Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom mist tweakers soms ICT nieuws die bijv kranten staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.984 views

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-11 15:28
Beste medetweakers/ Redactie

Ik lees regelmatig een interresante nieuwtje op telegraaf of nu.nl ICT gerelateerd en zou verwachten dit artikel ook terug te kunnen vinden op tweakers. Regelmatig is dat niet zo en dit verbaasd mij zeer. Hoe komt het?

Zo heb ik in de afgeloepn dagen niks gezien over het "grote beveiligingslek" in internet explorer of over de patch die microsoft recent heeft uigebracht om dat tegen te gaan.

Dit is slechts een voorbeeld dus ook wanneer ik eroverheen zou hebbben gelezen blijft mijn vraag van kracht.

Verwijderd

Misschien is het omdat op tweakers.net het algemeen bekend is dat Internet Explorer al jarenlang zo lek is als een mandje.

• piethoogland
Zo dat is snel! Nogmaal dit is slechts één voorbeeld. Het gaat erom dat het op dit moment in ieder geval een hot topic is en ik zou verwachten dat het vermeld zou worden.

Verwijderd

piethoogland schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 00:28:
Zo dat is snel! Nogmaal dit is slechts één voorbeeld. Het gaat erom dat het op dit moment in ieder geval een hot topic is en ik zou verwachten dat het vermeld zou worden.
Ik ben het met je eens, maar we weten allemaal hoeveel lekken er in Internet Explorer zitten (trouwens niet alleen deze browser). Elk lek op tweakers.net zetten kost veel tijd, geld en daarnaast komt ander belangrijk nieuws niet in de aandacht ookal is dit lek best groot.

Oftopic: Trouwens valt me op dat nu.nl vaak onderwerpen van tweakers.net kopiert en vervolgens in andere woorden op de site zet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 00:34 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
http://tweakers.net/nieuw...rdt-actief-misbruikt.html

http://tweakers.net/nieuw...e-update-voor-ie-lek.html

Je voorbeeld gaat in ieder geval niet op. Ik denk dat Tweakers ook minder moord en brand schreeuwt dan de rest van de (online) media.

Heb je meer voorbeelden? Ik zie soms ook ergens wat dat op Tweakers niet staat, maar dat is niet vaak. Ik weet ook niet hoe afhankelijk Tweakers is van het insturen van nieuws items, maar dat zou je ook altijd kunnen proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tk55 op 22-09-2012 01:02 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tk55 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 00:51:

Heb je meer voorbeelden? Ik zie soms ook ergens wat dat op Tweakers niet staat, maar dat is niet vaak. Ik weet ook niet hoe afhankelijk Tweakers is van het insturen van nieuws items, maar dat zou je ook altijd kunnen proberen.
Ik submit van tijd tot tijd nieuws (dat al dan niet al bekend is), maar net zo vaak zie je daar niets van terug.

Recente voorbeedjes:
Zeebeestjes die kunnen helpen bij ontwikkeling snellere/groenere computerchips
Apple kopieert ontwerp Zwitserse stationsklokTM in iOS6 (klik hier voor engelse tekst & uitleg)

Andere NL-sites hebben dat nieuws dan weer wel, zoals inderdaad het in de TS aangehaalde Nu.nl.
Ik gok dat misschien daar de schoen wringt: dat t-net niet hetzelfde wil brengen als nu.nl als het niet persé hoeft/te vermijden valt.

Jammer, want ik zou juist denken dat t-net de knowhow in huis heeft om dieper op de materie in te gaan, zeker wat betreft de technische onderwerpen.

Misschien om niet over te komen als een "copy-paste-site"?
Who knows, maar vaak is het wel dat Nu.nl eerder is met dat soort nieuws, terwijl die (voor zover ik weet) geen grote community heeft die tech-nieuws volgt én submit.

Af en toe heb ik het gevoel (en afgaande op de TS en de reacties onder nieuwsartikelen) dat t-net een beetje op z'n lauweren rust als het op nieuws vergaren en brengen aankomt.

Ik heb wel eens vaker in soortgelijke topics gelezen dat het niet voor de crew mogelijk is 24/7 alles in de gaten te houden qua nieuwtjes (mede gezien kantoortijden en verschillende tijdzones ;)), en da's volkomen begrijpelijk.
Maar ook jammer, want als je op een site als Nu.nl moet zijn (NOFI :P) voor de tech-nieuwtjes, dan gaat er toch iets verloren aan wat t-net (mede) zo leuk en uniek maakt(e).

Edit/toepasselijke toevoeging: het nieuws dat Boeing bellen mogelijk maakt in hun vliegtuigen.

-20 sept. op de Boeing-site
-21 sept. 's morgens op Nu.nl
-22 sept. op T-net

Valt me op zich mee dat het (alsnog) geplaatst wordt, maar jammer is dan die extra tijd (tussen bekend worden van het nieuws en het plaatsen ervan), niet benut kon worden voor wat extra achtergrondinformatie/eigen kijk hierop.
Zoals in dit geval bijv. waarom men normaliter vreest voor storingen (historie, oorzaken), waarom Boeing nu denkt dat storingen geen issue zouden zijn etc.
Benadrukt het gevoel dat T-net steeds vaker achterloopt qua nieuws, en dat de tweakers-/tech-insteek minder en minder wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door 3dfx op 22-09-2012 12:22 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Een mooie en goede discussie. Ik zit op een telefoon te typen, dus ik hou het relatief kort.

Ten eerste: Nu.nl is verrekte snel. De redacteuren daar letten goed op. Ze hebben geen eindredactie, waardoor hun artikelen vaak nog relatief veel en onnodige fouten bevatten als ze online gaan. Dat fixen ze dan later. Aan de andere kant: Nu.nl houdt ons ook goed in de gaten, geen site wordt bij Nu.nl zo vaak als bron opgevoerd als T.net.

