Dual-Boot partitie indeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Topicstarter
Met de aanschaf van een Samsung 830 256GB SSD, welke in een VAIO-VPCSA wordt ingebouwd, heb ik de stap gezet in het avontuur achter dual-boot op een Sony laptop met switchable graphics en dingen...

Waarom dit topic?
Ik ben benieuwd naar jullie partitie indelingen en ervaringen i.c.m. dual-boot, maar vooral ook zoekende naar feedback op mijn geplande indeling.

De dual-boot bestaat uit een 256GB SSD en moet voldoen aan een aantal criteria.
Vanuit deze criteria ben ik gaan zoeken naar een partitie indeling, met onderstaand als resultaat.

FSGBBetreftOpmerking
NTFS1Windows System
NTFS86Windows 7
EXT410DebianBase
EXT40,5Debian /bootBoot, ReadOnly
Swap8Debian SWAPGelijk aan geheugen
sub18,5
EXT350Win/Lin shareShared data
reserve32NOSToekomstige setups
reserve16TestTemp partitie voor test
reserve48VMVirtuele machine partitie's
sub96
Totaal251,5

Het idee achter de EXT3 partitie is dat ik die ook in Windows via Explore2fs kan benaderen.
Nu kan Ext2Fsd met een patch ook EXT4 filesystems lezen, maar met EXT3 weet ik zowiezo dat ik goed zit. Toch ben ik benieuwd of voor de gekozen EXT3 oplossing nog betere/andere alternatieven zijn?

De gereserveerde ruimte voor VM's is variabel en geldt als sluitpost.
Als bootloader wil ik GRUB gebruiken en voor partitioneren Gparted.
Bijkomend nadeel is dat ik mijn huidige Win7 installatie wil migreren/clonen naar het nieuwe schijfje.

Wat zijn jullie ervaringen / best-practices m.b.t. het partitioneren van een dual-boot configuratie?

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 21:32

deadinspace

The what goes where now?

XchangeVisions schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 22:37:
Ik ben benieuwd naar jullie partitie indelingen en ervaringen i.c.m. dual-boot, maar vooral ook zoekende naar feedback op mijn geplande indeling.
Zo, dat zijn een boel partities :P

Qua partities ben ik altijd fan van "zo simpel mogelijk". Partities blijken achteraf al snel te klein, en resizen is irritant ;)

Specifieke vragen die in me opkomen:
  • Waarom een /boot partitie? Normaal gesproken heb je die alleen nodig als je software RAID (anders dan 0) of een encrypted root filesystem wil gebruiken.
  • 8GB swap? Wil je kunnen hibernaten? Zo ja, dan heb je een degelijke hoeveelheid swap nodig. Zo nee, dan zou ik zeggen dat 1GB zat moet zijn. Of zelfs geen swappartitie; je kunt later altijd een swapfile aanmaken.
  • Partities voor VMs? Zijn dat VMs die je vanuit beide OSsen wil gebruiken? Zo nee, waarom geen VM image files?
  • Een beetje soortgelijk voor test en "toekomstige setup".
Het idee achter de EXT3 partitie is dat ik die ook in Windows via Explore2fs kan benaderen.
Nu kan Ext2Fsd met een patch ook EXT4 filesystems lezen, maar met EXT3 weet ik zowiezo dat ik goed zit. Toch ben ik benieuwd of voor de gekozen EXT3 oplossing nog betere/andere alternatieven zijn?
Hmm. Ik gebruik zelden Windows en heb geen ervaring met explore2fs (al ken ik het van naam), maar afhankelijk van je eisen is FAT32 of NTFS misschien ook een optie voor je gedeelde partitie?
Bijkomend nadeel is dat ik mijn huidige Win7 installatie wil migreren/clonen naar het nieuwe schijfje.
Hoe ik dat zou doen: Vanuit Windows de partitie verkleinen tot de gewenste grootte (ik neem aan dat die schijf alleen een Windows-partitie heeft?), en daarna (het voorste gedeelte van) de schijf 1-op-1 clonen naar je SSD, bijvoorbeeld met dd. Dan kun je aan je SSD de andere partities toevoegen en Debian installeren.
Wat zijn jullie ervaringen / best-practices m.b.t. het partitioneren van een dual-boot configuratie?
Maak het niet te ingewikkeld :P

