Game PC, maximaal 1400 euro excl. randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 19:56
Voor een vriend van mij mag ik een computer gaan samenstellen die gericht is op gaming (met name Battlefield 3).

Ik heb het een en ander samengesteld, maar zou het fijn vinden als anderen (het liefst een beetje onderbouwd) nog verbeterpunten zien.

Wat wil hij doen met het nieuwe systeem:
Battlefield 3 en soortgelijke games.

Wat mag het systeem gaan kosten:
Maximaal 1400 euro exclusief randapparatuur (zie volgende punt).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem:
Hij heeft al een monitor (Dell Ultrasharp U2711), muis, toetsenbord en speakers+headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben:
Behuizing, voeding, moederbord, processor, geheugen, videokaart, 1x ssd (windows) en 1x hdd (opslag).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Gezien het geld dat hij er voor over heeft enkel A-merken. Vanwege mijn ervaringen met sommige moederbord fabrikanten kijk ik enkel naar MSI en Asus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen:
Grootte: Liefst ATX, behuizing met window.
SLI/CF: Mogelijkheid tot later bijplaatsen van een 2e videokaart (hij heeft een voorkeur voor Nvidia).
Geluidsniveau: Liefst zo stil mogelijk, de pc in kwestie komt in zijn woonkamer te staan.
Energieverbruik: Maakt hem niet zoveel uit.

Onderstaande systeem heb ik samen gesteld vanuit mijn ervaringen (wil niet zeggen dat ik flawless ben ;)):

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 87,20€ 87,20
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Retail)€ 160,95€ 160,95
1Cooler Master HAF XM€ 98,-€ 98,-
1Antec H2O 620€ 49,95€ 49,95
1MSI GTX 660Ti Power Edition€ 279,90€ 279,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,90€ 201,90
1Cooler Master Silent Pro M2 720W€ 93,90€ 93,90
1Samsung 830 series 256GB€ 159,30€ 159,30
1Kingston KHX1600C9D3X2K2/8GX€ 34,95€ 34,95
1MSI Z77A-G45€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,04

Behuizing:
De behuizing heeft hij zelf uitgezocht, hier kan en ga ik dus niets aan veranderen. Het wordt de versie met venster, deze staat echter niet in de Tweakers Pricewatch, vandaar even de gesloten variant ingevuld.

Voeding:
Dit moest een semi-modulaire / volledig modulaire voeding zijn, aangezien hij houdt van een opgeruimd interieur. Cooler Master Silent Pro M2 720 Watt, past mooi bij de behuizing en is stil en zuinig. Heb zelf goede ervaring met Cooler Master als A-merk (heb zelf een Cooler Master Silent Pro Hybrid 850W in mijn systeem).

Moederbord:
Gekozen voor een MSI Z77A-G45, hij gaat niet overclocken maar vond de Virtu MVP een mooie technologie om de pc tijdens andere gebruiksmogelijkheden (dus niet ingame) nog stiller te krijgen. Verder biedt het moederbord ruimte voor uitbreiding met een 2e Nvidia grafische kaart.

Processor:
Gekozen voor een recente Ivy Bridge, de i5 3570K. Hij gaat niet overclocken zoals gezegd, maar de K-versie van deze cpu heeft een zwaardere igp vandaar de keuze hiervoor.

Processor koeling:
Hij wilde een WC setje zoals de Corsair Hxx serie, omdat hij vind dat een aircooler teveel zicht ontneemt van de binnenkant van de pc. Aangezien ik betere ervaringen heb met de Antec 620, heb ik hier voor gekozen.

Geheugen:
Gekozen voor dit type geheugen omdat ik het zelf ook heb. 8 Gigabyte lijkt mij ook meer dan genoeg.

Grafische kaart:
Mij lijkt een enkele 660Ti voldoende voor nu. Mocht het later zijn dat hij meer kracht nodig heeft, dan komt hier nog een tweede van bij. Gekozen voor de MSI GTX 660Ti Power Edition omdat deze qua kleuren mooi bij het moederbord past.

Bootdisk / ssd:
Samsung 830 series 256GB, eigenlijk puur gekozen omdat ik zelf ook een 830-serie heb. Misschien zijn er betere / goedkopere?

Overige opslag / hdd:
Gekozen voor deze Seagate schijf vanwege de prijs.

Besturingssysteem:
Hij heeft nogal wat problemen gehad met een oude pc draaiende op een XP OEM, vandaar dat ik gekozen heb voor een retail versie van Windows 7 Home Premium 64-bit.

Mochten er verbeterpunten zijn, dan hoor ik dat graag (uiteraard wel onderbouwd, heb niet voor niets mijn best gedaan om zoveel mogelijk tekst en uitleg te geven ;)).

