• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:42
Hallo mensen,

Ik heb een heel raar probleem. Een vriend van mij heeft een computer, 8 maanden geleden gekocht (En die heb ik voor hem gebouwd), en heeft sindsdien niet echt kunnen gamen. Het probleem is namelijk dat elke, ELKE game (op Minecraft na :? ) crasht naar de desktop. Hoe lang dat duurt verschilt. Call of Duty 4 bijvoorbeeld kan je soms tot een kwartier lang zonder problemen spelen, en soms krijg je nog geen 5 minuten. Ook tussen games kan dit wisselen, want als ik Mass Effect 3 probeer, kom je nooit door de proloog heen (als in; het beginverhaal aan het begin van het spel; je komt niet eens tot een moment dat je kunt spelen).

Ook de manier van crashen wilt verschillen. Soms crasht de game, wordt zwart, komt de taakbalk op en de melding dat toepassing XXXXX niet meer reageert. Soms zie je artifacts voor het crashen, en blijft de computer stil hangen. Ook daarin zijn twee varianten; de eerste is dat de computer vastzit en de reset-knop de enige uitgang biedt. De andere mogelijkheid is dat je met Control + Alt + Delete taakbeheer kunt openen, en door het proces te beëindigen gewoon Windows kunt gebruiken.

In de logboeken vind ik slechts code 1000 en code1001's. Voor de herinstallatie ook een enkele 1043 tegengekomen. Maar goed, daar schieten we niet veel mee op, omdat een 1000 op een generic app crash duidt. (Heb ik geleerd)

De hardware staat hierboven gekoppeld, maar nog even een korte recap:
- ASRock 970 Extreme3
- AMD FX8120 Bulldozer
- MSI nVidia GeForce GTX560Ti
- Corsair XMS3 1600 C9 (2x 4GB)
- Corsair Builder 500W (NIET V2)
- Samsung 830 Series 128GB is op dit moment de enige opslagschijf, normaliter ook de Samsung F3 1TB aangekoppeld.

Wat ik al heb gedaan (zonder resultaat):
- Windows opnieuw geïnstalleerd (op een andere schijf; SSD)
- Geheugen verwisselt met ander werkend geheugen.
- Alle drivers updaten
- BIOS-update, omdat er twee 'CPU Code updated' updates waren
- Furmark gedraaid, geen problemen, draait met gemak een uur of drie.
- Videokaart met een zeker werkende gewisselt
- Memtest86 gedraaid, geen errors, maar draait niet langer dan een halfuur. Voor dat de 30 minuten gehaald zijn, raakt het scherm vol met verticale of horizontale strepen (foto volgt).

Ik verdacht in de eerste instantie de software; bij een hardwareprobleem heb ik nog nooit een crash naar desktop meegemaakt, maar altijd een bluescreen of helemaal uitvallend systeem. Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb geen ideeën meer wat het kan zijn. ik kan eventueel als het nodig is de voeding nog verwisselen om te testen met mijn eigen, ik zou de videokaart nog kunnen verwisselen, that's it.

Het meest rare blijf ik de artifacts bij Memtest86 vinden.

Heeft iemand nog een tip voor me? Ik ben ten einde raad. :?

[ Voor 12% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2012 23:35 ]

Kom je iets tegen in de eventviewer?

Artefacts doet mij denken aan brakke GPU, of evt de voeding. Probeer die ook eens uit te sluiten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:34

D4NG3R

kiwi

:)

Welke hardware zit er in dit systeem?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• naarden 4ever
TERW_DAN schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:29:
Kom je iets tegen in de eventviewer?

Artefacts doet mij denken aan brakke GPU, of evt de voeding. Probeer die ook eens uit te sluiten.
Oh ja, dat ben ik vergeten te melden. Zet ik in de TS, allemaal 1000 en 1001's.
D4NG3R schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:29:
Welke hardware zit er in dit systeem?
Staan gekoppeld. :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:17

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij als je artefacts krijgt bij Memtest is de videokaart kapoet. Dan zijn er geen drivers geladen dus die kunnen dan de boesdoener niet zijn.

(ik ga er vanuit dat je Memtest draait van bootable cd/floppy/usb en dus geen drivers geladen zijn).

• naarden 4ever
Nemesizz schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:54:
Volgens mij als je artefacts krijgt bij Memtest is de videokaart kapoet. Dan zijn er geen drivers geladen dus die kunnen dan de boesdoener niet zijn.

(ik ga er vanuit dat je Memtest draait van bootable cd/floppy/usb en dus geen drivers geladen zijn).
Klopt, ik doe het vanaf een CD'tje. Maar furmark houd de videokaart wel uit. :?

Artifacts

[ Voor 14% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2012 18:04 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:30

Fordox

00101010

hou eens met afterburner de gpu gebruik bij, of deze niet terug throttled.
verder denk ik een brakke gpu of memory, al andere latjes geprobeerd?

en volgens mij is ook de voeding een tikje aan de zwakke aknt. een fx processor zuigt heerlijk wat onder lading, en een ouwere generatie gpu kan ook wel wat vragen. probeer eens linx te draaien met memory op all en ook een keer cinebench of een kort stukje prime95 met furmark op de achtergrond.

