T-amp (Topping TP22) vragen

Pagina: 1
Acties:

• aarondk1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10-2024
Op dit moment gebruik ik een JVC UX-J50 setje, dit is ondertussen al 7 jaar oud en is eigenlijk wel aan vervanging toe.
Dit setje is aangesloten op mijn pc, en de luidsprekers staan op mijn bureau in een kleine ruimte.
Aangezien ik maar een studentje ben heb ik geen hopen geld maar ik zou toch wel willen genieten van mooi geluid.
Ik luister vooral naar elektronische muziek (vooral hardstyle, DnB) maar soms luister ik naar pianoconcerten, dus ik luister eigenlijk naar veel soorten muziek.

Mijn maximum budget is ongeveer 350-400 euro voor een compleet setje, en nu was ik zelf uiteraard op zoek gegaan en ben ik iets zeer interessant tegen gekomen.

Namelijk de T-Amps, blijkbaar kan je voor weinig geld een T-Amp kopen die qua geluidkwaliteit in de buurt komt van een degelijke "standaard" versterker.
Nu zit ik al heel de middag rond te googlen, maar nu zit ik nog steeds met een paar vragen.

Een van de populaire T-Amps is de Topping TP22, en deze levert 2x30W (bij 4 Ohm), 2x25W (bij 8 Ohm). Nu staat op mijn huidige JVC set dat deze 2X60W RMS levert(Google zegt mij dat fabrikanten dit nogal losjes meten, en dit dus niet per se waar is). Is 25W dan niet weinig?

Dan zou ik ook een ander paar luidsprekers nodig hebben, na wat rond neuzen ben ik te weten gekomen dat de gevoeligheid van deze luidsprekers rond de 90db moet liggen (voor goed te werken met T-Amps).
Whathifi.com raad de Q Acoustics 2010i's aan, welke een gevoeligheid van 86db hebben, in een ander topic hier op GoT zag ik verschillende mensen die Whaferdale Diamond's gebruiken met een gevoeligheid van 85db, wilt dit zeggen dat 85/86 dicht genoeg bij 90 ligt om goed te werken met deze T-Amp?

Mijn laatste vraag gaat over de geluidskaart in de pc, op dit moment gebruik ik gewoon de onboard geluidskaart (Gigabyte 970A-DS3, Realtek geluidskaart, ondersteunt wel 7.1).
Als ik zou upgraden naar een beter systeem, zou dan een speciale geluidskaart nodig zijn, of maakt dit in de praktijk weinig uit?
Ik zie dat de Asus Xonar DX/XD wordt aangeraden, zou dit dan een goede keus zijn?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Overigens zou ik nooit speakers op een bureau zetten die een reflexpoort naar achteren hebben. Dit klinkt in 9/10 gevallen nergens naar. Ik zou echt voor een setje speakers gaan die gemaakt zijn voor op je bureau zoals een Audioengine A5, maar de Edifier S2000 is wellicht een betere keuze :) Gewoon met optische kabel direct op je moederbord en de DAC in de versterker zet dat om naar een analoog signaal. Ik heb dezelfde set en heb er een stukje over geschreven: productreview: Edifier S2000 2.0 Studio Speakers review door DjVe

[ Voor 24% gewijzigd door DjVe op 20-09-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarondk1
Die set ga ik zeker in mijn achterhoofd houden, dank je!

Nu ben ik op dit zoekertje gestuit, lijkt me ook wel wat!

Wat denken jullie daarvan? Op ebay vond ik nog Wharfedale Diamond 9.1's voor 150, dus dan ben je voor 235 euro al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Staar je niet blind op vermogen en gevoeligheid, dat heb je alleen nodig als je op hoge volumes luistert.

25W is ongeveer 3dB zachter dan 60W, dat is een vrij klein verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 21-09-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Niet met een t-amp, die gaat al niet zo hard en op d ehogere vermogens wil het ding nog wel eens steken laten vallen. Gevoeligheid is wel iets om op te letten met een t-amp!