Alvast bedankt voor jullie input!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-04 13:59
Waarom geen Microsoft Windows 7 OEM versie ? Scheelt weer in prijs. Problemen met Xp oem gehad ... Volgens mij is er geen enkel verschil hoor tussen OEM en retail behalve de prijs 8)7 .

Voor de rest ziet het er netjes uit.

[ Voor 54% gewijzigd door JT888 op 21-09-2012 17:03 ]

• GeneralBurrito
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 12:45
leuk ding zo inderdaad, al zou ik toch echt proberen op windows te besparen door bijvoorbeeld een oem te nemen.

• Sw333t
Hij had zelf een versie geregeld, dit was een OEM. Hij heeft veel problemen gehad met activatie na een herinstallatie (zonder wijzigingen van hardware). Vandaar dus de Retail, het scheelt slechts 70 euro. Iets wat niet zo veel is gezien zijn budget.

De licentie vorm van het besturingssysteem staat dan ook vast. Het scheelt mij een hoop heen en weer rijden wanneer hij wel weer tegen hetzelfde probleem loopt als dat hij had met de OEM versie van Windows XP.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kiest de i5 3570k vanwege de betere IGP, en je gaat niet overklokken, maar je koopt wel een losse GPU? Dan kan je beter voor de 3450/3550 gaan.

Verwijderd

wwwicked schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:17:
Hij had zelf een versie geregeld, dit was een OEM. Hij heeft veel problemen gehad met activatie na een herinstallatie (zonder wijzigingen van hardware). Vandaar dus de Retail, het scheelt slechts 70 euro. Iets wat niet zo veel is gezien zijn budget.
Als we zo bezig gaan DM ik je mijn rekeningnummer wel even. 70 euro is immers niet zoveel en ik kan het goed gebruiken.

Nee, geen OEM-versie nemen is echt zonde van het geld en redelijk onzinnig. Je betaalt vooral voor support die je toch niet krijgt.

• Sw333t
Ik heb gekozen voor de i5 3570K vanwege de zwaardere igp omdat hij niet continue gebruikt hoeft te maken van de losse gpu. Dit regelt het moederbord met de Virtu MVP voorziening.

Op zich zou een 3450/3550 ook een optie zijn. Het scheelt alleen zo enorm weinig dat een 3570K of een 3450/3550 echt veel uitmaakt naar mijn idee.

De keuze voor OEM of Retail is zeer persoonlijk. Als hij graag retail wilt, wie ben ik dan om daar wat over te zeggen.

Verwijderd

wwwicked schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:27:
De keuze voor OEM of Retail is zeer persoonlijk. Als hij graag retail wilt, wie ben ik dan om daar wat over te zeggen.
Nee, dat is niet persoonlijk. De keuze voor een kast of een muis is persoonlijk, OEM of retail gaat puur over de juridische vorm en niet over persoonlijke voorkeuren. Dat hij angst heeft vanwege een ervaring uit het verleden maakt niet dat het goed advies is om 'm dan maar te laten gaan.

Het gaat hier nog altijd om een BBG en retail kopen is meestal geen best buy.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:23
wwwicked schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:27:
Ik heb gekozen voor de i5 3570K vanwege de zwaardere igp omdat hij niet continue gebruikt hoeft te maken van de losse gpu. Dit regelt het moederbord met de Virtu MVP voorziening.

Op zich zou een 3450/3550 ook een optie zijn. Het scheelt alleen zo enorm weinig dat een 3570K of een 3450/3550 echt veel uitmaakt naar mijn idee.

Is hij (of jij) student? Of ken je iemand die student/leraar is? Kijk dan op surfspot.nl of slim.nl voor een Windows 7 (upgrade), een heel stuk goedkoper. Van het geld dat je daarmee bespaart kun je bij wijze van spreke een SLI draaien.

Neem dan een pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed
Scheelt 20 euro en je hebt 100% dezelfde performance. Of maakt 20 euro niks uit? Dan kan ik je anders ook wel 32 GB ram aanraden :)

Verwijderd

boe.i schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:30:
Neem dan een pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed
Scheelt 20 euro en je hebt 100% dezelfde performance. Of maakt 20 euro niks uit? Dan kan ik je anders ook wel 32 GB ram aanraden :)
Op zich valt er wel wat voor te zeggen de optie tot overclocken op te houden. Ik heb hier te vaak mensen voorbij zien komen die eerst zeker wisten dat niet te gaan doen, maar achteraf spijt hadden en nu een andere processor zochten.

• boe.i
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:36:
[...]

Op zich valt er wel wat voor te zeggen de optie tot overclocken op te houden. Ik heb hier te vaak mensen voorbij zien komen die eerst zeker wisten dat niet te gaan doen, maar achteraf spijt hadden en nu een andere processor zochten.
Is ook zo, maar dat scheelt ook gelijk weer in prijs van het moederbord (en evt. geheugen).

