garantie op tablet slechts 1 jaar?

Pagina: 1
Acties:

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:31
In juni vorig jaar kocht ik bij Belcompany een tablet. Nu zaterdag startte deze totaal niet meer op.
Adapter ok, accu ok, ... zelfs geen bootscherm. Zeker geen waterschade etc vermits de tablet op een kast staat.
Nu is de tablet in Nederland aangekocht en vermits ik daar al eens vreemde zaken hoorde ivm garantie toch maar eens een mailtje gestuurd naar de desbetreffende winkel waar ik hem ben gaan halen.

Dit kreeg ik als antwoord.

-----
EU wetgeving is een richtlijn in NL hebben ze deze wetgeving niet overgenomen.
Voor deze ... geldt een 1 jarige garantie op het product.
Info over garantie termijnen kun je vinden op Intranet > Verkoopinfo > Reparatie > Tablets > Garantie Termijnen
-----

Nu weet ik dat de meningen over hoe en wat in Nederland stevig verdeeld zijn.
Wat denken jullie hierover?

Verwijderd

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Leuke mail trouwens, een verwijzing naar hun eigen intranet?

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 17:04
Jurisprudentie vertelt dat je in Nederland er vrijwel altijd vanuit mag gaan dat je tenminste 2 jaar garantie hebt op elektronica.

Verwijderd

minimale garantie is 1 jaar voor goedkopere apparaten (onder de 350/400€) daarboven word vaak 3 jaar gehanteerd (in BE is 3j verplicht). Daar je wel mag verwachten dat het apparaat een aantal jaren blijft werken word er coulance toegepast om reparaties buiten garantie zo goedkoop mogelijk te maken.Als je extra garantie had afgesloten wat je nu schade vrij en mits er een fabricage fout gevonden is met dit model wat jouw probleem tot gevolg heeft zal je moeten betalen. Je moet dus als het kan direct met de fabriek (local support) contact opnemen en kijken wat hun ervan vinden misschien heb je geluk!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:53:
minimale garantie is 1 jaar voor goedkopere apparaten (onder de 350/400€) daarboven word vaak 3 jaar gehanteerd (in BE is 3j verplicht). Daar je wel mag verwachten dat het apparaat een aantal jaren blijft werken word er coulance toegepast om reparaties buiten garantie zo goedkoop mogelijk te maken.Als je extra garantie had afgesloten wat je nu schade vrij en mits er een fabricage fout gevonden is met dit model wat jouw probleem tot gevolg heeft zal je moeten betalen. Je moet dus als het kan direct met de fabriek (local support) contact opnemen en kijken wat hun ervan vinden misschien heb je geluk!
`Volgens mij is dat hier in NL helemaal niet zo..

En nee geen contact met de fabriek die hebben je het ding niet verkocht, dat heeft een winkel gedaan die is verantwoordelijk volgens de nederlandse wet, dus juist niet met de fabrikant in zee gaan.

• Luke-san
Mektheb schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:55:
[...]

`Volgens mij is dat hier in NL helemaal niet zo..

En nee geen contact met de fabriek die hebben je het ding niet verkocht, dat heeft een winkel gedaan die is verantwoordelijk volgens de nederlandse wet, dus juist niet met de fabrikant in zee gaan.
In Belgie is dat ook niet zo. EU wetgeving zegt normaal 24 maand, dus 2 jaar waarborg.
Die waarborg moet van de winkel uit komen, maw geeft de fabrikant slechts 1 jaar is dat pech voor de winkel als het toestel na 1 jaar defect is.

Nu in Nederland moet men daar dus wat moeilijk/onduidelijk over gaan doen.

• Luke-san
Is volgens mij toch ook niet echt duidelijk.

'Hoe lang moet een product meegaan? Hoe lang een product mee moet gaan, hangt natuurlijk af van het soort product.'

Dus ik kan verwachten dat een tablet 1 jaar meegaat?

Verwijderd

Tijd dat Nederland de garantie termijn van de EU overneemt.

de huidige regelgeving is te vatbaar voor interpretatieverschillen.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/170850/garantie.png
Je hebt sowieso recht op 2 jaar. Mag je verwachten dat jouw tablet bij die prijs/kwaliteit langer dan 2 jaar meegaat? Dan heb je ook langer recht op garantie.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Luke-san
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:14:
Tijd dat Nederland de garantie termijn van de EU overneemt.

de huidige regelgeving is te vatbaar voor interpretatieverschillen.
Idd veel te veel voor interpretatie vatbaar zowel in de goede als slechte zin.