[ Voor 50% gewijzigd door Fordox op 20-09-2012 18:50 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 10:54
Ik kom bij eXtreme PSU calculator bij dit systeem uit op een aangeraden wattage van 367W en een minimum van 317W. Het lijkt me dat die voeding wel volstaat tenzij deze gaar is of om een of andere reden niet compatible met het moederbord.

specs

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

PSU calculators zijn niet te vertrouwen. En de voeding geeft voldoende vermogen, als deze op specs draait. Als het ding half stuk is zou dat een probleem kunnen zijn.

Enfin, het schreenshotje wat je hierboven gepost hebt, is dat eentje van een furmark burnin test? Zo ja, wordt je videokaart te heet of is het ding kapot. Allereerst dus de kast open schroeven en er een tafelventilator voorzetten. Indien het probleem zich nogmaals voordoet is er meer aan de hand dan een koelingsprobleem. Misschien moet je dan maar eens een kijkje nemen in het 8800 kapotte kaarten topic om het ding eens in de oven te stoppen. Of als je nog garantie hebt, terug sturen naar de winkel.

Dan even een andere videokaart in je systeem en nogmaals testen. Draai gelijk overnacht een memtest86 runnetje. minimaal 8 uur dus. Dan ook nog een nachtje intel burn in test, orthos of prime95 om te kijken of alles behalve je videokaart wel stabiel is. En tussendoor misschien even naar de voedingsspanningen kijken, onder belasting uiteraard. Meer dan 5% afwijking duid op een brakke voeding. En spanning meten doe je normaliter met een multimeter.

-_-

• naarden 4ever
Fordox schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:36:
hou eens met afterburner de gpu gebruik bij, of deze niet terug throttled.
verder denk ik een brakke gpu of memory, al andere latjes geprobeerd?

en volgens mij is ook de voeding een tikje aan de zwakke aknt. een fx processor zuigt heerlijk wat onder lading, en een ouwere generatie gpu kan ook wel wat vragen. probeer eens linx te draaien met memory op all en ook een keer cinebench of een kort stukje prime95 met furmark op de achtergrond.
Heee, dat is een slimme! Had ik niet aan gedacht dat dat ding ook terugthrottled. 8)7

Andere latjes maken geen verschil voor de crashes.

Ik heb met een wattmeter gezien dat het verbruik niet de 400W bereikt onder gaming, dus dat mag het niet zijn, maar niks is uit te sluiten.
M2M schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:43:
PSU calculators zijn niet te vertrouwen. En de voeding geeft voldoende vermogen, als deze op specs draait. Als het ding half stuk is zou dat een probleem kunnen zijn.

Enfin, het schreenshotje wat je hierboven gepost hebt, is dat eentje van een furmark burnin test? Zo ja, wordt je videokaart te heet of is het ding kapot. Allereerst dus de kast open schroeven en er een tafelventilator voorzetten. Indien het probleem zich nogmaals voordoet is er meer aan de hand dan een koelingsprobleem. Misschien moet je dan maar eens een kijkje nemen in het 8800 kapotte kaarten topic om het ding eens in de oven te stoppen. Of als je nog garantie hebt, terug sturen naar de winkel.

Dan even een andere videokaart in je systeem en nogmaals testen. Draai gelijk overnacht een memtest86 runnetje. minimaal 8 uur dus. Dan ook nog een nachtje intel burn in test, orthos of prime95 om te kijken of alles behalve je videokaart wel stabiel is. En tussendoor misschien even naar de voedingsspanningen kijken, onder belasting uiteraard. Meer dan 5% afwijking duid op een brakke voeding. En spanning meten doe je normaliter met een multimeter.
Nee, het screenshotje hierboven is wat er gebeurd na een halfuur memtest86. Er is nog garantie, maar onder Windows is het geen probleem. Kortom, stel dat het zo is, hoe bewijs ik dat bij de winkel?

Tijdens Furmark wordt hij in de buurt van de 100 graden.

Het punt is dus, hij houd Memtest niet zo lang uit. :S Als ik weer een multimeter in mijn handen heb zal ik het proberen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bewijs is niet zo moeilijk, film met je foon dat boot en memtest start, vervolges vastleggen dat memtest vastloopt.
Ik neig naar een brak mobo. Je gpu wordt zo goed als niet aangesproken onder memtest.
Rare is dat furmark wel goed gaat, en dx games niet.

[ Voor 38% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-09-2012 20:04 ]

• naarden 4ever
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:03:
Bewijs is niet zo moeilijk, film met je foon dat boot en memtest start, vervolges vastleggen dat memtest vastloopt.
Probleem is dat het soms een halfuur kan duren, en in Windows krijg je die artifacts helemaal niet... :S

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hoeft toch niet de hele tijd te filmen, gaat erom dat je illustreert dat het dan al misgaat, dus zonder loaded drivers.

