Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Suggestie] Routers reviewen

Pagina: 1
Acties:

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:56
Wat ik eigenlijk heel lang niet voorbij heb zien komen; een review van de toprouters op dit moment.

Het kiezen van een goede router is best lastig en ook hier op tweakers is er bar weinig te vinden over welke router je moet hebben voor de beste prestaties. WiFi prestaties zijn natuurlijk een belangrijke factor op het moment, maar hoe zit het met gaming, data transfers en de router voltrekken met SSL usenet verbindingen.

Misschien is het een goed idee om weer eens een onderzoek te doen met routers van verschillende fabrikanten in het midden- en topsegment. Is het het geld waard om EUR 140,- aan een router uit te geven of doet een router van EUR 80,- het net zo goed?

Hopelijk doen jullie er wat mee, of laten jullie weten waarom het niet zo'n goed idee is.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Hebben we overwogen. Wellicht hebben hier mensen suggesties over een manier waarop we dat op een goede, structurele manier zouden kunnen testen (waarbij de setup/instellingen/omgeving bij een volgende test gelijk is zodat de meetresultaten onderling vergeleken kunnen worden).

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Idee is goed, uitvoering een lastige.
Zeker als het om Wifi routers gaat. Is te situatie afhankelijk. (hoger zendvermogen wil niet automatisch betere dekking betekenen.)

Om over het instellen nog maar niet eens te spreken.
Wat voor sommigen al abacadabra is (een port forward) gaat anderen weer niet ver genoeg.

Wel of geen custom firmware, aantal sessies, doorvoersnelheid, wel of geen gigabit poortjes enzovoort.

In hoeverre voldoen de reviews op bijvoorbeeld http://www.smallnetbuilder.com/ niet?

Abort, Retry, Quake ???

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:56
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:15:
Hebben we overwogen. Wellicht hebben hier mensen suggesties over een manier waarop we dat op een goede, structurele manier zouden kunnen testen (waarbij de setup/instellingen/omgeving bij een volgende test gelijk is zodat de meetresultaten onderling vergeleken kunnen worden).
Om te beginnen; gewoon met de standaard firmware zonder tweaks. Dan hebben we het dus over out-of-the-box performance. Sommige tweakers gaan vast nog wat klooien om de performance op te schroeven, maar de performance zoals je hem koopt lijkt me meer een maatstaaf dan met allerlei optimalisaties.

Wat te testen; De website die aZuL2001 aangeeft (http://www.smallnetbuilder.com/) is een voorbeeld. Throughput van de verschillende onderdelen zoals routing en WiFi.

Verder ben ik geen expert en zullen er vast tweakers zijn die meer thuis zijn in netwerkapparatuur en die kunnen vast nuttigere punten aandragen.
aZuL2001 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:22:
Idee is goed, uitvoering een lastige.
Zeker als het om Wifi routers gaat. Is te situatie afhankelijk. (hoger zendvermogen wil niet automatisch betere dekking betekenen.)

Om over het instellen nog maar niet eens te spreken.
Wat voor sommigen al abacadabra is (een port forward) gaat anderen weer niet ver genoeg.

Wel of geen custom firmware, aantal sessies, doorvoersnelheid, wel of geen gigabit poortjes enzovoort.

In hoeverre voldoen de reviews op bijvoorbeeld http://www.smallnetbuilder.com/ niet?
Je hebt het hier over tweaks. Videokaarten worden toch ook gewoon reviewed? Dat tweakers in de daarvoor bestemde topics overleggen om de beste prestaties uit hun videokaart knijpen is punt 2.

De reviews op die website zien er prima uit, maar voor het nieuws verwijs ik iemand toch ook niet naar een andere website? Het gaat mij erom dat tweakers een (soort van) BBG voor routers mist. We willen op tweakers.net zoveel mogelijk compleet zijn lijkt me en wat netwerkapparatuur betreft kan er nog wel wat gedaan worden aan reviews en dergelijke.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Ik heb het niet specifiek over tweaks. Voor sommigen is het plezierig te weten dat er een custom firmware beschikbaar is.

En de verwijzing naar Smallnetbuilder is puur om een zelfde startpunt te hebben, waar dan weer zaken aan toegevoegd kunnen worden, of andere dingen weggelaten.

Het is wel handig om een beetje te weten wat je gereviewed zou willen zien.
Waarbij het puntje wifi erg situatie afhankelijk is, dus lastig te beoordelen imho.

Abort, Retry, Quake ???