• Jodie01
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 11:22
Een nieuw topic (waarvan ik hoop dat het mag) is bedoelt om vast te stellen of wij wel op de juiste plekken zoeken en sommige vooroordelen wellicht te ontkrachtigen.

Ik werk bij een bedrijf waar we hard op zoek zijn naar goede mensen die ons komen versterken. We hebben ook diverse vacatures open staan echter het aantal reacties op de vacatures valt erg tegen. Het is overigens niet zo dat we nieuwe medewerkers zoeken die zeldzaam zijn qua kennis en kunde dus dat zou geen oorzaak kunnen zijn. We kijken intern nogmaals kritisch naar onze vacature teksten (wellicht onvoldoende wervend o.i.d.) om dit als reden uit te sluiten.

We hebben aan alle collega's diverse malen gevraagd of zij mensen kunnen aandragen die we zelf benaderen of ze open staan voor een leuke nieuwe uitdaging. Wanneer we adverteren op verschillende sites (zelfs hier :P ) is het aantal reacties op onze vacatures weinig te noemen.

En van veel reacties die we krijgen, zijn van recruiters die wel voor ons willen zoeken. Echter onze ervaringen tot nu toe met recruiters zijn matig. Voorbeelden hiervan zijn: beloven echte toppers en stellen een gemiddelde medior voor, recruiters jagen soms zo hard dat we mensen op gesprek krijgen die eigenlijk nog niet willen wisselen en dus verdoen we onze tijd, recruiters kosten gewoon veel geld, geld wat we liever uitgeven om onze mensen te scholen. Daarnaast leveren zijn ook veel CV's aan van niet Nederlands sprekende personen.

In een gesprek met een recruiter gaf deze aan dat developers luie mensen zijn en liever niet zelf zoeken. Echter dat beeld is anders bij mij, zeker als ik hier de diverse topics lees.

Mijn vraag is eigenlijk ook heel algemeen:
Hoe is jouw laatste baanwisseling tot stand gekomen (zelf gezocht/ laten zoeken/ via-via enz) dan weet ik beter op welk kanaal we nog sterker moeten inzetten. Want nu spreiden we onze kansen en door meer focus aan te brengen kunnen we mogelijk succesvoller zijn...

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Kan je iets specifieker zijn?
Dwz, ongeveer wat de business is, wat voor programeertalen, wat voor programmeurs jullie zoeken, etc.

Momenteel geef je iets te weinig informatie om echt te helpen.
(Overigens heb ik eigenlijk alleen een beetje zicht op de academische markt qua techneuten.)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik ben op zoek naar wat anders. Al een jaar of 2.

Ik zoek iets wat a) leuker is, b) in mijn woonplaats is of c) beter verdient. En niet bereid consessies te doen op de overige componenten of andere dingen zoals flexibilliteit en ontwikkelingsmogelijkheden.

Blijkbaar zit ik wel goed.

De vacatures waar ik op gereageerd heb vind ik voornamelijk op de websites van de bedrijven waar ik wil werken. Dus... Misschien moet je je als potentiële werkgever eerst in de kaart spelen en je dan richten op aspecten die mensen belangrijk vinden. Adverteer in je vestigingsplaats (als dat tenminste geen Amsterdam is...), laat weten dat je goed betaalt en wordt blij van een medior die gedreven en enthousiast is. Die zit er over 5 jaar nog namelijk. Iemand die zonder inwerken de klus gelijk klaart is ook snel weer uitgekeken...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Jodie01 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:41:

In een gesprek met een recruiter gaf deze aan dat developers luie mensen zijn en liever niet zelf zoeken. Echter dat beeld is anders bij mij, zeker als ik hier de diverse topics lees.
Lui is een slecht woord. Ik denk eerder "honkvast". Imo verhuizen developers niet zo snel van werkgever omdat ze minder veeleisend en oppertunistisch zijn dan bijvoorbeeld mensen in commerciele beroepen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:01
Volgens mij is het wel zo (maar ik kan het mis hebben) dat developers meer waarde hechten aan een leuk team, goede sfeer, uitdagende opdrachten / technieken en ontwikkeling op hun gebied. En minder op salaris, doorgroeimogelijkheden en bijv. een auto van de zaak. Ikzelf ben jarenlang een developer geweest en zou na een uitstapje van een anderhalf jaar graag weer terug willen omdat ik mijn 'hobby' gewoon mis...

Developers lijken mij zeker niet lui; misschien alleen wat minder van het job-hoppen als ze iets leuks gevonden hebben.

Plaats eens een link naar zo'n vacature; mogelijk ligt het aan andere zaken dat jullie niet opvallen. Zitten jullie in een uithoek ergens? Op een verlaten industrieterrein ofzo?

• Jodie01
qadn schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:03:
Kan je iets specifieker zijn?
Dwz, ongeveer wat de business is, wat voor programeertalen, wat voor programmeurs jullie zoeken, etc.
....
Waar we naar op zoek zijn bijvoorbeeld Java ontwikkelaars. Dus volgens mij de vijver waar we uit kunnen vissen is erg groot. Echter het aantal reacties vanuit de verschillende kanalen vinden we tegenvallen.
Testert schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:07:
....

De vacatures waar ik op gereageerd heb vind ik voornamelijk op de websites van de bedrijven waar ik wil werken. Dus... Misschien moet je je als potentiële werkgever eerst in de kaart spelen en je dan richten op aspecten die mensen belangrijk vinden. Adverteer in je vestigingsplaats (als dat tenminste geen Amsterdam is...), laat weten dat je goed betaalt en wordt blij van een medior die gedreven en enthousiast is. Die zit er over 5 jaar nog namelijk. Iemand die zonder inwerken de klus gelijk klaart is ook snel weer uitgekeken...
We zijn gevestigd in Amsterdam ( en dan ook nog heel centraal en goed te bereiken) en we detacheren niet dus dat zou veel mensen moeten aanspreken. Adverteren in en rond Amsterdam hebben we ook gedaan bv op de voorpagina van het Parool echter daar kwamen geen ontzettende hoge aantalen reacties binnen.

Probleem zoals ik het nu zie is meer dat we volgens mij onvoldoende onder de aandacht komen bij de juiste mensen. Wanneer we eenmaal de aandacht hebben dan kunnen we ons normale selectieproces starten daar zijn geen klachten over ;)

trouwens @testert testers zoeken we ook nog :9
Standeman schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:26:
[...]
Lui is een slecht woord. Ik denk eerder "honkvast". Imo verhuizen developers niet zo snel van werkgever omdat ze minder veeleisend en oppertunistisch zijn dan bijvoorbeeld mensen in commerciele beroepen.
mmm honkvast zou een reden kunnen zijn voor het aantal reacties graag zie ik daar hier nog wel extra bevestiging

[ Voor 13% gewijzigd door Jodie01 op 20-09-2012 11:33 ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:34

sebasd

loopt op espresso

Mijn laatste overstap (bijna drie jaar geleden) is tot stand gekomen na een benadering via LinkedIn. Iemand van de afdeling HR van het bedrijf waar ik nu werk stuurde een bericht met de vraag of ik geinteresseerd was om gewoon eens te komen praten. Op dat moment was ik ook wel in de markt voor een overstap, alleen nog niet actief aan het zoeken.

Tijdens dat gesprek klikte het van beide kanten zo goed dat de overstap vrij snel rond was. Wat ik erg prettig heb gevonden was de directe benadering (geen recruiter of zo ertussen) en het feit dat er persoonlijke interesse (1-op-1 tussen werkgever en potentiele werknemer) werd getoond. Ik denk dat ik daar niet de enige in ben.. Had mijn huidige werkgever geadverteerd in (bijvoorbeeld) de Intermediair of Computable, dan vraag ik me af of ik daar wel op had gereageerd.

Zit overigens in de testconsultancyhoek, geen developer, maar ik denk persoonlijk niet dat dat heel veel uit maakt.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:59
...
En van veel reacties die we krijgen, zijn van recruiters die wel voor ons willen zoeken. Echter onze ervaringen tot nu toe met recruiters zijn matig. Voorbeelden hiervan zijn: beloven echte toppers en stellen een gemiddelde medior voor, recruiters jagen soms zo hard dat we mensen op gesprek krijgen die eigenlijk nog niet willen wisselen en dus verdoen we onze tijd, recruiters kosten gewoon veel geld, geld wat we liever uitgeven om onze mensen te scholen. Daarnaast leveren zijn ook veel CV's aan van niet Nederlands sprekende personen.
...
Wat is een senior/medior/junior in jouw opzichte dan? Is dat qua leeftijd, ervaring, kennis? Ik noem mijzelf ook medior. Puur om de leeftijd en ervaring die ik nu heb met collega's. Qua programmeren weet ik het niet goed, met het product waarmee ik bezig ben is dat senior. Misschien op jouw kennisgebied kan dat nog wel junior zijn.

Verder; ik heb ook weleens een gesprek ergens. Ben ik dan gelijk te porren om te switchen van baan? Nee! Wat hebben jullie nu extra te bieden wat diegene nu niet heeft? Switchen van baan kan verschillende redenen hebben, niet iedereen zal staan te springen om weer een job wat hij/zij momenteel ook doet (meer van hetzelfde). Een eerste gesprek is altijd om te kijken of de klik er wel kan zijn, niet om direct al een switch te maken. Het is niet een kil-contract wat je afsluit, er speelt ook een hele berg emotie mee, vergeet dat ook niet.

Recruiters kosten veel geld. Zij moeten ook ergens van leven. Vaak hebben ze een no-cure-no-pay model. Enig idee wat dat kost? Inclusief huisvesting, verzekeringen, reiskosten etc etc? Hierin geldt wel dat je ook op zoek kunt gaan naar de juiste recruiter. Wij hebben hier goede ervaringen met een uitzendbureau. Je moet ze wel wat achter de broek aanzitten en redelijk aansporen. Je zou overigens ook kunnen overwegen om een freelancer in dienst te nemen.

O ja, locatie Amsterdam. Vind je het gek dat je niets vind? Alle werkgevers in Amsterdam beloven een top-locatie. Punt is, als je niet in Amsterdam woont heb je gelijk een uur reistijd. Met de auto is niet echt een optie (files & aso-parkeertarieven) en van de trein wordt je ook niet echt vrolijk. Ik sta ook echt niet te wachten om te gaan forensen terwijl ik nu met 15min op de fiets op kantoor ben.

[ Voor 9% gewijzigd door jan-marten op 20-09-2012 11:56 ]

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 11:28
Als ik even bij ons op de dev afdelingen rondkijk, inc mijn afdeling, zie ik mensen die voornamelijk een hekel hebben aan de daily commute. Bij testers is dit iets minder, maar ook zit het gros of binnen dezelfde stad, of binnen 20-30 minuten OV.

Hier zijn devs inderdaad redelijk honkvast, niet alleen qua baan, ook qua wonen. Ik zelf heb een stevige hekel aan commuten en velen hier met mij. A'dam is wat dat betreft vaak een knelpunt, ik zou bv niet snel zoeken in A'dam: huisprijzen zijn te hoog en wegen staan vaak vast, OV is goed maar druk en irritant en het hangt dus heel erg af van waar het bedrijf zit.

Door het huidige economisch klimaat en de huizenmarkt (koop en huur), zal het best lastig zijn iemand als een java dev (wij hebben er hier een stuk of 20-30) over te halen: devs werken inderdaad voornamelijk graag voor secundaire/tertaire arbeidsvoorwaarden, maar zonder een aantrekkelijke primaire stimulans moet het werk wel enorm aantrekken om mensen te werven inderdaad.

Vergeet ook niet dat velen graag jobsecurity willen, dus als ze nu een jaar/onbepaalde tijd contract hebben, zijn ze ook minder geneigd snel te wisselen.

Dit is uiteraard mijn eigen ervaring als developer, maar het lijkt heel goed te overeen te komen met wat ik in mijn omgeving zie, ook bij andere bedrijven.

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Betalen jullie wel genoeg?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Dat is idd een goeie :) Als je geen commute wilt, dan moet je in A'dam iets huren/kopen, maw mensen zijn meer geld kwijt. Dus met een markconform salaris staat er wel vrij veel druk op de financieen (spreek uit ervaring).

If you pay peanuts you get monkeys.

Wat voor salaris ranges praten we trouwens over?

[edit: en nee.. ik heb geen interesse om terug te gaan naar a'dam/nl]

[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 20-09-2012 12:20 ]

• jan-marten
@JeMoederr, als geld de belangrijkste drijfveer moet zijn om ergens anders aan het werk te gaan denk ik niet dat je gelijk hebt. Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden maar toch.

Belangrijke punten voor mij kunnen zijn:
• Reistijd
• Sfeer op de vloer, hoe verlopen de gesprekken; wordt je serieus genomen en worden afspraken nagekomen?
• Ontwikkelmogelijkheden (niet alleen maar de diepte in maar ook in de breedte, nieuwe dingen/methodes leren)
• Waar zie je jezelf over 5 jaar staan? Nog steeds achter dat toetsenbord code te kloppen?
• Wat voor soort contract biedt je aan?
• Zijn er intern mogelijkheden om te schuiven van afdeling/werkzaamheden?

Ga zelf eens op zoek naar een job en kijk wat de concurrentie aanbiedt. Waarom solliciteer jij daar niet bij voor een andere baan?

Ik ben nu overigens wel nieuwsgierig naar de vacature tekst. Zou ik 'm mogen lezen?

• Jodie01
Dat denk ik wel, er zijn geen mensen tijdens de sollicitatie afgehaakt vanwege het salaris. Ook qua reistijd hoor ik bij onze mensen geen tot weinig klachten. Dit heeft ook te maken met de goede bereikbaarheid. Iedereen wil kunnen fietsen naar je werk en dat is overigens lang niet voor iedereen realistisch. Ik woon zelf niet in Amsterdam maar mijn enkele reis is 30 minuten en dat is prima voor mij.

Graag zou ik willen weten waar ik een net kan uitgooien in de vijver ipv vissen met een hengel. Dan kunnen met een grotere selectie kandidaten onze sollicitatie procedure starten. We weten dat tijdens deze procedure veel mensen zullen afvallen (komen of niet door de programmeer test heen, of de kandidaat heeft niet wat we zoeken of ze kiezen toch niet voor ons), dat is nu geen probleem wel hoe zorg je dat je de mensen die je zoekt kan bereiken.

Ik wil niet via dit topic werven (dat zou ook tegen de regels zijn...) echter ben meer opzoek naar of wij meer focus kunnen aanbrengen door juist iets meer te doen of minder. De reactie van sebasd vind ik daarmee ook waardevol. Echter als ik bv naar het linkedin profiel kijk van sommige van onze developers is dat nou niet echt direct een profiel waar ik op zou reageren van goh sta je open voor een gesprek. Niet iedereen gebruikt zijn linkedin op dezelfde manier...

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Is Java eigenlijk nog wel zo populair?

Het lijkt me dat je veel meer .NET developers kunt vinden.

En voor de rest zijn de meeste programmeurs hier inderdaad honkvast.

Dat komt ook een beetje omdat ze het eng vinden om iets anders te gaan doen. En in mijn leeftijdscategorie (30+) zijn ze vaak met andere dingen bezig dan met werk. Ze hebben net een huis gekocht, verbouwen, trouwen, beginnen aan kinderen, enzovoorts. Allemaal dingen waarvoor werkzekerheid heel belangrijk is en het veranderen van baan - zeker in het huidige economische klimaat - als iets risicovols wordt gezien.

Dus zolang de huidige baan nog wel okee is en er genoeg salaris elke maand wordt gestort, gaan ze nergens heen.

Het zijn vooral de mensen die nog wat jonger zijn, of die graag willen doorgroeien en op hun carriere gericht zijn, die nog wat makkelijker van baan veranderen. Maar deze mensen zijn sowieso niet goedkoop.

Als ik nu van baan zou veranderen, moet een nieuwe werkgever met een serieus pakket aan komen zetten (denk bijv. aan salaris van > 3500 per maand, opleidings- en doorgroeimogelijkheden etc). Anders is het gewoon niet interessant voor mij (ik ben een .NET developer met bijna 10 jaar werkervaring).

Ik verdien nu ook al behoorlijk, woon op 10 minuten van mijn werk, het is best gezellig hier op kantoor, we hebben veel vrijheid, kunnen thuiswerken, als je een dag vrij wil is het geen enkel probleem, enzovoorts.

Er zijn maar 2 dingen waar ik moeite mee heb:
- Het is een kleine en platte organisatie, dus ik kan niet doorgroeien naar een andere functie.
- Mijn salaris zal nog wel stijgen, maar niet enorm.

