Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
Er zijn hier een aantal topics over huizen, de staat van een huis, kopen, huren, klappen van huizenbubbels enzo voorts.
In de duurzame hoek vind je vanalles over verbouwen en duurzamer maken.

Maar de buurt is minstens zo belangrijk (misschien zelfs belangrijker) dan het huis zelf. Vooral de mensen die er wonen.

Die heeft er bij / rond de keuze van een huis (kopen of huren) iets van buurt onderzoek gedaan?
Wat heb je precies gedaan en wat heeft het je gebracht?

Heb je het niet gedaan?
heb je daar dan spijt van?

Wat zou je de volgende keer anders doen?

Ik zal zelf aftrappen
Voor de kijkavonden van mijn kamer / etage kwam ik altijd ongeveer een uur eerder.
Parkeerde de auto en liep een rondje door de buurt en wijk.

Op de locatie die het uiteindelijk ook geworden is ben ik ook 's ochtends nog eens terug gekomen om polshoogte te nemen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
liquid_ice schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:04:
Er zijn hier een aantal topics over huizen, de staat van een huis, kopen, huren, klappen van huizenbubbels enzo voorts.
In de duurzame hoek vind je vanalles over verbouwen en duurzamer maken.

Maar de buurt is minstens zo belangrijk (misschien zelfs belangrijker) dan het huis zelf. Vooral de mensen die er wonen.

Die heeft er bij / rond de keuze van een huis (kopen of huren) iets van buurt onderzoek gedaan?
Wat heb je precies gedaan en wat heeft het je gebracht?

Heb je het niet gedaan?
heb je daar dan spijt van?

Wat zou je de volgende keer anders doen?

Ik zal zelf aftrappen
Voor de kijkavonden van mijn kamer / etage kwam ik altijd ongeveer een uur eerder.
Parkeerde de auto en liep een rondje door de buurt en wijk.

Op de locatie die het uiteindelijk ook geworden is ben ik ook 's ochtends nog eens terug gekomen om polshoogte te nemen.
Tot nu toe ben ik altijd verhuisd naar plekken die ik redelijk ken (omdat ik al uit de regio kwam waar ik naartoe ging). Dat scheelt natuurlijk een hoop.

Eén keer heb ik gereageerd op een huurflat, mooie prijs, 6 kamers. Toen ik eens overdag ging kijken bleek dat ik nogal aparte buren zou krijgen, dus toen maar niet gedaan.

De flat waar ik nu woon is helemaal nieuw opgeleverd, dus kun je niet zo snel zien of de buren een beetje leuk zijn. Maar het is vrije sector met een flinke prijs en 'slechts' 3 kamers, dus dan weet je sowieso dat je terechtkomt tussen de ~30 jarigen, tweeverdieners, zonder kinderen, aka yuppies. En dat vermoeden is waar gebleken...

Sowieso hoef je in nieuwbouw minder bang te zijn voor geluidsoverlast, want meestal is het allemaal prima geïsoleerd. Mocht je kijken naar een rijtjeshuis, probeer dan te achterhalen of er flinke ruimte zit tussen de spouwmuren tussen de huizen in, of dat men alles aan elkaar vast heeft gezet. In dat eerste geval heb je ook veel minder last van je buren.

Kijk naar andere indicatoren, bijvoorbeeld de hoeveelheid fietsen op de stoep en/of het type auto's. Een overdadigheid aan fietsen is meestal teken dat het e.e.a. studenten is verhuurt. Oude auto's is meestal een teken van lagere inkomens. Veel schotels aan een flat is weer een indicatie van veel allochtonen. Scootermobielen in de gang van een flat veel bejaarden. Kinderfietsjes mensen met kinderen. Allemaal zaken waar je voor jezelf maar een waarde aan moet toekennen.

Wat er drie straten verderop gebeurt is voor mij minder van belang. Ik woon immers in mijn eigen huis, en niet drie straten verderop. Ik zou het niet tof vinden als de jongeren in de wijk een hangplek zouden hebben vlak bij mijn flat, maar als dat drie flats verderop is dan heb ik er eigenlijk geen bezwaar tegen. Etc.

