Beter filmgeluid bij laag geluidsvolume

Pagina: 1
Acties:

• ElFrikandel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 19:47
Hallo iedereen,

ik heb momenteel een opstelling met een Samsung LCD TV (oudere generatie) waaraan een Apple TV2 gekoppeld is met XBMC die gebruikt wordt om films af te spelen.

Ik had vroeger daaraan een 5.1 surround systeem van Logitech gehangen, maar sinds de geboorte van de zoon 2 jaar geleden gebruik ik die niet meer, omdat de bassen zelfs op de laagste stand door het ganse huis hoorbaar zijn. Dus momenteel komt het filmgeluid uit de belabberde TV speakers.

Ik ben nu al een paar weken aan het opzoeken hoe ik beter geluid kan krijgen zonder dat ik mijn zoon wakker maak, dus waarbij het volume vrij laag staat . Ik vind het vooral belangrijk dat de gesprekken duidelijk zijn.
En er zijn nog een paar randvoorwaarden: vrouwlief wil geen subwoofer (staat in de weg bij het kuisen) en het budget is ongeveer 400 euro.

Ik dacht eerst aan de nieuwe Bose Solo TV, maar die kost toch vrij veel en de meningen bij de reviews zijn nogal verdeeld (nogal wat mensen blijken een afkeer te hebben van Bose). Vandaar dat ik ook aan het kijken geweest ben naar een soundbar, zoals de YAS-101 van Yamaha, die een stuk goedkoper is. Maar er wordt in de reviews vooral veel aandacht geschonken aan de bassen en kwaliteit bij hoge volumes en weinig over de kwaliteit bij lage volumes en duidelijke gesprekken.

Kan er iemand zijn ervaringen delen ?

Bedankt voor jullie reacties,
Kristof

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Koptelefoon, al dan niet draadloos? Ik heb zo'n Bose Quietcomfort, met antigeluid. Even helemaal weg. Een erfenis uit m'n vorige woning om de subwoofer van de alleen-op-de-wereld-buurvrouw te ontlopen.

• ElFrikandel
_jorrit_ schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:55:
Koptelefoon, al dan niet draadloos? Ik heb zo'n Bose Quietcomfort, met antigeluid. Even helemaal weg. Een erfenis uit m'n vorige woning om de subwoofer van de alleen-op-de-wereld-buurvrouw te ontlopen.
Ik heb een draadloze koptelefoon voor als ik alleen kijk. Regelmatig kijkt de vrouw mee naar een film en dat is dat jammer genoeg geen optie ;-)

• _jorrit_
Splitter?
Afbeeldingslocatie: http://www.onlinekabelshop.nl/Afbeeldingen/Afbeelding_groot/AC-012GOLD-adapter-jack-2x-minijack-g.jpg

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Heb je "normalize" geprobeerd? Ik vind het zelf niets als fluisteren net zo hard is als een explosie, maar het kan 's avonds helpen voor de rust in huis.

• _jorrit_
V: "Wat staat-ie hard"
M: "Onzin, veel te zacht"

Afbeeldingslocatie: http://www.onlinekabelshop.nl/Afbeeldingen/Afbeelding_groot/PT-AC34L-3,5mm-jack-splitter-met-volumecontrol-g.jpg

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 21:10
Ik heb zelf een Yamaha versterker waar een "Night" modus op zit. Deze versterkt de stemmen en verzacht de rest. Werkt perfect al moet ik wel zeggen dat ik voor een optimale filmbeleving in de nacht toch mijn Sennheiser koptelefoon verkies...

• ElFrikandel
@_jorrit_ en @Tovenaar: koptelefoon is toch geen optie als we samen film kijken, kunnen we niets meer tegen elkaar zeggen, horen we de zoon niet wenen, enz. Toch bedankt voor de tips ! Ik heb een Sennheiser HD25 koptelefoon, zal daar eens een verlengkabel voor zoeken voor als ik alleen kijk en zal eens zien (horen) of die beter klinkt dan de draadloze die ik nu gebruik.

@RemcoDelft: "normalize" op TV maakt de belabberde geluidskwaliteit niet beter, en de Logitech Z640 kent dat niet (denk ik).

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
ElFrikandel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:46:
@RemcoDelft: "normalize" op TV maakt de belabberde geluidskwaliteit niet beter, en de Logitech Z640 kent dat niet (denk ik).
Afhankelijk van de codecs die je gebruikt kan je het vanuit daar instellen. Ik gebruik het zelf op FFDShow.

Het ligt er een beetje aan wat je wil. Zelf vind ik het geweldig om 2 boekenplank speakers (Q-Acoustic ofzo) te nemen, en dan gewoon te switchen qua equalizer/DSP afhankelijk van de situatie. De versterker in de huiskamer heeft een nachtmodus bij mij, en de TV op de slaapkamer (die enkel 's nachts wordt gebruikt) is een beetje aangepast hierop door midden/hoog wat te boosten, en het hoogst en laagst wat weg te draaien.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• ElFrikandel
LiquidT_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:50:
[...]
Afhankelijk van de codecs die je gebruikt kan je het vanuit daar instellen. Ik gebruik het zelf op FFDShow.
Ik gebruik AppleTV, geen HTPC, dus daar ook geen mogelijkheid om te regelen.