Dus voorlopig vind ik het allemaal prima, maar op langere termijn heb ik het gevoel een beetje vast te zitten.

Maar net zoals vele collega's ben ik ook bezig met settelen. Ik wil graag een andere woning kopen binnen een paar jaar en een kinderwens is er tot op zekere hoogte ook wel.

Dan blijft de vraag terug komen.. "Is het wel zo verstandig om de zekerheid en vrijheid die je nu hebt op te geven?"

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

jan-marten schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:21:
@JeMoederr, als geld de belangrijkste drijfveer moet zijn om ergens anders aan het werk te gaan denk ik niet dat je gelijk hebt. Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden maar toch.
Geld is niet het enige dat belangrijk is. Maar je wilt toch wel zonder geldzorgen leven. Wellicht is er nog een studie schuld die afbetaald moet worden, vrouw/kindje etc. Huisje huren of kopen.. En dan ben je snel door je geld heen, zeker in een dure plaats zoals A'dam.

Ik heb daar een half jaar gewoond en had 2750 euro/maand.. moest nog 225 euro/maand afbetalen stufi.. 500 appartement (super super super klein..noem het maar gewoon een bezemkast). En dan blijft er na aftrek van al je vaste lasten niet meer zoveel over. A'dam is gewoon erg duur en met zo'n salaris is het echt geen vetpot, dus het was een van mijn redenen om toch van werkgever te veranderen.
Belangrijke punten voor mij kunnen zijn:
• Reistijd
• Sfeer op de vloer, hoe verlopen de gesprekken; wordt je serieus genomen en worden afspraken nagekomen?
• Ontwikkelmogelijkheden (niet alleen maar de diepte in maar ook in de breedte, nieuwe dingen/methodes leren)
• Waar zie je jezelf over 5 jaar staan? Nog steeds achter dat toetsenbord code te kloppen?
• Wat voor soort contract biedt je aan?
• Zijn er intern mogelijkheden om te schuiven van afdeling/werkzaamheden?
Dat zijn ook allemaal goeie zaken.. maar ik haak direct af als het salaris niet ok is. Ik heb in het begin van mijn carriere voor erg weinig geld gewerkt.. been there.. done that.. ik weet wat het is om iedere maand net rond te kunnen komen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Lethalis schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:27:

En voor de rest zijn de meeste programmeurs hier inderdaad honkvast.

[...]

Als ik nu van baan zou veranderen, moet een nieuwe werkgever met een serieus pakket aan komen zetten (denk bijv. aan salaris van > 3500 per maand, opleidings- en doorgroeimogelijkheden etc). Anders is het gewoon niet interessant voor mij (ik ben een .NET developer met bijna 10 jaar werkervaring).

Ik verdien nu ook al behoorlijk, woon op 10 minuten van mijn werk, het is best gezellig hier op kantoor, we hebben veel vrijheid, kunnen thuiswerken, als je een dag vrij wil is het geen enkel probleem, enzovoorts.

Er zijn maar 2 dingen waar ik moeite mee heb:
- Het is een kleine en platte organisatie, dus ik kan niet doorgroeien naar een andere functie.
- Mijn salaris zal nog wel stijgen, maar niet enorm.

Dus voorlopig vind ik het allemaal prima, maar op langere termijn heb ik het gevoel een beetje vast te zitten.
Gisteren las ik toevallig een persbericht van Yacht: elechts 0.6% van de ingenieurs in NL is aktief op zoek naar een andere baan. Nu is niet elke software ontwikkelaar ingenieur, en zijn er ook nogal wat ingenieurs buiten de IT. Maar ik denk dat de conclusie dat er weinig mobiliteit zit in de werknemers wel standhoudt.

Een van de factoren is dat hoogopgeleide IT-ers nauwelijks te maken hebben met werkloosheid. En vaak zitten ze in banen die ze wel leuk vinden en waar ze netjes voor betaald worden. Tot nu toe geen reden om van baan te wisselen.

In een tijd dat de bomen door het dak groeien kan inkomensverbetering wel een motivator zijn om te switchen van baan. Maar de laatste jaren houden veel bedrijven de kosten extra goed onder controle. Een bedrijf dat op allerlei vlakken de kosten probeert laag te houden zal geen uitbundige loonontwikkeling toelaten, ook niet bij nieuwe werknemers. Gevolg: er is geen motivatie om te wisselen, het gras is nergens echt groener.

Eigenlijk onderschrijf je dat ook in je persoonlijke verhaal.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Jodie01 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:27:
[...]

Dat denk ik wel, er zijn geen mensen tijdens de sollicitatie afgehaakt vanwege het salaris.
Maar hoeveel mensen halen de sollicitatie niet eens omdat er OF onvoldoende duidelijkheid is over het salaris, OF omdat ze via-via hebben gehoord dat jullie niet betalen wat ze willen ontvangen?
Ook qua reistijd hoor ik bij onze mensen geen tot weinig klachten.
:D , nee, goh... Wederom: hoeveel mensen overwegen de overstap naar jullie niet omdat het te ver reizen is?

Wat je beginvraag betreft: ik ben zelf net overgestapt van werkgever (van een developers-functie naar een compleet andere tak), en heb die functie gevonden door op de site van het bedrijf zelf te solliciteren. Via LinkedIn en Intermediair heb ik de vacature waar ik op gesolliciteerd had ook langs zien komen, maar toen had ik hem al zien staan op de site van het bedrijf zelf.

Mijn ervaring is toch, dat je de meer ervaren mensen met een hengel moet zien te vangen. Starters kun je via beurzen, vacature-sites en acties op universiteiten wat makkelijker via een visnet binnenharken, maar zodra de mensen ergens zitten en ervaring hebben zullen ze niet zo snel actief op zoek gaan naar een nieuwe baan (en de mensen die dat wel doen zullen jullie bedrijf waarschijnlijk wel weten te vinden). M.i. kun je dus het beste via LinkedIn mensen op een persoonlijke manier (!!) benaderen, waarbij je wel rekening houdt met je eerdere opmerking dat niet iedereen LinkedIn op dezelfde manier gebruikt (lees: initiële eisen misschien iets omlaag, zodat je meer mensen de sollicitatie-procedure in lokt. Dan kun je tijdens die procedure dezelfde eisen blijven hanteren zodat je geen concessies doet aan de kwaliteit van je nieuwe werknemers). Verder is het m.i. belangrijk om als bedrijf bekend te zijn onder potentiële werknemers. Dat mensen ook aan jullie bedrijf denken als ze een overstap overwegen.... Dat heeft minder met directe vacatures te maken, maar ook gewoon met naamsbekendheid.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
Ik heb wel een aantal tips:
- Breng een aanbreng bonus van 2000 of meer sommige grote bedrijven hebben hiermee veel succes geboekt.
- Geef nieuwe werknemers de kans om minstens1 dag thuis te werken om de reisttijden naar Amsterdam te compenseren.
- Geef meer primair loon dan de concurrenten en zorg dat het secundair op orde is.
- Geef mensen meteen een vast dienstverband.

Bovenstaande punten kosten geld en vertrouwen, maar mijn inziens is dat de enige manier waarop je reeds goed betaalde seniors weg kunt halen bij andere bedrijven.

• Jodie01
naitsoezn schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:52:
[...]

Maar hoeveel mensen halen de sollicitatie niet eens omdat er OF onvoldoende duidelijkheid is over het salaris, OF omdat ze via-via hebben gehoord dat jullie niet betalen wat ze willen ontvangen?

[...]

:D , nee, goh... Wederom: hoeveel mensen overwegen de overstap naar jullie niet omdat het te ver reizen is?

Wat je beginvraag betreft: ik ben zelf net overgestapt van werkgever (van een developers-functie naar een compleet andere tak), en heb die functie gevonden door op de site van het bedrijf zelf te solliciteren. Via LinkedIn en Intermediair heb ik de vacature waar ik op gesolliciteerd had ook langs zien komen, maar toen had ik hem al zien staan op de site van het bedrijf zelf.
Zoals bij vele vactures noemen wij geen bedrag echter wel (de dooddoener) "een marktconform salaris". Ook tijdens een gesprek met meerdere recruiters die aangaven wat een javaprogrammeur (medior en senior) gem. vragen zitten wij goed met wat we kunnen/willen bieden.