Ik snap het gevoel wel, al zijn de voorbeelden niet zo sterk. De media-aandacht voor het lek in IE is imho zwaar overtrokken. Het bericht van Boeing heb ik geschreven om in elk geval nog nieuws te hebben vandaag: door ziektes en andere omstandigheden waren we vandaag onderbezet. Mea culpa, volgende keer beter, dat beloof ik :)

Ik deel het gevoel niet dat de insteek steeds minder tech wordt. Integendeel: zelfs berichten die voorheen niet voorzien waren van eigen uitzoekwerk, worden nu verrijkt met testen en meer (iOS 6 komt uit, grote updates voor Sony Xperia S en HTC One X bijvoorbeeld). Niet alle berichten zijn meesterwerken, maar terwijl een tweaker gerust technieuws kan checken op Nu.nl, begrijpt een groot deel van de Nu.nl-lezers waarschijnlijk zelfs de koppen op de Frontpage niet. En dat blijft ook zo, gelukkig maar.

• piethoogland
Ik vind persoonlijk dat er juist wel vaak diep op tech onderwerpen wordt ingegaan maar mis voor mijn gevoel soms algemeen consumenten ict nieuws. En mijn verwachten hiervan zijn eigenlijk van tweakers best hoog dus verbaasde het mij.

Interessante discussie is er uit voort gekomen moet ik zeggen. Toegegeven dat mijn voorbeeld niet al te best is.

[ Voor 7% gewijzigd door piethoogland op 22-09-2012 20:54 ]

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
piethoogland schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 00:20:
Zo heb ik in de afgeloepn dagen niks gezien over het "grote beveiligingslek" in internet explorer of over de patch die microsoft recent heeft uigebracht om dat tegen te gaan.
Dan heb je gewoon niet goed gelezen. :)

nieuws: Microsoft komt vrijdag met tussentijdse update voor IE-lek
nieuws: Zero day raakt ook recentere versie Internet Explorer
nieuws: 'Nieuw lek in oude Internet Explorer-versies wordt actief misbruikt'

En daarnaast hoeven wij niet per se te brengen wat een ander medium wel brengt. Dat van die Zwitserse stationsklokken bijvoorbeeld, dat vonden we gewoon niet zo boeiend. We kunnen wel precies hetzelfde gaan doen als alle andere media, maar wat is de meerwaarde van een Tweakers.net als we niet eens onze eigen nieuwsselectie zouden mogen maken?

[ Voor 33% gewijzigd door Joost op 24-09-2012 09:14 ]

Ik ben helemaal geen stagiair

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

arnoudwokke schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:34:
Ten eerste: Nu.nl is verrekte snel. De redacteuren daar letten goed op. Ze hebben geen eindredactie, waardoor hun artikelen vaak nog relatief veel en onnodige fouten bevatten als ze online gaan. Dat fixen ze dan later. Aan de andere kant: Nu.nl houdt ons ook goed in de gaten, geen site wordt bij Nu.nl zo vaak als bron opgevoerd als T.net.
Dat kan wel zijn, maar er staat ook bij T.net artikelen vaak genoeg "- update". Andersom zie ik legio nieuwtjes die echt nieuwswaarde hebben op Nu.nl staan, die submit ik dan, maar daar wordt doodleuk niets mee gedaan. Ik snap dat niet elk artikel overgenomen kan worden, maar na >100 submits begint het wel kansloos te worden.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
tweaker2010 schreef op maandag 24 september 2012 @ 09:51:
[...]

Dat kan wel zijn, maar er staat ook bij T.net artikelen vaak genoeg "- update". Andersom zie ik legio nieuwtjes die echt nieuwswaarde hebben op Nu.nl staan, die submit ik dan, maar daar wordt doodleuk niets mee gedaan. Ik snap dat niet elk artikel overgenomen kan worden, maar na >100 submits begint het wel kansloos te worden.
Doel je nu concreet op de stationsklok of soortgelijk nieuws? De definitie van 'nieuwswaarde' verschilt nogal van persoon tot persoon. Het gegeven dat Apple het design van een klok heeft geleend, is imho geen nieuws. Zeker niet in vergelijking met al het andere iPhone-nieuws dat we al hebben gebracht (en rekening proberen te houden met mensen die vinden dat we toch al te veel Apple-nieuws brengen).

Wat ik jammer vind om elders in de reacties te lezen is dat het overkomt alsof we achterover leunen soms. Tweakers.net bestrijkt een erg breed scala aan onderwerpen en slechts een aantal daarvan zie je terug op mainstreamsites. Onze focus ligt juist op het brengen van het meest relevante nieuws en waar mogelijk ook nog eens eigen nieuws of nieuws met een eigen insteek. Dat betekent automatisch dat we aan andere zaken minder tijd of enkel op een later moment aandacht kunnen besteden.

Uiteraard snappen wij ook dat snelheid telt en dat daarmee worstelen we altijd. Intern roepen we regelmatig 'prionieuws' om aan te duiden dat een bewust nieuwsbericht niet onnodig blijft liggen en zo snel als mogelijk online gaat. We doen ons best om de meest interessante submits te verwerken, maar we krijgen er echt tientallen per dag. Dat is geen doen dus...

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
tweaker2010 schreef op maandag 24 september 2012 @ 09:51:
[...]