• LiquidT_NL
ElFrikandel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:26:
[...]

Ik gebruik AppleTV, geen HTPC, dus daar ook geen mogelijkheid om te regelen.
Sorry, ik las alleen XBMC :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:12
ElFrikandel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:46:
@_jorrit_ en @Tovenaar: koptelefoon is toch geen optie als we samen film kijken, kunnen we niets meer tegen elkaar zeggen, horen we de zoon niet wenen, enz. Toch bedankt voor de tips ! Ik heb een Sennheiser HD25 koptelefoon, zal daar eens een verlengkabel voor zoeken voor als ik alleen kijk en zal eens zien (horen) of die beter klinkt dan de draadloze die ik nu gebruik.

Het is toch heerlijk als je ongestoord naar de film zit te kijken? (zonder het geklets van je vrouw)
Heb je geen baby-phone? Dan kan je die toch onder je tv zetten? De lampjes verraden de activiteit van je kleine ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:22

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat je beste optie een stel speakers is met een receiver (met uitgebreide DSP). Met een stel boekenplankers zal het echt niet gaan dreunen en als je een receiver hebt met een "nightmode" dan zal die een groot deel van de dynamiek eruit halen, zodat je op ene constanter volume kan kijken.

Een kleine voorzet:

Pioneer VSX422 +/- €220
2 x Boston Acoustics A23/A25 Wharfedale Diamond 10.1 of Monitor Audio BX1 (allemaal rond de €200/300 per paar)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk ook dat eene receiver met een setje stereo speakers een prima oplossing is. Maar dat apparaat van bose kan ook best ok zijn. Alleen bij bose betaal je relatief veel voor gemak, merk en vormgeving.

Denk niet dat je hiermee een goed hifi systeem koopt. Ik ken de waveradio van bose en op zich is dat wel een goed klinkende portable radio. Veel beter dan hoe een tv klinkt. Beter dan een logitech speaker setje. Zal ook zeker niet zo bonken, maar het zal zeker geen echte top hifi zijn.

Kritiek op bose komt Door de prijs en omdat het gewoon geen hifi is. Maar voor wat het doet, werkt het wel goed.

Groot voordeel is dat bose systemen als je ze zachter zet vaak een beetje meer laag geven en daardoor bij zachte volumes ook lekker blijven klinken.

Vind jij het goed klinken en vind je de prijs het gemak en design waard, maar dan kan het best een goede oplossing zijn voor je.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFrikandel
Bedankt voor alle tips !

Gisteren ben ik naar een speciaalzaak in de buurt geweest en de situatie eens voorgelegd. De Bose Solo TV hebben we kunnen beluisteren, die was OK, maar ook niet meer dan dat. Dus prijs/kwaliteit niet zo best.

Uiteindelijk ben ik voor de gloednieuwe Sony HT-CT260 soundbar gegaan va 290 euro. De verkoper heeft mijn echtgenote kunnen overtuigen dat een subwoofer onontbeerlijk is, en deze is draadloos, dus die hebben we achter een zetel kunnen wegstoppen. Er zit ook een bluetooth dataverbinding bij, zodat we de muziek die op onze NAS staat via onze smartphones of laptop draadloos kunnen sturen naar de geluidsinstallatie. En hij heeft een aantal instellingen, waaronder een night mode die bij laag volume de gesprekken goed laat doorkomen, hoera !

Het geluid kon ik ter plaatse niet beoordelen, want daar hadden ze geen opstelling van, en ik heb de soundbar op goed vertrouwen gekocht. En ik moet zeggen dat ik er (voorlopig) zeer blij mee ben. Het geluid zal met een goed 5.1 surround systeem of een hifi altijd wel beter zijn, maar dit is voor mij goed genoeg !

• LiquidT_NL
ElFrikandel schreef op zondag 23 september 2012 @ 20:18:

Het geluid kon ik ter plaatse niet beoordelen, want daar hadden ze geen opstelling van, en ik heb de soundbar op goed vertrouwen gekocht. En ik moet zeggen dat ik er (voorlopig) zeer blij mee ben. Het geluid zal met een goed 5.1 surround systeem of een hifi altijd wel beter zijn, maar dit is voor mij goed genoeg !
Even offtopic, maar een rare "speciaalzaak" als ze te beroerd zijn je toekomstige aankoop even te demonstreren :S

• ElFrikandel
@LiquidT_NL: ze wouden het wel doen, maar die dag zelf ging het niet meer. Zaterdag is het daar sowieso al heel druk en het was nog eens "Dag van de Klant" dus was er nog eens extra volk. Ondanks dat hadden ze me toch gedurende een half uur geholpen.
Pagina: 1