• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 09:49
Beste tweakers,

Ik heb sinds 2 maanden mijn nieuwe pc. Deze werkte perfect de eerste 2 weken totdat windows opeens niet meer wilde laden. nuja, windows he. opnieuw installeren, zelfde probleem. andere iso proberen, zelfde probleem. andere sata cable, zelfde probleem. conclusie: SSD kapot. opgestuurd, nieuwe SSD binnen, werkt een week en raad eens? zelfde probleem.

ik snap het dus echt niet. wat kan ik nog proberen?
al geprobeerd:
- Andere windows ISO
- Andere Sata cable
- Andere SSD/HDD
- booten zonder randapparatuur
- Boot prio goed zetten
- bios reset
- bios update.

ik heb dus werkelijk GEEN idee. jullie?

uiteraard de onderdelen:
Asrock extreme 4 Z77,
i5 3570K,
HD7850,
8Gb corsair vengeance,
Corsair CX600,
CM690II.

[ Voor 8% gewijzigd door jessy100 op 20-09-2012 15:07 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Je zou allereerst kunnen beginnen met exact door te geven welke combinatie van onderdelen je gebruikt.

• jessy100
Omni schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:05:
Je zou allereerst kunnen beginnen met exact door te geven welke combinatie van onderdelen je gebruikt.
stom, aangepast.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Jouw stelling "Alles al geprobeerd" durf ik in twijfel te trekken hoor ;)

Heb je het geheugen al getest? De voeding? Videokaart?
Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Anoniem: 231713

- Start die wel naar veilige modus? (F8 tijdens het opstartten)
- Wanneer stopt hij met opstartten (BIOS/Windows laadbalk/etc..)
- Ziet hij in de BIOS al je hardware nog als hij niet meer opstart?

• jessy100
Iva_Bigone schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:07:
Jouw stelling "Alles al geprobeerd" durf ik in twijfel te trekken hoor ;)

Heb je het geheugen al getest? De voeding? Videokaart?
Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
ik heb geprobeerd met 1 reepje geheugen te booten (dit afgewisseld). De voeding doet het gewoon. Moederbord lijkt mij ook prima aangezien we bij het windows laad scherm aanbelanden. En eens in de 100 pogingen besluit de pc wel op te starten.

• jessy100
Anoniem: 231713 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:11:
- Start die wel naar veilige modus? (F8 tijdens het opstartten)
- Wanneer stopt hij met opstartten (BIOS/Windows laadbalk/etc..)
- Ziet hij in de BIOS al je hardware nog als hij niet meer opstart?
- Hij wilt ook niet in veilige modus.
- Hij stopt op de windows laadbalk.
- Hij ziet alle Hardware in de bios.

Anoniem: 231713

Zit er ook onboard videokaart in? Anders zou je eens kunnen proberen om je HD7850 eruit te halen en hem onboard aan te sluiten. Als die het dan nog niet doet heb je iig je videokaart uitgesloten.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
jessy100 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:11:
[...]

ik heb geprobeerd met 1 reepje geheugen te booten (dit afgewisseld). De voeding doet het gewoon. Moederbord lijkt mij ook prima aangezien we bij het windows laad scherm aanbelanden. En eens in de 100 pogingen besluit de pc wel op te starten.
Kijk naar de feiten op een rij:
- software is het hoogstwaarschijnlijk niet (omdat een reinstall niet helpt)
- harddisk is het waarschijnlijk niet, maar dat is niet zeker

Dus toch fijn om e.e.a. aan hardware uit te sluiten. Dat de voeding "gewoon werkt" zegt niets, wees er in ieder geval zeker van. Check het geheugen ook eens door het fatsoenlijk te testen. Het kan hoe dan ook alsnog de harddisk zijn: kan je die ook eens uitvoerig testen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• jessy100
LiquidT_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:14:
[...]

Kijk naar de feiten op een rij:
- software is het hoogstwaarschijnlijk niet (omdat een reinstall niet helpt)
- harddisk is het waarschijnlijk niet, maar dat is niet zeker

Dus toch fijn om e.e.a. aan hardware uit te sluiten. Dat de voeding "gewoon werkt" zegt niets, wees er in ieder geval zeker van. Check het geheugen ook eens door het fatsoenlijk te testen. Het kan hoe dan ook alsnog de harddisk zijn: kan je die ook eens uitvoerig testen?
ik ga zo even booten met de onboard GPU. om de videokaart uit te sluiten. Het kan absoluut de hard disk niet zijn. aangezien ik de werkende ssd uit mijn laptop erin stopte en het zelfde probleem had. ssd terug in de laptop werkte prima. ik zou eens een ander setje geheugen pakken, om deze 2 bars uit te sluiten.

en tja, hoe moet ik de voeding testen? als ik de troubleshooter afloop werkt het gewoon allemaal naar behoren.

• 3dfx
  • Niet online
jessy100 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:17:
[...]

ik ga zo even booten met de onboard GPU. om de videokaart uit te sluiten. Het kan absoluut de hard disk niet zijn. aangezien ik de werkende ssd uit mijn laptop erin stopte en het zelfde probleem had. ssd terug in de laptop werkte prima. ik zou eens een ander setje geheugen pakken, om deze 2 bars uit te sluiten.

en tja, hoe moet ik de voeding testen? als ik de troubleshooter afloop werkt het gewoon allemaal naar behoren.
Dat de Windows van je laptop-ssd niet laadt, kan ook liggen aan die windows, die mogelijk niet de juiste drivers heeft.
Oftewel, je trekt conclusies op basis van een verkeerde test...

Waarom "test" je het geheugen niet gewoon met Memtest? Zoals trouwens ook in de troubleshooter staat, maar die heb je al doorlopen zeg je?

Voeding kun je checken door de voltages in ieder geval even te controleren in het BIOS.
Zegt niet alles (idle kan 'ie het goed doen, maar onder stress niet bijvoorbeeld), maar als die meer dan 5-10% afwijken, dan is er iets loos.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Iva_Bigone schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:26:
[...]

Dat de Windows van je laptop niet laadt, kan ook liggen aan die windows, die mogelijk niet de juiste drivers heeft.
Sterker nog, volgens mij als de harddisk controllers niet identiek zijn, krijg je ALTIJD het probleem dat windows niet boot. Geen geschikte test inderdaad. Hoe dan ook, het moederbord is ook verre van uitgesloten!
Iva_Bigone schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:26:

Voeding kun je checken door de voltages in ieder geval even te controleren in het BIOS.
Zegt niet alles (idlekan 'ie het goed doen, maar onder stress niet bijvoorbeeld), maar als die meer dan 5-10% afwijken, dan is er iets loos.
Dit, zit je al rond de 5% dan is het niet onverstandig eens prime95 te draaien met max. power consumption en het voltage meten met een multimeter (rood+zwart = 5V, geel+zwart = 12V). Kan eventueel ook via Speedfan, maar dat vertrouw ik zelden.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 08:30

MrDrako

nep ict'er

Je sluit het moederbord uit omdat je bij het windows boot scherm komt, zou ik niet direct doen.

• 3dfx
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:28:
[...]

Sterker nog, volgens mij als de harddisk controllers niet identiek zijn, krijg je ALTIJD het probleem dat windows niet boot. Geen geschikte test inderdaad. Hoe dan ook, het moederbord is ook verre van uitgesloten!
Zelfs al heb je dezelfde controllers, dan kan het ook nog spaak lopen omdat de ene op IDE/Compatible staat en de ander op AHCI/Enhanced...

Trouwens wel eens een HDD met geïnstalleerde Windows van een Intel P4 naar een AMD-X2 overgezet, en tot m'n verbazing werkte dat gewoon...XP ging drivers laden en vroeg om een reboot 8)7
Dit terwijl een switch van ene P4-mobo met Intel chipset naar ander P4-mobo met Intel chipset resulteerde in een BSOD en een Windows die niet doorstartte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Okay: De pc boot weer. maar hoe: ik stopte de SSD in de Dock op mijn CM690II en de pc werkte weer. Foute Sata port op het moederbord? Ik zou het zo wel willen laten alleen haalt mijn SSD in de dock nog net de 300mb/s niet. zou ik hierop mijn garantie kunnen claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
jessy100 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:02:
ik snap het dus echt niet. wat kan ik nog proberen?
al geprobeerd:
- Andere windows ISO
- Andere Sata cable
- Andere SSD/HDD
- booten zonder randapparatuur
- Boot prio goed zetten
- bios reset
- bios update.
Hoe bedoel je, een andere ISO? Waarmee heb je het eerst geinstalleerd? Klopt mijn vermoeden, dat je Windows van een of andere torrent-site hebt gedownload?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
yodeluxe schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:48:
[...]

Hoe bedoel je, een andere ISO? Waarmee heb je het eerst geinstalleerd? Klopt mijn vermoeden, dat je Windows van een of andere torrent-site hebt gedownload?
Een andere is van het microsoft developer network. legaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
OK, ik dacht al. Hoevaak het niet gebeurd dat iemand wat download en er gratis wat malware bij krijgt ;)

Maar kan je het niet eens testen door Windows er in z'n geheel af te gooien en er tijdelijk een Linux distributie op te zetten? Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het software is.

Maar als het inderdaad de Sata poort is, dan lijkt garantie claimen wel de oplossing. Alle poorten moeten eenmaal werken.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Je zit niet toevallig elke dag je ssd te defragmenteren:D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
yodeluxe schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:55:
OK, ik dacht al. Hoevaak het niet gebeurd dat iemand wat download en er gratis wat malware bij krijgt ;)

Maar kan je het niet eens testen door Windows er in z'n geheel af te gooien en er tijdelijk een Linux distributie op te zetten? Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het software is.

Maar als het inderdaad de Sata poort is, dan lijkt garantie claimen wel de oplossing. Alle poorten moeten eenmaal werken.
ik heb het nog verder weten uit te zoeken,, het blijkt de controller achter de sata6 te zijn. deze worden aangestuurd door een apparte controller waar de sata3 door de chipset aangestuurd word. heb ik mijn ssd op sata6 boot hij niet. zit ie op sata 3 boot hij redelijk snel. ik twijfel nu nog. 2 maanden mijn pc kwijt of het zo laten? een ssd op sata3 is ook niet je van het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
jessy100 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:32:
[...]

ik heb het nog verder weten uit te zoeken,, het blijkt de controller achter de sata6 te zijn. deze worden aangestuurd door een apparte controller waar de sata3 door de chipset aangestuurd word. heb ik mijn ssd op sata6 boot hij niet. zit ie op sata 3 boot hij redelijk snel. ik twijfel nu nog. 2 maanden mijn pc kwijt of het zo laten? een ssd op sata3 is ook niet je van het.
Waar heb je de spullen gekocht? Bij verschillende winkels hebben ze een technische dienst en ben je pc maximaal een week kwijt en als het rustig is, maar een dagje :)

Zelf zou ik even langs de pc boer gaan waar je de producten hebt gekocht. Dan kom je of bij een oplossing uit of bij garantie.

sata 6 bestaat trouwens niet, maar waarschijnlijk bedoel je sata 3 met 6 Gbit/s. lekker verwarrend he :P sata 2 gaat tot 3 Gbit/s
Pagina: 1