Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Sedert 2 weken ben ik begonnen met mijn afstudeerstage.
Het bedrijf interesseert me en de opdracht interesseert me ook.(start-up met veel potentie en eigen invulling/verantwoordelijkheid van de opdracht).

Ik zit alleen met 1 probleem en dat is de communicatie met mijn stagebegeleider.
Ik heb meermaals (5 keer schriftelijk en een keer of 5 a 7 mondeling) gevraagd om terugkoppeling over bepaalde documenten die essentieel zijn om een Go van de opleiding te krijgen en dus verder te kunnen gaan.

Dit heeft erin geresulteerd dat ik deze documenten uiteindelijk maar gewoon naar de opleiding heb verzonden en dat de synchronisatie tussen wat ik van plan ben te gaan doen en dat wat de opdrachtgever wil grotendeels ontbreekt.

Daarnaast heb ik geruime tijd (ik denk in totaal een volle dag of twee) met de duimen heb zitten draaien en dus weer lekker actief kunnen zijn op tweakers :P, maar wat me wel een waardeloos gevoel geeft (niet het tweaken maar de inefficiente en het gebrek aan productiviteit)

Wat ik graag van jullie wil weten is wat ik moet doen?

Moet ik maar gewoon op eigen houtje beginnen en zorgen dat ik een fatsoenlijke scriptie produceer waardoor ik gewoon kan afstuderen, maar waardoor ik mogelijk iets totaal ongewenst oplever aan de opdrachtgever. (p.s. heb niet de intentie om bij dit bedrijf te gaan werken na mijn stage)
Of
Moet ik blijven “zeuren” (begin met net een kleuter te voelen die een snoepje wil) om feedback en het de opdrachtgever naar de zin maken maar waardoor ik mogelijk vertraging oploop?(dit laatste half jaar valt al onder de langstudeerboete :( )
Of
Moet ik mijn stagebegeleider hiermee confronteren (voor de beeldvorming, hij is directeur van het bedrijf en heeft het daadwerkelijk ook verschrikkelijk druk) maar wat ik eigelijk niet zo zie zitten.

Graag hoor ik jullie mening hierover

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is iets wat je met je school/opleiding moet bespreken, en hen vragen om advies.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15
Ik zou gewoon even bij hem binnenlopen. Best dat hij het allemaal heel druk heeft enzo. Dan gewoon even afspraken maken over hoe de communicatie tussen jullie gaat verlopen en eventueel voorstellen om zaken zoveel mogelijk te bespreken met een ander persoon.

Dat hij geen tijd heeft om met jou te overleggen en ondersteuning te bieden is vervelend maar dan moet er een alternatief gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Optie 3, de moeilijkste oplossing is in dit geval de beste. Je kan wel duidelijk aangeven dat dit niet werkt en dat er een alternatieve oplossing zou moeten komen, zoals een andere begeleider!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Een andere begeleider is helaas niet mogelijk aangezien het nog een start-up is.
Er zijn nog geen "normale" medewerkers.
gambieter schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:04:
Dit is iets wat je met je school/opleiding moet bespreken, en hen vragen om advies.
Ik hoor graag de mening van Tweakers aangezien zij al meer problemen hebben helpen oplossen :)

GoT is mijn favo troubleshooter :)

[ Voor 59% gewijzigd door eL_Jay op 21-09-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eL_Jay schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:48:
Ik hoor graag de mening van Tweakers aangezien zij al meer problemen hebben helpen oplossen :)

GoT is mijn favo troubleshooter :)
Sorry, ik was blijkbaar onduidelijk, het was niet bedoeld om te zeggen dat je geen topic moest openen. Het was een advies: ipv zelf dingen te gaan regelen op de stageplek en mogelijk problemen veroorzaken, kun je beter eerst navragen bij je schoolbegeleider wat de afspraken zijn. Het werkt soms beter als iemand van de school een vriendelijk telefoontje pleegt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
gambieter schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:59:
[...]

Sorry, ik was blijkbaar onduidelijk, het was niet bedoeld om te zeggen dat je geen topic moest openen. Het was een advies: ipv zelf dingen te gaan regelen op de stageplek en mogelijk problemen veroorzaken, kun je beter eerst navragen bij je schoolbegeleider wat de afspraken zijn. Het werkt soms beter als iemand van de school een vriendelijk telefoontje pleegt :)
Kwam inderdaad anders over :P
Blij dat je het even toelicht, want dat is zeker een goede optie waar ik nog niet aan gedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
Been there done that tijdens mijn stage periode.

Wat ik toen heb gedaan is afgesproken met de stage begeleider dat ik gewoon alles probeer naar eigen invulling uit te voeren en hem wekelijks een update per mail stuur. En dat we 1x per 2 weken even een uurtje samen zitten. Zelfstandigheid is iets wat directeuren vaak wel kunnen waarderen ;).

Overigens is het zowiezo al verstandig om belangrijke data alvast met hem vast te leggen ( formuleren onderzoeksvraag, reviewen scriptie, afstudeerpresentatie etc ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:47
r.e.s schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:07:

Wat ik toen heb gedaan is afgesproken met de stage begeleider dat ik gewoon alles probeer naar eigen invulling uit te voeren en hem wekelijks een update per mail stuur. En dat we 1x per 2 weken even een uurtje samen zitten. Zelfstandigheid is iets wat directeuren vaak wel kunnen waarderen ;).