Nu kan ik uiteraard wel een klachtenbrief gaan schrijven ivm wat ik heb gelezen op de consumentenwijzer, maar ik denk dat ze daar zo een beetje op gokken dat ik de moeite daarvoor niet ga doen en eerlijk gezegd ik ben ondertussen het strijden moe.

Ik heb net ook een mailtje gestuurd naar de heren van http://www.eccbelgie.be/ . Die zouden normaal alles moeten kennen. Van wanneer ik een mailtje van hen heb post ik even het antwoord hier.

• Luke-san
oooeps ff een dubbelpost. .. ging iets mis

[ Voor 93% gewijzigd door Luke-san op 20-09-2012 11:25 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Luke-san schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:41:
...
...
Nu weet ik dat de meningen over hoe en wat in Nederland stevig verdeeld zijn.
Wat denken jullie hierover?
Volgens mij valt dat laatste in juridische kringen nog best mee, hier op het forum ligt dat wat anders. Ik vond de posts over de richtlijnconforme interpretatie hier op het forum wel verhelderend.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Luke-san schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:21:
[...]

Idd veel te veel voor interpretatie vatbaar zowel in de goede als slechte zin.
De Europese richtlijn mag in dit geval alleen in het voordeel van de consument worden aangepast. Daaruit is af te leiden dat o.b.v. de Nederlandse wetgeving een minimumtermijn van 2 jaar geldt.

Het vage zit erin dat er niet voor elk product een vaste termijn is en dat wat de consument redelijkerwijs mag verwachten niet altijd duidelijk is. Daarom kan het geen kwaad bij aankoop zo eens tussen neus en lippen door te vragen naar de te verwachten levensduur.

[ Voor 24% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-09-2012 11:29 ]

• Luke-san
begintmeta schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:27:
[...]

Volgens mij valt dat laatste in juridische kringen nog best mee, hier op het forum ligt dat wat anders. Ik vond de posts over de richtlijnconforme interpretatie hier op het forum wel verhelderend.
Is dat dan deze link? http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Hoe lang heb ik dan waarborg op een tablet? Of is er een andere link die ik over het hoofd heb gezien?

• Nny
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 20:16

Nny

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:27:
[...]

De Europese richtlijn mag in dit geval alleen in het voordeel van de consument worden aangepast. Daaruit is af te leiden dat o.b.v. de Nederlandse wetgeving een minimumtermijn van 2 jaar geldt.
Je was me net voor ;)

Wellicht ter aanvulling wel nog deze link: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

De verkoper moet dus gewoon, kostenloos repareren of vervangen en niet zo moeilijk doen.

PSN, Twitter: NNY1980

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
Volgens mij mag je toch verwachten dat het langer mee gaat dan een jaar. Anders is het mijns inziens rotzooi.
Hier vind je vermeld dat de twee jaar inderdaad niet is overgenomen in Nederland, maar dat je toch mag verwachten dat het een bepaalde periode mee gaat. Dat kan zelfs langer zijn dan twee jaar.

Ik weet niet of de winkel ver weg is, maar anders zou je er eens heen kunnen gaan (met aankoopbon) en vragen of ze inderdaad vinden dat de electronica die zij verkopen maar een jaar meegaat, waar zij dat op baseren en of ze dan niet vinden dat ze inferieure produkten verkopen. Als men face-to-face een klant voor zich heeft durft men minder dan wanneer het per e-mail wordt afgehandeld. Laat je dus ook niet meenemen naar een kantoor, maar handel het af waar ook andere klanten bij zijn.
Heb je een smartphone die gesprekken op kan nemen? Zeg dan dat je het gesprek op gaat nemen om een eventuele klacht in te kunnen dienen.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:53:
Off-topic, maar bijna alles wat je zegt is onzin. De Belgische regels zijn namelijk als volgt:
Voor elk contract afgesloten na 1 januari 2005 kan de consument de nieuwe wettelijke garantievoorschriften ten laste van de verkoper inroepen: deze voorzien een garantietermijn van twee jaar voor elk productdefect. Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen, zonder dat die termijn echter korter dan een jaar mag zijn. Deze garantie is van toepassing op alle producten verkocht door een professional aan een consument die handelt voor privédoeleinden. Onroerende goederen worden niet gedekt.
Bron: http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/

• Luke-san
Het gaat ff te hard hier. Al een paar postings gemist.