Nu.nl plaatst wel eens eerst gewoon een placeholder artikel en maakt het later pas af. "-update" bij Tweakers geeft aan dat er nieuwe informatie bij gekomen is, die er eerder niet was. Dit betekent niet dat het artikel niet af was toen het geplaatst werd.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Wilbert de Vries schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:18:
[...]
Doel je nu concreet op de stationsklok of soortgelijk nieuws? De definitie van 'nieuwswaarde' verschilt nogal van persoon tot persoon. Het gegeven dat Apple het design van een klok heeft geleend, is imho geen nieuws. Zeker niet in vergelijking met al het andere iPhone-nieuws dat we al hebben gebracht (en rekening proberen te houden met mensen die vinden dat we toch al te veel Apple-nieuws brengen).
Nee, daar doelde ik niet op. En ik doelde ook zeker niet op Apple gerelateerd nieuws. ;)
Wat ik jammer vind om elders in de reacties te lezen is dat het overkomt alsof we achterover leunen soms. Tweakers.net bestrijkt een erg breed scala aan onderwerpen en slechts een aantal daarvan zie je terug op mainstreamsites. Onze focus ligt juist op het brengen van het meest relevante nieuws en waar mogelijk ook nog eens eigen nieuws of nieuws met een eigen insteek. Dat betekent automatisch dat we aan andere zaken minder tijd of enkel op een later moment aandacht kunnen besteden.
Dat begrijp ik, maar juist doordat Tweakers zo breed is geworden vind ik dat die eigen insteek steeds meer verloren gaat. Een artikel over een elektrische auto 1 op 1 kopieren is leuk, maar niet als een echt Tweakers artikel blijft liggen.
Tk55 schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:23:
[...]
Nu.nl plaatst wel eens eerst gewoon een placeholder artikel en maakt het later pas af. "-update" bij Tweakers geeft aan dat er nieuwe informatie bij gekomen is, die er eerder niet was. Dit betekent niet dat het artikel niet af was toen het geplaatst werd.
Dat snap ik, daar ging het ook niet om. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er op Tweakers ook vaak artikelen (al dan niet voorzien van update in de titel) vaak na reacties in het GR-topic nadien nog worden aangepast.

• Joost
tweaker2010 schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:07:Dat snap ik, daar ging het ook niet om. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er op Tweakers ook vaak artikelen (al dan niet voorzien van update in de titel) vaak na reacties in het GR-topic nadien nog worden aangepast.
Het is waar dat artikelen soms nadien nog worden aangepast, al staat dat volgens mij los van deze discussie. Dat is het voordeel aan internet: we kúnnen het nog aanpassen, en als we een fout hebben gemaakt die de strekking van het verhaal aantastte, zetten we dat netjes recht. Volgens mij gebeurt het steeds minder (een paar jaar geleden waren er echt meer klachten). Maar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt - niet alleen bij ons.

Verwijderd

Ik zie het probleem niet...

Al het belangrijke nieuws (lek in IE) is altijd snel op Tweakers.
De minder gewichtige zaken (bellen in Boeings) staan dan wellicht een uurtje later op Tweakers dan op sommige andere sites. Who cares? Wordt mijn leven slechter als ik het een uurtje later lees? Ik heb liever dat Tweakers eventjes wat extra aandacht aan het schrijven en controleren van het artikel geeft, dan dat alles maar zo snel mogelijk op het net gepleurd wordt.

En zaken als de klok in iOS6 niet op de frontpage verschijnen... Lijkt me een normale redactie afweging, waar ik geen probleem mee heb.

• piethoogland
Het gaat mij niet om de snelheid. Ik lees tegenwoordig één keer per dag / 2 dagen de frontpage. Maar ik heb soms gewoon het idee dat er "belangrijke" dingen missen waarvan het mij verbaasd dat een niet tech site ze wel brengt.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:10

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Wilbert de Vries schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:18:
[...]
Waarom is in jullie ogen dat Apple klok design verhaal geen nieuws dan? Het feit dat een bedrijf die te pas en te onpas andere fabrikanten voor de rechter sleept vanwege 'design'-patenten zelf zomaar een gepatenteerd design van een ander gebruikt vind ik best nieuwswaardig.

Ik vind dat zelfs 1000x meer nieuwswaarde hebben dan een persbericht van T-mobile over het mega-succes van de Iphone-5 voorverkopen (Wat in mijn ogen pure reclame is gezien het heel erg een wij-van-wc-eend persbericht is door een partij uitgebracht die er alle belang bij heeft om dit verhaal zo veel mogelijk te verspreiden).

Sys Specs

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-11 17:05
Waarom zijn de rellen bij Foxconn niet genoteerd? Over een paar dagen is dit weer een reden voor de verhoging van de Iphone prijzen. Ook kan het invloed hebben op de assemblage industrie van elektronica.

Dit bericht kan overigens prima worden geplaatst zonder de de woorden: IPhone en Samsung.. het is lastig maar mogelijk!

[ Voor 23% gewijzigd door xzaz op 24-09-2012 19:43 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08
xzaz schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:36:
Waarom zijn de rellen bij Foxconn niet genoteerd? Over een paar dagen is dit weer een reden voor de verhoging van de Iphone prijzen. Ook kan het invloed hebben op de assemblage industrie van elektronica.

Dit bericht kan overigens prima worden geplaatst zonder de de woorden: IPhone en Samsung.. het is lastig maar mogelijk!
Het fosfor van foxconn wordt gebruikt in wasmiddelen en voeding. Geen van beiden heeft invloed op je iphone volgens mij?

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• Joost
Het gaat wat ver om alle voorbeelden hier te behandelen. Om die laatste twee er dan maar uit te lichten:
  • De Foxconn-rellen zijn an sich nieuwswaardig, maar niet voor ons. Als de rellen gevolgen hebben zullen we die zeker melden, maar voor de rest geldt wat ons betreft: het is op dit moment geen nieuws wat je op een technologiesite zou verwachten. Uiteraard brengen we wel maatschappelijk relevant nieuws over de werktoestanden van fabrieken, maar één specifiek geval er uitlichten is wat ons betreft niet iets voor Tweakers.net. Andere sites kunnen daar anders over beslissen.
  • Hetzelfde geldt voor die stationsklok. Dat heeft natuurlijk wel wat met technologie te maken, maar niet ont-zet-tend veel. Er worden nogal wat auteurs- en merkenrechtclaims gedaan die betrekking hebben op hardware, maar dat wil niet zeggen dat we die allemaal nou zo ontzettend interessant vinden. Puur en alleen dat deze claim het toevallig tot de media haalt, betekent nog niet dat wij ons verplicht voelen om het ook te brengen. Als deze zaak een serieus vervolg krijgt (rechter geeft Zwitserse spoorwegen gelijk, bijvoorbeeld) zullen we er absoluut over berichten, maar dit heeft voor een te hoog komkommergehalte.
Natuurlijk kun je het met onze afwegingen oneens zijn, maar er is in ieder geval bewust over nagedacht. Het is dus niet zo dat we op onze lauweren hebben gerust of iets dergelijks.

