Toon posts:

e8500 met waterkoeling >4.4 gHz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het verder overklokken van mijn e8500 waar sinds gister waterkoeling op zit. Ik probeer hem nu stabiel te laten lopen op ~4.45 gHz (op 4.2 gHz ging alles al vrij snel goed) maar het is nu toch vrij lastig om alles stabiel te laten lopen. In de bios staat de vCore nu op 1,425 V, in CPU-Z geeft ie onder load een vCore van 1,38 V aan. De temps zitten onder load max. op ongeveer 50 graden.

Heeft iemand hier nog tips hoe ik hem stabieler kan laten lopen? Bij prime95 geeft ie na ongeveer 5 minuten een fatal error.

Overige info: nb staat op 1,5v, dram:fsb op 1:1 en mem op 1,75v.

Groeten :).

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
plaats even de exacte specs van je systeem, want zo is het een beetje koffiedik kijken.

tevens de verdere instellingen als je huidige FSB, VTT en GTL voltage instellingen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: MSI x48c Platinum
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 (E0)
RAM-geheugen: 4GB DDR3 Kingston Hyper-X 1600MHz (2x2)
Videokaart: XFX Radeon 5770 HD
Waterpomp: Laing DDC-1Plus MCP355 12V
Water blok: EK-Supreme LTX - Acetal
Voeding 1 (mobo/cpu/vkaart/hd's): Coolermaster (??) 400W
Voeding 2 (waterpomp/fans/verlichting): Volgens mij precies dezelfde
Multiplier: 9.5
FSB: 460.5 MHz
Rated FSB: 1842 MHz
VTT: Ik kan dit niet vinden in m'n bios, noch in CPU-Z, noch in CPUID HWMonitor. Waar kan ik dit vinden?
GTL: Deze staat momenteel in de bios nog op automatisch.
DRAM freq: 920 MHz (DRAM/FSB 1:1)

Ik hoop dat het wat duidelijker is zo :).

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik zou niet zomaar je mem voltage gaan verhogen.... beter zet je de timings hoger.
gewoon meer voltage over je cpu knallen.. Je zit toch op 50 graden..

Denk toch dat je geheugen beter op stock voltage 1,65v kan en dan de eerste 4 timings hoger (1 of 2) en de timing met hoge waarde van 24 oid zet die dan op 28 oid.

[ Voor 107% gewijzigd door A87 op 26-09-2012 17:23 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
denk dat het toch eens tijd wordt dat jij je wijsheden voor je gaat houden A87..

gewoon meer voltage op de cpu knallen..... duidelijk heb je er de ballen verstand van, niet alleen hier maar in meerdere topics waar je 'adviseert'

@ TS

die DRAM frequentie die je nu post: 920 MHz, is dat de waarde die je hebt als je in cpu-z bij het tabje mem kijkt? of staat daar 460 MHz.

VTT is ook wel het fronside bus voltage, maak anders even een foto van je bios waar deze settings worden weer gegeven.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• A87
  • Niet online

A87

nedernakker schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:40:
denk dat het toch eens tijd wordt dat jij je wijsheden voor je gaat houden A87..

gewoon meer voltage op de cpu knallen..... duidelijk heb je er de ballen verstand van, niet alleen hier maar in meerdere topics waar je 'advissert'
? Ik probeer iemand te helpen? Jij moet je eens snel aan de regels houden meneer nederakker

[ Voor 129% gewijzigd door A87 op 26-09-2012 20:22 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

A87 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:12:
[...]

Dit gedrag mag worden aangepakt.
Ik vind het niet meer dan terecht dat je gewezen wordt op de uitspraak;
"gewoon meer voltage op de cpu knallen"

Je praat hier over apparatuur van een ander, dus iemand adviseren om simpelweg wat extra volts door zijn cpu heen te rammen lijkt me niet geheel wenselijk.

/just my 2 cents

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• A87
  • Niet online

A87

Leuk, ik ben het er niet mee eens. Ik word gewoon gebasht. Moet hij maar normaal reageren.
Prima als ik geen gelijk heb, mag je ook normaal reageren hoor!, pesterig gedrag hoort niet op tweakers thuis punt.
Ik zeg het gewoon op mijn manier, en als je het er niet mee eens bent reageer normaal.
En voer een normale discussie. Dan reageer ik ook gewoon normaal en kan ik zeggen dat ik gewoon bedoel dat hij het voltage moet verhogen en dat ik er knallen van maak, so be it.

Er staat nergens in de regels dat je mij mag zwart maken.
Zo ja wijs mij dan onmiddelijk die regels.

[ Voor 241% gewijzigd door A87 op 26-09-2012 20:34 ]

• KoffieNT
  • Laatst online: 30-11 15:00

KoffieNT

banaan

Volgens de sheet van intel mag een e8500 ongeveer 72 graden worden, met 1,3625v op de core. Dus ik zou er inderdaad niet eventjes 1,65v op gaan zetten.

Begin met bijvoorbeeld 1,35v en voer de fsb wat op, van 333mhz naar 400mhz. Zet de Multiplier op 8 en kijk wat de CPU doet qua temperatuur en stabiliteit. Verlaag het voltage mocht de cpu te warm worden onder stress, verhoog de multiplier naar 8,5, 9 of 9,5 als de cpu stabiel is en onder de 72 graden blijft.

Geheugenvoltages gewoon lekker op stock laten staan, niet verder dan aan te raden opvoeren mocht je dat toch willen doen. Je zou de mhz-en wat kunnen verhogen, maar daar wordt ie, na veel verhogen, natuurlijk ook onstabiel van.
Zorg verder ook voor een stabiel moederbord-voltage, valt vast wel te Googlen.

Ik zou me richten op een overclock van 400x9,5=3,8Ghz. Mocht je hoger willen met je CPU, zou ik dus verder niet te veel friemelen met het geheugen.

Prime95 is een goede tool, maar de intel-burnin test is nog beter. Moet wel zeggen, dat als ie bij Prime95 een error geeft, dat ie vrijwel zeker bij de burnin-test ook moeilijk gaat doen :p.

:D

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik denk dat ik het dan inderdaad maar hier bij ga laten qua overclock (en hooguit enkel nog wat ga experimenteren), gezien ik hem nu sowieso al een paar dagen 100% stabiel heb draaien op 4.35 gHz. Op zich toch een redelijke overclock voor een E8500. Alsnog jammer dat ik er kennelijk toch niet veel meer uit kon halen.

Ik post echter denk ik straks nog wel even een foto van m'n bios met daarin alle voltage settings. Want ik kan dus echt niets vinden betreffende het VTT.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

met deze chippies zit de limiet meestal in je moederbord... maargoed..
(heb zelf een x48 bord naar de klote geholpen, na 2 maanden 8.5x500, zat ook een hele rare fsb gap tussen de 450 en 500, en met 500 kon ie mooi 1:1 met het geheugen, maar de chipset vond het niet leuk, ook al was die ook gewaterkoeld)

[ Voor 62% gewijzigd door AlexanderB op 27-09-2012 16:03 ]

Pagina: 1