• Fordox

Fordox

00101010

Ik heb met een wattmeter gezien dat het verbruik niet de 400W bereikt onder gaming, dus dat mag het niet zijn, maar niks is uit te sluiten.
het vermogen uit je stopcontact is toch net iets anders dan dat je pc vraagt.
je hebt hier namelijk te maken met wisselspanning, en gelijkspanning.

ik had er laatst nog een filmpje van gezien (maar kan m niet meer vinden)... het systeem runde alleen goed met een 1500watt power supplie, maar trok max 1100 watt uit de muur. (om van AC spanning naar DC spanning te rekenen, moet je nog een keer maal wortel 2 doen. dit maakt dus ook verschil in wattage)

• naarden 4ever
Oke, het bleek inderdaad dat de videokaart throttled bij dichte kast. Toen ben ik gaan gamen, dan komt de temperatuur niet boven de 60 graden uit, en dan zelfs met een kamerventilator blijft CoD4 crashen, nu zelfs binnen 4 minuten. Dus dat is het ook niet. :S

Ik ga maar eens een videokaart uitwisselen en kijken of dat verschil maakt.

• Fordox

Fordox

00101010

probeer eens in afterburner je power limit te verhogen, dat werkt ook wel eens tegen throttlen.

• naarden 4ever
Oke, dus nu begint het leuk te worden.

Mijn eigen videokaart (HD5770) erin gepropt, nVidia drivers eraf, AMD drivers erop, en weer crasht de game...

• M2M

M2M

medicijnman

Dan heeft het dus niets met je videokaart te maken. Bovendien, als die screenshot van hierboven echt enkel en alleen van memtest is (memtest86, draaiend buiten windows dus), komt het probleem bij een van je geheugenreepjes, voeding, cpu of moederbord te liggen. Waarbij de voeding en CPU vaak ondergeschikten zijn, aangezien de videokaart niet gebruikt wordt zonder geladen drivers of geavanceerd OS en daarmee ook de hoeveelheid getrokken power van de voeding gelimiteerd is.

-_-

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Dit gaat misschien raar klinken maar probeer eens een heel ander moederbord als het kan.

2 jaar geleden heeft een vriend van mij een kant en klare pc gekocht bij een zeer betrouwbare (en vriendelijke) verkoper. Pc kon op geen enkele manier games normaal draaien maar hij crashde niet , tig keer een nieuwe Windows geinstaleerd en andere drivers geprobeerd maar alles bleef happeren en lage fps tonen in-game.
Pc is in totaal 7 keer terug geweest en is 2 keer totaal vervangen. Bleek dus dat er comptabiliteit issues waren met het geheel . Nooit echt uitgevogeld wat het nou was , sindsdien vertrouw ik Asrock ook niet echt meer tenzij bewezen is dat het een goed onderdeel is.

[ Voor 17% gewijzigd door Vicros op 20-09-2012 22:38 ]

• naarden 4ever
Ik heb nu Prime95 op blend staan, Furmark op Burn-in, en geen crashes... Het begint voor mij allemaal erg vaag te worden.

• naarden 4ever
K03N schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:36:
Dit gaat misschien raar klinken maar probeer eens een heel ander moederbord als het kan.

2 jaar geleden heeft een vriend van mij een kant en klare pc gekocht bij een zeer betrouwbare (en vriendelijke) verkoper. Pc kon op geen enkele manier games normaal draaien maar hij crashde niet , tig keer een nieuwe Windows geinstaleerd en andere drivers geprobeerd maar alles bleef happeren en lage fps tonen in-game.
Pc is in totaal 7 keer terug geweest en is 2 keer totaal vervangen. Bleek dus dat er comptabiliteit issues waren met het geheel . Nooit echt uitgevogeld wat het nou was , sindsdien vertrouw ik Asrock ook niet echt meer tenzij bewezen is dat het een goed onderdeel is.
Maar een ander moederbord met de rest hetzelfde werkte wel?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Brakke cpu zo ook kunnen, kan dat op de 1 of andere manier uitgevogeld worden?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• naarden 4ever
Ik heb zelf een Phenom II X4 955 die eventueel er in zou kunnen passen, maar die actie wil ik liever ontwijken waar mogelijk.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zult toch wel iets moeten testen, ofwel is het mobo defect of wel de cpu. Er is nog een mogelikheid en met de voeding+cpu+mobo+koeler (de laatste 3 gemonteerd) terug mee naar de winkel en zeggen deze combinatie crasht.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• naarden 4ever
Hm, dan ga ik nu toch maar de CPU omgooien. Ik kan inmiddels een nieuwe tube koelpasta en een bus schoonmaakalcohol kopen. :)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat is eigenlijk de cpu temp, bij idle en stresstest dat ben ik nog niet tegengekomen.

• naarden 4ever
Goeie, zal ik nog even meten en doorgeven. Maar daar zit een Mugen 2 op en de kast is goed geventileerd, dat kan geen problemen opleveren.

