Abnormaal lage downloadsnelheid, upload blijft normaal

Pagina: 1
Acties:

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12 21:08
Beste Tweakers!

Sinds een week is het bij mij thuis heel traag. Ik dacht, okay, zal wel wat onderhoud zijn ofzo. Maar nu na een week begint het erg vervelend te worden.
Na een belletje met mijn IPS Online, denken zij dat het probleem in mijn netwerk zit (zie ondernomen stappen).

Eerst even wat achtergrondinformatie:
  • IPS: Online, abo ADSL Extra (8mbit down, 1 mbit up). Afstand tot wijkcentrale is 4,5 kilometer, hoogste download snelheid die ik heb gehaald is 2 mbit.
  • Opstelling netwerk:
    • Speedtouch 706, als modem
    • Sitecom WL-341, als AP
  • Vanuit de meterkast loopt de aansluiting naar de woonkamer is daar aangesloten op de modem.
  • Opstelling apparaten: Op de ST706 is een PC en het AP aangesloten. Verdere internetverbindingen van laptops, telefoons en tablets lopen dus via het AP.
Situatie voordat het probleem zich voordeed
Downloadsnelheid: 2 mbit/s
Uploadsnelheid: 1,04 mbit/s

Situatie nu
Downloadsnelheid: 0,1 mbit/s
Uploadsnelheid: 1,04 mbit/s
Netwerk- en apparaat opstelling is exact hetzelfde gebleven.
Alle aanwezige apparaten in huis (dus ook de PC, die dus bedraad is aangesloten) hebben last van deze lage internetsnelheid.

Ondernomen stappen om het probleem op te lossen:
  • Modem reset
  • AP reset
  • Aansluiting in meterkast gecheckt: ziet er goed uit
  • Kabel tussen wandcontactdoos en DSL poort op de modem vervangen
  • Online gebeld waarom de downloadsnelheid zo laag is. Meneer Klantenservice voerde een speedtest uit en kon deze vergelijken met voorgaande tests. De eerdere tests zijn in 2010 en eind 2011 uitgevoerd en hadden beide normale snelheden (2mbit down/1mbit up). Deze testuitslag was nagenoeg hetzelfde als de voorgaande tests.
  • Kabel van modem -> AP omgeprikt naar laptop om vaste verbinding te testen. Geen resultaat (wat logisch is, anders had de PC normaal snel internet gehad)
Het meest gekke vind ik nog dat het ineens gebeurd is. Ik heb al een hele tijd niet in de instellingen van de modem of het AP gezeten, want de huidige opstelling werkte prima. Voor zover ik weet is er niemand die heeft zitten prutsen in de instellingen. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat er iemand is langs gekomen om dat te doen, want dan zou ik er vanaf weten.

Heeft iemand misschien een suggestie waar ik verder kan kijken/zoeken? :)

[ Voor 2% gewijzigd door tostikop op 20-09-2012 12:19 . Reden: Inleiding duidelijker gemaakt ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Splitter kapot ? Is wat me zo te binnen schiet.

[ Voor 49% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-09-2012 12:19 ]

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:58

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Wat is de sneldheid waarop je modem intraint bij je provider?

De snelheden die je nu aangeeft heb je via speedtest o.i.d. gecontroleerd denk ik?

Ook al geprobeerd om het modem in de meterkast te zetten? Liefst eerst even kijken wat je intrain snelheid nu is en daarna even in de meterkast ( dichtst bij je binnenkomende lijn ) testen.

Of het nu je bekabeling binnen is of die van de KPN buiten, er kan altijd iets mee gebeuren.

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik had onlangs last van zeer trage en soms wegvallende internet verbinding. Uiteindelijk kwam een monteur van mijn ISP bleek een kabelbreuk in de straat door een boomwortel de oorzaak. Laat je niet te snel afschepen door je ISP!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op 4.5km kan er veel gebeurd zijn, maar dat verklaard nog altijd niet dat zijn upload hetzelde is maar de download zo brak als ieets.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12 23:06
Als referentie even dit stukje van Wikipedia: Wikipedia: Asymmetric digital subscriber line

Ik zou beginnen om eens een andere (nieuwere) modem te proberen, een Speedtouch 706 is niet zo nieuw meer. Mocht dat geen oplossing is er IMHO iets veranderd in het spectrum van het download gedeelte. Op zo'n lange leiding kan dat van alles zijn, maar twee oorzaken kan ik zo bedenken als het plotseling is: een nieuwe aansluiting waarbij de kabel/aansluting van de OP wat verschoven is in de aansluitkast of de inteferentie (overspraak) op de lijn net iets te groot wordt.

De tweede (interne) oorzaak zou een schakelende voeding in het huis van de OP kunnen zijn. Makkelijk te controleren met een draagbaar radiootje op de middengolf (op een zwakke zender afstemmen en dan kan kijken of de ontvangst opeens extreem verbetert bij het van de stroom trekken), en/of door alle andere apparaten gewoon uit te schakelen en dan de verbinding opnieuw te laten intrainen.

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12 21:08
Het probleem is uiteindelijk vanuit het niets opgelost. Later die middag haalde ik weer de volledige downloadsnelheid. Helaas kon ik er zelf ook niet meer achter komen wat het probleem nu was én hoe het is opgelost.
Evengoed, bedankt voor de replies!

• Nickvandelaar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 15:39
waarschijnlijk een Poort reset geweest vanuit de provider. er zal ergens iets gebeurt zijn echter geven ze dit niet altijd toe :)
Pagina: 1