Aanschaf game laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Deze maand ben ik eigenlijk van plan om een game laptop aan te schaffen. Zelf heb ik het een en ander onderzocht om een "goede" laptop samen te stellen.
Waar het mij om gaat is dat ik de laptop kan meenemen naar school (17 inch is dus geen optie) en waarbij ik er thuis op kan gamen. Daarnaast ben ik van plan om deze laptop gedurende 4 jaar te gebruiken.
Dus ik ben uitgekomen op de 15,6 inch laptops. De meeste standaard laptops hebben niet echt precies wat ik wil, of ik kom makkelijk over de 2000 euro heen.
Na wikken en wegen lijkt mij het een goede optie om voor onderstaande laptop te kiezen, de DESTINY IV-15 met de ATI HD7970.
Ik ben bekend met het probleem na onderzoek, dat Enduro niet echt bevorderlijk is voor de prestaties wat betreft gamen. Verder vind ik het overbodig om voor de GTX680M te gaan, aangezien deze kaart 300 euro duurder is, en qua prestaties niet echt een meerwaarde heeft voor die prijs. Dit is de samenstelling zoals ik denk dat deze goed is:

15.6" Full HD ATI HD7970 / 2.0GB GDDR5­ in combinatie met ENDURO *DIRECT X11 NIEUW !
Nu met GRATIS Bright Pixel garantie, normale prijs € 75,-
FULL HD (1920 x 1080) ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM­ i.p.v. glans dit is geen folie / film / screen protector !

Intel Core i7 - 3610QM Quad Core (2.3GHz -3.3GHz)­ 6MB cache (Ivy Bridge) 45 Watt
Icecold­ (continue gebruik foto / videobewerking en gaming)
8GB DDR3-1600 * CRUCIAL * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE (1e klas)
128 GB SSD SAMSUNG 830­ Sata-600 READ: 520Mb/s - WRITE: 320Mb/s ( met TRIM functie ) AKTIEPRIJS !
DVD±ReWriter­ ( Leest CD / DVD en schrijft CD / DVD )
Intel WiFi 300Mbps (N 6235) + Bluetooth 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS,4.0 (BLE) (dual-band 2.4Ghz & 5.0Ghz)­
Wireless display

WINDOWS 7 Home Premium 64 Bit - NEDERLANDS - (Upgrade windows 8 via Microsoft € 14,99)

Ik heb hierbij een aantal vragen. Als eerst het geheugen. Ik zit te twijfelen tussen het CRUCIAL geheugen of het Kingston geheugen met koelelement daar aan vast. Het lijkt mij dat het geheugen hierdoor wat langer meegaat?

Daarnaast de videokaart... is het verstandiger om af te wachten wat AMD doet met de drivers? Aangezien het Enduro-probleem ervaren kan worden als hinderlijk zijnde? Of is jullie verwachting dat dit probleem sowieso opgelost "kan" worden, in de zin van, er zijn geen hardware bottlenecks?

Ik heb overigens gekozen voor de 128Gb SATA, omdat ik van plan ben er een externe harde schijf naast te nemen voor schoolbestanden/films. Overigens verwacht ik zo'n 5 a 6 spellen te spelen. Mochten dit er meer zijn, is het dan ook mogelijk om deze te installeren op de externe harde schijf, en van daaruit te spelen?

En het scherm, zou ik hierbij echt voor het GAMUT scherm moeten gaan aangezien deze heel veel beter zou moeten zijn? Of is een ontspiegeld scherm voldoende om voor je eigen ogen mooie graphics te zien?

Als laatst de WIFI-kaart. Ik heb zelf een dual-band router, dus 5Ghz zou wel fijn zijn als ik daar mee kan verbinden. Maar is de BigFoot Killer nou echt een meerwaarde? Of voldoet Intel prima aan de eisen? Leek mij wat verstandiger om het wat meer bij dezelfde merken te houden..

