX670 / 680, maar goed ik denk dat je van de prijs daarvoor niet heel gelukkig zal worden. Die zijn namelijk duur! Maar goed, je huidige videokaart is wel een beetje zonde bij een monitor met dergelijke resolutie.

Alsjeblieft, doe volgende keer wat meer onderzoek voordat je wat koopt!

En dan wat anders, mocht je aan het trollen zijn, (oh... wat hoop ik dat dit gedoe nep is) laat even weten, mission succesfull, I mad.
Pagina: 1