Overigens zou ik die advertentie mijden, ik zie dat soort versterkers op ebay voor stukken minder voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarondk1
Op veel fora werd Indeed geprezen voor zijn goede producten, nu heb ik al wat mail contact gehad met deze persoon.
Hij heeft mij aangeraden toch voor luidsprekers te gaan met een hogere gevoeligheid (88db minimum) en ik ben al een tijd aan het kijken naar de Klipsch B2's (92 db gevoeligheid) en volgens Indeed passen deze luidsprekers goed bij zijn amp.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07
Verwacht geen wonderen van zo een versterkertje. Ik heb er 1 met daaraan een setje Eltax Monitor III's en hoewel dat best aardig klinkt klinken diezelfde speakers met een Marantz PM53 een heel stuk beter.

Als je het blind zou vergelijken zou je niet eens horen dat het dezelfde speakers zijn zo groot is het verschil.

• aarondk1
Van het weekend heb ik besloten om de SMSL SA-S21 aan te schaffen in combinatie met Cambridge S30's.
Zijn vandaag aangekomen, alles mooi geinstalleerd, en ik ben aangenaam verrast!

Mijn grootste zorgen waren dat het niet luid genoeg kon, maar met deze combinatie is dat zeker geen probleem!
Voor dit alles heb ik dan 200 euro voor de luidsprekers betaald en 75 (inclusief banaanstekkers en luidspreker kabel) voor de T-Amp, en tot nu ben ik zeer tevreden.

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-07 08:02
aarondk1 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:39:
Van het weekend heb ik besloten om de SMSL SA-S21 aan te schaffen in combinatie met Cambridge S30's.
Zijn vandaag aangekomen, alles mooi geinstalleerd, en ik ben aangenaam verrast!

Mijn grootste zorgen waren dat het niet luid genoeg kon, maar met deze combinatie is dat zeker geen probleem!
Voor dit alles heb ik dan 200 euro voor de luidsprekers betaald en 75 (inclusief banaanstekkers en luidspreker kabel) voor de T-Amp, en tot nu ben ik zeer tevreden.
Ik ben wel erg benieuwd hoe die speakers het nu doen samen met die t-amp. Ik zit zelf ook te kijken naar een dergelijk setje, maar dan met Dali Concept 1s. Enig idee of dat samen zal gaan? Aanbevolen vermogen is 25-100 watt, terwijl die amp maar 15W per kanaal levert op 8 ohm. Die Cambridges lijken er qua vermogen wel een beetje op, maar ik las dat die ook met 4 ohm aangesloten kunnen worden?

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:37
Ik draai met een Asus Xonar DX + Audioengine 5 set. Echter super geluid in mijn oren. En in jouw budget;) (draai voornamelijk metal (de meeste subgenres))

Echter is deze set ondertussen opgevolgt met de 5+, die betere laagweergave heeft.

edit;
Moet je wel verder lezen, heeft ondertussen al wat gekocht 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Renegade666 op 29-09-2012 19:38 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarondk1
Die Dali's hebben maar een gevoeligheid van 87db terwijl mijn speakers 90db hebben.
Ik heb geen idee of dat veel uitmaakt maar mij werd verteld dat dit wel een groot verschil is.

Maar ik las ook veel verhalen over Wharfedale's met een gevoelighed van 86db en dat dat ging allemaal goed, dus waarschijnlijk zijn die Dali's ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-07 08:02
aarondk1 schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:05:
Die Dali's hebben maar een gevoeligheid van 87db terwijl mijn speakers 90db hebben.
Ik heb geen idee of dat veel uitmaakt maar mij werd verteld dat dit wel een groot verschil is.

Maar ik las ook veel verhalen over Wharfedale's met een gevoelighed van 86db en dat dat ging allemaal goed, dus waarschijnlijk zijn die Dali's ook goed.
Ok, dan ga ik eerst (nadat ik m'n nieuwe PC en videokaart heb) maar eens gewoon zo'n t-amp bestellen. Kan ik alvast even met m'n oude speakers (Kef Coda) testen of het een beetje om aan te horen is. Ik lees zo veel lovends dat het haast wel moet. Die Dali's zijn wat ondieper, een cm of vier, wat toch wel fijn is op een bureau. Maar die s30s beginnen me langzaam over te halen, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarondk1
Ja de S30's zijn inderdaad best wel diep, maar wel mooi geluid!
Ik had veel gelezen over de combinatie van T-Amps en S30's vandaar dat ik voor deze combo gegaan ben.
Pagina: 1