Pc start moeizaam op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-07 01:26
Goedemorgen,

Ik heb met mijn 4jr ouder pc sinds kort een vreemd probleem, vreemd in die zin dat deze het sinds een paar weken doet (hierover later meer). Het probleem is het opstarten, als ik op de powerbutton druk loopt ie 3 sec en gaat deze weer uit. Druk ik nogmaals dan gaat deze weer 3 sec aan en weer uit. Druk ik nog eens, dan gebeurd er niks, dan kan ik wel 20x drukken en gebeurd er niks. Weer een poging levert 3sec op en een volgende poging levert een normale start op en daarna werkt t het systeem ouderwets prima. Reboots, alles werkt.

Hardware:
Asus P5q
Intel Q9450 (stocksnelheid)
Corsair 4x2 Gb XMS2
OCZ Vertex4 128Gb SSD
WD 2TB, 500Gb, 320Gb, 160Gb HDD's
OCZ MODExtream 600watt

Een week of 4 geleden heb ik mijn oude Vertex2 ssd omgeruild omdat deze problemen vertoonde en via Mycom kon ik deze omruilen voor een vertex4. Ik heb na de instal wel een aantal BSOD's gehad welke ik niet kon herleiden aan een bepaald iets.

Het opstart gemekker is naar ik weet als volgt gekomen, maar wellicht heeft iemand anders een idee.

Een vriend van me wilde wat meer grafische power in zijn pc, dus een HD6970 besteld. Omdat zijn voeding niet voldeed aan de juiste kabels ook meteen een nieuwe voeding aangeschaft, OCZ MODExtream 600watt. Componenten ingebouwd en pc liep als een trein. Na een week een vastloper en deze wilde niet meer opstarten. Conclusie: voeding kapot en RMA 4Launch en vervangen. (De HD6970 is al RMA en wordt gerepareerd oid.)

De HD6970 heb ik toen kort in mijn eigen systeem geplaatst om te kijken of deze het deed, maar tevergeefs.

En sindsdien heb ik een opstartprobleem met mijn eigen systeem....

Probleem bij de pc van de vriend is denk ik, een piekspanning in de videokaart of voeding waardoor ze elkaar vern**kt hebben. En de kapotte videokaart heeft toen iets met mijn voeding gedaan waardoor deze voor opstartproblemen zorgt, denk ik.

Heeft iemand een idee? Of een soortgelijke probleem gehad?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Niet geheel hetzelfde maar en recente ervaring vertoont gelijkenissen.

Een Asus P5E moederbord met een e6600 na het indrukken van de startknop deed hetzelfde, gaat even aan, valt uit. Dan blijft het even stil (hoe vaak je ook klikt, maakt niet uit), enkele secondes later kan je het opnieuw proberen. Soms gaat het goed, meestal gebeurd hetzelfde. Krijg je hem na 3-10 attempts aan, werkt alles als een trein. Alle denkbare testen eroverheen, geen probs. Dit klinkt een beetje gelijk aan jouw situatie. Overigens starte mijne na 2-3x consequent op toen het probleem zich begon voor te doen, later duurde het soms wel 10x (overigens heb ik weken/maanden nog met dat systeem gewerkt, verder was alles prima)

Andere voeding die ik nog had liggen, zelfde probleem, zelfs alles overgezet in een andere kast, zelfde probleem. Na lang lezen kwam ik ergens (nu geen links bij de hand) een verhaal tegen over de timings betreffende communicatie tussen voeding en moederbord, waarbij in sommige zeldzame gevallen dergelijke problemen voordeden of zelfs spontaan kunnen ontstaan. Ondanks dat het moederbord met een andere voeding prima zou kunnen werken, of dat de voeding in een ander systeem prima werkt, en ook geen rare waardes aangeeft, was het mogelijk. Tot hoever het correct was durf ik niet te zeggen, echter het kwam bij mij uit op het volgende:

Ik heb een ander Socket775 moederbord gepakt, de hele handel overgezet, en alles werkte weer 100% naar behoren. Ondanks dat ik al een andere voeding had geprobeerd op het moederbord en deze had klaarliggen voor de schoot, kwam bij een andere upgrade (heel ander systeem) een voeding vrij, en deze bleken gewoon perfect samen te werken! Oftewel, beide 'mogelijke' oorzaken zijn gewoon weer volledig in gebruik.

