offtopic:
@RoD & zeef: bedankt voor jullie reacties. Soms denk ik wel eens, waar blijft die hardwarematige mind meld toch, met een helmpje ingeplugd zijn op je PC en zo gedachtes direct overpompen. Heb altijd diep respect voor iemand in mijn directe omgeving die na een minuut of drie nadenken een volmaakt geformuleerde, afgemeten zin produceert die genoeg zegt en niet meer. Mijn kop is veel warreliger, denk veel meer associatief, consequentie: heb meer meer woorden nodig (geloof me, ik edit me gek). Eerder genoemde persoon stoort zich echter weer aan ambivalentie/inconsistentie, terwijl dit laatste mijzelf juist meer prikkelt tot verdere verkenning. Onderwerp van dienst in deze draad heeft de nodige ambivalentie. Waar gaat het nu precies over? Wat wordt bedoelt? Leuk is om te zien dat door de deelnemers aan de draad daar verschillende invulling aan wordt gegeven. Een goede open minded discussie
@RoD De verandering die Tweakers heeft doorlopen ondersteun ik krachtig en ik bepleit dus geen terugkeer naar een site van extreme enthousiastelingen. Trouwens, de mobiele apparatuur is in belangrijke mate sturend voor de huidige ontwikkelingen in de hardware. En witgoed in pricewatch? Doen! Heel goed. Verbreden, ook dat is technologie met verdienstelijke ontwikkelingen (al zie ik nog geen mens voor de winkel liggen voor een nieuwe wasmachine...). Je duidt goed uit wat de afweging is bij het posten van een "start verkoop" nieuwstopic, en ik onderschrijf je dat met downplayen of helemaal niet melden dit niet word oplost. Ik zat nog aan niet melden te denken (voor alle merken). Is een verkoop die begint zoals gepland wel technisch inhoudelijk nieuws? Dat er uitstel optreedt misschien weer wel. Maar beïnvloedt Tweakers dan niet net zo hard als consequent wel melden? Een dilemma zonder eenvoudig antwoord. Ook zie ik een zekere analogie met de gebeurtenissen in Haren. In hoeverre maakt een Tweakers tegen wil en dank deel uit van een proces.
@zeef Mijn omschrijving "hard core technologie" was niet erg nauwkeurig. De verbreding is goed voor Tweakers en goed voor Tweakertjes. Er is veel te beleven op de site. Alleen maar goed. En wat mij betreft lang leve laagdrempeligheid naar individuen toe, moedig mensen aan met techniek in de weer te zijn in plaats van ze af te schrikken met ontoegankelijkheid. Wat ik met de term trachtte te zeggen was dat Tweakers straight moet blijven (lees: meedogenloos, onafhankelijk) in het beoordelen van hardware, software en techno-maatschappelijke ontwikkelingen. Tweakers zie ik steeds meer gerefereerd worden in andere media, dit is veelzeggend. Tweakers vond ik uitblinken in discussies over EDP, het spanningsveld tussen content en hardware leveranciers, internet vrijheid vs. veiligheid ed. Bij menig krantenartikel of zelfs TV item zijn de Tweakers fora en items gebruikt geweest (educated guess). Ik hoop dat mijn reactie vooral wordt gelezen als "Tweakers houdt je richtsnoer vast, en laat je niet teveel beïnvloeden door grote organisaties in het maatschappelijk veld (broodheer

, politiek, grote commerciële krachten).
De topic zelf:
Mensen hebben in de draad gesuggereerd een poll te houden over de nieuwstopic keuze. Op zich een idee, al blijf ik de redactionele vrijheid ook belangrijk vinden. Wat me gisteren al wel opviel, en daar heb ik nog geen antwoord op, heeft Tweakers als community eigenlijk een Mission Statement?? Een antwoord zou kunnen zijn "Tweakers wordt gedefinieerd door zijn gebruikers". Dit is misschien wat te altruïstisch, Tweakers heeft inkomsten nodig, een ander belang. Vanmorgen wat rondgekeken en vond de nodige info in de .plans directory. Die beschreven de volgende incrementele stappen in de ontwikkeling van de community, met toelichting waarom. Zo ontstaat een beeld waar Tweakers naar op weg is. Maar wat ik niet zo kon vinden is een soort "Wij zijn Tweakers" page.
Toen ik er wat langer over nadacht is de vraag welke topics wel en niet tot nieuwsitem komen eigenlijk een afgeleide van de vraag "Wat definieert Tweakers?" en "Wat bepaald de prioritering van informatie die Tweakers uitdraagt?". Met dit soort vragen moet voorzichtig worden omgegaan in een omgeving vergeven van technocraten

. Voor je het weet ontstaat er een technocratisch wrochtsel dat ieder als een molensteen om de nek gaat hangen en ontwikkelingen remt (ben trouwens ook een technocraat, want kom met een als oplossing vermomt probleem

). Leidraad: hou het algemeen, wordt niet te specifiek, dat bijt je in de staart. Kansen zie ik echter ook: Tweakers krijgt nog wat meer smoel, de definitie kan bijdragen aan het bewustzijn dat naast de heerlijke chit chat Tweakers echt wat te vertellen kan hebben (EN HEEFT) in onze samenleving. Een "Wij zijn Tweakers" statement kan een richtsnoer bieden in bovengenoemde dilemma's over welk nieuws topic en welke niet. Ook kan er naar gerefereerd worden in communicatie waarom Tweakers doet wat het doet. In de fora zijn dergelijke statements al te vinden, iets dergelijks doortrekken naar de Tweakers site als geheel?
De vragen gesteld in deze topic zullen blijven. Een Tweakers-definitie kan helpen als toetsing, maar kan bij voortschrijdend inzicht ook weer worden aangepast. Informeel hanteren redactieleden en andere posters al de nodige normen (karma, modding), en ik denk dat het slechts een kwestie van oogsten is. De community zelf zou kunnen worden gevraagd te assisteren bij de opstelling ervan. (en ja, ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, en een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden).