Upload een bestand zonder userinput

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om een bestand van de harde schijf te vissen, zonder dat de gebruiker dit elke keer moet toestaan. Dus na één keer moet de website de toestemming krijgen dit alle volgende keren ook te doen.

Concreet: Ik ben bezig met een oud Access-bestand om te zetten naar een webversie in PHP en MySQL.
De users zijn niet van de slimste. Een bestand moet automatisch geïmporteerd, en daarna in een db gestoken worden. De users weten niet waar het bestand staat, omdat ze altijd gewoon waren dat dit automatisch in die Access database werd geladen.

Ik heb geen verstand van Java, maar denk dat dit één van de weinig oplossingen is? In PHP kan dit naar mijn weten niet...

Zoekopdrachten als "upload local file" en "upload file without permission" leverden bitter weinig op. "java upload local file" ging al iets beter, maar niets concreet...

Kan iemand me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

kan je niet beter een service aanmaken op de gebruikers pc die het bestandje naar de webservers FTP uploadt?

dat lijkt me veel makkelijker...

Verdiep je eens in AutoIt. Er zijn zat voorbeelden met FTP upload en je kunt gemakkelijk een installer genereren die het programmaatje als een service kan installeren. Al met al moet dat wel binnen een paar uurtjes lukken...

[ Voor 44% gewijzigd door _Erikje_ op 21-09-2012 20:39 . Reden: Extra verhaaltje over AutoIt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Mocht het alleen in IE hoeven te werken zou je kunnen kijken naar HTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoals _Erikje_ ook al zegt, kun je niet beter iets installeren op hun pc's wat dit (eenmalig) doet? Afhankelijk van je infrastructuur zou je ook een script kunnen uitrollen dat dit doet bij het inloggen van de gebruiker?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:15
Ik mag er toch wel vanuit gaan dat dit moeilijk is; anders kan elke website maar bestanden van mijn harde schijf plukken. Ik denk dat je idd beter een soort daemon kunt maken die op de machines van je gebruikers draait en elke tijdsperiode een script aanroept die het bestand opzoekt en doorstuurt naar je website. Script kan in elke taal zijn die je wilt natuurlijk, mss zelfs wel een batch-script als het op windows is.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Inderdaad, ik dacht ook dat dit niet eenvoudig kan zijn, met gelijke welke taal...

Een lokaal bestand is wel een goed plan, daar moet ik me eens in verdiepen. Het nadeel is dat er geen vast tijdstip is, en dat ze zelf eerst dat bestand van een andere site moeten gaan downloaden, waarna ik het wil oppikken. Een vast tijdstip, of tijdens het aanmelden op de computer, gaat dus niet.
alex3305 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:44:
Mocht het alleen in IE hoeven te werken zou je kunnen kijken naar HTA.
Werkt dit alleen met IE? Ik begrijp uit de Wikipediapagina dat hta uitgevoerd wordt met het programma mshta.exe, dat de IE rendering engine gebruikt, maar kan die ook niet aangeroepen worden vanuit FF of Chrome bijvoorbeeld?

Al bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
je zou ook zelf een invoegtoepassings-ActiveX/DLL kunnen schrijven, die dit voor je doet... gebruiker geeft de eerste keer toestemming om de ActiveX/DLL uit te voeren en de volgende keren start hij gewoon mee als je IE opstart... met bijv. een javascriptje kun je dan acties uit de ActiveX/DLL -component uitvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

fl1p schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:24:
Het nadeel is dat er geen vast tijdstip is, en dat ze zelf eerst dat bestand van een andere site moeten gaan downloaden, waarna ik het wil oppikken. Een vast tijdstip, of tijdens het aanmelden op de computer, gaat dus niet.
Is het niet handiger om jouw webapplicatie dat bestand rechtstreeks van die andere site te laten plukken? Al dan niet op het moment dat de gebruiker daarvoor op een knop in de webapplicatie drukt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Het is een sterk beveiligde site, die onze hele scholengemeenschap gebruikt. Een databank met alle (zo'n 10.000) leerlingen-en facturatiegegevens in. Ik kan dus ook niet aan die code...

@P.O. Box: klinkt ingewikkeld... Aangezien ik geen van beide kan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoezo moet je aan de code van dat andere systeem komen om namens de gebruiker daar een bestand te downloaden, wat de gebruiker op dit moment handmatig downloadt?

Misschien begrijp ik je verkeerd en praten we compleet langs elkaar heen, maar leg dan eens iets concreter uit welke handelingen de gebruiker nu precies met de verschillende applicaties doet en wat je daaraan wilt veranderen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• fl1p
De gebruiker opent site 1, waar hij bepaalde, voor ons onbelangrijke, handelingen uitvoert en een bestand exporteert als .txt. Dat bestand slaat hij op zijn computer op.
Nu moet hij op site 2, de site die ik nu ontwikkel, dit bestand uploaden, zodat die gegevens kunnen bewerkt en verwerkt worden, én weer geëxporteerd kunnen worden naar site 3.

Is het zo wat duidelijker? :-)

Ik kan de gebruiker toch niet rechtstreeks dat bestand laten downloaden naar mijn site? Of ik moet ze allemaal (ze zijn met ongeveer een 20-tal) een aparta FTP-toegang geven, want ze mogen elkaars gegevens absoluut niet zien ivm privacy.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Maar als de gebruiker het bestand download van site 1, weet hij toch gewoon waar het staat (in z'n downloads map namelijk)? Dan kan ie het toch gewoon selecteren bij het uploaden? Als je het heel fancy wilt maken, maak je drag-and-drop mogelijk via JavaScript.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Daar zou ik echt geen tijd aan gaan besteden, laat ze dat tekstbestand gewoon mailen.

