• dirkhimself
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-02-2024
Ik wil mijn systeem opwaarderen naar van 2- naar 4 GB en van 32- naar 64 bits gaan, maar mijn systeem kan kennelijk maar 2x1 GB aan RAM hebben (volgens de scanner van http://www.crucial.com/systemscanner/), dus vraag ik me af of het zin heeft om dat geval (max 2GB) mijn 32 bits systeem te opwaarderen naar 64 bits.

Is het zo dat de scanner dat aangeeft OMDAT er nu WIN 7 32 bits OS draait of is het puur een limitatie van het motherboard/bios?

Kan iemand mij daar iets zinnigs over vertellen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zeg eerst eens welke hardware je hebt :P

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je überhaupt wel een systeem dat 64-bits aan kan? Als het een heeeeeeeel oud systeem is, heb je kans van niet. Check dus eerst maar eens de specs van je CPU.

• Qua Salébra
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04-2022
Je kunt beter afgaan op de handleiding van je moederbord (voor geheugen) en check je CPU (voor 64-bit ondersteuning). Daarnaast kun je met een 64-bit Windows versie 64-bit software draaien. That's it.

Zolang software ook beschikbaar is in 32-bit heeft het niet zoveel zin om met 2GB 64-bit Windows te draaien.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Processoren die ontworpen zijn voor 64bit systemen (dus geen Pentium 4 afgeleiden met aangeknutselde 64-bit ondersteuning) presteren dan iets beter.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Deze regel hanteer ik tot 4 GB gewoon 32 bits en vanaf 4 GB 64 bits, regel altijd gehanteerd, en heeft altijd gewerkt.

Johann Sebastian Bach

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-08 18:32

ken-dj

Life is short break the rules

Nivida_intel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:44:
Deze regel hanteer ik tot 4 GB gewoon 32 bits en vanaf 4 GB 64 bits, regel altijd gehanteerd, en heeft altijd gewerkt.
Juist ! zo hoort het ook.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

• dirkhimself
core2duo 4300 1.8Ghz

Windows meld zelf dat het systeem wel geschikt is voor 64 bits.

De vraag is of het zin heeft...... zo'n hele reïnstall.....

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nivida_intel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:44:
Wel opletten dat je het geheugen van de videokaart ook meetelt.
dirkhimself schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:08:
core2duo 4300 1.8Ghz

Windows meld zelf dat het systeem wel geschikt is voor 64 bits.

De vraag is of het zin heeft...... zo'n hele reïnstall.....
Slechts een kleine performancewinst. Zou ik geen hele reïnstall voor doen tenzij je écht hard performance nodig hebt (en dan zou ik alsnog liever een snellere CPU halen i.p.v. 64-bits windows installeren).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Post nu eerst maar eens welk mobo je hebt, dan kijkt men hier wel of je. Mobo echt maar 2x 1GB aankan.

• dirkhimself
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:42:
Post nu eerst maar eens welk mobo je hebt, dan kijkt men hier wel of je. Mobo echt maar 2x 1GB aankan.
Specci says:

Operating System
Microsoft Windows 7 Home Premium 32-bit SP1

CPU
Intel Core 2 Duo E4300 @ 1.80GHz 56 °C
Conroe 65nm Technology

RAM
2,00 GB Single-Channel DDR2 @ 266MHz (4-4-4-12)

Motherboard
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD MS-7255 (Socket 775) 43 °C

Graphics
SyncMaster (1680x1050@60Hz)
512MB GeForce 210 (MSI) 72 °C

Hard Drives
298GB Seagate ST3320820AS ATA Device (SATA) 43 °C

Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GSA-H42N ATA Device

Audio
High Definition Audio-apparaat

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, die videokaart wordt wel erg heet eigenlijk. Wat probeer je te bereiken met meer RAM eigenlijk? Als het om spellen gaat... die videokaart lijkt me een gigantisch verbeterpunt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:37
Voordeel is dat 64 bit meer geheugen ondersteund, nadeel is dat er automatisch ook meer geheugen nodig is voor basis dingen zoals Windows kernel en drivers.

Dus nee, het heeft geen nut.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 20-09-2012 22:29 ]

• Nielson
  • Laatst online: 12:45
Kans is ook bijzonder groot dat dit bord/chipset/bios geen Memory Remap ondersteund, dus zul je met een 64bit OS niet meer geheugen kunnen aanspreken dan met een 32bit OS (ruim 3GB).

