[Hardware] Nvidia 650M wordt niet gebruikt tijdens batterij

Pagina: 1
Acties:

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hallo GoT'ers,

Wanneer ik gebruik maak van mijn MacBook Pro Retina in combinatie met (Bootcamp) Windows 7, maakt hij geen gebruik van de Nvidia 650M videokaart bij het spelen van een game.

Een simpel voorbeeld: Vandaag was ik Burnout Paradise aan het spelen, alles op high @2880x1800 pixels. Na het unpluggen van de stroomkabel ging het beeld van 60FPS omlaag naar net geen 15FPS... Dit omdat de MacBook automatisch overschakelde naar de Intel HD4000 grafische kaart, zodat de batterij langer mee kon.

Hier ben ik natuurlijk wel blij om, maar als ik Windows 7 heb draaien houdt mijn MBPr's batterij het nog geen 2 en een half uur vol. Daarnaast is dit best storend, want zo wordt high- end hardware niet gebruikt terwijl hij het wel zou moeten doen...

Heeft iemand een idee hoe ik deze efficiëntie kan uitschakelen?
Ik kon het helaas niet vinden op Google... :/

Alvast bedankt! :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik begrijp iets niet aan je uitleg:
HardCoreGamer schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:55:
...maakt hij geen gebruik van de Nvidia 650M videokaart bij het spelen van een game...

...maar als ik Windows 7 heb draaien houdt mijn MBPr's batterij het nog geen 2 en een half uur vol....
Het lijkt me dan toch net wél dat de 650M gebruikt wordt, anders zou de batterij toch veel langer meegaan?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 08:51

Qon

Darkstar schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 08:29:
Ik begrijp iets niet aan je uitleg:

[...]

Het lijkt me dan toch net wél dat de 650M gebruikt wordt, anders zou de batterij toch veel langer meegaan?
Er zullen vast betere manieren voor zijn, maar ik controleer altijd via een programma als speccy of everest wat mijn temperatuur van m'n videokaart is. Als je niet zeker weet welke videokaart wordt gebruikt, kijk je gewoon of je dedicated videokaart warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 10:33
Volgens mij schakelt de videokaart in Windows nooit over naar de onboard GPU. Apple heeft nooit de efi geactiveerd voor Windows waardoor Windows in een ge-emuleerde BIOS omgeving zit en Windows niet eens weet dat er een onboard GPU is. Kan je niet in Windows zelf in het energiebeheer de prestaties voor de computer veranderen?

Ik heb net even via Bootcamp windows gestart en bij mijne gewone 15" Pro kan ik geen onboard GPU vinden in apparaat beheer. Denk dus dat Windows de prestaties veranderd

[ Voor 20% gewijzigd door Pendora op 21-09-2012 23:54 ]

• kingofnima
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 15:57
Pendora schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:47:
Volgens mij schakelt de videokaart in Windows nooit over naar de onboard GPU. Apple heeft nooit de efi geactiveerd voor Windows waardoor Windows in een ge-emuleerde BIOS omgeving zit en Windows niet eens weet dat er een onboard GPU is. Kan je niet in Windows zelf in het energiebeheer de prestaties voor de computer veranderen?

Ik heb net even via Bootcamp windows gestart en bij mijne gewone 15" Pro kan ik geen onboard GPU vinden in apparaat beheer. Denk dus dat Windows de prestaties veranderd
Bingo! Windows draait idd altijd op de dedicated GPU. Als je last hebt van slechte game prestaties zou dit wellicht aan de hoge resolutie van het scherm kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Dat is dan wel erg vreemd, want zonder stroomkabel aangesloten op mijn MacBook zie ik toch een enorm verschil qua grafische prestaties.

Burnout Paradise draai ik (wanneer de MBPr aangesloten is op stroom) prima op 2880x1800 pixels met 30 - 40 FPS. Als dit niet het geval is, draait Burnout nog geen 15 FPS wanneer ik de game terug schaal naar een resolutie van 1920x1200 pixels...

Dan lijkt het mij duidelijk dat hij terugschakelt van de Nvidia GT650M naar de Intel HD4000...
Ik zal AIDA64 straks eens proberen op mijn MBPr, dan zal ik ook meteen een screen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08

RnB

Het kan ook best liggen aan andere factoren, ik kan me nog wel wat instellingen van W7 herinneren dat bijvoorbeeld je cpu niet hoger geclockt word dan x% van de maximale clock.
Ik zou het dan niet per se in de grafische hoek zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Sorry voor mijn wat late reactie.

Ik heb AIDA64 gedraait op mijn MacBook Pro Retina, dit terwijl ik Dirt 3 aan het spelen was op 2880x1800 pixels @High - Ultra settings - 11 - 14 FPS...

Afbeeldingslocatie: http://upit.cc/i/141f59bb.jpg

Zoals jullie zien draait de ventilator van mijn GT650M niet, wat betekend dat hij uitstaat en mijn Intel HD4000 het werkje heeft overgenomen. Weet iemand hoe ik dit kan instellen? Want dit vind ik zeer vervelend...

Op de afbeelding zie ik staan: ''CPU GT Cores'' welke naar mijn weten als videokaart zou moeten functioneren, deze is 84 graden warm, dus hij zou nu moeten werken?

Edit 2: De resultaten hierboven zijn gemaakt zonder stroomkabel in mijn MacBook, wanneer ik nu hetzelfde doe maar dan met stroomkabel ingeplugd speelt Dirt 3 ineens af met 18 - 20 FPS - Dit terwijl de temperaturen niet omhoog gaan.

Het scheelt uiteindelijk dus niet heel veel, maar soms kan het net de doorslag geven wanneer je bijvoorbeeld Vsync hebt aanstaan.

Edit 3: Momenteel heb ik Dirt 3 draaien op 2880x1800 pixels @High, welke een mooie 30FPS geeft met of zonder stroomkabel. Waarschijnlijk waren het dus toch de energie instellingen van Windows 7 zelf, want nadat ik mijn energie plan op: ''High performance'' heb gezet ziet het ernaar uit dat hij de GT650M blijft gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door iApp op 24-09-2012 15:48 ]

• Elbietjes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Heel vreemd, ik heb dit dus ook meegemaakt met mijn macbook retina, waarbij ik Battlefield 3 probeer te spelen. Nu heb ik vandaag ook geprobeerd Diablo 3 te spelen op OSX en deze is ook sterk verslechterd.

• Vhough
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-10 15:40
Apple laat Windows niet bij je dedicated GPU komen. Geen idee waarom. Ik denk dat het te maken heeft met NVIDEA Optimus.
Pagina: 1