fan controller

Pagina: 1
Acties:

• guydo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
hallo allemaal,
Ik heb voor de eerste keer mijn eigen pc gebouwd. Alles is naar wens verlopen, op 1 ding na.
mijn case (haf xm) heeft 3 casefans, deze zijn aangesloten met molex 4 pin en deze draaien nu op volle toeren. Dit zorgt voor behoorlijk lawaai en het is uiteraard niet nodig om ze vol te laten draaien. Nou heb ik gelezen dat je fans die zijn aangesloten met molex niet kunt veranderen (de rpm). Ik las dan dat een fan controller de enige optie is. Ik heb hier dus zoveel mogelijk info over gezocht maar ben niet echt verder gekomen, ik kwam wel bij fan controllers, maar wijzer ben ik daar niet van geworden( qua aansluitingen etc).
Ik zou graag jullie om advies vragen.

ps.
mobo asrock extreme 4
cpu i5 3570k
msi gtx 670 power edition

pss.
Ik weet dat je eigen initiatief moet tonen, misschien komt dit niet zo over maar ik kom zo niet verder. Dit is trouwens mijn 2e post ofzo dus alle kritiek is welkom

Alvast bedankt

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
Welk type moederbord heb je exact? Er bestaan verschillende extreme4 uitvoeringen...

Maar even uitgaande van de meeste gangbare z77 Extreme 4, die heeft volgens mij 3 aansluitingen op het moederbord voor fans... er zitten er sowieso 2 aan de bovenkant en eentje aan de onderkant... en volgens mij zit er ook nog ergens een vierde.

Uit de specificaties:

- 2 x CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
- 3 x Chassis Fan connectors (1 x 4-pin, 2 x 3-pin)
- 1 x Power Fan connector (3-pin)

De casefans kunnen dus door het moederbord geregeld worden ;) En de snelheid daarvan kan je dan in de bios regelen... of op automatisch zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 21-09-2012 07:03 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Volgens mij heeft die HAF XM 3 200mm fan's.
Die zou ik niet op het mobo aansluiten, maar er een dedicated fancontroller voor kopen (scythe en zalman hebben b.v. goede en ook zwarte fancontrollers).
Wel even opletten of de fans ook een 3pins aansluiting hebben, die worden namelijk meestal gebruikt bij fancontrollers.
Als dit niet zo is, even 3 molex naar 3 pin kabelstjes meebestellen.

• guydo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
dank jullie wel voor de reacties, ik heb inderdaad wat geprutst en heb de 3 case fans ( 2x 200mm en 1x 140mm) aangesloten op het moederbord. Ik kan deze dus via de bios wel instellen, dit wil als voorlopige oplossing wel. Maar het probleem van de luidruchtige fan is nog niet opgelost, het meeste geluid wordt veroorzaakt door de front 200mm fan. Deze fan trilt een beetje waardoor een vervelend gezoem/getril ontstaat, wat zou hier een oplossing voor zijn?
Ik overweeg inderdaad om in de toekomst een dedicated fancontroller te kopen

nogmaals bedankt voor jullie reactie

ps zou het zin hebben om de front fan te vervangen door een Cooler Master Megaflow 200mm? Of zit deze er standaard in? of misschien een andere 200mm die stiller is.

[ Voor 12% gewijzigd door guydo op 21-09-2012 16:25 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
guydo schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:13:
dank jullie wel voor de reacties, ik heb inderdaad wat geprutst en heb de 3 case fans ( 2x 200mm en 1x 140mm) aangesloten op het moederbord. Ik kan deze dus via de bios wel instellen, dit wil als voorlopige oplossing wel. Maar het probleem van de luidruchtige fan is nog niet opgelost, het meeste geluid wordt veroorzaakt door de front 200mm fan. Deze fan trilt een beetje waardoor een vervelend gezoem/getril ontstaat, wat zou hier een oplossing voor zijn?
Wat betreft het aansluiten van die grote fans op het moederboard kan je gerust doen want de meeste fanheaders van de hedendaagse moederboarden kunnen gemakkelijk tot fans tot 1 W aansturen. In die zin maakt dat dus niet uit verder en kan dat in elk geval al geen kwaad.

Wat betreft die voorste fan kan je volgens mij ook in de HAF Xm in plaats van die 20 cm fan 2 x 12 cm fans zetten en je keuze dan al een stuk groter word. Die fans kan je dan met een Y splitter gewoon op 1 fanheader van je moederboard zetten en qua airflow heb je dan hetzelfde als 1 x 20 cm.