Gewoon met gezond verstand nadenken over de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
ebia schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:06:
[...]
Lang verhaal

Kijk naar andere indicatoren, bijvoorbeeld de hoeveelheid fietsen op de stoep en/of het type auto's. Een overdadigheid aan fietsen is meestal teken dat het e.e.a. studenten is verhuurt. Oude auto's is meestal een teken van lagere inkomens. Veel schotels aan een flat is weer een indicatie van veel allochtonen. Scootermobielen in de gang van een flat veel bejaarden. Kinderfietsjes mensen met kinderen. Allemaal zaken waar je voor jezelf maar een waarde aan moet toekennen.
Hmmmm lekker generaliserend ;) maar wel gelijk om naar dit soort factoren te kijken.

Ik ben bij de keuze van mijn huis een aantal keer door de straat heen gereden, 's avonds, 's middags, in het weekend dan weet je naar mijn idee al aardig wat.
Ook heb ik het bij de makelaar gevraagd, die zijn over het algemeen wel op de hoogte wat voor volk er zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-07 13:25
Op zaterdag avond een rondje langs je huis is nooit een verkeerd idee.
Als het nederlands elftal moet voetballen een rondje langs de huizen.
Kijken wat de onderhoud is van de woningen/tuinen.
Online tools gebruiken voor de buurt ( misdaadmeter/allochtonenmeter/babyboommeter :p ).
Kijken welke voorzieningen er zijn
Kijken welke ongewenste voorzieningen er zijn ( coffeeshops, cafe's etc ).

enz.

Overigens kwamen mijn vriendin en ik er achter dat schuin achter een fantastische woning die we op het oog hadden een kliniek zat voor mensen met geweldstoornissen :') die zat tegen overover een kinderdag verblijf notabene. Uiteraard was dit niet gemeld door de verkopende makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

http://www.misdaadkaart.nl

Dit geeft wellicht ook een beeld van de buurt :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286207

Vergeet vooral niet eens 'snachts op vrijdags door de straat te rijden. In mijn oude buurt hingen er bijvoorbeeld altijd een bepaalde groep jongeren in de portieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Op funda.nl kun je die gegevens toch vrij eenvoudig bekijken?

Voorbeeld : http://www.funda.nl/buurt...d/kenmerken/?ref=48452384 , Prinsengracht Amsterdam

[ Voor 50% gewijzigd door aZuL2001 op 21-09-2012 16:25 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
WimPliers schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:13:
[...]

Hmmmm lekker generaliserend ;) maar wel gelijk om naar dit soort factoren te kijken.
Tsja, het is wel makkelijk oordelen hoor. Alles en iedereen in een hokje, lekker simpel :)

Maar zonder gekheid, er zit vaak wel een kern van waarheid in. De vraag is in hoeverre je het laat meewegen in de beslissing om wel of niet voor een bepaalde wijk te gaan.

Als je zelf student bent zul je er wellicht wat minder moeite mee hebben als je in de buurt van andere studenten woont, enz. Niet iedereen kent dezelfde waarde toe aan de voorbeelden die ik noemde, natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit Google Maps kaartje van het NRC waarin CBS gegevens zijn verwerkt hielp mij om een eerste idee van de buurten te krijgen:
http://www.nrc.nl/nieuws/...n-tot-leven-op-een-kaart/

Als je bijvoorbeeld een gezinsrijke buurt met bovengemiddelde inkomens zoekt. Of juist veel oudere mensen (rust). Het zegt zeker niet alles. Soms staat er een slecht gebouw in een goede buurt. Maar vooral als je je oriënteert op andere gemeentes die je totaal nog niet kent, kan dit een goed beeld geven van de wijkverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Tsja, ik kende de buurt in Rotterdam al waar ik naar toe verhuisde, dus ik wist dat het één van de weinige wijken was met een groene kleur op de leefbaarometer :P (in de zin van: dat mensen er gemiddeld positief zijn over de leefbaarheid).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik bel gewoon bij de buren aan enzo, kijken wat het voor lui zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 18:20

Whuzz

Dodgeball!