Wat Herko hier post lees ik nu ook. Dus wat ik kan interpreteren uit alle txt is 2 jaar + de verwachte levenstermijn.

Heb net even dit doorgekregen klantenservice@belcompany.com

We zullen eens zien wat en hoe ze reageren.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

immetjes

HIER is BERN-E

Wat een onwetende en klantonvriendelijke reactie van Belcompany. Voor mij gaat deze winkel voorlopig op de zwarte lijst.

Belcompany is gelukkig voor jou aangesloten bij Uneto-vni, de branchorganistatie voor electronicaproducten.

Dit staat er in het persbericht op de site van Uneto-vni:
Tussen zes maanden en twee jaar na aflevering:

De winkelier doet een voorstel tot kosteloos herstel of vervanging, dan wel een aanbod tot ontbinding van de koop in het geval herstel of vervanging niet realistisch zijn. De consument dient aan te tonen dat het gebrek al aan het product kleefde bij aflevering ervan.

Het product wordt geacht bij aflevering niet gebrekkig te zijn geweest als bijvoorbeeld het gebrek is veroorzaakt door normale slijtage of door toedoen van de consument zelf.
Volgens de tabel van Uneto-vni is de levensduur van een tablet 2 jaar.

Laat ze bovenstaande van hun eigen branch-organisatie maar eens lezen. Lukt het dan nog niet dan naar de geschillencommissie van Uneto-vni.

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 20-09-2012 11:48 . Reden: typo, layout ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De regels zijn helemaal niet onduidelijk naar mijn idee. Feit is gewoon dat men er altijd onderuit probeert te komen.....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb even de titel aangepast naar iets wat de lading wat beter dekt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:44:
De regels zijn helemaal niet onduidelijk naar mijn idee. Feit is gewoon dat men er altijd onderuit probeert te komen.....
Dat zou als oneerlijke handelspraktijk moeten worden afgestraft.
immetjes schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:41:
...De winkelier doet een voorstel tot kosteloos herstel of vervanging, dan wel een aanbod tot ontbinding van de koop in het geval herstel of vervanging niet realistisch zijn. ...
Het vreemde vind ik nog steeds (tenminste, is dat nog zo) dat ontbinding niet kosteloos hoeft te zijn, maar herstel&vervanging wel. Vooral omdat over 'niet realistisch' ook nogal kan worden gepalavert.

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
immetjes schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:41:
Wat een onwetende en klantonvriendelijke reactie van Belcompay. Voor mij gaat deze winkel voorlopig op de zwarte lijst.

Belcompany is wel aangesloten bij Uneto-vni, de bracnhorganistatie voor electronicaproducten.

Dit staat er in het persbericht op de site van Uneto-VN:

[...]

Volgens de tabel van Uneto-vni is de levensduur van een tablet 2 jaar.

Laat ze bovenstaande van hun eigen branch-organisatie maar eens lezen. Lukt het dan nog niet dan naar de geschillencommissie van Uneto-vnu.
Denk dat dit de eerste post is waar je echt wat aan hebt, met een uitdraai van deze website kun je gewoon langs gaan en zeggen: Jullie zijn hierbij aangesloten en de europesche richtlijn (die niet ten nadele van de comsument mag worden gebruikt) zegt dat ik minimaal 2 jaar garantie heb indien de schade is ontstaan buiten mijn schuld om. Dit kan ik bewijzen door ect.

Wist ook niet dat belcompany bij Uneto-Vni was aangesloten dus hartelijke bedankt voor je post, vandaar dat ik hem ook qoute

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• Nny

Nny

Orion84 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:44:
Ik heb even de titel aangepast naar iets wat de lading wat beter dekt :)
Vond dat "Hier gaan we weer" eigenlijk heel toepasselijk. Snap echt niet waarom winkeliers het iedere keer weer proberen, om klanten op deze manier te belazeren.