Graag zou ik hier dus wat advies & ervaringen over willen lezen, ervaringen over bijvoorbeeld; het scherm. Via internet werd ik er niet veel wijzer van...

Ik kom nu dus om en nabij op 1650 euro uit. Leek mij wel een mooi bedrag!

Alvast dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, hier zal wel weer een discussie losbarsten over wel of niet BTO. Ik ga er niets over zeggen, anderen weten hier veel meer van. Wel weet ik dat deze 15 inch geen lichtgewicht is, ook al is het geen 17". Om eerlijk te zijn ben ik verrast hoe zwaar mijn n56 nog was (ik had eerst ook nog naar deze of de alienware m17x zitten kijken).
Maar terug op jouw configuratie:
Geheugen zou ik gewoon 8gb goedkoop doen, je krijgt er geen kosteneffectieve prestatiewinst o.i.d. door meer of duurder geheugen te nemen.
AMD doet het van wat ik gehoord alleen goed in de m17x. Alle andere fabrikanten hebben schijnbaar gewoon zeer slechte drivers, en enduro verlaagt de prestaties enorm. Over bottlenecks ben je snel uitgepraat: voor gamen bijna altijd de GPU.
Dan je ssd. 128gb is ok, maar voor spellen al snel te weinig. Gelukkig kun je zonder al te veel moeite gewoon een 2,5" schijfje kopen van 750gb o.i.d. en die in plaats van je dvdspeler erin gooien. Je kunt dan een enclosure voor je dvd kopen en die extern doen, dat werkt geweldig. Spellen hoeven trouwens niet op je ssd: voor fps maakt het niets uit, het haalt alleen je laadtijden wat naar beneden.
Over gamut: Het scherm dat er standaard in zit is volgens de reviews niet al te best, al weet ik niet zo snel hoe veel meerwaarde het gamut scherm heeft. Het is zeker een verbetering, maar of het de extra investering waard is moet je van jezelf af laten hangen.
De intel dual band lijkt me meer dan genoeg, al zijn er wel goede reviews van de bigfoot te vinden. Mijn inschatting is echter dat je het verschil niet zal merken.

Andere goede opties zouden of de m17x of de lenovo y580 zijn. Vooral de y580 is mooi: deze krijg je met msata ssd kaart + harde schijf en gt660m grafische kaart. Meer is er niet in dit segment. De msi gt60 doet het ook wel aardig, maar is te duur voor de verouderde videokaart die erin zit.
Als het je echt niet lukt iets te vinden, moet je misschien van een ander uitgangspunt uitgaan. Ik had ook eerst clevo barebones in gedachten, maar ben uiteindelijk voor de asus n56 gegaan. Flinke stap terug in videokaart, maar alles wat je nu nieuw koopt is binnen een jaar toch al weer verouderd. Daarom heb ik mijn geld in een ssd+mooi toetsenbord+extra scherm gestoken, dat geeft achteraf toch veel meer toegevoegde waarde aan je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 01:13:
Tja, hier zal wel weer een discussie losbarsten over wel of niet BTO. Ik ga er niets over zeggen, anderen weten hier veel meer van. Wel weet ik dat deze 15 inch geen lichtgewicht is, ook al is het geen 17". Om eerlijk te zijn ben ik verrast hoe zwaar mijn n56 nog was (ik had eerst ook nog naar deze of de alienware m17x zitten kijken).
De 15CL-met-high-end-GPU is niet per se slecht. Gewoon middelmatig. En je moet kunnen leven met een touchpad dat er na 6 maanden totaal afgesleten uit ziet. Het 'probleem' is meer dat je voor een lagere prijs de M17x hebt. En dat is toch echt, op zo veel manieren, een veel beter apparaat. Alleen zo zwaar, je geeft terecht al aan dat je geen 17" wilt. En daarom vind ik dit de enige clevo die geen totale miskoop is :P

Maar 1: koop geen HD 7970m tenzij het de M17x is (die heeft hardware switchable graphics). De drivers zijn gewoon kut. Het zou fijn zijn als ze er iets aan zouden doen (het speelt al vanaf januari), en dan heb je nog reacties als dit: http://www.anandtech.com/...phics-levels-up#cid271524. Advies: eerst zien, dan geloven. De ervaring leert dat je nooit iets moet kopen met het idee dat er nog een fix aankomt (ik citeer alle laptop met crossfire en de XPS 15 wifi issue).

De M17x is overigens goedkoper dan de clevo based barebones, het vereist alleen wat truuks om op de juiste prijs te komen.

2: koop geen koelpasta upgrade. De mensen daar zijn totale prutsers met koelpasta. Bovendien is de temperatuur niet jouw probleem: als-ie te heet wordt mag de leverancier het fijn oplossen. En nu we toch bezig zijn: het aanbieden van sneller RAM aan onwetende consumenten is schandalig. Er zit geen verschil tussen het goedkoopste DDR-1600 en het duurste, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb even beide reacties doorgenomen.
En om toch weer terug te komen op de AMD 7970 kaart; wat ik niet begrijp is dat er verschillende links te vinden zijn op het internet met benchmarks van de AMD7970 kaart, waarbij er toch hoge prestaties uitkomen, iets onder de GTX680M.
Maar waaruit blijkt dat het in de praktijk toch veel lager is. Er gaan dan een aantal gedachten door mn hoofd:
-Zijn er meerdere versies van de 7970M?
-Kan het simpelweg niet gewoon inderdaad de driver zijn? (Als ik hierbij de theorie als volgt heb; wanneer de AMD kaart wordt belast door een programma waarbij meer dan 80% van de capaciteit, van de GPU nodig is, dan schakelt deze wel over naar de juiste kaart. En bij belasting onder de 80% schakelt deze niet over op de echte kaart) Van wat ik kan opmaken uit alle artikelen, benchmarks en posts lijkt het er een beetje op alsof er een keerpunt is waarop de videokaart wel werkt, anders krijg je toch niet zulke hoge benchmarkscores?

Wat betreft die SSD i.c.m. een externe schijf is dat dus niet eens zo een heel slecht idee als ik jou zo begrijp Redono....
Je geeft wel aan dat ik dan m'n DVD driver er uit moet slopen ( vind ik geen probleem), maar vervalt mijn garantie dan niet?
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat bepaalde clevo modellen een externe sata aansluiting hebben..dus dan zou ik niet m'n dvd er uit hoeven te slopen?

En het scherm moet ik dus maar is even in real life gaan bekijken, aangezien ik een hekel heb aan alles wat reflecteert en ik wel zo iets heb van; als ik er een goede kaart in zet, dan mag het beeld ook wel wat leuks weergeven.

Tevens heb ik de m17x al een keer bekeken, maar 17inch wordt hem echt niet voor mij. Ik ben de grootste en breedste niet, dus 15,6 komt mooi uit. Heb het al even geprobeerd met een 15,6inch op mijn rug en dat gaat perfect. De y580 ziet er inderdaad ook wel interessant uit. Je hebt wel bang for buck, alleen de videokaart...tja. Ik wil er toch enigszins even mee vooruit kunnen. En ik ben bang dat ik over een jaar er een nieuwe in mag plempen, zonder dat mijn garantie behouden word(lijkt mij)
En ja, ik snap je beredenering, maar ik ben ook redelijk eigenwijs. Ik wil toch even een aantal games voor nu op max settings kunnen spelen. Gewoon voor mijn gevoel dat ik denk; het kan dus wel in een laptop.

Nu om even op Darkstone terug te komen. Ja ik heb dat topic inderdaad gezien wat betreft die koelpasta...maar ik vraag me af of dit nou echt zo vaak voor komt dat de koelpasta zo wordt aangebracht...desnoods vink ik het aan, mocht ik het kopen, kom ik de laptop afhalen en dan schroeven ze de boel maar even open om aan te kunnen tonen dat er daadwerkelijk in zit wat er in hoort te zitten...
Ik ga niet zo snel akkoord als er berichtgevingen zijn dat het niet helemaal lekker zit, voor zo'n bedrag kom ik het zelf wel bekijken:P
En het scheelt al weer dat jij in ieder geval denkt dat deze clevo geen miskoop is.