Dat wil niet zeggen dat we niet af en toe de fout in zijn gegaan of dat we geen nieuws missen. Absoluut wel. Maar wie denkt dat kranten of een NU.nl of voor mijn part een andere concurrent van ons wél 100% compleet is, zou die media ook eens met dezelfde kritische blik moeten benaderen.

• xzaz
En al die rechtzaken in welke zin heeft dat met technologie te maken?

- nieuws: Toyota schrapt plannen voor nieuwe elektrische auto's Waarom is dit wel nieuwswaardig? Omdat het een auto is? Omdat het elektrisch is? Welke reden zit hierachter?

[ Voor 66% gewijzigd door xzaz op 25-09-2012 14:05 ]

• Joost
xzaz schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 14:01:
En al die rechtzaken in welke zin heeft dat met technologie te maken?

- nieuws: Toyota schrapt plannen voor nieuwe elektrische auto's Waarom is dit wel nieuwswaardig? Omdat het een auto is? Omdat het elektrisch is? Welke reden zit hierachter?
Zoals ik al zei heeft het niet zoveel zin om voor elk afzonderlijk artikel de nieuwswaarde te gaan bespreken. 'Al die rechtszaken' is een beetje vaag en elektrische auto's zijn inderdaad iets wat wij interessant vinden.

• xzaz
Joost schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 14:12:
[...]

Zoals ik al zei heeft het niet zoveel zin om voor elk afzonderlijk artikel de nieuwswaarde te gaan bespreken. 'Al die rechtszaken' is een beetje vaag en elektrische auto's zijn inderdaad iets wat wij interessant vinden.
haha, het geeft gewoon advertenties die het meeste opleveren. :D, als auto's al een interesse is van Tweakers redactie en de opstand in een fabriek van 3 grote elektronica fabrikanten niet.. :?

[ Voor 13% gewijzigd door xzaz op 25-09-2012 15:22 ]

• Joost
xzaz schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:20:
[...]

haha, het geeft gewoon advertenties die het meeste opleveren. :D, als auto's al een interesse is van Tweakers redactie en de opstand in een fabriek van 3 grote elektronica fabrikanten niet.. :?
Elektrische auto's, ja. Verder hebben advertentie-inkomsten niets met het maken van de beslissing of we iets wel of niet moeten schrijven. Ik heb weinig zin om de discussie op deze manier voort te zetten in ieder geval.

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
xzaz schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:20:
[...]

Wil je je opmerkingen even onderbouwen svp? Ik kan me behoorlijk ergeren aan dit soort fud. Prima als je het niet eens bent met de keuzes die wij als redactie maken en ook prima als er vragen over komen, maar ga niet met onzin lopen strooien als het antwoord je niet aan staat.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Joost schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 14:12:
[...]
Ik vind xzaz zijn reactie ook te kort door de bocht, maar hij heeft wel een punt. Misschien kan Tweakers zich beter richten op het echte ICT nieuws ipv (elektrische) autonieuws, daar gaan we wel voor langs Autoweek.

Een tip: plaats een poll en vraag de lezers welke soort artikelen ze vaker willen lezen en doe daar iets mee. ;)

• xzaz
Sorry maar gronden zoals 'Dat vinden wij niet belangrijk' is niet echt een manier waarop je nieuws kan beoordelen. In dit geval (rellen Foxconn) is het gewoon overduidelijk IT nieuws. Als we zo gaan handelen krijg je selectief nieuws en dat moet je ten alle tijde voorkomen zeker op een website met een hoge informatiegehalte zoals Tweakers.net.

Nieuws wat ook maar enigszins te maken heeft met Elektronica, dan wel rechtzaken om een bekend merk dan wel patentenoorlog dan wel een Elektronische auto dan wel een opstand in een bedrijf wat voor een groot deel verantwoordelijk is van de productie van elektronische componenten hoort gewoon bij nieuws.
De Foxconn-rellen zijn an sich nieuwswaardig, maar niet voor ons.
Waarom niet? Op welke reden is dit gebaseerd?
Als de rellen gevolgen hebben zullen we die zeker melden, maar voor de rest geldt wat ons betreft: het is op dit moment geen nieuws wat je op een technologiesite zou verwachten.
Wat is het verschil met rechtzaak nieuws items? Horen die wel op een technologie website thuis?
Uiteraard brengen we wel maatschappelijk relevant nieuws over de werktoestanden van fabrieken, maar één specifiek geval er uitlichten is wat ons betreft niet iets voor Tweakers.net. Andere sites kunnen daar anders over beslissen.
Dit is zeker niet Specifiek

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Natuurlijk krijg je wel selectief nieuws. Tweakers.net is een IT-site en dan moet je bepalen wat wel en niet genoeg binding heeft met technologie. En daarin zit natuurlijk een grijs gebied waarom iets wel of geen nieuws is. Rellen heeft ansich natuurlijk niets met technologie te maken. Dat het gaat om Foxconn maakt dat het alweer meer richting technologie gaat, maar blijkbaar is besloten dat dit niet voldoende binding heeft met Tweakers.net.

• piethoogland
Ik vind de poll wel een goed idee.
Misschien wel handig met de mogelijkheid tot opmerkingen erbij als je bijvoorbeeld een idee hebt dat een categorie mist of een rare naam heeft.

Ook misschien voor de redactie interresant als mensen voorbeelden kunnen insturen en dat iemand van de redactie een uitleg erbij kan geven zoals joost heeft gedaan. hier blijkt uit dat er goed over nagedacht is waarna ik mij er ook beter in kon vinden.

Natuurlijk hoeft de niet allemaal op de frontpage te gebeuren.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 20:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De 2012 Paris Mondial de l'Automobile begint zaterdag. Niet vreemd dat er dan veel auto nieuws naar buiten komt. Een deel daarvan is blijkbaar ook voor tweakers interessant.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Dat zou kunnen. En het einde is nog niet in zicht:
nieuws: Mercedes rust SLS AMG Electric Drive uit met vier elektromotoren

• Joost
Ik adviseer je om die berichten dan niet te lezen. :) Het is onmogelijk om iedereen te pleasen. Er zal altijd nieuws worden geplaatst dat niet iedereen interessant vindt.