• Pos
  • Laatst online: 09:08

Pos

Dat nummer zegt nog vrij weinig over je moederbord. In ieder geval MSI.. CPU-Z kan je meer vertellen over de gebruikte chipset, waaraan wij kunnen zien of je makkelijk wat RAM erbij kan prikken. Ik zie dat je op SINGLE channel draait. Daar kun je zeker wat snelheidswinst behalen! Dual channel is stukken sneller dan single. Dus ik gok dat je er maar 1 RAM stick in hebt zitten.

Ik gok ook dat je er gerust 8 GB aan RAM in kan drukken, tenzij het een erg budget bordje is. Dus please geef ons een CPU-Z summary

• Nielson
Pos schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:29:
Ik gok ook dat je er gerust 8 GB aan RAM in kan drukken, tenzij het een erg budget bordje is. Dus please geef ons een CPU-Z summary
De chipset ondersteund slechts 4GB en heeft een single channel geheugencontroller: http://www.via.com.tw/en/...4-series/p4m890/index.jsp

• Pos
  • Laatst online: 09:08

Pos

Nielson schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:32:
[...]
De chipset ondersteund slechts 4GB en heeft een single channel geheugencontroller: http://www.via.com.tw/en/...4-series/p4m890/index.jsp
Ik heb een andere manual gevonden.. die zegt dus echt 2GB max..
Manual

Jeuj voor VIA chipsets.. dan zou 2x1 GB dual channel dus het meest aan performance winnen.. magoe, dan zou ie daar dus in moeten investeren, beetje zonde imo

Edit 3: Beter lezen.. single channel mem controller. weinig zin dus.. Tis laat.. :O

[ Voor 32% gewijzigd door Pos op 20-09-2012 22:39 ]

• Nielson
Pos schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:33:
Ik heb een andere manual gevonden.. die zegt dus echt 2GB max..
Manual
Het één sluit het ander niet uit.

• dirkhimself
Pos schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:29:
Dat nummer zegt nog vrij weinig over je moederbord. In ieder geval MSI.. CPU-Z kan je meer vertellen over de gebruikte chipset, waaraan wij kunnen zien of je makkelijk wat RAM erbij kan prikken. Ik zie dat je op SINGLE channel draait. Daar kun je zeker wat snelheidswinst behalen! Dual channel is stukken sneller dan single. Dus ik gok dat je er maar 1 RAM stick in hebt zitten.

zit nu 2x 1GB in. Waar vind ik in CPU-Z wat je moet weten? De summary / report is nogal lang om hier te posten.

oh right, de chipset :o , here it is:

Chipset
Northbridge VIA P4M900/CN896/VN896/PT890 rev. 00
Southbridge VIA VT8237A rev. 00
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR2
Memory Size 2048 MBytes
Channels Single
Memory Frequency 266.7 MHz (3:4)
DRAM Interleave 4-way
CAS# latency (CL) 4.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 4
RAS# Precharge (tRP) 4
Cycle Time (tRAS) 12
Command Rate (CR) 2T

[ Voor 23% gewijzigd door dirkhimself op 20-09-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Conclusie:
Ouwe meuk, 2 x1 GB is de max, 64 bit gaat je hooguit marginale winst opleveren.
Ik zou er geen re-install voor doen, maar het is jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die VIA chipset is ook niet echt de beste dat je toentertijd kon krijgen... Ik zou het houden op een 32-bit OS, en als je ooit gaat upgraden zou ik pas denken aan een 64-bit versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkhimself
OK mensen, bedankt voor de info en de tips. Ik laat het dan voorlopig mooi even zo, het zal een nieuw systeem moeten worden. Dat duurt even ivm sparen, maar ik hoopte in tussentijd iets te halen uit die 64 bits.

De vraag die opduikt is nu natuurlijk..... welk systeem? Intel? AMD? 4core, 6core...?

En value for the money? Waar en bij welk systeem krijg je de meeste waar voor je geld.....

Of is dit niet het juiste forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:04
Nog even ter aanvulling. De 64-bit assemblies van Windows zijn groter dan de 32-bit versies. Oftewel: standaard zal Windows 64-bit dus wat meer geheugen nodig hebben. Zoals je waarschijnlijk weet heb je met een 32-bit Windows en 4 GB ongeveer 3,5GB tot je beschikking, als je overstapt op 64bit heb je de volledige 4GB tot je beschikking. Echter, ik heb eens begrepen dat die halve GB die je wint eigenlijk alweer verloren is vanwege die extra benodigde ruimte.

In dat licht lijkt het me helemaal onwenselijk om met 2GB over te stappen naar 64-bit.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dirkhimself schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:10:
De vraag die opduikt is nu natuurlijk..... welk systeem? Intel? AMD? 4core, 6core...?

