Met de aanschaf van een Samsung 830 256GB SSD, welke in een VAIO-VPCSA wordt ingebouwd, heb ik de stap gezet in het avontuur achter dual-boot op een Sony laptop met switchable graphics en dingen...
Waarom dit topic?
Ik ben benieuwd naar jullie partitie indelingen en ervaringen i.c.m. dual-boot, maar vooral ook zoekende naar feedback op mijn geplande indeling.
De dual-boot bestaat uit een 256GB SSD en moet voldoen aan een aantal criteria.
Vanuit deze criteria ben ik gaan zoeken naar een partitie indeling, met onderstaand als resultaat.
Het idee achter de EXT3 partitie is dat ik die ook in Windows via Explore2fs kan benaderen.
Nu kan Ext2Fsd met een patch ook EXT4 filesystems lezen, maar met EXT3 weet ik zowiezo dat ik goed zit. Toch ben ik benieuwd of voor de gekozen EXT3 oplossing nog betere/andere alternatieven zijn?
De gereserveerde ruimte voor VM's is variabel en geldt als sluitpost.
Als bootloader wil ik GRUB gebruiken en voor partitioneren Gparted.
Bijkomend nadeel is dat ik mijn huidige Win7 installatie wil migreren/clonen naar het nieuwe schijfje.
Wat zijn jullie ervaringen / best-practices m.b.t. het partitioneren van een dual-boot configuratie?
Waarom dit topic?
Ik ben benieuwd naar jullie partitie indelingen en ervaringen i.c.m. dual-boot, maar vooral ook zoekende naar feedback op mijn geplande indeling.
De dual-boot bestaat uit een 256GB SSD en moet voldoen aan een aantal criteria.
Vanuit deze criteria ben ik gaan zoeken naar een partitie indeling, met onderstaand als resultaat.
FS | GB | Betreft | Opmerking |
NTFS | 1 | Windows System | |
NTFS | 86 | Windows 7 | |
EXT4 | 10 | Debian | Base |
EXT4 | 0,5 | Debian /boot | Boot, ReadOnly |
Swap | 8 | Debian SWAP | Gelijk aan geheugen |
sub | 18,5 | ||
EXT3 | 50 | Win/Lin share | Shared data |
reserve | 32 | NOS | Toekomstige setups |
reserve | 16 | Test | Temp partitie voor test |
reserve | 48 | VM | Virtuele machine partitie's |
sub | 96 | ||
Totaal | 251,5 |
Het idee achter de EXT3 partitie is dat ik die ook in Windows via Explore2fs kan benaderen.
Nu kan Ext2Fsd met een patch ook EXT4 filesystems lezen, maar met EXT3 weet ik zowiezo dat ik goed zit. Toch ben ik benieuwd of voor de gekozen EXT3 oplossing nog betere/andere alternatieven zijn?
De gereserveerde ruimte voor VM's is variabel en geldt als sluitpost.
Als bootloader wil ik GRUB gebruiken en voor partitioneren Gparted.
Bijkomend nadeel is dat ik mijn huidige Win7 installatie wil migreren/clonen naar het nieuwe schijfje.
Wat zijn jullie ervaringen / best-practices m.b.t. het partitioneren van een dual-boot configuratie?
Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.