Upgrade pc: CPU, Ram, mobo/psu?

Pagina: 1
Acties:

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Hey Tweakers,

4 jaar na aankoop wordt mijn pc weer veel te traag, dus wordt het tijd om er iets aan te doen! Het beste leek me om een aantal componenten te upgraden ipv een hele nieuwe te kopen.

Ik gebruik mijn pc vooral om:
- Developen (regelmatig 3 IDEs tegelijk open: netbeans, rubymine, visual studio)
- Verschillende local servers te runnen voor development (postgresql, mysql, apache, ruby, etc)
- Excessief browsen (chrome met 20+ tabs)
- Gamen (Dota 2, Borderlands 2, etc)
- Series en films te kijken

Mijn huidige pc:
- Gigabyte GA-EP35C-DS3R moederbord
- Gigabyte ge-r460-v1 PSU (460W)
- 4 GB ram
- E8400 @ 3.00 Ghz
- AMD Radeon 6800 HD
- intel ssdsa2m080g2gc: 80 gig SSD
- 2x Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB
- 2 Samsung syncmasters 2443

Het lijkt me duidelijk dat mijn cpu en RAM aan een upgrade toe zijn, over de rest ben ik redelijk tevreden.

Vragen:
- Welke cpu kan ik best nemen? i5 of i7, en zoja welke reeks? Wanneer is het prijsverschil de stap hoger niet meer waard?
- Kan mijn huidige moederbord een nieuwe cpu aan, of moet ik ook in een nieuw moederbord investeren?
- Kan mijn huidige PSU een nieuwe cpu aan?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Budget is niet zo belangrijk, maar lijkt me dat dit niet meer als 500-600 euro moet kosten (tenzij er nog psu en dergelijke bijkomt?)

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Tharulerz op 20-09-2012 12:32 . Reden: Wat extra info ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

de i7-3770 is vrij identiek aan bijvoorbeel deen Xeon E3-1230v2 of iets meer. Qua prestaties gaan ze aardig gelijk op (zie Anandtech, VR-zone, tomshardware). Enige nadeel dat je geen interne videokaart wilt. Aangezien je extern gaaty is dat prima. Ook is bij de Xeon volgens geen thunderbolt mogelijk (i.v.m. met de vereiste aanwezige interne GPU).
Xeon is overigens stuk goedkoper dan de i7, da's het voordeel :)... het moederbord wellicht tov de i7 borden wat duurder weer.

Veel processoren worden juist zuiniger. Ik denk dat je met een combo van een z77 moederbord met i7, of xeon e3 met een c206 (welke wat meer gericht is op een workstation dan server).

Ik denk dat je het met de PSU nog redelijk kan redden dan.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Bedankt voor je input!

Nog iemand met zelfde/andere feedback? :)