• M2M

M2M

medicijnman

Als de mugen2 net iets scheef op het socket rust, en slechts half contact maakt zal je processor warm worden en misschien tegen het limiet aan lopen. Normaliter throtteled het ding zichzelf dan terug, en mocht het ding echt veel te heet worden schakelt de processor zichzelf uit (met een BSOD tot gevolg als ik me niet vergis).

Dat zou je euvel dus kunnen zijn. Het checken van de temperaturen in je pc is bij probleempjes met je pc, sowieso geen overbodige luxe.

-_-

• Fordox

Fordox

00101010

ahaaaa ik zie nu dat je een am3 bord hebt met een fx processor, ik heb dit probleem eerder gezien ja bij iemand waarvan ik zijn pc in elkaar heb gebouwt.

de engine van de game is niet compatibel met het platform. als je de laatste bios en de laatste patches hebt geinstalleerd van de game, kan het verholpen zijn. anders moet je een am3 cpu hebben of een am3+ mobo.

bij de pc die ik had gebouwt was er een asus crosshair 4 gebruikt, en de problemen waren ook alleen bij games. het probleem was opgelost met een am3 processor.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha de FX is am3+

• Fordox

Fordox

00101010

ja klopt, maar het moederbord is am3 ;)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of een AM3+ bordje aanschaffen :D

edit: nochtans de cpu staat wel mee in de lijst http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=970%20Extreme3

[ Voor 61% gewijzigd door Damic op 20-09-2012 23:17 ]

• naarden 4ever
Het is een FX-8120 (AM3+) op een 970 Extreme3 (AM3+). :) En, zoals in de TS vermeld, de BIOS is helemaal up-to-date. Ging eigenlijk heel makkelijk, met instant flash. Geweldige UEFI-tool. :)

[ Voor 54% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2012 23:22 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jup.

heb je de pc naast je staan of moeten we wachten tot morgen voor cpu temps?

• naarden 4ever
Ik ben nu aant meten. Temps zweven rond de 61-62°C. Dat is wat hoog, maar onder gamen komt het niet eens in de buurt van de 50.

Lijkt idd ook te throttlen, en de situatie waarin de CPU is gebruikt is nog iets nadeliger dan waar deze nu in staat. Maar dit probleem bestaat al sinds het moment dat ik de PC heb gebouwd. :S

[ Voor 43% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2012 23:35 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

61-62 is goed onder stress, die cpu's sluiten pas af rond de 90°C. Vanaf 80°C (dacht ik) klokken ze terug.

• naarden 4ever
Damic schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:35:
61-62 is goed onder stress, die cpu's sluiten pas af rond de 90°C. Vanaf 80°C (dacht ik) klokken ze terug.
Klopt, want dat throttlen gebeurd ook vrij willekeurig. Met de ASRock eXtreme Tuner lees ik de temps uit, maar wanneer deze (bij een windvlaag) zakt naar de 58, begint hij te throttlen, terwijl hij in de buurt van de 62 op vol vermogen (3093MHz) draait. :?

Is dit overigens bewijs dat de CPU in orde is? In feite wordt deze 100% belast, dus er kan niet veel mis zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2012 23:37 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Damic schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:35:
61-62 is goed onder stress, die cpu's sluiten pas af rond de 85°C. Vanaf 75°C (dacht ik) klokken ze terug.
gefixt, het zit meer in die richting.
62 graden is perfect ;)

in de pricewatch van tweakers staat het dus verkeerd vermeld, het asrock plank in kwestie was daar aangegeven als am3.

• naarden 4ever
970 is een FX-chipset. 7xx en 8xx series zijn voor AM3. Ook de herkenbare zwarte AM3+ socket getuigd hier voor.

Dus, mobo it is?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als ik echt zeker wil zijn gaan ik gewoon naar de fabrikant.

Dat weet je niet, nu nog cpu swappen.

@fordox: tja tussen de 85 en de 90°C |:( lees ik juist (Intel gebruiker)

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 20-09-2012 23:51 ]

• Fordox

Fordox

00101010

naarden 4ever schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:44:
970 is een FX-chipset. 7xx en 8xx series zijn voor AM3. Ook de herkenbare zwarte AM3+ socket getuigd hier voor.

Dus, mobo it is?
ja ik vond t ook al apart.

ik zou ook eerst cpu switchen om het uit te sluiten dat het je mobo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Heb je al geprobeerd om een andere voeding van een wat betere kwaliteit erin te zetten en daarme even te testen?
De Builder v1 serie is geen hoogvlieger, gebruikt goedkope condensators en het kan dus zijn dat er gewoon een elco'tje brak is waardoor je deze problemen hebt.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Met de voeding bleek niks mis, CPU geswapt zonder problemen en de RMA is aangevraagd bij onze grote vriend Afuture voor het moederbord.

Ik wilde dit toch nog even delen. Iedereen die er moeite in heeft gestoken, heel erg bedankt! En ik vertrouw erop dat dit helemaal goed gaat komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Laatst online: 10-05 23:44
Laat ons wel even weten of het wel daaraan lag alsjeblieft?

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Nou, en daar zijn we weer...

Het probleem met het crashen van de games is opgelost d.m.v. het nieuwe (refurbished waarschijnlijk) moederbord, maar toen...

Er kwam een nieuw probleem opzetten, de computer ging aan, maar gaf geen beeld. Na wat proberen kon je soms met een aantal keer reset klikken wel weer beeld krijgen en dan ging het ook goed. Conclusie; te zwakke voeding. De CX500 is vervangen voor een BQ! Pure Power 630W, en nu is het opstartprobleem opgelost.

MAARRR... we zijn nog niet van het beestje af. Want, de avond na de middag waarin ik de voeding had geinstalleerd alweer de eerste berichten dat er artefacts op het beeld kwamen tijdens het gamen. Als hij doorging met gamen ging het weer weg. Ook kraken en knallen in het geluid, alsof het stekkertje constant opnieuw werd aangesloten. Met de oude voeding waren deze problemen niet aanwezig.

Als de nieuwe voeding nu terug moet wordt ik gek... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

Al is alle onnodige kabels eruitgetrokken? Veroorzaakte bij mij wel eens problemen, maar niet zo extreem. Maar never say never ;)
Aangezien voeding is vervangen, dou is die 5770 erin. Misschien toch ook de graka.

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 09-12-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik heb alle kabels opnieuw in de kast gedaan, dus alle loze zijn eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 22:40
Ik heb het ook gehad in het verleden.
Asus moederbord die niet ' fijn kon praten' met een GEIL ddr.
Hierna een Kingston Hyper X ingezet en ze 'praten' perfect met mekaar :)

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Hmm, het geheugen wat er in zit staat inderdaad niet op de QVL-lijst. Maar het is me nog nooit overkomen dat Corsair-geheugen weigert.

• naarden 4ever
12 uur memtest laten lopen, niks aan de hand. Ik heb nog eens een reïnstall, maar niks. Opvallend; veel bug splats bij het joinen van een game van LoL.

Overigens, kleine verbetering: de CX500 was WEL V2. Toch was 408W max op 12V wat krap voor een FX8120 en een GTX560Ti imho.

Dus de situatie is nu:
Games die crashen: opgelost.
Regelmatig niet willen opstarten: opgelost

En dan het nieuwe probleem...

Er komen dus artifacts in het beeld, een deel van het beeld wordt zwart, of cyaanblauw en een witte balk, en dat gebeurd al bij het scrollen in de browser. League of Legends start niet eens op, Bug Splat. Soms tot regelmatig komt ook de melding 'Internet Explorer has stopped working'...

Het lijkt haast alsof we terug bij af zijn...

[ Voor 39% gewijzigd door naarden 4ever op 13-12-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonetti
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Het zit je niet echt mee, petje af voor je vast beradenheid dit op te lossen
Het lijkt erop dat je dus nu eigenlijk nog 2 problemen hebt:

1. Artifacts in het beeld, een deel van het beeld wordt zwart, of cyaanblauw en een witte balk, en dat gebeurd al bij het scrollen in de browser.
Dit lijk op problemen met videokaart gpu of geheugen ervan, of een corrupte driver of windows installatie.
Is er een mogelijk heid een andere videokaart in je systeem te testen?

2. Soms tot regelmatig komt ook de melding 'Internet Explorer has stopped working'.
Dit wijst of op windows is corrupt of geheugen/mobo problemen.
Draai nog eens een keer een Memtest van CD

Als laatste (of toch als eerste) een volledige windows installatie

PC specs are Asus ROG Crosshair VIII Impact/AMD R9 3900X/Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz/Crucial MX500 1TB/ Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Dragonetti schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:02:
Het zit je niet echt mee, petje af voor je vast beradenheid dit op te lossen
Het lijkt erop dat je dus nu eigenlijk nog 2 problemen hebt:

1. Artifacts in het beeld, een deel van het beeld wordt zwart, of cyaanblauw en een witte balk, en dat gebeurd al bij het scrollen in de browser.
Dit lijk op problemen met videokaart gpu of geheugen ervan, of een corrupte driver of windows installatie.
Is er een mogelijk heid een andere videokaart in je systeem te testen?

2. Soms tot regelmatig komt ook de melding 'Internet Explorer has stopped working'.
Dit wijst of op windows is corrupt of geheugen/mobo problemen.
Draai nog eens een keer een Memtest van CD

Als laatste (of toch als eerste) een volledige windows installatie
Dank voor je reactie. Ik was al bang dat dit zich weer in twee delen zou breken.

Ik moet er bij zeggen dat de artifacts pas kwamen na het installeren van de nieuwste nVidia drivers, op de Windows drivers (met een 1280x1024 resolutie en zonder Aero) werkte het nog prima.

Memtest is vanaf de CD, of anders van een bootable USB gedraaid, niet in Windows als dat de kwestie is.

Ik zal kijken of ik de computer weer eens thuis kan krijgen om de videokaart te testen.

