Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muis op USB 1.0

Pagina: 1
Acties:

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 16:32
Hoi Tweakers,

Ik heb een Logitech G15 toetsenbord en een Logitech G9 muis. Allebei fantastische apparaten, gebruik ze al jaren.

Nu heb ik mijn toetsenbord gewoon aangesloten op USB 2.0 in mijn pc, en mijn muis heb ik aangesloten op de beschikbare "usb hubs" op mijn toetsenbord. Nu is dit USB 1.0. Maakt dit verder ook uit voor de "performance" van de muis of is het beter dat ik hem op mijn pc aansluit? Zelf merk ik met het blote oog niet veel verschil maar ik neem aan dat het best kan zijn dat mijn muis tegen het plafond aanzit van wat USB 1.0 aankan. Zeker met die hoge polling rates etc.

Is het nadelig als ik hem in USB 1.0 laat of werkt het beter in USB 2.0?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Volgens mij maakt het niet uit gezien gewone muizen toch niet sneller zijn de de usb 1(.1) standaard. Maar een gamingmuis, dat weet ik niet of die niet ergens tegenaan gaat lopen...

Als je een beetje serieus game-ed dan zou ik een usb 2 hub kopen denk ik. Anders niet.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou niet weten wat een muis genereert aan data, maar ik kan me echt niet voorstellen dat het meer dan 4,8mb/s is. Ik zou me meer zorgen maken om de latency in de hub. Hetzelfde als met schermen, maar dan blijft mijn mening evengoed: een persoon kan echt niet in 5ms reageren, dus je hebt dan gewoon te laat geschoten ;)

Als je echt het zekere voor het onzekere wilt nemen, zet dan je keyboard aan de hub, die genereerd alleen data als je een toets indrukt, niet constant om bewegingen te detecteren...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Shit... kan het niet vinden. Tijdje geleden had er hier iemand op het forum uitgerekend hoeveel toetsaanslagen of muisklikken er precies nodig waren per seconde of per minuut om de bandbreedte vol te kunnen trekken... kwam er volgens mij op neer dat je het met een honderd tegelijk klikkende mensen niet eens vol kon krijgen ;)

Cijfertjes die ik zo snel even kon vinden met google (vergeef mij als ze verkeerd zijn :))... een muis verstuurt maximaal 100 packets per seconde en zijn per packet 3 byte groot... 4,8mb = grof afgerond 5000000 bytes... deel dat door 100x3 en je hebt het aantal klikken van een muis die in een seconde passen voordat je er last van gaat krijgen.... komt neer op grofweg 16000 klikken/bewegingen per seconde. Dit zijn blijkbaar cijfertjes van een 'standaard' muis... dus drie knoppen en een scrollwheel. Uiteraard zal een gaming muis met meer knoppen en een hoog dpi meer data verzetten... maar al zou dat een factor 100 hoger zijn dan kom je er nog niet.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sterker nog, vele (alle?) hedendaagse muizen ondersteunen wel USB 2.0, maar het USB 2.0 protocol laat een modus toe die de bandbreedte van USB 1.1 heeft. En het is net die modus dat muizen ondersteunen.