Voor het huis dat ik uiteindelijk gekocht heb:
- 3x bezichtigd, elke keer op andere punten gefocussed
- 's avonds rond "etenstijd" in de buurt gekeken (geeft een goed beeld van de gezinnen / gezinsgrootes in de buurt)
- Midden op een werkdag in de buurt gekeken (geeft een idee over het aantal werkenden en of het een "slaap buurt" is of niet)
- 's ochtends vroeg rond gereden, om een gevoel te krijgen hoe "druk" de wijk is
- In het weekend op een zaterdag en een zondag gaan kijken (voornamelijk om te kijken of er tokkies met luide muziek enzo zaten. Leek me sterk in die buurt, maar het zal je buurman maar net zijn)
- Gesproken met buren, maar ook met mensen een straat verderop (die zijn wat objectiever)
- 's nachts een wandeling gemaakt. Geen idee eigenlijk waarom :P

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:17
Whuzz schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 21:40:
Om te kijken of er in een straal van 500m nog vrije parkeerplaatsen zijn :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
Whuzz schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 21:40:
Om te kijken of de buurtwacht je zou komen oppakken ?
of
Om te kijken of je auto binnen 500 meter onder je kont vandaan gejat wordt?

haha

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nieuwbouw

toen ik het kocht was het een groen grasveld, geen overlast van buren, geen druk verkeer. midden in de natuur. dat is nu wel anders.

Iperf

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-07 10:35
Zelf kende ik de buurt waar ik nu woonde, dus ik wist wat ik kocht. Verder tijdens het aankoopprijs wel wat met de buren gesproken om te kijken wat voor volk er leeft. Verder heeft de wijk waar ik woon redelijk veel doorstroom, oftewel starters die uiteindelijk weggaan omdat het gezin uit het huis groeit.

Het probleem in mijn buurt is overigens niet wat er woont, maar het volk wat er komt wonen. Omdat ik in een redelijk goedkope buurt woon is de diversiteit van bewoners enorm. Hooggeschoolde starters, maar ook tokkies die eindelijk een huis kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 10:40
Wij hebben bij onze koop nu vier jaar geleden nooit zo diepgaand de buurt doorgelicht, moet ik zeggen.We hadden een aantal nadelen met onze toenmalige woning (of beter, met de ligging ervan) en die wilden we iig in de nieuwe woning niet terug zien. Tijdens de bezichtigingen hebben we dus vooral daar op gelet, maar als er ergens serieuze nadelen aan de buurt waren denk ik toch dat we die ook wel hadden opgepikt. We kenden wel de geschiedenis van de wijk en daarom was het ook niet zo moeilijk om de omstandigheden in te schatten. Als we in een volledig onbekende omgeving waren gaan wonen zouden we er misschien meer tijd in gestoken hebben.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:07

Fiber

Beaches are for storming.

aZuL2001 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:23:
Op funda.nl kun je die gegevens toch vrij eenvoudig bekijken?

Voorbeeld : http://www.funda.nl/buurt...d/kenmerken/?ref=48452384 , Prinsengracht Amsterdam
En PVVers checken gewoon even http://www.geenstijl.nl/paginas/mijnburen/ ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

Lol. 1.1% is niet-westers allochtoon hier. 30 van de 2767 man.

Maaruhm: Ik zou zelf rondvragen in de buurt.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 25-09-2012 14:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 21:38
Gemiddelden van een buurt zeggen eigenlijk ook maar weinig.
Waar wij nu weggaan, is het gros vriendelijke, rustige mensen. De paar tokkies die de buurt verzieken zijn een zeer kleine minderheid, maar daar heb je nou juist last van :(
Pagina: 1