Het punt van reizen wat je noemt en meerder met jou hier was nieuw voor mij. Wellicht omdat mijn vorige werkgever een detacheerder was (en ik dus veel reistijd gewend was) en ik nu vanaf een vaste lokatie werk op een acceptable afstand ik reistijd niet als een probleem ervaar. Blijkbaar is Amsterdam voor vele toch minder aantrekkelijk...

De vacatures staan bij ons uiteraard op de site en qua naamsbekendheid kunnen we denk ik nog wel een paar stappen maken. Eens nadenken hoe we dat gaan doen...

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 12:14

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik de dat r.e.s een goed punt heeft. Wil je mensen interesseren in een baan bij jullie. Dan moet je sowieso significant betere dingen bieden dan anderen doen. Hoogopgeleide IT'ers schijnen er namelijk te weinig te zijn. Zo lees ik overal.

Daarnaast word ik als IT'er bedolven onder vragen of ik op gesprek kan komen. Elke week toch minimaal twee. Een extra aanvraag van een bedrijf wat voor mij onbekend is, valt dus niet op. Ook eens een aanbieding van eBay gekregen, dat valt automatisch op, omdat het een groot bekend bedrijf is.

Hoe je gericht beter kan adverteren weet ik niet. Er zijn vast diverse studies die het een of het ander zeggen. Maar voor mij persoonlijk zal ik nooit echt geïnteresseerd zijn in iets behalve als het op een of andere manier opvalt. Dus veel salaris, veel thuiswerk, dichtbij, toffe werkomstandigheden etc. Dingen die andere bedrijven niet bieden.

• t_captain
naitsoezn schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanraakt.

In het algemeen is er voor technici op HBO/WO niveau een krappe arbeidsmarkt. Dat betekent dat de meeste werknemers al op een goede plek zitten, zeker als ze tenminste enkele jaren in hun loopbaan zitten.

In NL is er een hele rare geheimzinnigheid over salarissen. De (semi-) overheid is een positieve uitzondering, die zet gewoon de schaal en de bijbehorende salarisbrandbreedte in de vacature. Sommige bedrijven hebben ook een CAO op hun site staan en noemen de schaal in de vacature. Rabobank is een goed voorbeeld daarvan.

Maar heel vaak staat er niets over het salaris. Dat geeft twee grote problemen:

1. vaak is de vacaturetekst ook nog erg generiek. Dan weet je dus niet op welk functieniveau de vacature nou echt zit. Overal willen ze een kandidaat met brede ervaring, goede communicatieve skills en als het kan nog een beetje leiderschapspotentieel. Maar de ene vacature is in feite voor een medior developer (die over enkele jaren kan doorstromen naar senior developer of naar technischprojectleider, vandaar dat bedrijf X alvast om leidinggevend potentieel vraagt.) Terwijl bedrijf Y in die andere vacature, een echte lead developer zoekt. Zet het salaris erbij en de sollicitant heeft duidelijkheid.

2. iemand die bij zijn huidige baas redelijk of goed wordt betaalt, weet dat het geen nut heeft om overal te solliciteren. Het is erg vervelend om eerst drie rondes van een procedure te doorlopen om er daarna achter te komen dat je er qua arbeidsvoorwaarden niet uit komt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iedereen wil graag die ervaren goed opgeleid vent hebben, waarom niet investeren in een jongere en die opleiden of geef een goede MBO'er een kans, oudere met andere dan java ervaring je kan het leren.
Ik denk dat er best mensen te vinden zijn maar stel je eisen bij. Het is belangrijker dat iemand het wil, dan dat hij het theoretisch kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:25:
Iedereen wil graag die ervaren goed opgeleid vent hebben, waarom niet investeren in een jongere en die opleiden of geef een goede MBO'er een kans, oudere met andere dan java ervaring je kan het leren.
Ik denk dat er best mensen te vinden zijn maar stel je eisen bij. Het is belangrijker dat iemand het wil, dan dat hij het theoretisch kan.
Omdat het je uiteindelijk meer geld kost dan iemand betalen die vrij snel aan de slag kan en meteen geld oplevert.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Ik ben een jaar geleden overgestapt. Mijn oude situatie gaf geen aanleiding om weg te gaan dus ik ben echt over de streep getrokken. Hieronder een beetje toegelicht hoe dat liep, ik hoop dat het je wat helpt:

I werd benaderd via LinkedIn door een recruiter. Die recruiter had een langdurige relatie met het management en ze wisten van hem dus dat hij geen onzinkandidaten aan zou bieden. Het voordeel voor mij was dat hij de nieuwe werkgever goed kende en daarnaast uitgebreid met mijn toekomstige manager doorgesproken wat voor iemand hij zocht. We hebben eigenlijk direct een telefonische afspraak gemaakt. In het verkennende telefoontje dat hij door de relatie en zijn voorbereiding ook al op veel van mijn vragen een duidelijk antwoord. Dat was erg prettig werken, veel recruiters weten gewoon te weinig van de job.

Toen kwam het eigenlijk gewoon op geluk aan, de match was gewoon perfect. Ik had door de tijd heen een verlanglijstje gemaakt voor de baan waarvoor ik ooit wel eens zou willen overstappen (vooral omdat ik dan sneller nee kon zeggen tegen de vragen van recruiters). Het verhaal van de recruiter sloot gewoon goed aan bij mijn verlanglijst en dat werd in het volgende gesprek met mijn nieuwe baas bevestigd.

Overigens stond op die verlanglijst vooral inhoudelijke zaken:
- Een baan waarin je echt zelf verschil kan maken
- Eindverantwoordelijk binnen mijn vakgebied
- Een plek op een hoger niveau in de organisatie, waar ik ook nog verder kon groeien
- Een plek waar ik voor de langere termijn aan iets kon bouwen (hiervoor heb ik altijd project / detacheringswerk gedaan)

Daarnaast had ik de wens om dichterbij huis te gaan werken en beter verdienen was natuurlijk altijd meegenomen. Ik hoefde toen dat allemaal bij elkaar kwam dus ook niet lang na te denken.

Mijn werkgever had overigens ook al zelf geprobeerd te werven, sterker, de vacature stond toen ik werd benaderd nog op de website. Op basis van de gepubliceerde vacature had ik nooit gesolliciteerd. Toen ik hem las moest ik ook even goed kijken om vast te stellen dat het over dezelfde baan ging als die waar ik voor benaderd was. Er stond een hele warrige vraag in en wat er geboden werd was ook niet echt duidelijk. Zonder recruiter had ik deze kans gemist.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
Frogmen schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:25:
Een jongere is interessanter omdat die makkelijker te vinden zijn en minder kosten.
Maar als je die helemaal hebt opgeleid en ingewerkt, moet je hem alsnog net zoveel betalen als de ervaren man die je anders had. Anders gaat hij naar de concurrent.

TheS4ndm4n#1919

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Zelf forens ik vanuit FRL naar Amsterdam. Wat voor mij heel erg belangrijk is als voorwaarde om te forensen is de flexibiliteit van een werkgever. De ene dag sta ik 7 uur op de stoep, de andere dag begin ik thuis en rijd ik naar de zaak wanneer de files wat verdwenen zijn. Ik heb ook geforensd voor een werkgever waarbij een aanwezigheidsplicht het devies was, en dat heb ik altijd als erg vervelend ervaren.

Om het langere tijd vol te houden is thuiswerken een must. Ik merk dat autorijden best slopend is, en als het niet nodig is om op kantoor te komen, dan doe ik dat ook liever niet. Wel is het zo dat ik erg veel aan confort hecht, en zijn goede verdiensten een must.

Wel moet ik zeggen dat ook ik redelijk honkvast ben, en dat de meeste werkgevers ondertussen erg goed voor technici zorgen om ze maar binnen te houden.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 19:56

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Graag zou ik willen weten waar ik een net kan uitgooien in de vijver ipv vissen met een hengel.
Ik vermoed dat dat nou juíst averechts gaat werken. Als je dit topic goed doorleest dan zie je dat mensen al vaak zat benaderd worden door "het zoveelste bedrijf". En waarom? Omdat die allemaal met eenzelfde net in dezelfde vijver aan het vissen zijn.
Meerder mensen hier postten bijvoorbeeld dat hij/zij aan zijn huidige baan kwam doordat hij *persoonlijk* via Linkedin werd benaderd en ook het persoonlijk contact erg waardeerde. Die werd dus niet met een groot net uit een vijver geplukt, maar er werd gericht naar hem gehengeld.
Besef je ook dat veel mensen via netwerken aan hun baan komen. Dat proberen jullie ook al, door je huidige werknemers te vragen om mensen aan te dragen. Maar kennelijk is dat netwerk niet voldoende. Dan moet je proberen om op een andere manier te zoeken die zoveel mogelijk lijkt op netwerken. En dat is dus niet door met een groot net in een grote vijver te vissen, maar door veel gerichter te zoeken.
Dat lijkt misschien heel veel werk, maar hoeveel werk is het niet om vanuit je grote visnet vanuit die grote vijver al die kandidaten te gaan zitten proberen, waarvan (zoals je zelf zegt) het merendeel tijdens die tijdrovende procedure afvalt?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Jodie01 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:12:
[...]
Zoals bij vele vactures noemen wij geen bedrag echter wel (de dooddoener) "een marktconform salaris".
Misschien nog wel belangrijk om te benadrukken: je bent blijkbaar op zoek naar mensen met ervaring. Die hebben op het moment al een baan. Waarom zouden ze naar jou overstappen? Je begint met het uitsluiten van een primaire reden. En zoals je al doorhebt, overstappen vanwege de kortere reistijd is ook niet echt waarschijnlijk.

Betere doorgroeimogelijkheden? Misschien, maar het is niet voldoende dat je die hebt. Om developers over te halen, zul je potentiele kandidaten er ook van moeten overtuigen. Idem met leuker werk.

Bovendien heb je nog een groot nadeel. Iedereen wil werken bij winnaars. Google hoeft niet te adverteren om developers te krijgen. Jullie wel, en dat maakt jullie verdacht. Waarom kunnen jullie medewerkers niemand vinden in hun netwerk?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Jodie01
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe. _/-\o_ Ik ben weer aan het denken gezet en we gaan in ieder geval het eigen netwerk van medewerkers sterker bevragen (dus de via-via) en focus leggen op de persoonlijke benadering! :)

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Toen ik en jaar of 6 geleden via de bekende vacature sites mijn lijntjes had uitgezet omdat ik opzoek was naar iets nieuws in de IT (Engineer/Consultant) dacht ik na een week, dit doe ik echt nooit weer..

Zoveel recruiters en andere HR mensen die niet weten waar ze over praten, ik werd er echt gek van. Toen ik 1 jaar geleden wederom opzoek wou naar iets nieuws en zelf alle sites was afgelopen had ik toch maar weer mijn vacature online gezet en werd meteen weer bedolven door alle recruiters..maarrrrrrrrrrrrr.. deze keer sprong er 1 recruiter tussenuit, We hebben bijna 1 uur aan de telefoon gezeten en wou echt veel weten, niet alleen (zoals de andere doen) wat ik kan en welke papiertjes ik heb, maar ook wat voor een persoon ik ben en waar ik zou kunnen passen. Aan de hand daarvan ging hij wat lijntjes uitzetten bij mensen die hij kende en zo ben ik bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Deze vacature bestond nog niet en had ik dus nooit kunnen vinden op eigen houtje.

Normaal heb ik het niet zo op recruiters, maar stel dat ik de baan die ik nu heb zat men, ik zou meteen die recruiter weer opspeuren en hem het werk laten doen als ik zelf niks ben tegen gekomen. Naar mijn mening was dit er 1 uit 100, die kom je echt niet meer snel tegen..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Jodie01 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:29:
Waar we naar op zoek zijn bijvoorbeeld Java ontwikkelaars. Dus volgens mij de vijver waar we uit kunnen vissen is erg groot.
Nogal een aanname he. Waarop is dat gebaseerd? Er is gewoon een tekort aan HBO geschoolde ontwikkelaars met werkervaring. Ik ben zelf nieteens puur ontwikkelaar meer (ben meer richting presales en projectmanagement gegaan, development heb ik wel een beetje gehad) maar krijg regelmatig nog mailtjes van recruiters die me via Monsterboard of LinkedIn gevonden hebben puur op het keyword "java".

Er is absoluut geen overschot aan goeie java devs, integendeel. En het aanbod gaat alleen maar krimpen. Als je een goeie wil aannemen zul je je moeten onderscheiden als bedrijf.
CasGas schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:09:
Toen ik en jaar of 6 geleden via de bekende vacature sites mijn lijntjes had uitgezet omdat ik opzoek was naar iets nieuws in de IT (Engineer/Consultant) dacht ik na een week, dit doe ik echt nooit weer..
6 jaar geleden was een nogal een heftige tijd in recruitmentland. Grote spelers kochten een hoop op en de kleinere gingen dus maar een niche zoeken. Die kleinere spelers doken vaak in een niche waar ze geen enkel verstand van hadden.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 20-09-2012 17:28 ]

https://niels.nu

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:22
Gek als het misschien klinkt zou Amsterdam als lokatie voor mij het hoofdprobleem zijn. Er (in de buurt) wonen is vreselijk duur, dus het salaris zou om die reden erg goed moeten zijn - niet omdat het voornamelijk om het geld gaat, maar omdat je buiten dit gebied een veel hogere levensstandaard kunt hebben voor veel minder geld. Daarnaast nog het beeld dat je toch wel dagelijks in de file staat (of met het in Nederland toch wel suboptimale OV moet), kortom: je begint voor mij al met een fikse achterstand op (IMO) meer relaxede plaatsen om te wonen of werken.

Zit ik nou een beetje verkapt Amsterdam af te zeiken? Eigenlijk wel ja. Ik zou er zelf gewoon niet graag wonen of dagelijks heen moeten reizen. Maar goed, voor ieder wat wils.

Het zou bv. wel helpen als je op kruipafstand van een station zit. Zoiets zou ik in een advertentie dan zeker noemen.
Lethalis schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:27:
Is Java eigenlijk nog wel zo populair?
Ja, het is na C de meest populaire/gebruikte taal.
Het lijkt me dat je veel meer .NET developers kunt vinden.
Dan zit je er waarschijnlijk flink naast. Gokje: waarschijnlijk werk je zelf in de .NET wereld, dan ontmoet je veel mensen die dat ook doen en denk je al snel dat dat voor de halve wereld geldt. Ik weet niet of NL veel afwijkt van die cijfers, maar ik verwacht het niet echt.

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Wat zijn je verwachtingen? Misschien zijn die iets te hoog. Van de 1000 mensen die je tegenkomt zijn er misschien 100 geinteresseerd, 10 komen op gesprek en 1 gaat uiteindelijk werken. Het lijkt me een tijdrovend proces en een aanbreng bonus lijkt me zeker een goed idee als je bedenkt dat je 99% van bovenstaande proces overslaat.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:21
Hier boven werd al aangestipt dat iedereen bij de 'winnaars' wil horen. Schep zo'n imago, ga meetups langs, zorg dat mensen je product kennen en enthousiast worden bij de techniek die jullie gebruiken. Spreek op conferences, schrijf blogpost. Een groot deel van de mensen die bij ons werken heeft via bv. AmsterdamJS voor het eerst van ons gehoord.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Wilke schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:58:
Ja, het is na C de meest populaire/gebruikte taal.
Sterker nog. Java speelt een hele sterke rol in mobiele ontwikkeling. Java is DE taal voor het Android platform. Niet iets wat bepaald oud en stoffig is.

• t_captain
Jodie01 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:48:
Ik ben weer aan het denken gezet en we gaan in ieder geval het eigen netwerk van medewerkers sterker bevragen (dus de via-via) en focus leggen op de persoonlijke benadering! :)
Dat is sowieso een goed idee.

Laatst las ik op LinkedIn een artikel over interviewtechnieken. Geschreven door een ondernemer die letterlijk duizenden mensen had gesproken voor zijn verschillende bedrijven. Werd in het artikel een leuk stramien voorgesteld: snel door het CV van de kandidaat bladeren met slechts 3 vragen per baan:

1. hoe ben je aan de baan gekomen?
2. wat was je reden om die baan te kiezen?
3. waarom ben je uiteindelijk weggegaan?