Wordt er wel een beetje moe van :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Goed, hij staat nu al een paar dagen thuis, en ik heb er een beetje mee kunnen klooien.

Aanvankelijk leek er weinig aan de hand, maar de problemen komen op den duur (zeg 3 uur) opzetten.

Zo heb ik als testprogramma Need For Speed Most Wanted (2012) geïnstalleerd en geprobeerd wat te spelen, maar dit mocht helaas niet van de computer. Soms kwam ik door de proloog heen en reed ik de eerste missie uit, soms bleef ik al in het voorstukje hangen.

Maar er is iets bijzonders, want een crash wordt altijd aangekondigd door artifacts. In de proloog wordt gewoon een deel van het beeld zwart (grote blokken), terwijl in het spel verdwijnt de auto en wordt de omgeving heel krek, om vervolgens vast te lopen. Na een Ctrl + Alt + Delete kom ik tot de conclusie dat de melding dat NFS:MW ermee gestopt is (Reageert niet, has stopped working) en door vervolgens door te klikken (programma afsluiten) kom ik terug op de desktop, waarna ik gewoon door kan werken.

Dezelfde artifacts als in de cutscenes krijg ik zo nu en dan in IE.

Wie weet wat het is? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:16
Kun je de temperaturen monitoren van de videokaart als dit gebeurt (wel vreemd overigens dat het ook gebeurt in IE, maar dat terzijde), en zoals Dragonetti al aangaf: heb je al een andere videokaart geprobeerd?

Eventueel wellicht de videokaart schoonmaken en van nieuwe koelpasta voorzien? Ook nog een keer het geheugen wisselen wellicht voor geheugen dat op de QVL staat (ook nog nooit last van gehad met Corsair geheugen maar je kan het maar geprobeerd hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik heb inderdaad al mijn eigen (HD5770) videokaart geprobeerd, maar het mocht niet baten. Toch zal ik het nog eens proberen. Ook heb ik nog wel wat Kingston-geheugen liggen, dat werkt zonder meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 20:55

Madrox

Oh, Pharaoh!

Fordox schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:09:
[...]

het vermogen uit je stopcontact is toch net iets anders dan dat je pc vraagt.
je hebt hier namelijk te maken met wisselspanning, en gelijkspanning.

ik had er laatst nog een filmpje van gezien (maar kan m niet meer vinden)... het systeem runde alleen goed met een 1500watt power supplie, maar trok max 1100 watt uit de muur. (om van AC spanning naar DC spanning te rekenen, moet je nog een keer maal wortel 2 doen. dit maakt dus ook verschil in wattage)
hUh :?

Volgens mij is het verschil te danken aan het efficiency verlies. De psu is bijv 85% efficient, de rest "verdampt" (word omgezet in hitte). Nu, met die 85% leverd de psu max bijv 400 watt aan de onderdelen. Dan heeft die psu 400watt + 15% erbovenop nodig uit de muur, 400+60= 460 watt uit de muur.
Het gaat dus niet om het rekenen of worteltrekken, maar om de efficency van een voeding. Er bestaan geen 100% efficiente voedingen, het omzetten naar de voltlijnen "kost" altijd extra stroom.

TS: als jij amper 400watt meet met je metertje (tussen psu en muur) dan gebruikt je pc max zo'n ~350 watt

ps: sluit je wel alle stroomdraden goed aan, zoals die naar de videokaart en de 4/8 pins op je mobo ?

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 24-12-2012 12:55 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mocht je een MSI 560Ti hebben met een Twin Frozr (II) koeler dan zou je eens kunnen controleren of beide koelers wel goed werken. Bij mij werkte een van de twee fan's niet goed meer en dat veroorzaakte ook allerlei crashes. Dus kijk eens naar het toerental van beide koelers (mocht je desbetreffende koeler bezitten) of deze ook even goed hun werk doen onder belasting e.d.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc9393
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
naarden 4ever schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:11:
Goed, hij staat nu al een paar dagen thuis, en ik heb er een beetje mee kunnen klooien.

Aanvankelijk leek er weinig aan de hand, maar de problemen komen op den duur (zeg 3 uur) opzetten.

Zo heb ik als testprogramma Need For Speed Most Wanted (2012) geïnstalleerd en geprobeerd wat te spelen, maar dit mocht helaas niet van de computer. Soms kwam ik door de proloog heen en reed ik de eerste missie uit, soms bleef ik al in het voorstukje hangen.

Maar er is iets bijzonders, want een crash wordt altijd aangekondigd door artifacts. In de proloog wordt gewoon een deel van het beeld zwart (grote blokken), terwijl in het spel verdwijnt de auto en wordt de omgeving heel krek, om vervolgens vast te lopen. Na een Ctrl + Alt + Delete kom ik tot de conclusie dat de melding dat NFS:MW ermee gestopt is (Reageert niet, has stopped working) en door vervolgens door te klikken (programma afsluiten) kom ik terug op de desktop, waarna ik gewoon door kan werken.

Dezelfde artifacts als in de cutscenes krijg ik zo nu en dan in IE.