Nogmaals,

Bedankt!:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:49:
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb even beide reacties doorgenomen.
En om toch weer terug te komen op de AMD 7970 kaart; wat ik niet begrijp is dat er verschillende links te vinden zijn op het internet met benchmarks van de AMD7970 kaart, waarbij er toch hoge prestaties uitkomen, iets onder de GTX680M.
Maar waaruit blijkt dat het in de praktijk toch veel lager is. Er gaan dan een aantal gedachten door mn hoofd:
-Zijn er meerdere versies van de 7970M?
-Kan het simpelweg niet gewoon inderdaad de driver zijn? (Als ik hierbij de theorie als volgt heb; wanneer de AMD kaart wordt belast door een programma waarbij meer dan 80% van de capaciteit, van de GPU nodig is, dan schakelt deze wel over naar de juiste kaart. En bij belasting onder de 80% schakelt deze niet over op de echte kaart) Van wat ik kan opmaken uit alle artikelen, benchmarks en posts lijkt het er een beetje op alsof er een keerpunt is waarop de videokaart wel werkt, anders krijg je toch niet zulke hoge benchmarkscores?
Het tweede. De drivers zijn bagger. Er lopen verschillende mensen rond die constant klagen over bluescreens. En het enige wat AMD en clevo doen is het in de doofpot stoppen. Her artikel van anandtech wat ik aanhaal vind ik eigenlijk vrij slecht. En dat zegt wat, want er staan precies 2 artikelen op anand waarvan ik vind dat de verkeerde conclusie wordt getrokken.
Wat betreft die SSD i.c.m. een externe schijf is dat dus niet eens zo een heel slecht idee als ik jou zo begrijp Redono....
Je geeft wel aan dat ik dan m'n DVD driver er uit moet slopen ( vind ik geen probleem), maar vervalt mijn garantie dan niet?
Nee.
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat bepaalde clevo modellen een externe sata aansluiting hebben..dus dan zou ik niet m'n dvd er uit hoeven te slopen?
Dat heeft eSATA, maar je kan net zo goed usb 3.0 gebruiken.
Nu om even op Darkstone terug te komen. Ja ik heb dat topic inderdaad gezien wat betreft die koelpasta...maar ik vraag me af of dit nou echt zo vaak voor komt dat de koelpasta zo wordt aangebracht...desnoods vink ik het aan, mocht ik het kopen, kom ik de laptop afhalen en dan schroeven ze de boel maar even open om aan te kunnen tonen dat er daadwerkelijk in zit wat er in hoort te zitten...
Ik ga niet zo snel akkoord als er berichtgevingen zijn dat het niet helemaal lekker zit, voor zo'n bedrag kom ik het zelf wel bekijken:P
Als je de boel bekijkt moet je er eigenlijk meteen nieuw spul op doen. Het is voor éénmaal gebruik.
En het scheelt al weer dat jij in ieder geval denkt dat deze clevo geen miskoop is.
Deze eigenlijk wel vanwege de problemen met HD 7970m. Met een andere videokaart (bv. GTX 680m) wordt het al leuker, maar dan vooral omdat er niet veel is in het segment. Het dichtste wat in de buurt komt van de ultieme 15.6" gamenotebook is de Y580. De grafische kaart en glansscherm, tsja. Maar je hebt niet de nadelen HD 7970m of slechte accuduur of €500 duurder dan de M17x. Als je kan wachten: De GX60 met HD 7970m en AMD A10 gaat €1000 kosten. Met heel veel geluk komt er ook een wat beter geprijsde intel versie, en met nog meer geluk met fatsoenlijke drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

a

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2014 12:29 ]

Pagina: 1