Ze moeten zich eens wat beter realiseren wie er eigenlijk hun salaris betaalt. :(

Edit: Typo

[ Voor 3% gewijzigd door Nny op 20-09-2012 11:52 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 17:04
Belletje naar Uneto zou al genoeg moeten zijn dus. Die tikt op haar beurt Belcompany weer op de vingers.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:46:
Het vreemde vind ik nog steeds (tenminste, is dat nog zo) dat ontbinding niet kosteloos hoeft te zijn, maar herstel&vervanging wel. Vooral omdat over 'niet realistisch' ook nogal kan worden gepalavert.
Je hebt wettelijk recht op herstel of vervanging (de verkoper mag kiezen). Pas als dit niet kan, of niet redelijk is (reparatie kost bijv. meer dan het nieuwe product en het product is niet meer leverbaar), dan kan je de koop ontbinden en dus geld terugkrijgen. Maar niet persé alles, bijv. als je al enige tijd probleemloos van het product gebruik hebt kunnen maken.

• Luke-san
Het gaat hard hier.

Een deel van mijn punt is dat er, zoals nog iemand opmerkt, dat het maar eens gedaan moet zijn met onduidelijke praktijken. Als zelfs iemand in de winkel, of zelfs op de website vermeld dat er maar 1 jaar waarborg is.
Trouwens dit is niet de eerste keer dat ik dit lees, Op sommige foto fora lees ik ook de waarschuwingen dat men soms beter in NL geen camera koopt omdat op sommige hun website duidelijk 1 jaar waarborg opstaat.

Ondertussen, ja, het gaat overal hard, heb ik al een mail terug van de klantendienst met de vraag over welk tablet dit gaat. Ik neem stiekem aan dat een tablet in NL toch ook geen onderlegger is en dat de regeling voor alle tablets telt? :+

edit: dit net binnen 'Dank u voor uw reactie. Wij zullen uw vraag neerleggen bij de accountmanager en u hoort hier zo spoedig mogelijk meer van'

[ Voor 9% gewijzigd door Luke-san op 20-09-2012 11:58 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:51:
...
Je hebt wettelijk recht op herstel of vervanging (de verkoper mag kiezen).
Ik dacht dat de consument (in redelijkheid) mag kiezen.
Als dit niet kan, of niet redelijk is (reparatie kost bijv. meer dan het nieuwe product en het product is niet meer leverbaar), dan kan je geld terugkrijgen. Maar niet persé alles, bijv. als je al enige tijd probleemloos van het product gebruik hebt kunnen maken.
Dat vind ik inderdaad het vreemde, je hoeft niet per se te betalen voor eventueel door vervanging gewonnen gebruiksmogelijkheid/waarde, wel voor in het verleden genoten gebruik.

Over of iets niet meer te repareren is, niet meer leverbaar is, nit redelijkerwijs door iets anders te vervangen is etc is ook niet altijd een mening mogelijk.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

immetjes

HIER is BERN-E

Luke-san schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:58:
Het gaat hard hier.

Een deel van mijn punt is dat er, zoals nog iemand opmerkt, dat het maar eens gedaan moet zijn met onduidelijke praktijken. Als zelfs iemand in de winkel, of zelfs op de website vermeld dat er maar 1 jaar waarborg is.
Dat mag wel, het betekent gewoon dat de bewijslast dat eerste jaar bij de verkoper ligt (waar dat wettelijk 6 maanden is). Er zou eigenlijk OOK bij moeten staan dat gedurende de "x" jaar economische levensduur van het product je ook recht hebt op "garantie" maar dat de koper dan moet bewijzen dat het deffect al bij het aangaan van de overeenkomst aanwezig was.

Maar ik denk niet dat zo'n tekst ook duidelijk is voor mensen die niet met non-conformiteit en garantie bezig zijn.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
...
Ik heb eens wat screenend gekeken naar (algemene) voorwaarden in Duitsland en Nederland, in Duitsland kon ik minder afwijkingen van de regelgeving vinden (bijvoorbeeld/m.n. met betrekking tot de koop-op-afstand regelgeving). Ik vermoed dat dat komt door het (ontspoorde) Abmahnungs-systeem, waardoor 'oneerlijke handelspraktijken' makkelijk kunnen worden aangepakt.

In Nederland is het probleem met garantie dan ook weer dat er om te beginnen taalkundig al wat problemen ontstaan.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nny schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:48:
[...]

Vond dat "Hier gaan we weer" eigenlijk heel toepasselijk. Snap echt niet waarom winkeliers het iedere keer weer proberen, om klanten op deze manier te belazeren.