Kort samengevat: vraag 1 zegt stiekum heel veel over de kwaliteiten van de kandidaat. Een starter komt meestal via de algemene wegen (carrierebeurs, vacaturesite) aan een baan. Maar na verloop van tijd komen de goede kandidaten via hun netwerk aan hun volgende baan: een ex-collega of voormalige leidinggegevende haalt je in zijn nieuwe bedrijf binnen zonder dat er een publieke vacature was uitgezet. Als een sollicitant nog nooit op zo'n manier is binnengehaald dan kan dat een rode vlag zijn.
Vraag 2 zegt meer over motivatie. Wat leek de sollicitant leuk in een bepaalde baan of werkgever? En vraag 3 zegt heel veel over de match met je organisatie: waarop is hij uiteindelijk afgeknapt in zijn vorige banen?

Stel dat je ervaren en goede mensen zoekt, dan verleid je die dus op hun huidige werkplek om de stap te wagen. Twee elementen: recruteren via het netwerk en zorgen dat je iets "meer" kan bieden dan die leuke, goed betaalde baan die je kandidaat al heeft.

Wat dat "meer" is, moet je zelf invullen. De volgende thema's hoor ik vaak terugkomen:

- inkomensverbetering. De laatste jaren is de loonontwikkeling vaak wat achtergebleven bij gestegen kosten zoals belastingen, zorgpremies, autokosten etc. Vooral werknemers in detachering en consultancy hebben vaak stilgestaan (geen jaarlijkse CAO loonsverhogingen in die sector). Ik denk dat er momenteel best veel goede mensen te paaien zijn met een ouderwetse bribe :)

- vrijheid en invloed. Richting kunnen geven aan je eigen werk. Maar ook: geen nummer zijn, niet alleen maar een uitvoerder van een of ander ver weg vastgesteld beleid. Alleen maar interessant voor het management zolang je je declarabele uren schrijft. Maar: voelen dat je inbreng gewaardeerd wordt, ook als het buiten je eigen groep of afdeling gaat. Mogen meedenken met het management.

- werk/prive balans: reistijd is een van de grootste motivatoren, een van de redenen waarom ook succesvolle seniors vaak de consultancy verlaten. Ze zijn de dertig voorbij en komen in een nieuwe levensfase, eerst een vrouw en daarna kleine kinderen, en dan is het teveel gevraagd om naast een baan van 40 a 50 uur per week elke dag twee uur in de auto te zitten. Naast reistijd speelt ook mee: mogelijkheid tot thuiswerken, flexibele kantoortijden (thuiswerken is steeds meer ingeburgerd, maar nog steeds een plus, flexibele kantoortijden zijn tegenwoordig een must).

Dat eerste is het makkelijkste om te realiseren. Trek de knip en je bent klaar. Neem desnoods 1 devver minder aan om de rest 20% meer te betalen.
Het tweede is juist heel moeilijk. Het gaat om een organisatie die luistert naar het individu. Doen alsof je luistert valt snel door de mand. Afhankelijk van de huidige cultuur in de organisatie kan het nodig zijn om een hele fundamentele koerswijziging in te gaan.
Op het derde punt heb je een uitdaging als je in Amsterdam zit. Als ik een huis zoals mijn huidige huis moet vinden in een fatsoenlijke wijk in Amsterdam ben ik tenminste 4 ton kwijt. Dagelijks van Eindhoven naar Amsterdam reizen, dacht het niet. Ik wil graag mijn dochter in bed stoppen en soms wil ik zelf met mijn gezin eten :) Verhuizen naar Almere dan maar? Zit ook niet iedereen op te wachten. Je zult dus flexibel moeten zijn om het werk een beetje naar de werknemer te plooien.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Jodie01 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:29:

We zijn gevestigd in Amsterdam ( en dan ook nog heel centraal en goed te bereiken) en we detacheren niet dus dat zou veel mensen moeten aanspreken. Adverteren in en rond Amsterdam hebben we ook gedaan bv op de voorpagina van het Parool echter daar kwamen geen ontzettende hoge aantalen reacties binnen.
Gevestigd zijn in Amsterdam is alleen handig voor mensen die op een station wonen (geen java-devvers dus) of mensen die in A'dam wonen. Geloof me, de commute naar Amsterdam is gewoon ronduit klote. Of je nou in Leiden, Purmerend of Utrecht woont, je doet er minimaal een uur over en waarschijnlijk kan je niet eens je (lease)auto kwijt.

Wat dat betreft kan je als bedrijf veel beter zitten in Amstelveen, Hoofddorp (hoewel dat ook wel ruk bereikbaar is), Haarlem, Schiphol of Weesp. Waarschijnlijk 10 goedkoper en zeker 10x beter bereikbaar.
Mijn voornaamste prio ligt er aan hoe snel ik weer thuis ben bij mijn kindjes en de flexibiliteit van mijn werkgever qua werktijden. Zeker niet hoeveel ik nu precies verdien (dat moet uiteraard wel genoeg zijn, maar er valt altijd wel een mouw aan te passen). Ik wil gewoon mijn kinderen uit school willen halen en dat lukt nu prima met 15min reistijd. Nog liever werk ik thuis (0 reistijd), wat soms ook tot de mogelijkheden behoort.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kunnen met een grotere selectie kandidaten onze sollicitatie procedure starten. We weten dat tijdens deze procedure veel mensen zullen afvallen (komen of niet door de programmeer test heen, ...
Ik zou juist niet ervaren kandidaten lastig vallen met vragen als 'hoe reverse je een string', dat kan ook averechts werken. Ik neem een bedrijf dat dat soort vragen stelt niet serieus. Je vraagt een piloot met 10 jaar ervaring ook niet waar de vleugel zit.

Als het je er alleen om gaat je hoeveelheid kandidaten te vergroten kun je ook in een grotere vijver dan Nederland gaan vissen. Spanje, Oost Europa of de USA zijn goede mogelijkheden, daar zijn de carriereperspectieven niet zo denderend op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Sorry maar salaris speelt zeker wel een rol. Er zijn grote bedrijven waarvan je weet dat een developer het dubbele van normaal binnen harkt. Maar dan moet je ook wel je geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het zou in amsterdam natuurlijk ook een optie kunnen zijn om studenten in te huren. Ligt er natuurlijk wel aan wat ze moeten doen, maar veel studenten zijn al lang blij met een stagevergoeding van 300€/maand of een loon van 10-15€/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:41
Wat volgens mij een uitstekende manier is om aan personeel te komen is gewoon een vast aantal (afhankelijk van grootte bedrijf) afstudeer/stageplekken bieden. Betaal een normale/goede vergoeding, laat ze onder goede begeleiding meedraaien in echte projecten en biedt de mensen met potentie een baan aan :). Zo kwam mijn laatste werkgever aan een paar goede werknemers ;).

Daarnaast, maar dat doe je al en was al geopperd, is het netwerk gebruiken van je werknemers een uitstekend idee.

LinkedIN zou ook best kunnen werken als je voor een persoonlijk benadering kiest (dus verhaaltje op een persoon specifiek toegespitst) en duidelijk laat blijken dat je geen recruiter bent. Een duidelijke recruitment site kan ook best helpen denk ik, zeker om beetje wat van de sfeer te laten proeven en te laten zien waarom jij een leuke werkgever bent om voor te werken.

Als je er tijdens het maken van die site achter komt dat je niet genoeg voordelen/leuke dingen kan bedenken waarom mensen bij jou moeten komen werken dan wordt het tijd om daar werk van te maken ;).

Inventariseer ook eens onder je huidige personeel waarom ze werken bij jouw bedrijf , kan best leerzaam zijn. Dan kan je die dingen extra benadrukken in je vacaturetekst.

Maar beste manier is volgens mij gewoon via via, dus met name netwerk van je huidige werknemers benutten. Dat is hoe ik aan mijn banen ben gekomen in ieder geval ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 17:38

dusty

Celebrate Life!

Hebben jullie al feedback gevraagd van de recruiter die de mensen sturen, waarom haken ze af, wat stond ze aan, wat viel tegen.

Feedback krijgen van de recruiter is ook een van de taken die ze behoren te doen, daardoor kan het bedrijf beter beslissen wat ze willen bieden, of ze iets willen veranderen. En de recruiter* kan daarop ook weer betere mensen sturen die wel beter aansluiten bij jullie bedrijf.

*) Uiteraard geldt dit voor een goede recruiter, slechtere recruiters geven nooit feedback ookal vraag je erom. Doen ze dat niet, is het toch tijd om met een andere recruiter te gaan werken.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
t_captain: goed verhaal, helemaal mee eens!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 00:04:
Ik zou juist niet ervaren kandidaten lastig vallen met vragen als 'hoe reverse je een string', dat kan ook averechts werken. Ik neem een bedrijf dat dat soort vragen stelt niet serieus.
TS zegt niet wat voor soort programmeer-testjes ze doen, maar als je programmeurs zoekt moet je IMO juist, absoluut, 100% zeker een vorm van technische test doen die in de tijdspanne van een interview te doen valt. Ook voor seniors.

Jouw voorbeeld is een vrij redelijke test, want enorm veel mensen vallen zelfs met zoiets al door de mand. Tuurlijk legt het de lat niet hoog, dat is het doel ook niet: het is gewoon de eerste kleine horde die je moet nemen. Je zou verbaasd zijn hoe vaak mensen daar al op afknappen. Daar had je dus als programmeur nooit iets aan gehad.

Een goede kandidaat zal vragen stellen als: in welke taal (het antwoord is whatever, en je kunt zo zien wat ze zelf prefereren), moet 't werken voor unicode strings, wil je een in-place reverse of nieuwe string opleveren als resultaat (indien C/++). Vervolgvraag: met welke inputs zou je testen of 'ie het wel goed doet. Als je een fout ziet in de implementatie (dat gebeurt makkelijk inderhaast en is niet per se erg), kijken of ze die er met de testdata zelf uithalen.

Tuurlijk is het niet moeilijk maar 80% die geen echte techneut is of wil zijn ben je dan wel kwijt. De echte techneuten fietsen er in 2 minuten doorheen en snappen heus wel dat je even wilt testen of ze vooral veel mooie buzzwords op hun CV hebben, of dat zodra je ze achter een IDE zet er ook daadwerkelijk iets zinvols te verwachten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 20:47:
TS zegt niet wat voor soort programmeer-testjes ze doen, maar als je programmeurs zoekt moet je IMO juist, absoluut, 100% zeker een vorm van technische test doen die in de tijdspanne van een interview te doen valt. Ook voor seniors.
Denk je echt dat mijn huidige werkgever/opdrachtgever het zich veroorloven kan mij in dienst zou houden als ik geen strings zou kunnen reversen?

Ik wordt regelmatig benaderd door bedrijven of recruiters. Ik wil juist een goede motivatie van een bedrijf zien waarom ik bij m'n huidige werkgever weg zou gaan en naar hun zou overstappen. Een bedrijf dat mijn tijd verspilt met programmeertests ga ik niet eens op in. Als je mij al zover wil krijgen dat ik het risico neem om bij m'n huidige werkgever weg te gaan moet je me al helemaal geen obstakels in de weg leggen, dat is gewoon arrogantie.

• Wilke
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:22:
Denk je echt dat mijn huidige werkgever/opdrachtgever het zich veroorloven kan mij in dienst zou houden als ik geen strings zou kunnen reversen?
For the record: jij, niet de TS, komt aan met het (idd simpele) voorbeeld van strings reversen. Bovendien gaat het er niet zozeer om of je dat kunt (want dat is wel te hopen), het is een eenvoudig hulpmiddel om te zien hoe iemand omgaat met programmeren.

Als een potentiele werkgever dat helemaal niet test, begin ik me juist af te vragen of ik er wel zou willen werken.
Als je mij al zover wil krijgen dat ik het risico neem om bij m'n huidige werkgever weg te gaan moet je me al helemaal geen obstakels in de weg leggen, dat is gewoon arrogantie.
OK.

Om nog maar even op het originele topic terug te komen: ik zie ook dat bedrijf van TS het blijkbaar een probleem vindt als mensen geen Nederlands spreken. Is daar een specifieke reden voor (jullie hebben het soort klanten dat daar echt niks mee kan bv.)? Aangenomen dat die kandidaten wel vloeiend Engels spreken, uiteraard.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 22-09-2012 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodie01
Goed om te merken dat de reacties blijven komen. Het is zeker leerzaam!

Locatie is een groter probleem dat we van te voren hadden ingeschat en ook al zitten we inderdaad op kruipafstand van CS is dat toch een punt blijkbaar. De kruipafstand (of iets soortgelijks) staat overigens wel in de vacaturetekst. Ik woon zelf overigens in de buurt van Leiden en de reistijd van meer dan uur zoals Standeman heb ik niet, ik doe er 30 a 40 min over (met file als die er al is). Maar goed de lokatie is dus iets om rekening mee te houden. grappig genoeg dacht ik zelf dat A'dam redelijk centraal ligt in de randstad en dus de cirkel Leiden/Utrecht/Alkmaar nog een acceptabele reistijd heeft, dit is blijkbaar een misvatting.

De programmeertest laten we iedereen doen ongeacht het kennisniveau omdat we dan beter inzicht krijgen hoe iemand de vraagstelling oppakt (wat doet hij/zij wel en wat niet) en naar ons terugstuurt (hoe compleet, opbouw enz enz). De feedback is goed op de test ook van afgewezen kandidaten. Dus hier blijven we aan vast houden.

Tussen de recruiters heb je de echte cv schuivers en daar heb je als persoon en ook als bedrijf het minst aan. Kost verschrikkelijk veel tijd en levert naar verhouding weinig op. Recruiters die hun kandidaten echt kennen en dus een uitgebreide intake mee doen en ook echt iets bijpassend gaan zoeken voor die persoon zijn ook voor bedrijven de betere recruiter. Die kandidaten zijn vaak al een betere match tov de cv-schuif recruiter. Dus we doen wel zaken met recruiters.

Qua wel niet NL sprekend merken we dat bij diverse klanten van ons dit een issue is of kan zijn. Lang niet alle kandidaten spreken vloeiend Engels. En sommige zijn zelfs zeer lastig te begrijpen. En sommige van onze klanten zijn super Nederlands en dan is Engels sprekend echt wel een obstakel. Het is overigens wel zo dat we nu met sommige kandidaten en ook medewerkers die weinig tot geen Nederlands begrijpen we kijken of we hen niet naar de nonnen kunnen sturen om het Nederlands begrijpen een boost te geven.

Ik merk overigens wel bij sommige mensen die reageren op dit topic een heel andere kijk op de wereld hebben. De een vind bv een programmeertest juist wel goed terwijl de ander dit typeert als het verdoen van mijn tijd. Soms lees ik tussen de regels door dat je als bedrijf bijna vereert moet zijn als men reageert op je vacature. In zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens echter soms bemerk ik een soort God-complex op en dat gaat mij toch iets te ver...
Begrijp mij goed voor dit topic vind ik alle input meer dan welkom het heeft zeker op bepaalde mijn ogen geopend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
Lees anders de Tales from the interview artikelen van TheDailyWTF.com. Erg vermakelijk (en soms herkenbaar) :)

Kleine toevoeging; een test als deze mag direct doorgetrokken worden;
Interviewer: How would you calculate a square root (java)?
Me: Math.sqrt(double)
I: What if there were no square root function?
M: I'd Google for John Carmack's formula to calculate it.
I: What if you couldn't use Google?
M: Assuming you mean no access to the internet, since I don't happen to know how to calculate a square root, I'd ask someone...
I: What if there were nobody to ask?
M: I'm not a math whiz; I'd drive to a bookstore and get a book on how to do it.
I: What if there were no bookstore?
M: Ok, so you want me to come up with a formula I've told you I don't know, in the next 10 seconds, without access to any of the usual reference sources?
:X

[ Voor 67% gewijzigd door jan-marten op 24-09-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jodie01 schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:38:
Soms lees ik tussen de regels door dat je als bedrijf bijna vereert moet zijn als men reageert op je vacature. In zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens echter soms bemerk ik een soort God-complex op en dat gaat mij toch iets te ver...
Alles hangt er vanaf welke kandidaten je zoekt.

Voor functies op MBO niveau kan een werkgever ouderwets kritisch zijn. Je krijgt meestal ruim voldoende reakties op en vacature en daar zullen verschillende goede kandidaten zitten.

Op HBO/WO niveau liggen de verhoudingen wat anders. Daar zijn duidelijke tekorten aan werknemers. Als je mensen zoekt met ervaring (medior en senior niveau) en je wilt natuurlijk de goede kandidaten hebben, dan moet je rekening houden met de situatie dat ze al ergens anders onder dak zijn en dat hun huidige werkgever soms ook best goed voor ze zorgt.