Ik geloof dat we nu sowieso de oorspronkelijke richting van deze discussie een beetje kwijt zijn.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Wat me vandaag opvalt in het nieuws is de launch van de iPhone5, waar een review en een nieuwsbericht van is geplaatst. Maar dat de Note II vandaag ook is uitgekomen moet ik via de voorpagina innemende advertentie in de Spits lezen... Waarom meldt T.net dit niet?

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Joost schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:20:
[...]
Ik adviseer je om die berichten dan niet te lezen. :) Het is onmogelijk om iedereen te pleasen. Er zal altijd nieuws worden geplaatst dat niet iedereen interessant vindt.

Ik geloof dat we nu sowieso de oorspronkelijke richting van deze discussie een beetje kwijt zijn.
Oke, ik vroeg me alleen af waarop de nieuwskeuze gebaseerd werd. Een poll gaat er niet komen begrijp ik?

• Joost
MeltedForest schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:55:
Wat me vandaag opvalt in het nieuws is de launch van de iPhone5, waar een review en een nieuwsbericht van is geplaatst. Maar dat de Note II vandaag ook is uitgekomen moet ik via de voorpagina innemende advertentie in de Spits lezen... Waarom meldt T.net dit niet?
Dat staat op de lijst van nog te tikken artikelen.
tweaker2010 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:59:
[...]
Oke, ik vroeg me alleen af waarop de nieuwskeuze gebaseerd werd. Een poll gaat er niet komen begrijp ik?
Wij houden rekening met onze bezoekers, maar het is geen 'u vraagt, wij draaien'. :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Mogelijk omdat er voor de note geen rijen staan bij de winkels?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zelf heb ik me de vraag van deze topic ook vaker gesteld. En ik vrees dat ik nu even de mening van MeltedForest ook onderschrijf. Ook zie ik wel dat wij als gebruikers niet op de stoel van redacteuren moeten gaan zitten. Wat soms in kranten staat is in de technohoek soms al behoorlijk oud nieuws. Wat me soms wel opvalt is dat als de search van Tweakers gebruikt wordt de artikelen niet eerder vanuit een andere bron zijn binnengekomen, en dus gewoon niet op Tweakers staan, terwijl die bronnen er wel degelijk zijn en zelfs een wat minder technisch geëngageerde krant ze kan vinden.

Interessante vraag is natuurlijk wel wat precies die missie is die de redactie gebruikt om te beoordelen of of een nieuwsitem geschikt is voor publicatie of niet. Bestaat er iets dergelijk op Tweakers? Waar gebruikers ook kunnen zien met welke criteria wordt gekeken?

MeltedForest noemt de Apple topic. Eigenlijk een prima manier om een verstandige discussie een bedenkelijke helling af te laten glijden. ;) Apple is immers bijna een taboe geworden. Toch vind ik het wel mooi dat hij de relatie tussen de Apple topic en deze draad legt. Het gaat even niet om Apple hier. Dat merk maakt gewoon mooie telefoons. Wat me wel opvalt is dat Apple het Phone-launch evenement al meerdere malen heeft herhaald en ieder nieuwsmedium dit zou moeten herkennen als een marketingmechanisme. Nu staan er twee topics in de lijst van vandaag. Eentje waar de Apple telefoon in een video review wordt behandeld, en eentje die gaat over de verkoop vandaag. Hier bovenop komt dan nog een inhoudelijke review in de traditie zoals we die van Tweakers gewend zijn. Nou denk ik, als die Tweakers een site wil zijn die het wil hebben over hard core technologie, zonder concessies, doe dan de review, en van mijn part die video reportage, meld van mijn part in die topic de start van de verkoop, maar doorprik alles wat een dergelijk merk doet om media te beïnvloeden, blijf bij je roots, en blijf je als Tweakers onverstoorbaar op de technologie richten.

Nog een keer, het gaat hier niet om Apple..... Nee, het gaat in dit topic om de vraag wat nieuwswaardig is, (wat vertwijfeld geformuleerd in de topic header). Ik zou Tweakers ook heel graag andere richtingen op zien bewegen, maar ik ben geen redacteur. Wel zie ik de moderatie discussies, de o zo reproduceerbare Flame koren van diverse fanboy groepen in de soms o zo reproduceerbare topics die bijna cyclusgewijs langskomen op Tweakers. Die cyclus komt in eigenfrequentie, en versterkt zichzelf. Iedereen staat in de startblokken om te reageren wanneer de theads zijn gepost. En dit is door anderen al vele malen gezegd.

Tja, is het niveau van de bezoekers aan het dalen??? Pretentieuze opmerking of terechte vraag? Jongens ik ben er zelf ook nog niet uit. Maar ook ik zie het een en ander veranderen de afgelopen jaren, en neig er meer naar om richting topic keuze te denken als weer dat arme moderatie systeem er de schuld van te geven. Wat voor site wil Tweakers zijn, en welk publiek wil ze behagen?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dat er best wel wat veranderd is in het publiek dat op Tweakers.net afkomt in de afgelopen jaren. Het is namelijk veel minder puur computers geworden, en meer gericht op consumentenelektronica. Tweakers.net is allang niet meer een site voor de die-hard nerd. Ik durf ook wel te zeggen dat het niveau van de reacties op de FP er niet beter op is geworden, als je bijvoorbeeld naar Apple-topics gaat. Maar dit gaat echt volledig offtopic.

Wat betreft die Apple-posts vandaag: de review was af en de Nederlandse release was toevallig ook vandaag. Dat zijn gewoon twee dingen die op de Frontpage moeten. Gebeurt bij elke grote release. Waarom de Note II niet is gemeld weet ik niet, maar mogelijk omdat die vooralsnog niet hier is uitgebracht en de releasedatum ansich al bekend is. Tevens bestaat voor de iPhone tevens simpelweg meer interesse, dus is het logisch dat de Apple-dichtheid wat hoger ligt dan andere bedrijven.