Ze moeten zich eens wat beter realiseren wie er eigenlijk hun salaris betaalt. :(

Edit: Typo
We doen het ons met zijn allen natuurlijk ook wel een beetje aan. De marges op hardware zijn zo gering dat veel leveranciers er dit soort praktijken op na houden. Onder het mom van "eerst proberen af te wimpelen, lukt dat niet, dan maar iets meer afwimpelen en als de klant daadwerkelijk stappen lijkt te gaan zetten, dan pas aan garantie voldoen".

We willen uiteindelijk met zijn allen alles zo goedkoop mogelijk en kopen we bij webshops, terwijl we zelf best weten dat als we b.v. een tv halen bij de lokale electroboer, deze wel duurder is maar vaak zaken als garantie en service hoger in het vaandel heeft staan.

[ Voor 15% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-09-2012 12:12 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:10:
... De amrges op hardware zijn zo gering dat veel leveranciers er dit soort praktijken op na houden. ...
De marges worden door winkeliers bepaald, niet door klanten. Winkeliers zouden zichzelf/elkaar wat meer mogen aanpakken IMHO.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

begintmeta schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:12:
[...]

De marges worden door winkeliers bepaald, niet door klanten ;) Winkeliers zouden elkaar wat meer mogen aanpakken IMHO.
Ik heb het even iets duidelijker ge-illustreerd.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

paQ

Het gaat hard hier.

Trouwens dit is niet de eerste keer dat ik dit lees, Op sommige foto fora lees ik ook de waarschuwingen dat men soms beter in NL geen camera koopt omdat op sommige hun website duidelijk 1 jaar waarborg opstaat.

Ondertussen, ja, het gaat overal hard, heb ik al een mail terug van de klantendienst met de vraag over welk tablet dit gaat. Ik neem stiekem aan dat een tablet in NL toch ook geen onderlegger is en dat de regeling voor alle tablets telt? :+

edit: dit net binnen 'Dank u voor uw reactie. Wij zullen uw vraag neerleggen bij de accountmanager en u hoort hier zo spoedig mogelijk meer van'
accountmanager.... zakelijke aankoop?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als dat zo is, dan is het duidelijk. Zakelijk is er altijd maar 1 jaar garantie.

• paQ

paQ

KillerAce_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:20:
Als dat zo is, dan is het duidelijk. Zakelijk is er altijd maar 1 jaar garantie.
tenzij de verkoper je meer geeft, of als de fabrikant je meer geeft dan de verkoper (in laatste geval moet je je bij de fabrikant melden uiteraard)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luke-san schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:41:
Voor deze ... geldt een 1 jarige garantie op het product.
Grappig, op zich hebben ze gelijk, de EU is inderdaad een richtlijn, NL heeft die richtlijn niet 1:1 overgenomen. De EU stelt daarbij wel, anders uitvoeren mág, mits in het voordeel van de consument (en dat verzuimt Belcompany voor hun gemak maar even).

De EU schrijft voor, dat je als particulier consument minimaal 2 jaar garantie hebt op electronische producten. In NL is dat uitgebreid, in NL heb je (zoals al meer gezegd in het topic) garantie al naar gelang de levensduur van het product.
Info over garantie termijnen kun je vinden op Intranet > Verkoopinfo > Reparatie > Tablets > Garantie Termijnen
Euh, het intranet van Belcompany of zo? Of ben je zakelijke klant bij hun? Dan heb je inderdaad 1 jaar garantie.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bij een zakelijke aankoop is de garantie gelijk aan de fabrieksgarantie. Maar ik zou zeker proberen om je gelijk te halen. Dat heb ik zelf ook eens gehad bij een webshop voor een aankoop van een vriend. Kreeg dezelfde motivering terug dat er maar 1 jaar garantie op zou zitten, na een pittig mailtje gaven ze toch ons gelijk toe en hebben het product gratis gerepareerd.

• Luke-san
paQ schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:19:
[...]

Nee, zo prive als het maar kan.

Dus als ik het hoor ineens iedereen uniform ... zakelijk = 1 jaar
Zo zou het voor consumentenzaken ook moeten zijn 2 jaar + een duidelijk voor iedereen geformuleerd antwoord.

Ik begin me meer en meer af te vragen wat de EU nu van uniformiteit betekend. Ik kon me der net 1 ding bij bedenken, de Euro, maar dan vraag ik me al af of de UK ook nog bij de EU zit (maar ik wijk af).