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!
Het uitgangspunt dat het niet te ingewikkeld moet worden neem als ik wijze raad ter hand. ;)
deadinspace schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:50:
Hmm. Ik gebruik zelden Windows en heb geen ervaring met explore2fs (al ken ik het van naam), maar afhankelijk van je eisen is FAT32 of NTFS misschien ook een optie voor je gedeelde partitie?
Voor gedeelde partitie is ntfsmount inderdaad een beter oplossing.
Niet bij stil gestaan, maar dat krijg je als e.a. vanuit de verkeerde invalshoek benaderd. :)
Een specifieke /boot partitie is met name bedoeld voor de read-only optie.
Hierdoor kan ik niet snel de basis 'slopen' en wordt ik altijd weer geattendeerd als ik met /boot zit te spelen.
8GB swap? Wil je kunnen hibernaten? Zo ja, dan heb je een degelijke hoeveelheid swap nodig. Zo nee, dan zou ik zeggen dat 1GB zat moet zijn. Of zelfs geen swappartitie; je kunt later altijd een swapfile aanmaken.
Het gebruik van de hibernate functie is meer standaard dan uitzondering, met 8GB geheugen heb ik het liever in een apparte partitie.
Partities voor VMs? Zijn dat VMs die je vanuit beide OSsen wil gebruiken? Zo nee, waarom geen VM image files? Een beetje soortgelijk voor test en "toekomstige setup".
Voor test wil ik een apparte partitie omdat ik vanuit een virtuele machine geen degelijke hardwarde compatibiliteit test kan uitvoeren, ook hier is 8GB voor swap gereserveerd.
De overige NOS/VM's via imagefiles is gezien het uitgangspunt 'niet te ingewikkeld' de betere oplossing.
Deze kan ik dan ook extern 'dumpen' waardoor weer ruimte vrij komt... d:)b
Ook kan ik dan de Win7 partitie en Debian groter maken zodat ik wat meer 'speelruimte' krijg.
Daarnaast is Debian mijn persoonlijke favoriet en wil ik overige NOS distro alleen gebruiken om te kijken hoe e.a. werkt. (bijvoorbeeld als 'soort clone' van een webserver) Dit kan uiteraard prima in een image file.

Ik heb dus weer wat voer voor een nieuwe layout.
FSGBBetreftOpmerking
NTFS1Windows System
NTFS96Windows 7
EXT422DebianBase
EXT41Debian /bootBoot, ReadOnly
Swap8Debian SWAPGelijk aan geheugen
sub31
NTFS100Share + VM'sData opslag, uitwisselbaar
reserve16TestTemp partitie voor test
Totaal244
Hoe ik dat zou doen: Vanuit Windows de partitie verkleinen tot de gewenste grootte (ik neem aan dat die schijf alleen een Windows-partitie heeft?), en daarna (het voorste gedeelte van) de schijf 1-op-1 clonen naar je SSD, bijvoorbeeld met dd. Dan kun je aan je SSD de andere partities toevoegen en Debian installeren.
Voor het migreren ga ik jou stappenplan gebruiken, ik weet dat Windows 'vooraan moet staan' maar was van plan eerste de partities te maken. Uiteraard kan ik beter eerst clonen en vervolgens simpel partities toevoegen in de lege ruimte! :+

[ Voor 56% gewijzigd door XchangeVisions op 22-09-2012 10:50 . Reden: quote's + tabel. ]

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

• Dreeke fixed
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06-2022
Misschien is het een idee om een home partitie te maken, dan kan je makkelijk herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-07 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou 't als volgt maken, er vanuitgaande van een MS-DOS partitietabel (en geen GPT, waar alles primair is en/of kan zijn).

partitiegroottemountopmerking
1200MBWindows bootWindows bootloader, primaire partitie
2200MB/bootLinux bootloader, primaire partitie
380GBC:Windows installatie, primaire partitie
410GB/Linux root, primaire partitie
58GBSwapVoor hibernate, extended partitie
610GB/homeVoor je gebruikersettings, blijven bij herinstallatie intact, extended partitie
7120GB/media/data, D:Shared partitie, DOE GEEN CHECKDISK VANUIT WINDOWS!*, extended partitie
820GBgeen FSRest van de ruimte, test, extended partitie

* Ik heb al een paar keer gehad dat een Windows schijfcontrole er voor zorgde dat ik data verloor, voornamelijk VM disks. Als je dus een schijfcontrole krijgt bij het opstarten van Windows voor deze schijf, annuleer 'm. Maak ook regelmatig backups, zodat als je er niet aan denkt, je je data nog hebt.

Ik kom met deze indeling uit op bijna 256 GB, kan een paar honderd MB minder zijn :P. Je kan wat met de groottes spelen, maar dit is toch wel zo'n beetje waar je aan moet denken.

En nog wat, als je Windows nu op een HDD hebt staan, doe dan een verse installatie en geen kloon. Dan haal je het optimale eruit wat Windows kan met een SSD qua features ervan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
Nu, ruim 6 maanden en een aantal uitdagingen later wil ik toch nog even een terugkoppeling geven.

Uiteindelijk is het de volgende layout geworden:
FSGBBetreftOpmerking
FreeSpace1,5Unallocatedrecovery partitie/opgeschoond
NTFS0,1Windows SystemSys.Reserved. (krijgt BOOT flag via GRUB)
NTFS84Windows 7Primairy partition, Windows OS
NTFS45Windows 7 -> 8Primairy partition, Windows OS
Extended116Extended partition (via Linux LVM)
Totaal236
Extended partitie
LVM107Logical Volume (via Linux LVM)
Swap8nvtGelijk aan interngeheugen
LVM
EXT430DebianPrimair Debian OS (inner placement)
FreeSpace77Unallocatedvrije ruimte

Het aantal partities is gemaximeerd waardoor een extended partitie nodig is.
In deze extended partitie is een logical volume opgenomen.

Allereerst is Windows geinstalleerd. Vervolgens is via Debian extended partitie aangemaakt, de LVM ingericht en GRUB geinstalleerd. Om te zorgen dat Windows kan hibernaten krijgt sys.res. partitie de boot flag.

Pagina: 1