Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BOSCH DVR 630-16A leest HDD niet

Pagina: 1
Acties:

• chob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
Enkele weken geleden heb ik een Bosch DVR 630-16A 16-kanaals (http://products.boschsecu...3134199007202214686347-P1) gekocht om onze bestaande DVR (rip) te vervangen.
Blijkbaar zat er geen HDD bij inbegrepen, heb ik zelf niet gelezen bij aankoop, toen hij werd geleverd.

Vervolgens even op de site gekeken van Bosch en blijkbaar zijn er 3 opties voor een HDD:
DVR-XS050-A: 500GB > €185,- op Conrad.be
DVR-XS100-A: 1TB > €253,84, op Tibo Electro
DVR-XS200-A: 2TB > €380,45, op Tibo Electro

Via Conrad.be kwam ik erachter dat deze HDD "gewone" HDD's zijn van WD namelijk de WD AV-GP serie, zie deze link: http://www.conrad.be/ce/n...otionareaSearchDetail=005

Waar ik dus over ben gevallen is de prijs die Bosch rekent voor hun harde schijven! Bijna 4x zo duur als dezelfde harde schijf van WD maar niet via Bosch gekocht. Zodoende heb ik een WD20EURS (2TB) gekocht bij Zercom voor €114,80, deze komt exact overeen met het model van op het plaatje bij Conrad maar is de nieuwe versie en natuurlijk 2TB ipv de 500GB op het plaatje.

Vandaag de schijf ontvangen en wat blijkt, de DVR ziet hem niet...
Na een tijdje zoeken in het menu van de DVR blijkt dat de schijf "niet gecertificeerd" is. Hij ziet de schijf dus wel maar geeft aan dat ik hem niet kan gebruiken.

Iemand een idee hoe ik deze schijf wel aan de praat krijg met deze DVR?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Het verschil met WD en die schijven geleverd door Bosch is simpel en alleen de firmware... Bosch wil niet dat je zelf kan sleutelen aan die kastjes en verdienen ook nog eens graag een flinke cent extra aan hun klanten en dat realiseren ze door dergelijke belachelijke bedragen voor hdd's te vragen... schandalig, maar dat zie je vrijwel altijd met dergelijke apparatuur.

Je zou het net kunnen afspeuren of je ergens geschikte firmware kan vinden die je naar de hdd kan flashen, maar aangezien de markt voor dergelijke apparaten ontzettend beperkt is geef ik je daarvoor een hele kleine kans. Ik heb zelfs even wat pogingen voor je gewaagd, maar ik vind eerlijk gezegd niets...

Wat je misschien nog een kans geeft is op zoek gaan of je ergens een defecte versie voor weinig op de kop kan tikken waar je de hardeschijf uit kan halen... meer kan ik niet voor je verzinnen helaas.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Moet de HDD evt. pre-formatted zijn, is er een filesystem voorwaarde zoals bijv. ext3/4 of reiser naast standaard ntfs/fat32 ?
Heb je evt. een andere HDD om uit te sluiten dat het aan 'advanced format' (4k) ligt ?

[ Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 20-09-2012 21:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
DukeBox schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:30:
Moet de HDD evt. pre-formatted zijn, is er een filesystem voorwaarde zoals bijv. ext3/4 of reiser naast standaard ntfs/fat32 ?
Heb je evt. een andere HDD om uit te sluiten dat het aan 'advanced format' (4k) ligt ?
Het is echt de firmware... dat zijn gewoon van die streken. Kans is overigens ook groot dat er daarnaast ook nog een alternatief filesystem wordt gebruikt, maar dat durf ik niet te zeggen.

Wij hebben op het bedrijf ook een DVR van Bosch voor het camerasysteem in de vergaderzalen en nog eentje voor de camera's buiten overigens. Beide een 8-kanaals weliswaar en ietsje ouder dan dit model maar in basis hetzelfde. De DVR die wordt gebruikt voor de beveiliging buiten heeft er zelfs een dvd-brander inzitten zodat er snel beelden vanaf gehaald kunnen worden in geval van nood e.d. Zelfs die brander wat een standaard slimline ding lijkt te zijn kan niet worden verwisseld met een gelijkend model maar dan voordelig los aangeschaft.

Heeft overigens ook nog een hele goede reden... de hdd kan ook niet worden uitgelezen door een standaard pc. Het is natuurlijk een security systeem... ;) Dat kan weigering zijn vanwege de firmware, maar misschien ook een hint richting een alternatief filesystem

• chob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
MicGlou, ik kreeg geen bericht dat er antwoord was op mijn bericht, vandaar deze late reactie.

In ieder geval bedankt voor de bevestiging dat het ronduit schurken zijn bij Bosch. Vanzelfsprekend had ik zelf ook al gezocht op Google maar bar weinig gevonden, enkel in de VS een vergelijkbare vraag op een forum maar ook daar geen antwoord.

Inmiddels heb ik de 500GB versie besteld voor €185,- en nu werkt het wel. Ik heb de schijven nog eens goed naast elkaar gehouden en zie echt geen verschil:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/szx66g.jpg

Beide van dezelfde WD AV-GP serie.

Over dat firmware flashen, zou ik nu van die Bosch HDD de firmware kunnen halen en op die 2TB zetten? Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan.