Toon posts:

Extreem traag netwerk ondanks 160Mbps Range Extender

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows XP PC op zolder staan die ik met WIFI op mijn router in de meterkast beneden wil aansluiten. WIFI bereik op zolder is laag, dus een range extender op zolder gezet, die een 160Mbps verbinding met mijn router beneden haalt. Vervolgens PC met Cat5 aan de range extender aangesloten. Resultaat op PC volgens www.speedtest.net: een vrij stabiele 1Mbps (!!!) downstream. Zelfs als ik de firewall-software op PC afsluit. Extreem traag dus en ver onder de 160 Mbps.

Als ik dezelfde Windows XP PC met dezelfde Cat5 kabel direct op mijn router in de meterkast aansluit, haal ik mijn (abonnementgebonden) maximale downloadsnelheid van 50 Mbps.

Iemand idee voor mogelijke oplossing? Het kan toch niet zijn dat de range extender 159 van de 160 Mbps wegslokt? De verbinding van range extender naar PC is immers Cat5.

Mijn config:

Modem >> Ziggo Ubee EVM3200 >>Cat5>> Netgear WNR2000 >>WIFI>> Netgear WN2000RPT >>Cat5>> Windows PC. Netwerk staat ingesteld op DHCP, uitgedeeld door de Netgear WNR2000.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat krijg je voor resultaat met een kabel rechtstreeks op je router?

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg ik 50 Mbps internetdownload = maximale van mijn abonnement.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
uitgebreide review
Closing Thoughts

As repeaters go, the WN2000RPT is a pretty nice product. The built-in setup wizard and front panel indicators make it simpler to set up than any other "wireless extender" that I've seen. And once set up, connection to both wireless router and clients were reliable. So if you're looking for a wireless extender to try, I'd give the WN2000RPT a shot.

But, once again, we see that wireless extenders aren't a sure-fire cure for what ails your wireless network. Since you start out with an automatic 50% throughput reduction, you really face a case of diminishing returns. Put the repeater close to your AP to give it highest throughput, and you probably won't see much range extension. Or the extension you see will have very low throughput. Put the repeater too far away, and its received throughput will be so low, that 50% of it may be, once again, too low for your needs.

If what you're looking for is increased range and you aren't too fussy about throughput, then wireless repeaters could be for you. But if you're hoping to improve low throughput for more reliable video streaming, you will probably be disappointed.

Verwijderd

Topicstarter
Gravit0n > Thanks!

Maar nog steeds, 1 Mbps is toch wel heel erg laag? Zelfs als er maar 10% over zou blijven van de 160Mbps verbinding tussen Router <> Range Extender, zou ik nog 16 Mbps (ipv 1 Mbps) moeten overhouden?

Andere suggesties? 1 Mbps lijkt te duiden op een ander knelpunt, maar ik weet niet welke.

Thanks,

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:55
Als je met een wifi kaart op zolder een slecht bereik hebt is de kans vrij groot dat je het met een wifi extender ook hebt, je gebruikt immers dezelfde straling van de zender beneden.

Wellicht een idee om de extender een verdieping lager te zetten (of uit het raam of waar dan ook met meer bereik) en het dan nog eens te testen...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-12 22:19
Ik kan uit ervaring vertellen dat wifi soms nogal een 'bitch' kan zijn om goed werkend te krijgen. Sterker nog, hier kan het van uur tot uur wel verschillen qua throughput. Anyway, ik heb toch nog wat tips voor je:

[list]
• Gebruik alleen 802.11n en schakel b/g uit als dat mogelijk is. 802.11b/g willen namelijk nog wel eens roet in het eten gooien van een goede verbinding.
• Gebruik met 802.11n alleen WPA(2)-aes key. Dat lijkt het snelste te zijn. Echter zou ik het eerst testen met een open verbinding. Alhoewel dit niet ideaal is voor een permanente situatie kun je er maar beter van zijn dat het goed werkt.
• Speel eens met wat kanalen. Probeer zo eens kanaal 1, 6 en 11. Kijk ook met een tool zoals inSSIDer welke kanalen er druk bezet zijn en welke niet.
• Probeer de extender/repeater zo dicht mogelijk bij je AP te krijgen wanneer mogelijk.
• Mits je de Ubee niet in bridge hebt staan zou ik de DHCP uitzetten op de Netgear routers en van de DHCP van de Ubee gebruik maken (LAN<->LAN verbinding). Je Netgear router werkt zo als een gewone switch met AP. Dit kan al iets van snelheidswinst en vooral stabiliteit opleveren.
• Schakel het draadloos op de Ubee uit als je deze niet gebruikt. Of schakel deze alleen in voor b/g als dat moet. Ook kun je proberen de wifi-sterkte te verminderen om zo storing uit te sluiten.

Mocht het allemaal niet baten en blijft de verbinding gewoon slecht dan zou je eventueel de draadloze setup eruit kunnen doen en het allemaal proberen met een Powerline/Homeplug. Dit kan ook traag zijn in oudere huizen, maar vooral in nieuwbouw lijkt het erg goed te werken. Soms werkt wifi namelijk gewoonweg niet en kun je het maar beter opgeven.

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 11:25

switchboy

-ruimte te huur-

Beste oplossing voor stabiliteit en snelheid staat bovenaan
1.) Een kabel trekken is imo de beste oplossing.
2.) Een AP op de middenverdieping verbonden met primaire router via een cat5 kabel
3.) Een repeater op de middenverdieping verbonden met WLAN (je verliest de helft van je 160mbit waarschijnlijk meer)

WiFi is leuk om een laptop/tablet of mobieltje toegang te geven tot het internet. Maar als je iets stabiels en snels zoekt is het gewoon rommel omdat, door wetgeving de zendvermogens te zwak zijn en ze rond de 2,4Ghz werken. Een band op het spectrum die al ernstig vervuild is: DECT telefonie, bluetouth, skecht afgeschermde magnetron, draadloze kotelefoon en ga zo maar door.

Met insidder kan je zien welke kanalen niet druk zijn. Maar ze laten alleen WiFi netwerken zien. Geen andere interferentie

[ Voor 8% gewijzigd door switchboy op 20-09-2012 15:09 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Pagina: 1