Apple en mobiele apparaten zijn zeer populair in de techwereld. Zo populair dat mensen menen het merk zelf te moeten verdedigen of te moeten aanvallen, alsof ze er zelf bij betrokken zijn. Dat is een treurige constatering, maar je kan imo het nieuws niet aanpassen omdat een stel relschoppers zich niet kan gedragen.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 20:04
teacup schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:11:
Nou denk ik, als die Tweakers een site wil zijn die het wil hebben over hard core technologie, zonder concessies, doe dan de review, en van mijn part die video reportage, meld van mijn part in die topic de start van de verkoop, maar doorprik alles wat een dergelijk merk doet om media te beïnvloeden, blijf bij je roots, en blijf je als Tweakers onverstoorbaar op de technologie richten.
Volgens mij zijn we al jaren verder geëvolueerd qua scope. De technologie/hardware only benadering is al veel langer verbreed en met succes. We zijn stiekem een hele grote in de gameswereld. Niet alleen met het nieuws maar ook met de gamesfora. Ook qua telecom doen we het niet slecht in vergelijking met de rest. Electronica en fotografie : idem dito.

Maar als een bepaalde soort nieuws je niet interesseert dan gaat dat langs je heen. Dat is geen kritiek hoor, zo gaat het gewoon met interesses. Ik heb dat bijvoorbeeld bij games. Dat boeit me maar matig dus het nieuws etc. etc. ontgaat me grotendeels.

Kortom, onze roots hebben gedaan wat wortels doen, uitbreiden en naast een extra bescherming tegen storm (en andere tegenwind :+) de boom nog beter voeden. ;)

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

offtopic:
@RoD & zeef: bedankt voor jullie reacties. Soms denk ik wel eens, waar blijft die hardwarematige mind meld toch, met een helmpje ingeplugd zijn op je PC en zo gedachtes direct overpompen. Heb altijd diep respect voor iemand in mijn directe omgeving die na een minuut of drie nadenken een volmaakt geformuleerde, afgemeten zin produceert die genoeg zegt en niet meer. Mijn kop is veel warreliger, denk veel meer associatief, consequentie: heb meer meer woorden nodig (geloof me, ik edit me gek). Eerder genoemde persoon stoort zich echter weer aan ambivalentie/inconsistentie, terwijl dit laatste mijzelf juist meer prikkelt tot verdere verkenning. Onderwerp van dienst in deze draad heeft de nodige ambivalentie. Waar gaat het nu precies over? Wat wordt bedoelt? Leuk is om te zien dat door de deelnemers aan de draad daar verschillende invulling aan wordt gegeven. Een goede open minded discussie

@RoD De verandering die Tweakers heeft doorlopen ondersteun ik krachtig en ik bepleit dus geen terugkeer naar een site van extreme enthousiastelingen. Trouwens, de mobiele apparatuur is in belangrijke mate sturend voor de huidige ontwikkelingen in de hardware. En witgoed in pricewatch? Doen! Heel goed. Verbreden, ook dat is technologie met verdienstelijke ontwikkelingen (al zie ik nog geen mens voor de winkel liggen voor een nieuwe wasmachine...). Je duidt goed uit wat de afweging is bij het posten van een "start verkoop" nieuwstopic, en ik onderschrijf je dat met downplayen of helemaal niet melden dit niet word oplost. Ik zat nog aan niet melden te denken (voor alle merken). Is een verkoop die begint zoals gepland wel technisch inhoudelijk nieuws? Dat er uitstel optreedt misschien weer wel. Maar beïnvloedt Tweakers dan niet net zo hard als consequent wel melden? Een dilemma zonder eenvoudig antwoord. Ook zie ik een zekere analogie met de gebeurtenissen in Haren. In hoeverre maakt een Tweakers tegen wil en dank deel uit van een proces.

@zeef Mijn omschrijving "hard core technologie" was niet erg nauwkeurig. De verbreding is goed voor Tweakers en goed voor Tweakertjes. Er is veel te beleven op de site. Alleen maar goed. En wat mij betreft lang leve laagdrempeligheid naar individuen toe, moedig mensen aan met techniek in de weer te zijn in plaats van ze af te schrikken met ontoegankelijkheid. Wat ik met de term trachtte te zeggen was dat Tweakers straight moet blijven (lees: meedogenloos, onafhankelijk) in het beoordelen van hardware, software en techno-maatschappelijke ontwikkelingen. Tweakers zie ik steeds meer gerefereerd worden in andere media, dit is veelzeggend. Tweakers vond ik uitblinken in discussies over EDP, het spanningsveld tussen content en hardware leveranciers, internet vrijheid vs. veiligheid ed. Bij menig krantenartikel of zelfs TV item zijn de Tweakers fora en items gebruikt geweest (educated guess). Ik hoop dat mijn reactie vooral wordt gelezen als "Tweakers houdt je richtsnoer vast, en laat je niet teveel beïnvloeden door grote organisaties in het maatschappelijk veld (broodheer ;) , politiek, grote commerciële krachten).

De topic zelf:
Mensen hebben in de draad gesuggereerd een poll te houden over de nieuwstopic keuze. Op zich een idee, al blijf ik de redactionele vrijheid ook belangrijk vinden. Wat me gisteren al wel opviel, en daar heb ik nog geen antwoord op, heeft Tweakers als community eigenlijk een Mission Statement?? Een antwoord zou kunnen zijn "Tweakers wordt gedefinieerd door zijn gebruikers". Dit is misschien wat te altruïstisch, Tweakers heeft inkomsten nodig, een ander belang. Vanmorgen wat rondgekeken en vond de nodige info in de .plans directory. Die beschreven de volgende incrementele stappen in de ontwikkeling van de community, met toelichting waarom. Zo ontstaat een beeld waar Tweakers naar op weg is. Maar wat ik niet zo kon vinden is een soort "Wij zijn Tweakers" page.

