Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers leden,

Ik zit nu in het 5de jaar Industriële wetenschappen en onze leraars sporen ons aan om al eens te kijken wat we later willen worden en hier ook informatie over te verzamelen zodat we goed weten waarvoor we studeren en waar we mee bezig zijn.
Nu weet ik wel dat ik zeker iets met computers wil doen aangezien dit me enorm interesseert en ik wel goed elektronica kan.
Ik heb al even lopen rondzoeken op het internet en heb wel een paar interessante richtingen gevonden.

Ingenieur in de informatica (master) ziet me er wel een interessante richting uit. Ik heb ook bekeken wat ingenieurs moeten doen, maar dit is meestal wat een ingenieur in het algemeen moet doen.

Nu was mijn vraag of iemand die dit leest die richting heeft gevolgd of aan het volgen is me wat kan vertellen wat je allemaal moet doen en waar je je later mee bezig houdt kortom iemand met ervaring in deze branche die me iets meer info kan heven.

ps: ik woon in belgië en ik denk dat het onderwijs hier iets anders in elkaar zit

Alvast bedankt,

bazookie_

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben een Nederlandse informatica-ir (academisch ingenieur) en woon/werk in de VS. Ik heb in Nederland, Zweden en de VS gewoond en gewerkt. Mijn vakgebiedje is relatief specifiek (functionele designverificatie voor IC's) en ligt qua voorkennis op de grens electrotechniek en informatica.

Qua bezigheden verschillen mijn werkzaamheden redelijk met die van anderen die met dezelfde opleiding zijn begonnen als ik. Een voorbeeld is Rukapul, de mod hier. We zijn in hetzelfde jaar begonnen, maar werken beiden in een aanzienlijk andere richting. Het scheelt dus nogal wat je tijdens je opleiding aan vakken kiest en in welke richting je je ontwikkelt.

Vraag maar raak dus, als je meer wilt weten. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt alvast voor het snelle antwoord :)

een vraagje als ingenieur moet je je vooral bezighouden dan met het uitwerken van problemen en het ontvangen van klanten enzo of moet je meer het puur technisch aspect doen zoals het echt ontwerpen en uittekenen enz. van hardware componenten of software programma's. Of hangt ook dit af van van je keuzevakken die je kiest op school.

Ook wil ik nog vragen wat je voor studies hebt gedaan in de middelbare school en hoeveel uur wiskunde je had?

en als laatste vraagje: hoe moeilijk vond je die studies master?

alvast bedankt

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Middelbare school? Uhh, gewoon de vakken die ik interessant vond en wat nodig was voor deze opleiding (wiskunde B en natuurkunde meen ik). Maar dat is inmiddels irrelevant door de veranderingen die in Nederland plaats hebben gevonden. Ik had indertijd wiskunde A en B en dat was denk ik een uurtje of 6 in de week op school. Zou het niet meer weten eigenlijk, het is nl. alweer een jaar of 15 terug. :) De master was op zich niet moeilijk, sommige vakken zijn lastiger, maar het is op zich wel veel werk. Zolang je intelligent genoeg bent om het aan te kunnen gaat het vooral om de inzet om resultaat te laten zien.

Ik "ontvang" nooit klanten, maar werk wel voor klanten. Dat betekent dus geregeld conference calls over voortgang en dergelijke. Verder is het zowel het opzetten van het idee als de daadwerkelijke implementatie die ik doe, dus er is wel wat variatie. Ik denk niet dat dit veel relatie heeft met de vakken die je kiest op school, maar veel meer met de keuze's die je gedurende je carriere maakt. Als je nog op school zit zou ik me daar niet druk om maken, ik moet zeggen dat alleen bij m'n eerste baan gekeken is naar wat ik gedaan had op de universiteit qua vakken. Niemand maakte zich erg druk om wat ik op de middelbare school had gedaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
ok hartelijk bedankt voor de info.

Ik heb nu 8uur wiskunde en de meeste technische vakken een goeie basis dus denk dat het hiermee wel goed zit.

qua onderwijs zit het NL vs BE blijkbaar wel ietsje anders in elkaar

nogmaals bedankt,

bazookie_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberKieken
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik heb zelf ook in Belgie Wetenschappen-Wiskunde gedaan in het middelbaar (ook 8u wiskunde), en ben daarna industrieel ingenieur gaan doen. Als je industriele wetenschappen gedaan hebt, heb je de beste basis die er is voor die richting dus daar zou ik me sowieso geen zorgen over maken als ik jou was; als je nu goed mee kan, zal de omschakeling geen groot probleem zijn.

Mijn doel was oorspronkelijk ook als ingenieur ict af te studeren maar tijdens mijn studies heb ik de switch naar elektronica gemaakt (eerste jaren zijn toch gemeenschappelijk dus dat is geen probleem).
Wat je later als werk gaat doen is zoals Hillie al zei heel afhankelijk van jezelf. Ik werk momenteel als embedded software engineer via consultancy, wat inhoudt dat ik in samenspraak met een klant software ontwikkel voor allerlei toepassingen vaak met inspraak op de hardware (via mijn elektronica-studies). Dit ging in het verleden van software voor satellietten tot chips voor hoor-apparaten. Maar ik heb studiegenoten die de richting van het web-development zijn uitgegaan (die kwamen wel uit de afstudeerrichting ICT), en mensen die eerder de richting van het project-management uit zijn gegaan (waar ze dus meer naar budgetten en planningen kijken). Wat je later exact zal doen zal dus veel meer van jezelf en je eerste baan afhangen dan van je studierichting...

Het voordeel van ingenieur is dat het een heel brede richting is en dat je dus een erg goede basis krijgt, van waaruit je zelf allerlei richtingen uit kan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Open deur: open dagen?

Ikzelf had mij voorgenomen om Elektrotechniek te gaan studeren. Ik ben vervolgens op de open dagen van TU Delft en de UT geweest. Bij de UT had ik ook zijdelings Chemische Technologie bekeken. Uiteindelijk ben ik daar ook terecht gekomen.

Mijn werk als ingenieur is veel met de klant. Procesontwerp, veel overleg met klant, keuzes maken voor welke apparatuur ingezet moet worden en uiteindelijk in bedrijf stelling.

Het voordeel van een technische studie is wel dat je heel breed inzetbaar kunt worden. In Nederland is minder dan 40% van de ingenieurs ook daadwerkelijk actief in het vakgebied waar zij voor afgestudeerd zijn.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ cyberkieken @arthas

Bedankt voor de info zal eens moeten bedenken welke richting ik concreet uit wil gaan, maar wel in de richting ingenieur en iets met itc

hartelijk bedankt voor de antwoorden

mvg,

bazookie_
Pagina: 1