• fl1p
Feit, Herko, ik begrijp je punt :)

Nu zijn ze het gewoon, dat Access dit bestand plukt uit de map die standaard door site 1 wordt meegegeven als downloadlocatie. Ik zou dat heel graag zo houden.

End-users en veradering... 8)7

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Niks mis met verandering, mits je die goed begeleidt. Dat lijkt me een betere optie dan allerlei kunstgrepen te gaan toepassen. Het klinkt nu een beetje of jij banger bent voor de end users dan de end users mogelijk zijn voor verandering.

Wat ik trouwens bedoelde was dat jouw webapplicatie zelf dat bestand rechtstreeks van site 1 download. Maar als dat het bestand een resultaat is van handelingen en geen vaste plek heeft op die site dan wordt dat wat lastiger.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 26-09-2012 18:36 ]

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:43
Misschien zeg ik nu iets heel vreemds, maar is het geen mogelijkheid om Dropbox op alle computers te installeren, en dan de map waar de Acces databases in komen te staan, te koppelen aan Dropbox?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, want dan komt het ook meteen automatisch in de webapplicatie terecht :?

Dan kan je net zo goed gewoon een netwerkschijf binnen het bedrijf gebruiken, lijkt me een stuk minder complex, in elk geval qua security aspecten.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:43
Als je Acces file altijd automatisch bijgewerkt wordt online, dan kan je hem via de Dropbox webapp door in te loggen met je dropbox account die met elke pc gekoppeld staat, altijd downloaden.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:11
Hoeveel data moet er in het uit te wisselen bestand komen te staan? Als dat onder de 4K blijft zou je het in een cookie kunnen stoppen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bas. schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:16:
Als je Acces file altijd automatisch bijgewerkt wordt online, dan kan je hem via de Dropbox webapp door in te loggen met je dropbox account die met elke pc gekoppeld staat, altijd downloaden.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar nogmaals mijn vraag: hoe gaat dropbox helpen om een txt bestand op de pc van de gebruiker zonder tussenkomst van de gebruiker in een zelfgebouwde webapplicatie te uploaden?

Want dat is wat de TS wil. Hij wil helemaal niks met Access, Access was het pakket dat de gebruikers nu gebruiken voor het verwerken van die txt file, de webapplicatie die TS aan het bouwen is moet Acces vervangen en moet net als Access automatisch dat txt bestand oppakken.
Kalief schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:21:
Hoeveel data moet er in het uit te wisselen bestand komen te staan? Als dat onder de 4K blijft zou je het in een cookie kunnen stoppen.
Behalve dat dat nogal een lelijke hack is, vereist dat ook wijzigingen aan site 1 (de databron) en volgens TS is dat geen optie.

• fl1p
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 26 september 2012 @ 18:22:
Maar als de gebruiker het bestand download van site 1, weet hij toch gewoon waar het staat (in z'n downloads map namelijk)? Dan kan ie het toch gewoon selecteren bij het uploaden?
Uhu, maar je moet er van uitgaan: gebruikers zijn dom (in dit geval is dat bij de meesten ook zo). Vroeger moest dat niet, nu wel. Ze gaan dat heel raar en ongelooflijk irritant vinden dat ze nog naar dat bestand moeten bladeren.
Orion84 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 18:58:
[...]Dan kan je net zo goed gewoon een netwerkschijf binnen het bedrijf gebruiken[...]
Probleem: elke school (dus zo'n 20-tal) moet die site kunnen draaien, heb geen zin om op 20 scholen even een netwerkschijf te gaan installeren, puur en alleen voor de site.
Orion84 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:24:
[...]Access was het pakket dat de gebruikers nu gebruiken voor het verwerken van die txt file, de webapplicatie die TS aan het bouwen is moet Acces vervangen en moet net als Access automatisch dat txt bestand oppakken.[...]
Correct!

Voor dropbox bestaan wel api's, zodat je het bestand uit iemand zijn dropbox kan lezen, mits de gebruiker zijn user en pass ingeeft... Op zich is dat ook een oplossing.
Probleem is dat de gebruikers allemaal in verschillende scholen en dus netwerkdomeinen zitten. De ene ICT-Coordinator staat dropbox toe, de andere niet... Dus ook dat is jammer genoeg geen oplossing.

Zo'n netwerkschijf is misschien nog wel een oplossing, maar zou het liever toch nog makkelijker hebben. User download bestand, mijn site pikt het op, en laadt het in...
Lukt dat echt niet? :/

[ Voor 17% gewijzigd door fl1p op 27-09-2012 13:51 ]

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
P.O. Box schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:31:
je zou ook zelf een invoegtoepassings-ActiveX/DLL kunnen schrijven, die dit voor je doet... gebruiker geeft de eerste keer toestemming om de ActiveX/DLL uit te voeren en de volgende keren start hij gewoon mee als je IE opstart... met bijv. een javascriptje kun je dan acties uit de ActiveX/DLL -component uitvoeren...
zie bijvoorbeeld deze site:
MSDN: Creating an ActiveX DLL

en dit voorbeeld:
MSDN: Creating activex object in html.

het zal wat werk zijn, maar je leert er ook een hoop van...

moeten de diverse sys-admins wel toestaan dat je de activex installeert uiteraard :)
Pagina: 1