Toen ik er wat langer over nadacht is de vraag welke topics wel en niet tot nieuwsitem komen eigenlijk een afgeleide van de vraag "Wat definieert Tweakers?" en "Wat bepaald de prioritering van informatie die Tweakers uitdraagt?". Met dit soort vragen moet voorzichtig worden omgegaan in een omgeving vergeven van technocraten :X. Voor je het weet ontstaat er een technocratisch wrochtsel dat ieder als een molensteen om de nek gaat hangen en ontwikkelingen remt (ben trouwens ook een technocraat, want kom met een als oplossing vermomt probleem ;) ). Leidraad: hou het algemeen, wordt niet te specifiek, dat bijt je in de staart. Kansen zie ik echter ook: Tweakers krijgt nog wat meer smoel, de definitie kan bijdragen aan het bewustzijn dat naast de heerlijke chit chat Tweakers echt wat te vertellen kan hebben (EN HEEFT) in onze samenleving. Een "Wij zijn Tweakers" statement kan een richtsnoer bieden in bovengenoemde dilemma's over welk nieuws topic en welke niet. Ook kan er naar gerefereerd worden in communicatie waarom Tweakers doet wat het doet. In de fora zijn dergelijke statements al te vinden, iets dergelijks doortrekken naar de Tweakers site als geheel?

De vragen gesteld in deze topic zullen blijven. Een Tweakers-definitie kan helpen als toetsing, maar kan bij voortschrijdend inzicht ook weer worden aangepast. Informeel hanteren redactieleden en andere posters al de nodige normen (karma, modding), en ik denk dat het slechts een kwestie van oogsten is. De community zelf zou kunnen worden gevraagd te assisteren bij de opstelling ervan. (en ja, ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, en een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden).

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• RoD
  • Niet online

RoD

teacup schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:36:
Je duidt goed uit wat de afweging is bij het posten van een "start verkoop" nieuwstopic, en ik onderschrijf je dat met downplayen of helemaal niet melden dit niet word oplost. Ik zat nog aan niet melden te denken (voor alle merken). Is een verkoop die begint zoals gepland wel technisch inhoudelijk nieuws? Dat er uitstel optreedt misschien weer wel.
Nope, het is niet technisch inhoudelijk. Maar het heeft wel met tech te maken, en het is interessant voor de tech-geïnteresseerde lezer. Dat is denk ik meer het criterium (maar ik stel deze niet op).

Wat betreft het onderdeel uitmaken van een marketing-proces... tsja, dat zal ongetwijfeld in een bepaalde mate zo zijn, maar daar wordt wel op gelet: niet al het iPhone-gerelateerd nieuws komt bijvoorbeeld op de FP, daarin wordt een selectie gemaakt van de belangrijkste gegevens op basis van wat interessant zou zijn om te lezen. Er worden ook geregeld dingen samengevoegd in één artikel om overkill te voorkomen.

Overigens ben ik niet degene die de nieuwsafwegingen maakt. Wat hierboven staat zijn simpelweg mijn eigen constateringen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind het soms ook ondoorgrondelijk waarom het een (meuk: Zarafa Collaboration Platform 7.1.0 Release Candidate 1) wel wordt geplaatst en het ander (Groupware Sogo 2.0 mit nativem Outlook-Support) niet, maar 't is dan ook niet mijn redactie. (Het voorbeeld uit de meuktracker vind ik interessant vind, een RC van een pakket wel, een ander pakket met interessante features (en geschiedenis in de tracker) niet) Bij reguliere nieuwsposts komt dat natuurlijk ook voor.

Maar zoals gezegd: het is niet mijn redactie. Ik kan me er ook niet druk over maken.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 30-09-2012 19:52 ]

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

http://www.computeridee.nl/nieuws/whatsapp-last-van-grote-storing

Waarom wordt dit nieuws niet op Tweakers geplaatst? Heb er gisteren een nieuwssubmit van gedaan en snap dat het weekend is, maar het blijft vreemd dat ander (naar mijn idee minder belangrijk nieuws) wel gepubliceerd wordt.

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
tweaker2010 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:04:
http://www.computeridee.nl/nieuws/whatsapp-last-van-grote-storing

Waarom wordt dit nieuws niet op Tweakers geplaatst? Heb er gisteren een nieuwssubmit van gedaan en snap dat het weekend is, maar het blijft vreemd dat ander (naar mijn idee minder belangrijk nieuws) wel gepubliceerd wordt.
We kunnen onmogelijk elke storing melding, daar is allestoringen.nl al voor ;) Hoewel Whatsapp een veel gebruikte app is, is het zeker niet zo essentieel als internet zelf bijvoorbeeld. Derhalve is een storing bij Whatsapp die een deel van de gebruikers treft, niet per definitie nieuws. Zelf heb ik gisteren bijvoorbeeld nergens last van gehad met Whatsapp.

Overigens is dit topic wmb niet bedoeld om te discussiëren over waarom we iets wel of niet hebben gepubliceerd.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
Een design van een stationsklok wat door Apple wordt gekopieërd is nog altijd wat anders dan Apple die Samsung voor miljarden voor de rechter wil slepen. Het wordt natuurlijk wat anders wanneer Apple door iemand, voor dat design, ook voor miljarden voor de rechter moet verschijnen. Nu is het meer een "troll" artikel.

Daarnaast, hoeft toch niet elke patentenclaim of elke rel in een fabriek op een nieuwssite te verschijnen? Daar heb je genoeg andere websites voor. Tweakers.net doet ook wat aan games, maar het is niet mijn eerste plek als ik naar nieuws voor games wil gaan kijken. Kortom, als jij wil bepalen wat er op de frontpage komt, misschien moet je dan maar gaan solliciteren voor hoofdredacteur. Zo niet? Dan moet je er maar vrede mee hebben dat je meer dan één website moet opzoeken om al je nieuws te verkrijgen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11 15:57

Patrick89

PSN : Gamesource

Ik snap de opmerking van TS wel, die van de klok van IOS vond ik zelf best leuk om te lezen.. Maar het is een tip he geen kritiek op Tweakers.net

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
Misschien niet van de TS, maar er zijn nu mensen die artikelen over het hele internet gaan halen, en een verklaring verwachten van de redactie waarom dat niet is gepost. En dan begint het toch meer op kritiek te lijken dan een tip.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11 15:57

Patrick89

PSN : Gamesource

Mee eens !! Dus laten we het maar bij een tip houden ipv allerlei verwijten te slingeren..