En value for the money? Waar en bij welk systeem krijg je de meeste waar voor je geld.....

Of is dit niet het juiste forum?
Nee, daar heb je aparte aankoopadvies-subfora en BestBuy-guides voor.
Voorbeeldje: Desktop Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkhimself
Iva_Bigone schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:19:
[...]

Nee, daar heb je aparte aankoopadvies-subfora en BestBuy-guides voor.
Voorbeeldje: Desktop Aankoopadvies
*O*

koud, baaje dankie!

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Nonsens...door te kiezen voor 32 bits beperk je het maximaal toewijsbare geheugen per applicatie. Ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing voor jouw "zo hoort het ook".

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

lier schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:15:
[...]

Nonsens...door te kiezen voor 32 bits beperk je het maximaal toewijsbare geheugen per applicatie. Ik ben heel benieuwd naar een onderbouwing voor jouw "zo hoort het ook".
Lekker theoretisch, bij 2 Gb gaat dit geen zier uitmaken. Alleen als je zeer rot geprogrammeerde apps hebt ga je hier naar kijken. Niet bij huis tuin en keuken apps van consumenten.

Ik vind xjouw stelling vallen onde categorie hypothetisch mierenneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkhimself
Umbrah schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:25:
Euh, die videokaart wordt wel erg heet eigenlijk. Wat probeer je te bereiken met meer RAM eigenlijk? Als het om spellen gaat... die videokaart lijkt me een gigantisch verbeterpunt.
draait continue mediacenter op (opnemen/afspelen) en MCEBUDDY om de bestanden te verkleinen, kan dat de oorzaak zijn?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

KillerAce_NL schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:18:
Lekker theoretisch, bij 2 Gb gaat dit geen zier uitmaken. Alleen als je zeer rot geprogrammeerde apps hebt ga je hier naar kijken. Niet bij huis tuin en keuken apps van consumenten.

Ik vind xjouw stelling vallen onde categorie hypothetisch mierenneuken.
Los van het feit dat ik jouw reactie nogal ongenuanceerd vind denk ik dat het beter zou zijn om eerst goed te lezen waarop ik gereageerd heb.

offtopic:
misschien zou je daarmee mijn reactie offtopic mogen noemen

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33

D4NG3R

kiwi

:)

Juist ! Dit is onzin.

64b gaat veel beter met het geheugen om, waardoor je een kleine performancewinst hebt boven 32b onder de 4GB RAM.

@TS.

Houd er rekening mee dat er meer geheugen is dan alleen het RAM. Ook je BIOS chip (1MB, PCI Reserve en nog wat dingen vereisen RAM. Wat bij elkaar zo rond de 300MB vereist (Vandaar dat je ook maximaal 3.7GB RAM beschikbaar hebt onder 32b.

Verder telt ook het dedicated geheugen op een videokaart mee. Dus als jij een videokaart in je systeem hebt zitten met 1GB VRAM kan je dit er zo bij op tellen.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 21-09-2012 13:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

lier schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:49:
[...]

Los van het feit dat ik jouw reactie nogal ongenuanceerd vind denk ik dat het beter zou zijn om eerst goed te lezen waarop ik gereageerd heb.

offtopic:
misschien zou je daarmee mijn reactie offtopic mogen noemen
Dan nog, al zou hij 3 GB gebruiken, er zijn zeer weinig programma's die niet correct met adressing omgaan, het blijft hypothetisch mierenneuken.
Voor 99% van de keren heetf de user gewoon gelijk, en jaaaaa voor die ene procent heb jij gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkhimself
nou, toch maar gedaan, maar er zijn wat rare dingen.... SP1 kan geïnstalleerd worden, maar dan komt ie in een opstart loop, windows start op, en ik zie het startscherm (de desktop), maar daarna start ie meteen weer op, en again en again steeds zonder update bericht, er klopt dus iets niet........ Hmpff..... verder loopt Media center niet lekker bij het afspelen, veel gestotter, en als ik de ethernet kabel uit de router trek is het vweer over.... ik denk er aan om 32 bits maar weer terug te zetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat zal aan de install zelf liggen (driver issues lijken het), niet aan het feit dat het 64 bit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uit ervaring met mijn netbook: gaat prima. Of 64b meerwaarde heeft? Nee.

Maar goed, dit is een OS vraag.

Move PMG -> WC

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkhimself
KillerAce_NL schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:28:
Dat zal aan de install zelf liggen (driver issues lijken het), niet aan het feit dat het 64 bit is.
thuisgroep uitgeschakeld, probleem weg...... eigenaardig....
Pagina: 1