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09

vhal

ಠ_ಠ

paQ schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:19:
[...]

Neuh denk het niet. Tegenwoordig schuiven de meeste bedrijven garantiekwesties door naar de accountmanager...wat eigenlijk gewoon een chef werkplaats is die 1 tree hoger staat op de apenrots. Medewerkers mogen blijkbaar amper zelf iets beslissen...

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 20-09-2012 12:30 ]

Strava

• Nny

Nny

begintmeta schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:12:
[...]

De marges worden door winkeliers bepaald, niet door klanten. Winkeliers zouden zichzelf/elkaar wat meer mogen aanpakken IMHO.
Ik kan me deels wel vinden in het punt wat KillerAce maakte. Wij als klanten willen natuurlijk graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en "dwingen" zo dus winkeliers/fabrikanten op vanalles te bezuinigen.

Dat neemt natuurlijk niet weg, dat wij als consumenten nog altijd rechten hebben en de bestaansreden zijn van winkels. Wat meer klant- en servicegericht denken zou menig winkelier niet misstaan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Natuurlijk hebben consumenten invloed op het gedrag van verkopers (maar ik wil opmerken dat een hogere prijs niet altijd betekent dat product of service beter zijn). Voor mij wordt in dit geval een grens doorbroken als (getracht wordt) aan algemeen bindende regels voorbij te gaan.

[ Voor 42% gewijzigd door begintmeta op 20-09-2012 12:34 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het hoeft niet per se beter te zijn, maar je mag door de hogere prijs wel betere kwaliteit én service verwachten, dat is immers waar je een product voor koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2012 12:36 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zie het eerder zo dat je voor hogere kwaliteit en service een hogere prijs mag verwachten, maar er zit natuurlijk ook een kern van waarheid in het omgekeerde (al is heeft dat een wat minder duidelijke afhankelijkheid).

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 20-09-2012 12:40 ]

• Nny

Nny

Ik denk dat we voor de huidige prijzen best wat meer service en klantvriendelijkheid mogen verwachten.

Het is toch te belachelijk voor woorden, dat je voor het afhandelen van een simpele garantie aanvraag tegenwoordig bijna naar een rechter moet gaan.

Die mensen die die mails moeten beantwoorden en een "accountmanager" zullen ook niet voor niks werken. Dat geld zou men zich kunnen besparen, door wat meer mee te denken vanuit klantvriendelijkheid en niet direct alles op slot te gooien met "Nee, doen we niet" en vage voorwaarden.

• Luke-san
Nu moeten ze mijn aankoopbon hebben. Maar even doorgemailed.
Geen idee waarom ze dit moeten hebben om garantie te kunnen bepalen.

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Luke-san schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:42:
Vragen ze altijd om :)

• Nny

Nny

Daar staat ook de aankoopdatum op, denk dat ze die even willen checken. Op zich niet zo heel vreemd, dus niks om zorgen over te maken. :)

• paQ

paQ

en dat je hem uberhaupt daar hebt gekocht

• Luke-san
Toch een meer dan net antwoord gekregen

---
Ondanks dat de leverancier 1 jaar garantie geeft, heeft u uiteraard wel recht op een goed werkend product.
BelCompany is niet (meer) aangesloten bij de Uneto Vni, maar wij houden wel de richtlijnen aan welke zij aangeven over de te verwachten levensduur.
In dit geval heeft u een Tablet in de lagere prijsklasse gekocht. Omdat de garantieperiode verstreken is, kan het product niet meer gerepareerd worden. Daarom zullen wij over gaan tot het ontbinden van de koopovereenkomst.
U kunt met het toestel en de kassabon terug gaan naar het filiaal in Terneuzen en zij zullen u na het inleveren het aankoopbedrag terug geven. De medewerkers in de winkel zijn op de hoogte van deze afspraak en zij zullen dit verder met u afwikkelen als u naar de winkel komt.

---

• Nny

Nny

Goed te horen dat er een oplossing is, waar je mee kan leven. En op zich volledig aankoopbedrag terug voor een product wat je een jaar gebruikt hebt is niet verkeerd.