• Sw333t
Nee, zitten niet in het onderwijs en zijn geen student. Alsnog blijft de keuze bij een retail versie. Stel je voor dat hij over een tijdje een andere pc wilt (je weet maar nooit en ik sluit het niet uit), een OEM is pc gebonden. Een retail niet.

De 3570 zonder K heeft een lichtere igp (HD2500), de 3570K een HD4000. De HD4000 is een heel stuk krachtiger heb ik gelezen.

Verwijderd

wwwicked schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:42:
De 3570 zonder K heeft een lichtere igp (HD2500), de 3570K een HD4000. De HD4000 is een heel stuk krachtiger heb ik gelezen.
Voor dat krachtiger werk heb je juist die discrete GPU. Dat krachtiger gebeuren is vooral leuk als je niets anders hebt.

• boe.i
Ik zou ook wat besparen op de PSU, 600 Watt is ruim voldoende.
Daarnaast beter wat sneller geheugen zoals pricewatch: Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0
Evt. een GTX670, moet eigenlijk wel kunnen bij dit budget. Vandaar dat het jammer is dat je voor de retail-versie gaat.

• Sw333t
Je hebt niet altijd een discrete GPU nodig, dat is wat ik er mee wil zeggen. Voor licht Photoshop werk of Google SketchUp enzovoorts kan gewoon gebruik gemaakt worden van de igp. Verder kunnen de igp en de discrete gpu ook tegelijkertijd gebruikt worden voor betere prestaties.

Hij wil later nog een tweede gpu toevoegen, het lijkt mij dat 600 Watt dan niet voldoende is? Verschil tussen 1600Mhz en 1866Mhz geheugen lijkt mij niet echt groot. Kleur valt ook een beetje uit de toon van die Crucial ;).

[ Voor 23% gewijzigd door Sw333t op 21-09-2012 17:52 ]

Verwijderd

wwwicked schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:47:
Je hebt niet altijd een discrete GPU nodig, dat is wat ik er mee wil zeggen. Voor licht Photoshop werk of Google SketchUp enzovoorts kan gewoon gebruik gemaakt worden van de igp. Verder kunnen de igp en de discrete gpu ook tegelijkertijd gebruikt worden voor betere prestaties.
Ja, dat wil ik ook zeggen. Voor het lichte werk (browsen, Photoshop) is ook een HD2500 wel toereikend, voor het stevigere werk wil je toch je discrete kaart inzetten.

Waarom zou je je dan zoveel zorgen maken over een langzame IGP of een iets langzamere IGP, vraag ik mij af. Lees overigens ook nog eens goed het stukje waar je zelf naar linkt door; er zitten namelijk ook stevige nadelen of onhandigheden aan e.e.a. verbonden.

• Sw333t
Heb het tig keer doorgelezen, er zitten wat haken en ogen aan bij sommige games. Maar bij het spel wat hij juist speelt geldt dat niet. Maar je hebt zeker een punt, wellicht is een goedkopere cpu handiger. Ik zal het straks eens overleggen met hem.

• Sw333t
Ik heb hem dit topic ook even laten lezen en samen met hem besloten om:

- een OEM versie van het besturingssysteem te nemen,
- de i5 3570K te vervangen door een i5 3550,
- het geheugen aangepast naar een 16GB kit,
- voeding aangepast naar een 620W variant,
- de gpu is aangepast naar een GTX670,
- de MSI Z77A-G45 ondersteund sowieso geen SLI (whoops), dat is een MSI Z77A-GD55 geworden nu.

Het lijstje wordt dan zo:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 88,70€ 88,70
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 82,-€ 82,-
1Cooler Master HAF XM€ 98,-€ 98,-
1Antec H2O 620€ 49,95€ 49,95
1MSI N670GTX PE 2GD5/OC€ 368,90€ 368,90
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 77,90€ 77,90
1Samsung 830 series 256GB€ 159,30€ 159,30
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 84,50€ 84,50
1MSI Z77A-GD55€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.307,15

Zijn hier nog verder opmerkingen over?

Ik hoor overigens af en toe mensen het hebben over Cooler Master voedingen, dat het niet echt een A-Merk is. Is er een lijst van A-merken / B-merken? Of is Cooler Master wel gewoon een goed merk.

• boe.i
Ziet er zeker een stuk beter uit!
Missschien nog iets sneller geheugen (zelfs goedkoper!) pricewatch: G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB

• Sw333t
Het is wel in Mhz sneller, maar de latency is hoger. Denk zelf dat het weinig uitmaakt, zou er bij wijze van spreke ook Kingston ValueRam in zetten. Maar dan krijg ik weer commentaar van de toekomstige eigenaar, het oog wil tenslotte ook wat ;).

• Madoga
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
Zijn hier nog verder opmerkingen over?
Die CPU koeler heb je niet nodig. Als je er een cpu koeler bij wil om je systeem stil te maken kan dat ook voor 20-25 euro. Bijv de Xigmatek gaia, gelid tranquillo rev 2 en zo zijn er nog en aantal.
Tenzij het puur voor de looks is natuurlijk, dan moet je hem gewoon houden ;)
Ik hoor overigens af en toe mensen het hebben over Cooler Master voedingen, dat het niet echt een A-Merk is. Is er een lijst van A-merken / B-merken? Of is Cooler Master wel gewoon een goed merk.
Ligt een beetje aan je definitie van A-merk. Als je een A-merk een merk vind dat uitsluitend kwaliteit levert, dan is coolermaster idd zeker geen A-merk.
De meester coolermaster voedingen zijn vrij matig met een aantal uitschieters omhoog en redelijk veel uitschieters omlaag.
Er is volgens mij geen review van de silent pro m2 620(en lager). Daarnaast is die gemaakt door Seventeam. Seventeam in combinatie met Coolermaster heeft geen goede geschiedenis, die zou ik dus links laten liggen. Het 720W model dat gemaakt is door Enchance is wel een goede optie, wellicht iets aan de dure kant.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dit zou een heel goed alternatief zijn voor de voeding:
pricewatch: XFX PRO650W

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Xfx Pro 650W is een prima voeding, maar de TS geeft aan dat er graag gebruik wordt gemaakt van een modulaire voeding. Dan is dit een betere keuze denk ik: pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M
Het geheugen wat je nu hebt kan in aanraking komen met een CPU koeler, daarom is geheugen zonder hoge heatspreaders een wat betere keuze, voorbeeld: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G
De CPU koeler die nu in het lijstje staat is niet echt stil, een wat stillere koeler is de Gelid Tranquillo of deze: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Verder geeft je vriend aan een stille PC te willen, een stille kast is daarbij onontbeerlijk. De HAF kast is niet erg stil te noemen. Eentje die wel stil is, en ook goede airflow heeft: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
Ik raad ook een 3570K aan, misschien wil hij nu nog niet overklokken, maar hij kan het dan altijd doen. En als hij het systeem ooit nog verkopen wil, brengt een K-processor veel meer op.
Succes :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
wwwicked schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 20:51:
Het is wel in Mhz sneller, maar de latency is hoger.
Dat kun je zo niet zeggen, dat 1866 geheugen draait ws op 1600 ook wel met CL9.
Denk zelf dat het weinig uitmaakt, zou er bij wijze van spreke ook Kingston ValueRam in zetten.
Mee eens, is meestal gerommel in de marge.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-05 08:24
MartijnLoarne schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 12:24:
Xfx Pro 650W is een prima voeding, maar de TS geeft aan dat er graag gebruik wordt gemaakt van een modulaire voeding. Dan is dit een betere keuze denk ik: pricewatch: Corsair Enthusiast TX650M
die heeft maar 2 PCI-e connectors, dus je moet tenminste voor pricewatch: Corsair Enthusiast TX750M gaan ;) scheelt overigens maar een tientje ;)

edit: laat maar, dat is alleen de gewone TX650, de modulaire versie heeft er wel gewoon 4 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Nilsepils op 22-09-2012 12:48 ]

• Madoga
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
De TX650m heeft wel maar 2 pci-e connectors hoor, je had het in eerste instantie dus gewoon goed ;)
De Lepa B700 biedt het zelfde als de corsair TX650m alleen dan wel met die 4 pci-e connectors en voor een veel lagere prijs.

• Sw333t
Wat is nu eigenlijk de perfecte voeding?

Voor mij is dat de looks + de stilheid er van, maar hoe denken jullie daar eigenlijk over?

Verwijderd

wwwicked schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:12:
Wat is nu eigenlijk de perfecte voeding?

Voor mij is dat de looks + de stilheid er van, maar hoe denken jullie daar eigenlijk over?
Eentje die stabiel genoeg vermogen kan leveren zonder ripple of andere ongewenste zaken. Daarna gaan de praktische aspecten spelen zoals modulair of niet en het geluid en daarna komt het uiterlijk pas.

Prioriteiten hè :p

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De looks? Ik heb mijn voeding sinds het inbouwen nie meer gezien..

Inderdaad, kwaliteit is het enige/aller belangrijkste.

• Sw333t
De voeding is door een window te zien, vandaar.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Die HAF XM heeft toch geen window?
Maar ik zou looks in ieder geval op de laatste plaats zetten.
Pagina: 1