Anyhow, beetje tl;dr, maar dat krijg je met rare/onduidelijke verhalen.

In het kort, doe als volgt:

probeer eerst een andere voeding, hoop dat je er 1 hebt liggen. volgende stap zou moederbord zijn, welke overigens voor weinig te vinden zijn, dit zou wel een reinstall vereisen btw, dus probeer eerst even je voeding. Daarmee verwacht ik dat je al een heel eind zult komen, de kans dat het aan andere onderdelen ligt is sowieso aanzienlijk kleiner. Daarnaast verwacht ik dat je je huidige onderdelen wellicht nog prima kunt hergebruiken in een ander systeem, zeker als alles goed test en je geen andere problemen hebt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik had iets vergelijkbaars met een p8p67 mobo, deze had ook een aantal "valse" starts nodig om uiteindelijk wel door te starten. Daarnaast was het onmogelijk om uit slaapstand weer een beeld op het scherm te toveren (de rest deed het wel).
Een RMA heeft het toen opgelost.

Wat ik je nu kan aanraden is om een CMOS-reset te doen en eventueel een bios-update, ook al lijken je problemen hardwarematig van aard.
Daarnaast zou ik alle "verdachte" componenten op het oog controleren of alle transistors, condensatoren etc, nog goed vast zitten/niet doorgebrand/gesmolten zijn.
Als je geen garantie meer hebt op je voeding dan zou ik hiervan de behuizing verwijderen en een controle op het oog uitvoeren.
Wanneer je iets verdachts tegenkomt, maak een foto en plaats hem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:56

Soggy

vroemmmm

Eerste waar ik aan dacht: blijft je aan-/uit knop niet gewoon hangen?

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
@Foritain

TY, een andere voeding heb ik toevallig nog liggen, mobo is een ander verhaal. Ik zal dit nog wel even uitvoeren en kijken of dat wat oplevert. Een reinstall is geen,probleem. En idd de hardware is allemaal nog prima en voor mij nog niet nodig om te upgraden ;) En dat van de timings, dat kende ik nog niet. Ik zal op onderzoek uit:P

@eL_Jay

TY, een bios update is er volgens mij niet meer, aangezien ik al t laatste bios heb. Maar dat weet ik niet zeker en kan ik nog ff nakijken. Slaapstand, dat werkt niet goed, daar heb ik sinds een paar jaar al problemen mee. In het begin werkte dit prima, maar na verloop van tijd kwam deze er niet goed meer uit, het systeem liep well maar geen beeld meer waar dan alleen een harde reset nog hielp. Toen een periode gehad dat wanneer je hem in slaapstand zette, deze er meteen weer wakker werd, dus met slaapstand ben ik maar gestopt. Ik kzal het mobo eens checken op doorbranders :P

@Soggy

Nee de knop blijft niet hangen, heb t front paneel er al af gehaald en gebruik nu t knopje rechtstreeks en t maakt niet uit hoe ik t knopje indruk, maar wellicht dat ik deze nog vervang, das ook geen probleem.

[ Voor 82% gewijzigd door K!wi op 21-09-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Mijn ervaring is dat een paar kennissen dit ook hadden, maar nooit melden bij mij. Totdat hij helemaal niets meer deed, en dan komen ze wel aankloppen. Tot nu toe was dat de voeding. Die zou ik dus inderdaad eerst proberen!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
LiquidT_NL schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:35:
Mijn ervaring is dat een paar kennissen dit ook hadden, maar nooit melden bij mij. Totdat hij helemaal niets meer deed, en dan komen ze wel aankloppen. Tot nu toe was dat de voeding. Die zou ik dus inderdaad eerst proberen!
dat was ook mijn eerste idee en dus plan om uit te voeren ;) ty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
Beste mede tweakers,

Ik weet dat het bericht een beetje laat komt, maar ik heb het probleem verholpen. Het was niet de voeding, graka, geheugen of moederbord. Maar wat vroemmmm al vermoede, bleek het toch te liggen aan de power-switch. Deze bleek gaar.

De pc start nu weer normaal op mbv een nieuwe switch!

Mvg
Pagina: 1