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• Joost
SacreBleu schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:20:
Misschien niet van de TS, maar er zijn nu mensen die artikelen over het hele internet gaan halen, en een verklaring verwachten van de redactie waarom dat niet is gepost. En dan begint het toch meer op kritiek te lijken dan een tip.
En dat is ook een beetje het probleem. We publiceren elke dag een flinke hoeveelheid artikelen (vorige maand gemiddeld 17 per dag, inclusief de weekenden waarop we minder plaatsen), maar zelfs dán kunnen we onmogelijk al het nieuws dat op internet te vinden is brengen. Als je flink gaat zoeken is er altijd wel nieuws dat op Tweakers.net had gekund en dat jou interesseert, maar er moeten nou eenmaal keuzes worden gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Joost op 01-10-2012 12:55 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Joost schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:55:
... maar er moeten nou eenmaal keuzes worden gemaakt.
Dat klopt uiteraard, maar het keuzeproces kan best interessant zijn, welke artikelen waarom wel of niet. Dat maakt het ook makkelijker voor meuk/nieuwssubmitters om te beoordelen of een submit zinvol is of alleen ruis oplevert voor de redactie (en overbodig 'werk' voor de submitter zelf).

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2012 16:30 ]

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
begintmeta schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:13:
[...]

Dat klopt uiteraard, maar het keuzeproces kan best interessant zijn, welke artikelen waarom wel of niet. Dat maakt het ook makkelijker voor meuk/nieuwssubmitters om te beoordelen of een submit zinvol is of alleen ruis oplevert voor de redactie (en overbodig 'werk' voor de submitter zelf).
Het uiteindelijke keuzeproces of iets wel of niet op Tweakers.net past is geen stroomschema dat vooraf uitgetekend kan worden, dat is waar we de redactie voor hebben en heeft te maken met zaken als tijd en wat speelt er nog meer die dag. We werken aan de hand van een redactionele formule per categorie/onderwerp en al die formules samen is in theorie wat Tweakers.net is. En nee, die formules zijn niet openbaar omdat ze informatie bevatten die voor concurrenten en fabrikanten handig kan zijn om te weten ;)

Over de diverse formules heen heeft Tweakers.net enkele tientallen onderwerpen benoemd die voor de redactie interessant genoeg zijn om (erg) actief te volgen (betekent dus niet dat de rest niet wordt gevolgd). Per onderwerp is vastgesteld in welke verhouding tot de andere onderwerpen binnen een bepaalde categorie 'moet' worden geschreven (al heeft dit zeker ook te maken met aanbod). Binnen elke formule is ook vastgesteld in welke contentvormen (zoals nieuwsbericht, achtergrond, video, BBG) informatie kan worden geboden en hoeveel er daarvan op maandbasis grofweg moeten worden gepubliceerd om een evenwichtig beeld te geven.

Juist dat evenwicht vind ik erg belangrijk voor het totaalbeeld van Tweakers.net. Tweakers.net bestaat inmiddels meer dan tien jaar. Wat ooit is begonnen als hobbyproject is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Dat kan niet zonder na te denken en keuzes te maken. Hierbij kunnen we het nooit iedereen naar de zin maken. Na de overname door VNU media in 2006 is er flink in Tweakers.net geïnvesteerd, waarbij de nadruk in eerste instantie heeft gelegen op het verbreden van de onderwerpen waarover wordt geschreven en in tweede instantie in onder meer video, technologie en verdere professionalisering van het merk.

De redactionele focus van Tweakers.net heeft dan ook de afgelopen jaren met name gelegen op de verbreding en inhoudelijke merkversterking door de juiste content op het juiste moment proberen te brengen. Hoewel dit met vallen en opstaan is gegaan, durf ik te constateren dat deze inspanningen niet onopgemerkt zijn gebleven.

Met het groeiend aantal schrijvende redacteuren, steeg ook de contentproductie. Daar waar de artikelen enkele jaren geleden nog vooral gebaseerd waren op toeval en vertalingen van buitenlandse media, lag de focus sinds 2007 al meer en meer op het genereren van eigen content. Deze fase is met vallen en opstaan gegaan, maar eind 2008 werden de inspanningen beloond met de titel 'Beste Nieuwssite van 2008'. Vanaf 2009 is de focus uitgebreid naar het frequenter schrijven van eigen reviews en achtergronden, wat is 2010 verder is aangescherpt. Uiteraard ging dit in 2011 en 2012 door, maar dan uitgebreid met video en alles opnieuw verpakt in redactionele formules - waar ik inhoudelijk nog steeds achter sta ;)

Grofweg kan worden aangenomen dat we in hoofdlijnen alles wat we doen bij Tweakers.net toetsen aan iets dat je zou kunnen formuleren als een missie statement:

Tweakers.net zorgt ervoor dat it-professionals en consumenten met interesse voor technologie goed op de hoogte zijn, de juiste keuze kunnen maken en het optimale uit hun product kunnen halen.

• mistervis007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 16:49
Waarom wordt dit gemist: Ziggo blokkeert Ziggo TV-app voor jailbreakers en UPC blokeert UPC Horizon-app voor jailbreakers?
Terwijl er wel een heel artikel verschijnt over de recent gelanceerde Ziggo Android app en de Horizon box?

Dan lijkt mij het "Ziggo & UPC blokkeren Ziggo TV-app/UPC Horizon-app voor jailbreakers" item veel interessanter dan een heel artikel over de android app en de Horizon box.

[ Voor 15% gewijzigd door mistervis007 op 07-10-2012 17:29 ]

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Dit topic krijgt een slotje van me. Volgens mij is alles wel benoemd en zoals gezegd is het niet de bedoeling dat we over elk item dat iemand heeft gemist een aparte discussie gaan voeren.

Als iemand een nieuwstip heeft, dan blijven we deze uiteraard graag ontvangen via http://tweakers.net/etc.dsp?Action=Newssubmit
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.