Wie weet wat het is? :S
Ik had vorige week ongeveer het zelfde probleem.
Had de Pirate versie van Need For Speed Mostwanted er op en sinds die installatie kreeg ik ook problemen met het beeld, kon geen enkele game meer fatsoenlijk afspelen. Nieuwe windows installatie heeft geholpen en heb geen problemen meer 8)7. Wat geeft trouwens de kaart aan buiten het gamen? is die ergens mee bezig?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Mijn NFS:MW versie was ook niet geactiveerd, omdat die op mijn PC is geïnstalleerd en mijn eerdere ervaringen met origin en meerdere computers. Ik ga eens kijken of een legale versie van een game beter werkt.

Ik heb ook gemerkt dat in League of Legends een paar dagen nadat het zonder problemen gewerkt heeft, opeens de plaatjes van champions zwart zijn en dat de letters hier en daar niet meer goed zijn.

Ik weet echt niet meer waar ik het allemaal moet zoeken. Misschien is het gemakkelijker als ik gewoon zijn hele PC vervang... :+

Wat dat betreft brengt mij dat toch weer op het geheugen, maar Prime95, Memtest86... nooit geen enkele fout, en dan draai ik sessies van 12 uur. Is het dan de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:42

auto660

1991 240 GL Brick

Wat zijn de temperaturen van de gpu? Deze heb ik nog niet langs zien komen. Want bij mij heeft een defecte gpu heel wat icoontjes op een pc geruïneerd.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09
Aangezien je al video errors krijgt tijdens memtest, kun je een andere videokaart proberen, of deze kaart in een ander systeem?
Ik moet er bij zeggen dat de artifacts pas kwamen na het installeren van de nieuwste nVidia drivers, op de Windows drivers (met een 1280x1024 resolutie en zonder Aero) werkte het nog prima.
Nog iets wat erop duidt dat je videokaart wel eens de schuldige zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LSCmX5GShiYDOR7SUaYJWdgA/medium.jpg

10 uur Prime95 en MSI Kombustor, het mag niet baten; blijft volkomen stabiel. Voeding, geheugen uitgewisseld en problemen blijven nog steeds. Ik zal zoals hierboven de videokaart nog eens uitwisselen, maar ik ben bang dat het daar niet meer aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

MSI kombuster is een stresstest. Geen video memory test. Probeer VMT.

Vooropgesteld dat het aan het vRAM ligt, natuurlijk. Met defect vRAM kan je prima MSI kombuster (al dan niet met artifacts) draaien.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 06-01-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Wat moet ik zien als het fout gaat?

Een pass duurt overigens 46:30 uur, klopt dat? En is het nodig deze helemaal te doorlopen, of zelfs meerdere keren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb werkelijk geen flauw idee of het nodig is om hem helemaal te doorlopen.

MSI kombuster is een programma gemaakt om zo veel mogelijk hitte te genereren. VMT is een soort van memtest voor de GPU. Volgens mij maakt het MSI kombuster namelijk weinig uit of er af en toe wat artifacts doorheen komen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Nou, dat ging erg snel.

Ik heb nu 4 errors gekregen; Error at [3A1CB606] en ook -8, -A en -C. Must be 5555, but found 0000. (Bits:0101010101010101). Dit was op 45:26 remaining.

Dus het videogeheugen zit niet lekker? Is dit genoeg bewijs voor het bewijsplicht?

En twee seconden nadat ik dit post komt er nog een hele rits met errors er achteraan, de counter staat al op 3046. De test duurt nu nog 222 uur.

[ Voor 40% gewijzigd door naarden 4ever op 07-01-2013 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Tenzij die tool liegt, maar gegeven al het andere bewijs lijkt het me je videokaart. En is dit een goede tool om te onthouden, kende hem nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik denk het ook, maar ik wacht toch nog even op het oordeel van de buitengewoon professionele en behulpzame Darkstone. :)

Ik heb nog eens getest zonder Screen buffer, dat geeft geen problemen. Bij device 560Ti geeft het dus 3000+ errors, maar met Primair beeldscherm ben ik al 8 uur bezig en nog maar 8 fouten gevonden (allemaal 0080, but found 0000).

:?

[ Voor 49% gewijzigd door naarden 4ever op 07-01-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remember folks. Een stresstest is geen stabiliteitstest.

Volgens de tool, en ik neem even aan dat de tool klopt, het is lang geleden dat ik hem heb gebruikt. Is je vRAM stuk. Dat lijkt mij voldoende om garantie te claimen.
Ik heb nog eens getest zonder Screen buffer, dat geeft geen problemen. Bij device 560Ti geeft het dus 3000+ errors, maar met Primair beeldscherm ben ik al 8 uur bezig en nog maar 8 fouten gevonden (allemaal 0080, but found 0000).
Dat kan. Memtest geeft ook niet altijd dezelfde fouten. En je moet er rekening mee houden dat VMT niet het geheugen kan testen wat in gebruik is door het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik denk dat ik een misser heb gemaakt, want met mijn eigen videokaart ervaar ik dezelfde symptomen... Dezelfde kraken in het geluid, en dezelfde crashes.

