usb naar rs232: welke pin doet wat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 02:26

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
Hallo,

Recent ben ik na vele jaren opnieuw gestart met elektronica, ik probeer mijn iomega iconnect te modden.
Hiervoor heb ik een usb naar rs232 kabel gekocht. Hiervan zou ik gnd, tx en rx moeten hebben. Nu is mijn vraag: hoe vind ik uit welke kabel/aansluitpunt wat is? :)

Hierbij een afbeelding van de adapter en de reeds aangesloten kabels:
http://driesbeyens.be/dump/adapter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
de gnd kan je wel terug zien op de pcb. rx en tx is een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 16:56
Er zat toch wel een RS232 connector aan die kabel ? gewoon naar de connector kijken.

Bij een 9 pin connector: Tx = pin 3, Rx = pin 2, GND = pin 5
Bij een 25 pin connector: Tx = pin 2, Rx = pin 3, GND = pin 7

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kijk wel uit: embedded devices hebben vaak een serieele poort op TTL-nivo. Als je daar rechtstreeks een 'echte' serieele poort aan gaat knopen heb je kans dat er iets boem zegt; werken zal het sowieso niet. Wat je nodig hebt is een MAX232 oid om ertussen te knopen, of je moet een USB-naar-serieel-module ritselen die vanzichzelf al TTL-nivo signalen uitstuurt.

Edit: Als die PL2303 de enige chip op je board is zit je daarmee goed. Als er aan de andere kant nog een IC zit heb je waarschijnlijk een level converter (die max232) nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 22-09-2012 09:22 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Inderdaad, wat sprite zegt: Als je Iomega een echte seriele poort heeft, d.w.z. de signalen houden zich enigsinds aan de standaard, dan gaat alleen dit PL2303 ding niet werken.

Maar goed: Ik denk dat zwart en rood vrij veel kans maakt om de voedingsspanning voor te stellen.
Dan blijven blouw en wit over voor rx, tx. En dat is dan een kwestie van uitproberen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Beide mogelijkheden zijn idd mogelijk, heb ook een keer direct een RS232 poort op een uC aangesloten met het idee dat ze toch wel TTL niveau logica zouden gebruiken (was een stappenmotor met driver), I was wrong. Viel me wel mee dat zowel inputs als outputs van een ARM uC +/- 7V overleefde.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor de volledigheid (hoef ik het zelf niet moeizaam over te schrijven uit mijn boekje), zie:
Wikipedia: RS-232

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Sprite, max232 :p grapje zeker.
Gewoon dit
Pagina: 1