Hallo mensen,
Ik heb een heel raar probleem. Een vriend van mij heeft een computer, 8 maanden geleden gekocht (En die heb ik voor hem gebouwd), en heeft sindsdien niet echt kunnen gamen. Het probleem is namelijk dat elke, ELKE game (op Minecraft na
) crasht naar de desktop. Hoe lang dat duurt verschilt. Call of Duty 4 bijvoorbeeld kan je soms tot een kwartier lang zonder problemen spelen, en soms krijg je nog geen 5 minuten. Ook tussen games kan dit wisselen, want als ik Mass Effect 3 probeer, kom je nooit door de proloog heen (als in; het beginverhaal aan het begin van het spel; je komt niet eens tot een moment dat je kunt spelen).
Ook de manier van crashen wilt verschillen. Soms crasht de game, wordt zwart, komt de taakbalk op en de melding dat toepassing XXXXX niet meer reageert. Soms zie je artifacts voor het crashen, en blijft de computer stil hangen. Ook daarin zijn twee varianten; de eerste is dat de computer vastzit en de reset-knop de enige uitgang biedt. De andere mogelijkheid is dat je met Control + Alt + Delete taakbeheer kunt openen, en door het proces te beëindigen gewoon Windows kunt gebruiken.
In de logboeken vind ik slechts code 1000 en code1001's. Voor de herinstallatie ook een enkele 1043 tegengekomen. Maar goed, daar schieten we niet veel mee op, omdat een 1000 op een generic app crash duidt. (Heb ik geleerd)
De hardware staat hierboven gekoppeld, maar nog even een korte recap:
- ASRock 970 Extreme3
- AMD FX8120 Bulldozer
- MSI nVidia GeForce GTX560Ti
- Corsair XMS3 1600 C9 (2x 4GB)
- Corsair Builder 500W (NIET V2)
- Samsung 830 Series 128GB is op dit moment de enige opslagschijf, normaliter ook de Samsung F3 1TB aangekoppeld.
Wat ik al heb gedaan (zonder resultaat):
- Windows opnieuw geïnstalleerd (op een andere schijf; SSD)
- Geheugen verwisselt met ander werkend geheugen.
- Alle drivers updaten
- BIOS-update, omdat er twee 'CPU Code updated' updates waren
- Furmark gedraaid, geen problemen, draait met gemak een uur of drie.
- Videokaart met een zeker werkende gewisselt
- Memtest86 gedraaid, geen errors, maar draait niet langer dan een halfuur. Voor dat de 30 minuten gehaald zijn, raakt het scherm vol met verticale of horizontale strepen (foto volgt).
Ik verdacht in de eerste instantie de software; bij een hardwareprobleem heb ik nog nooit een crash naar desktop meegemaakt, maar altijd een bluescreen of helemaal uitvallend systeem. Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb geen ideeën meer wat het kan zijn. ik kan eventueel als het nodig is de voeding nog verwisselen om te testen met mijn eigen, ik zou de videokaart nog kunnen verwisselen, that's it.
Het meest rare blijf ik de artifacts bij Memtest86 vinden.
Heeft iemand nog een tip voor me? Ik ben ten einde raad.
Ik heb een heel raar probleem. Een vriend van mij heeft een computer, 8 maanden geleden gekocht (En die heb ik voor hem gebouwd), en heeft sindsdien niet echt kunnen gamen. Het probleem is namelijk dat elke, ELKE game (op Minecraft na
Ook de manier van crashen wilt verschillen. Soms crasht de game, wordt zwart, komt de taakbalk op en de melding dat toepassing XXXXX niet meer reageert. Soms zie je artifacts voor het crashen, en blijft de computer stil hangen. Ook daarin zijn twee varianten; de eerste is dat de computer vastzit en de reset-knop de enige uitgang biedt. De andere mogelijkheid is dat je met Control + Alt + Delete taakbeheer kunt openen, en door het proces te beëindigen gewoon Windows kunt gebruiken.
In de logboeken vind ik slechts code 1000 en code1001's. Voor de herinstallatie ook een enkele 1043 tegengekomen. Maar goed, daar schieten we niet veel mee op, omdat een 1000 op een generic app crash duidt. (Heb ik geleerd)
De hardware staat hierboven gekoppeld, maar nog even een korte recap:
- ASRock 970 Extreme3
- AMD FX8120 Bulldozer
- MSI nVidia GeForce GTX560Ti
- Corsair XMS3 1600 C9 (2x 4GB)
- Corsair Builder 500W (NIET V2)
- Samsung 830 Series 128GB is op dit moment de enige opslagschijf, normaliter ook de Samsung F3 1TB aangekoppeld.
Wat ik al heb gedaan (zonder resultaat):
- Windows opnieuw geïnstalleerd (op een andere schijf; SSD)
- Geheugen verwisselt met ander werkend geheugen.
- Alle drivers updaten
- BIOS-update, omdat er twee 'CPU Code updated' updates waren
- Furmark gedraaid, geen problemen, draait met gemak een uur of drie.
- Videokaart met een zeker werkende gewisselt
- Memtest86 gedraaid, geen errors, maar draait niet langer dan een halfuur. Voor dat de 30 minuten gehaald zijn, raakt het scherm vol met verticale of horizontale strepen (foto volgt).
Ik verdacht in de eerste instantie de software; bij een hardwareprobleem heb ik nog nooit een crash naar desktop meegemaakt, maar altijd een bluescreen of helemaal uitvallend systeem. Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb geen ideeën meer wat het kan zijn. ik kan eventueel als het nodig is de voeding nog verwisselen om te testen met mijn eigen, ik zou de videokaart nog kunnen verwisselen, that's it.
Het meest rare blijf ik de artifacts bij Memtest86 vinden.
Heeft iemand nog een tip voor me? Ik ben ten einde raad.
[ Voor 12% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2012 23:35 ]