Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Mijn Toshiba Satellite Pro U400-12U van 3.5 jaar oud doet al een paar jaar vreemd als ik de laptop openklap met de backlight: hij brandt niet als het scherm niet in een hoek van 90 graden staat. Ik denk dat het scherm tot 120 graden opengeklapt kon worden dus je hebt maar op een bepaald stuk (30 graden dus) 'beeld'.

Dit is nooit eigenlijk een probleem geweest maar sinds een paar weken geleden is deze 'werkzame hoek' steeds kleiner geworden en nu werkt hij zelfs helemaal niet meer. Het beeld op het scherm is wel te zien als ik er met een lamp op schijn dus hij is niet volledig kapot.

Nu heb ik zelf twee mogelijke oorzaken:

1. het scherm zelf (de backlight) is kapot
2. de bekabeling naar het scherm is kapot

Ik kom op deze twee dingen omdat als het scherm in een bepaalde hoek stond, hij gewoon altijd perfect heeft gewerkt (dus het scherm lijkt mij niet kapot). Aan de andere kant kan het ook een los draadje in het scherm zelf zijn wat het defect veroorzaakt onder een bepaalde hoek (dus dan is de bekabeling naar het scherm toe in orde, maar in het scherm zelf is er iets kapot).

Een nieuw schermpje kost rond de 100 euro dus ik zoek graag eerst uit wat nu precies de oorzaak is voordat ik tot mogelijk (onnodige) aankopen overga :) De laptop gebruik ik nog dagelijks voor school, hij is voorzien van een SSD en kan naar mijn zin nog eens 3.5 jaar mee, ik schrijf hem dus liever (nog) niet af :)

Ik heb de laptop al opengeschroefd en de kabels opnieuw aangesloten op het scherm, dit heeft niet geholpen. Ook lees ik op verschillende forums dat een nieuw scherm het oplost en dit een veel voorkomend probleem is, echter, ik twijfel of het scherm wel kapot is gezien de hoek waaronder het scherm altijd perfect heeft gewerkt. Mijn probleem wordt hier niet exact beschreven.

Weet iemand wat ik nog zou kunnen proberen of heeft iemand misschien dit probleem eerder gehad? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:51

SkyStreaker

Move on up!

Als je over een "hoek" begint te praten is het duidelijk voor mij - kabelbreuk. Dat wordt toch echt een nieuw scherm.... Maarreh, kijk eens op marktplaats. Veel schermen zijn over meerdere types uitwisselbaar, net als toetsenbordpaneeltjes.

Vaak als je achter het typenummer van het scherm kan komen, dan zie je wel op welke types hij precies past. Echter - dit laat ik liever aan de experts over om dit te bevestigen.

[ Voor 27% gewijzigd door SkyStreaker op 21-09-2012 22:20 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:42
Kan ook een breukje zijn in het kabeltje dat naar het scherm toe loopt, ik zou dat in eerste instantie denken vanwege de invloed van de stand van het scherm.

Schermpjes zijn vanuit het buitenland zijn vaak iets goedkoper trouwens, had laatst een 15" voor 60 euro. Geen origineel scherm maar werkt als een zonnetje.

Desktop | Server | Laptop

Anoniem: 303530

Sterker nog, je kan voor $85.99 het beste TN scherm kopen wat er bestaat

Maar ik denk inderdaad dat de kabel stuk is, misschien is het mogelijk om een replacement te bestellen op ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! :)

Hmm, toch de kabel inderdaad... Raden jullie mij aan om gewoon een nieuw scherm te kopen of is er een manier om uit te sluiten dat het aan het scherm ligt (kijken of er spanning op de kabels naar het LCD-scherm staat bijvoorbeeld)? :)

[ Voor 26% gewijzigd door MensionXL op 23-09-2012 11:19 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Ik heb het nog eens goed bekeken maar zie eigenlijk geen kabels zitten die door het openklappen van de laptop kapot kunnen gaan naar mijn idee. Als ik de laptop openklap en dichtklap dan beweegt de kabel op het onderste plaatje ongeveer een halve centimeter omhoog en omlaag, het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dit een kabelbreuk kan veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/31662/got/2012-09-25%2014.36.03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/31662/got/2012-09-25%2014.36.48.jpg

Ik ga gewoon een nieuw scherm bestellen en duimen dat dat de oplossing zal zijn, of zou het nog de moeite waard kunnen zijn om de hele laptop eens open te schroeven en te kijken of daar misschien iets los zit? :)

Edit: de inverter zou ook nog eens kapot kunnen zijn, de kans dat dit kapot is lijkt me groter dus ik bestel deze eerst nieuw. :)

[ Voor 8% gewijzigd door MensionXL op 25-09-2012 15:01 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1