Wel jammer dat het zoveel moeite kostte. Zou je dan ook aanraden nog even een shopreview achter te laten (mocht je dat nog niet gedaan hebben), wellicht leren ze dan dat het in de toekomst anders moet.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een vergoeding voor gebruik is ook niet meteen vastgesteld natuurlijk. Wel bizar dat het kennelijk om een wegwerpartikel gaat. Ik krijg soms ook het vermoeden dat het regresrecht ook niet bepaald makkelijk te gebruiken is voor winkeliers....

• Luke-san
Nny schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:00:
Goed te horen dat er een oplossing is, waar je mee kan leven. En op zich volledig aankoopbedrag terug voor een product wat je een jaar gebruikt hebt is niet verkeerd.

Wel jammer dat het zoveel moeite kostte. Zou je dan ook aanraden nog even een shopreview achter te laten (mocht je dat nog niet gedaan hebben), wellicht leren ze dan dat het in de toekomst anders moet.
Moet eerlijk bekenen dat als ik het ding voor een volle 5 uur heb gebruikt op dat jaar dat ik hem heb het veel zal zijn. Had er plannen mee, maar dat heb ik met zoveel zaken.

Nu moet ik wel zeggen dat ik binnen de dag een sluitend antwoord een zeer fijne zaak vind, doch echter spijtig dat men dan moet toegeven dat het op hun website verkeerd staat. Moesten ze dit nu onmiddelijk veranderen zou ik dat acceptabel vinden, maar ik vrees ervoor.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zal wel een stuntartikel geweest zijn waarmee ze kennelijk ook niet mee bij hun leverancier terechtkunnen en dat ze zelf niet kunnen repareren.
Jammer dat je eerst altijd zo moet aandringen....
Goed het levert je wel een jaar gratis tablet gebruik op ;)

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Goede reden ja.
Bon lijkt mij totaal overbodig als jouw aankoop daar in het systeem voorkomt.

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:55:
Zal wel een stuntartikel geweest zijn waarmee ze kennelijk ook niet mee bij hun leverancier terechtkunnen en dat ze zelf niet kunnen repareren.
Jammer dat je eerst altijd zo moet aandringen....
Goed het levert je wel een jaar gratis tablet gebruik op ;)
Qua werkwijze weet ik niet hoe het met Belcompany zit, maar de kans is groot dat dit nu 100% verlies voor ze is. De aangeboden 1 jaar garantie is ook de 1 jaar garantie die hun leverancier of fabrikant (als ze groot genoeg zijn om daar rechtstreeks in te kopen) aan hun geeft. Na deze 1 jaar kunnen ze niets verhalen, dat zal dan ook de reden zijn waarom ze 'moeilijk deden'.

Nu kun je zeggen; waarom gebruiken ze het regresrecht dan niet? Omdat dit dan; eens en nooit meer is. Kan me voorstellen dat hun leverancier hier niet op zit te wachten en wel even nadenkt voordat ze weer iets willen uitleveren aan Belcompany. Of ze moeten een erg goede reputatie hebben. Ik wil het niet voor Belcompany opnemen, maar wat dat betreft zitten veel winkeliers altijd een beetje tussen 2 vuren in zo'n situatie. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:11:
[...]

Qua werkwijze weet ik niet hoe het met Belcompany zit, maar de kans is groot dat dit nu 100% verlies voor ze is. De aangeboden 1 jaar garantie is ook de 1 jaar garantie die hun leverancier of fabrikant (als ze groot genoeg zijn om daar rechtstreeks in te kopen) aan hun geeft. Na deze 1 jaar kunnen ze niets verhalen, dat zal dan ook de reden zijn waarom ze 'moeilijk deden'.

Nu kun je zeggen; waarom gebruiken ze het regresrecht dan niet? Omdat dit dan; eens en nooit meer is. Kan me voorstellen dat hun leverancier hier niet op zit te wachten en wel even nadenkt voordat ze weer iets willen uitleveren aan Belcompany. Of ze moeten een erg goede reputatie hebben. Ik wil het niet voor Belcompany opnemen, maar wat dat betreft zitten veel winkeliers altijd een beetje tussen 2 vuren in zo'n situatie. :/
Bingo. Bij alle Moederbord fabrieken waar ik heb gewerkt was er bijna nooit spraak van een distri/retailer dat wou Regresrecht gebruiken. De paar die hebben het wel probeert af te dwingen waren binnen de korste tijd geen klant meer. Regres recht is gewoon fantasie.