Tevens heb ik de VMT verder laten lopen, en de locatie van de errors is ook verschillend, de eerste keer is het rond 00474Exx, terwijl de tweede keer de test verder doorliep, zelfs een pass gehaald heeft, en rond 19BAFFxx een bak fouten gaf. :?

Ik had al een videokaart besteld, maar die ga ik annuleren denk ik. Is het dan toch het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een brak moederbord kan natuurlijk net zo goed zorgen voor problemen die bij een willekeurig PCI device lijken te liggen. Hetzelfde geld voor de CPU, en in mindere mate de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 08:15
Brazos schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:03:
Je hebt nog nooit een zwaardere voeding geprobeerd? Een GTX560TI gebruikt volgens een review van hardware info 310-340watt, de 8120 gebruikt stressed 175watt, aldus dezelfde site. Dat is samen meer dan 500watt. Dan komt er nog enkele tientallen watts bij voor je moederboard, geheugen, harddisk, optical drive etc., daarnaast levert je voeding ook geen 500watt, maar eerder iets van 425watt(bij een efficiëntie van 85%).

Of ik zie iets over het hoofd, maar volgens mij trekt je voeding dit systeem niet onder een zware load, zoals gamen.
Een 560ti heeft een TDP van 210W, 8120 heeft een TDP van 125W en een goede (Corsair dus) voeding waar op staat 500W geeft ook 500W, maar trekt 500/0,85 = 588W uit het stopcontact.
Voeding kan haast niet het probleem zijn. Ik zou zeggen dat het moederbord stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ik vond een TDP van 170W voor de 560 Ti op Wikipedia. TS gaf eerder aan dat tijdens een game z'n PC 400W (stopcontact) verbruikte.

Als ik er conservatief 10W bijtel en een efficiency van 80% neem, kom je uit op:

170W + 125W + 10W = 305W, 305 / 0.80 = 381.25W

Vrij aardig in de buurt van de gemeten(!) 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
In die tests meten ze altijd het opgenomen vermogen in het hele systeem. Een 560 ti bijvoorbeeld kan nooit meer dan 225W gebruiken want hij is aangesloten op 2x 6pins (2x 75W max) en een PCI-e slot (75W max). Een 8120 gaat ook echt nooit meer dan 150W verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
Een HDD verbruikt rond 15W, een normaal mobo rond de 25W, RAM rond de 5W. Koeling nog een paar W en je zit aan 50W voor randapparatuur. 130W voor een i7 965 en je houd nog 180W voor een videokaart (geen idee welke test je er overigens bijhaalt, maar het zal waarschijnlijk een CPU benchmark zijn waarbij de videokaart amper belast wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Brazos schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:03:
Je hebt nog nooit een zwaardere voeding geprobeerd? Een GTX560TI gebruikt volgens een review van hardware info 310-340watt, de 8120 gebruikt stressed 175watt, aldus dezelfde site. Dat is samen meer dan 500watt. Dan komt er nog enkele tientallen watts bij voor je moederboard, geheugen, harddisk, optical drive etc., daarnaast levert je voeding ook geen 500watt, maar eerder iets van 425watt(bij een efficiëntie van 85%).

Of ik zie iets over het hoofd, maar volgens mij trekt je voeding dit systeem niet onder een zware load, zoals gamen.
Maar dat verklaard niet de artifacts in Internet Explorer. En ook heeft het plaatsen van een BQ 630W Pure Power niet mogen baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even voor de zekerheid: je hebt alles vervangen, behalve de case, moederbord en CPU? dan vrees ik dat het probleem toch bij het moederbord ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:33:
Even voor de zekerheid: je hebt alles vervangen, behalve de case, moederbord en CPU? dan vrees ik dat het probleem toch bij het moederbord ligt.
Het moederbord is al eens terug geweest voor RMA, Geheugen is met ander geheugen getest, videokaart is met een ander exemplaar getest, ik heb ook op een testbench omgebouwd, een zwaardere PSU (630W) gekocht, alles zonder resultaat. De CPU heeft echter succes gehad de laatste keer dat ik die om heb gewisseld. Geen kraken meer, geen crashes, geen artifacts...

Heel eerlijk, ik heb ook nog nooit een kapotte CPU mee gemaakt, maar men kan er bijna niet omheen; een nieuw moederbord had geen succes, en het verwisselen van de CPU wel.

[ Voor 12% gewijzigd door naarden 4ever op 08-01-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijd voor een nieuwe monitor? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Haha, de kans dat de twee monitoren én de monitor en de TV bij een vriend falen, is nagenoeg nul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
De FX-8120 is voor een FX-8320 vervangen en sindssien werkt alles weer helemaal! Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken en nog een shoutout naar Darkstone in het speciaal, je VMT test gaf eigenlijk de doorslag (Willekeurig VRAM-problemen + ander moederbord met dezelfde problemen -> mijn videokaart, zelfde problemen -> CPU).
Pagina: 1