Overigens is het zowiezo al verstandig om belangrijke data alvast met hem vast te leggen ( formuleren onderzoeksvraag, reviewen scriptie, afstudeerpresentatie etc ).
En als zo iemand dat dan niet nakomt dan moet je ook niet te beroerd zijn om hem op de afspraak en zijn verantwoordelijkheden tegenover jou te wijzen. Een stage moet ook van twee kanten komen en als je gewoon professioneel communiceert dan kan dat best zonder kwaad bloed te zetten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r.e.s schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:07:

Voor mij precies hetzelfde. Zelfstandigheid is erg belangrijk bij de meeste bedrijven al gaat t bij een stage al snel naar onverschilligheid. Ik heb het toen ook opgelost door iedere week een update per mail te sturen en waar mogelijk een gesprek (wat uiteindelijk 2x was in 3 maanden tijd). Uiteindelijk wel de stage opdracht afgesloten met een 8. Bedrijf was ook zeer tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb zo'n zelfde begeleidster gehad. Zelf liep ik stage in het buitenland en gaf ze vol enthousiasme aan dat ze langs zou mede vanwege dat dit moest. Na veelvuldig vragen en zelfs bij haar persoonlijks langs te zijn geweest op het moment dat ik weer in NL was kwam er niets positiefs uit. Dit was voor mij erg lastig mede omdat ze voorzitster was van de examenraad. Uiteindelijk was ik het zat en heb ik de decaan gevraagd om input en deze nog een keer laten nabellen door mijn begeleider uit het buitenland die far from amused was. Die gaf hierbij aan dat ze nooit meer een student wilde hebben vanwege de gebrekkige begeleiding en dat ik uitstekend functioneerde in de projectgroep. Dit kwam via de decaan terug op haar bureau en was het daarmee af.

Als de begeleiding slecht blijft en je hebt alles eraan gedaan om met haar in goed contact te komen kun je niets meer dan simpelweg diens meerdere te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Er is helaas geen meerdere aangezien hij de directeur/eigenaar is. (stagebegeleider, dus niet stagedocent)

Ik heb echter de feedback ter harte genomen en laat nu de communicatie via mail verlopen.
Wanneer ik geen feedback krijg ga ik gewoon door er vanuit gaande dat er niets aan de hand is en dit werkt.
Wanneer er issues zijn weet hij me te vinden, dus ik hoop dat de rest van de stage deze vorm van communicatie blijkt te werken.

Dank voor de nuttige tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik mis hoe de communicatie tot nu toe verlopen is, behalve dat het heel vaak (mondeling en schriftelijk) heeft plaatsgevonden. Is jou toen binnen een dag feedback beloofd of is toen aangegeven dat je met een week of 2 een reactie kon verwachten?

Mijn ervaring is dat stagiairs nogal eens enthousiast zijn met deadlines. Dan komen ze op dag x met een pakket van 30 pagina's aanzetten met het verzoek om daar toch uiterlijk op dag x+1 op te reageren, het liefst voor 10 uur 's ochtend. Over het algemeen staat het geven van feedback op het werk van een stagiair niet bovenaan de prioriteitenlijst. Natuurlijk moet een stagebegeleider wel zogen dat hij ook daadwerkelijk tijd heeft om een stagiair te begeleiden. Kwestie van goede afspraken maken over het aanleveren van stukken en het leveren van feedback daarop.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Het betrof het schrijven van mijn stagevoorstel (1ste stap in een stage lijkt me, 9 pagina, die als je ze zou comprimeren denk ik wel op 3 pagina's zou kunnen).
Na week 1 had ik een versie geproduceerd en digitaal ingeleverd bij de begeleider met de vraag om feedback, vervolgens heb ik in de loop van week 2 nog enkele malen mondeling gevraagd om feedback==> reactie; ik lees het door en kom erop terug.
vervolgens wordt ik vrijdag van week 2 ziek, bij mijn ziekmelding voor die dag meld ik ook dat ik gaarne feedback over het rapport ontvang==> reactie ziekmelding ontvangen. Vervolgens stuur ik nog 2 ziekmeldingen met de vraag om feedback==> reactie beterschap en tot morgen/overmorgen. Kom ik de woensdag van week 3 weer op mijn stage en vraag ik de rest van de week nog een aantal maal om feedback geen reactie.
Maandag week 4 staat de directeur aan mijn bureau, heeft het voorstel doorgelezen, akkoord gegaan en taalvouten aangepast. Helemaal top dus, maar wel zonde van die 2 weken die ik productiever had kunnen doorbrengen.

Ik heb nu besloten om iets assertiever op te treden mochten dergelijke situaties weer voorkomen.
Gelukkig is nu alles goed gekeurd en kan ik lekker aan de slag met mijn onderzoek, de voornaamste valkkuil ben ik nu zelf:P

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal:)

P.s. Ik weet dat het niet gebruikelijk is om een slotje op dergelijke topic's te plaatsen. Ik zou de mod echter zeer erkentelijk zijn als deze dat toch wil doen, want dan kan ik mijn tweakers-personalia weer openbaar maken. (beter safe then sorry)

P.P.s Sorry voor de onoverzichtelijke schrijfwijze van de communicatiestroom :p
Pagina: 1