Wat gaat eigenlijk gebeuren is dat een distri die voelt zich belazerd gaat gewoon naar de concurrent. Wij hebben net zo veel klanten bijgekrijen als verloren via deze methode. Dit heet "churn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
is heel normaal hoor. 1e lijns snapt de vraag niet, zet het door naar de 2e lijns. Die geven dat aan om netjes te verwoorden naar de klant, en die copy pasten het letterlijk naar de klant.
Helaas wordt dat 1e lijns volk veels te veel beschermd en blijft het maar zulke fouten maken. (ben zelf 2e lijns medewerker)

1 jaar is wel heel apart, dat even als on topic, het Uneto-vni verhaal dekt de lading goed denk ik als het om een oplossing gaat.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nny

Nny

Kan iemand hier een korte toelichting geven op regresrecht? Ben op mijn werk erg beperkt in internet toegang dus googlen wilde niet zo lukken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als antwoord op
Paulus0013 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:59:
Goede reden ja.
Bon lijkt mij totaal overbodig als jouw aankoop daar in het systeem voorkomt.
en
Omdat de garantietermijn ingaat met de verkoopdatum en het bewijs is dat je de tablet bij hen hebt gekocht (en hen dus niet stiekem oplicht)? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 13:04
Nny schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:05:
Kan iemand hier een korte toelichting geven op regresrecht? Ben op mijn werk erg beperkt in internet toegang dus googlen wilde niet zo lukken. :|
Voor wie het wil begrijpen, hier een aardig artikel: Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

CptChaos schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:02:
Als antwoord op
[...]
en
[...]
Omdat de garantietermijn ingaat met de verkoopdatum en het bewijs is dat je de tablet bij hen hebt gekocht (en hen dus niet stiekem oplicht)? ;)
En dus is het compleet overbodig als je gegevens daar al in het systeem staan.
Of zouden ze met handgeschreven bonnen werken?
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:48:
[...]

Bingo. Bij alle Moederbord fabrieken waar ik heb gewerkt was er bijna nooit spraak van een distri/retailer dat wou Regresrecht gebruiken. De paar die hebben het wel probeert af te dwingen waren binnen de korste tijd geen klant meer. Regres recht is gewoon fantasie.

Wat gaat eigenlijk gebeuren is dat een distri die voelt zich belazerd gaat gewoon naar de concurrent. Wij hebben net zo veel klanten bijgekrijen als verloren via deze methode. Dit heet "churn".
Ach, ik ben het voor het eerst een keer met je eens! :o
Dit is het praktijk vs theorie verhaal.

[ Voor 45% gewijzigd door Paulus0013 op 25-09-2012 22:53 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Paulus0013 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 22:51:
En dus is het compleet overbodig als je gegevens daar al in het systeem staan.
Of zouden ze met handgeschreven bonnen werken?
Waarom? Beetje krom dit, ik kan me niet voorstellen dat bedrijven serienummers en verkoopdatums + naw gegevens van de klant in een database gaan bijhouden. De bon geeft daar genoeg bewijs voor imo. :) Een bedrijf is daarvoor imo niet verantwoordelijk, laat staan dat het met het oog op privacy toegestaan is.

Daarnaast kan het best zijn, dat je een product tweede hands verkoopt aan iemand anders binnen de economische levensduur, wat dan? Contact opnemen met de winkel om door te geven dat je het product door hebt verkocht? Doet ook niemand. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 26-09-2012 13:04 ]

Verwijderd

CptChaos schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:56:
[...]
Contact opnemen met de winkel om door te geven dat je het product door hebt verkocht? Doet ook niemand. ;)
Is over het algemeen geen probleem. Zelfs na doorverkoop behoud je je recht op een goed werkend product. Je kan het product toch ook bijvoorbeeld aan iemand cadeau doen?
Bij Logitech stuurde ik de bon op van de originele koper en werd dit ook zonder poespas afgehandeld (maar wel eerst als retour bij de originele koper afgeleverd, maar dat is een ander verhaal ;-))

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CptChaos schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:56:
...
Daarnaast kan het best zijn, dat je een product tweede hands verkoopt aan iemand anders binnen de economische levensduur, wat dan? Contact opnemen met de winkel om door te geven dat je het product door hebt verkocht? Doet ook niemand. ;)
Wat zou het uitmaken?

O wacht beetje vluchtig gereplyd, omdat de registratie van de klant...

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2012 15:55 ]

Pagina: 1