Draai het gezichtspunt eens om: waarom zouden deze (succesvolle en tevreden) werknemers bij andere organisaties de stap naar een nieuwe werkgever zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44

Reacher

oldschool

Voor mij persoonlijk is het vrij simpel, ik bepaal een overstap aan de volgende zaken:

- Salaris (ik werk primair voor de centen, 50 euro meer doet mij niet overstappen)
- Reistijd (recht op een eigen leven)
- Thuis werkmogelijkheden
- Mogelijkheden tot opleidingen of interne trainingen / aanvullingen tbv mijn ontwikkeling.
- Vertrouwen

Waar ik totaal niet meer ingeloof
- beloftes over de geweldige kansen die je krijgt om te groeien. (na 10 jaar weet ik dat het gros gelul is)
- bonus, geen behoefte, ik wil een solide basis salaris
- auto, laptop, telefoon, bs. Als je mij als baas moet lokken met gereedschap, heb je het echt niet begrepen.
- afbranden van collega's / concurrenten in de business... enorme afknapper

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik ga mij verder hier niet in discussies mengen

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik werk bij een bedrijf waar we hard op zoek zijn naar goede mensen die ons komen versterken. We hebben ook diverse vacatures open staan echter het aantal reacties op de vacatures valt erg tegen. (..) We kijken intern nogmaals kritisch naar onze vacature teksten (wellicht onvoldoende wervend o.i.d.) om dit als reden uit te sluiten.
Misschien moeten jullie eens externen laten kijken naar de vacatureteksten?
Ik denk dat jouw recruiter gelijk heeft. Er zijn uitzonderingen maar de overgrote meerderheid neemt hoogstens een account bij een site als Monsterboard en ziet wel wat er gebeurt. Merk op dat in de diverse topics hier steeds dezelfde mensen reageren.
Hebben jullie overwogen om de technieken van recruiters over te nemen? Koop voor een kleine duizend Euro de hele Monsterboard database en benader potentiele kandidaten zelf...
De programmeertest laten we iedereen doen ongeacht het kennisniveau omdat we dan beter inzicht krijgen hoe iemand de vraagstelling oppakt (wat doet hij/zij wel en wat niet) en naar ons terugstuurt (hoe compleet, opbouw enz enz). De feedback is goed op de test ook van afgewezen kandidaten. Dus hier blijven we aan vast houden.
Wat ik me afvraag: hoeveel ervaring moeten die kandidaten dan hebben? Om wat te noemen, ik heb meer dan vijftien jaar ervaring en als je mij dit vraagt ben ik gewoon weg. Als je dit in de vacaturetekst opneemt dan zal ik nooit reageren: ik denk dat je iemand zoekt met een niet-informatica opleiding, die daarna door het UWV is omgeschoold.
Als jullie inderdaad dat profiel zoeken - prima. Maar, als je een sollicitant voor de functie van financieel directeur zoekt, laat je hem dan ook eenvoudige boekhoudtestjes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 08:15

RBH

Interessant topic moet ik zeggen. 3 maanden terug was ik op zoek naar een baan en binnen twee weken had ik een baan via een recruiter (de vierde die ik al aan de telefoon had, maar de eerste waar ik gewoon goed mee kon opschieten en een beetje doorvroeg wie ik was etc).

Persoonlijk vind ik het wel erg belangrijk dat de werksfeer top is. Ik werk liever voor een loon waar ik van rond kom en een beetje kan sparen maar dat ik WEL elke dag met heel veel plezier naar mijn werk ga dan een 3x zo hoog salaris met een rot baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Verhaaltje over hoe belangrijk vacatures met een goed verhaal zijn.

In september 2010 stond ik ingeschreven op monsterboard, ik kreeg een mail van mijn huidige werkgever. Wat mijn salariseisen zijn. Voordat ik terug mailde naar hun website gegaan en de vacature gelezen. Ik vond het 3x niks. Dus een idiote eis neer gelegd en uiteraard was dit te hoog.

In januari 2011 werd ik gebeld door een recuiter speciaal voor testers. Ik stond daar ingeschreven, wachten tot dat ze iets moois voor mij hadden. Tijdens het gesprek kreeg ik door dat ik het bedrijf al kende. (omschrijving bedrijf, locatie etc...) Dus ik wilde het snel afwimpelen maar de recruiter ging verder en eigenlijk was de functie exact wat ik zocht. 1ste gesprek ging super en 2e gesprek nog beter en sinds feb 2011 werk ik hier ;)

Kijk dus goed naar de vacatures. Vertel uitgebreid wat voor soort mensen je zoekt en wat je te bieden hebt en dan bedoel ik niet alleen qua salaris. Wat ik een dooddoener vind is dat je gaat vertellen wat de functie inhoud. Alsof ik niet weet wat een tester doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Maar goed de lokatie is dus iets om rekening mee te houden. grappig genoeg dacht ik zelf dat A'dam redelijk centraal ligt in de randstad en dus de cirkel Leiden/Utrecht/Alkmaar nog een acceptabele reistijd heeft, dit is blijkbaar een misvatting.
Als ik zelf op zoek zou zijn naar een vaste baan zou ik ook niet zo snel buiten mijn eigen regio (Utrecht) zoeken. Echter doe ik op dit moment werk in de hoek van detachering en consultancy, dus dan krijg je al snel dat je wel langer moet reizen. Ik heb daar bewust voor gekozen om ook mijn carrière een boost te geven (veel ervaring op doen bij verschillende plekken), langere reistijd neem ik voor lief.

Dus ja, reistijd is denk ik heel belangrijk voor velen, en de duur Utrecht - Amsterdam bijvoorbeeld met de trein moet je toch niet onderschatten. Zeg dat je in Utrecht woont, niet te gek ver van het centrum, dan ben je zo toch al snel 20 minuten kwijt om met de fiets of bus naar het station te komen, te parkeren en naar het perron te lopen. De trein doet er (wanneer alles goed gaat) toch een half uur over, en tot slot het laatste stukje naar jullie pand. Al met al één uur per rit, 2 uur per dag dus. En behalve tijd kost het ook geld: een dikke 200 euro per maand voor het treinabonnement, exclusief eventuele bus of stallingskosten in Utrecht.

Wil je dus ook mensen van buiten Amsterdam over de streep trekken, moet je er denk ik wel voldoende tegenover stellen. Denk bijvoorbeeld aan 100% reiskostenvergoeding en/of meer creatieve oplossingen zoals mogelijkheid tot thuiswerk (voor een functie als developer natuurlijk prima toepasbaar), flexibele werktijden, of ik noem maar iets geks vergoeding voor sportschoolbezoek tijdens de middagpauze.

Mochten jullie mogelijkheid hebben tot parkeren, noem dat dan expliciet. Wellicht reageren er dan mensen die absoluut hun auto niet uitwillen (geef ze eens ongelijk) , en Amsterdam 'in de buurt van het station' per voorbaat al uitsluiten omdat ze denken dat het toch een kansloze exercitie zal zijn om te solliciteren (in de verwachting dat er geen parkeerplaatsen zullen zijn, en dat ze zelf voor de hoge parkeerkosten moeten gaan opdraaien).
Tussen de recruiters heb je de echte cv schuivers en daar heb je als persoon en ook als bedrijf het minst aan. Kost verschrikkelijk veel tijd en levert naar verhouding weinig op. Recruiters die hun kandidaten echt kennen en dus een uitgebreide intake mee doen en ook echt iets bijpassend gaan zoeken voor die persoon zijn ook voor bedrijven de betere recruiter. Die kandidaten zijn vaak al een betere match tov de cv-schuif recruiter. Dus we doen wel zaken met recruiters.
Recruiters zou ik zeker inschakelen, maar ik zou er niet te veel tijd aan besteden. De kwaliteit laat vaak te wensen over, maar daarvoor is het dan ook vaak no cure no pay. Laat ze dus maar voor je zoeken, wie weet wat er uit voortkomt, maar reken er niet al te hard op (en nogmaals besteed er niet te veel tijd aan).
Ik merk overigens wel bij sommige mensen die reageren op dit topic een heel andere kijk op de wereld hebben. De een vind bv een programmeertest juist wel goed terwijl de ander dit typeert als het verdoen van mijn tijd. Soms lees ik tussen de regels door dat je als bedrijf bijna vereert moet zijn als men reageert op je vacature. In zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens echter soms bemerk ik een soort God-complex op en dat gaat mij toch iets te ver...
Begrijp mij goed voor dit topic vind ik alle input meer dan welkom het heeft zeker op bepaalde mijn ogen geopend!
Ik denk dat mensen hier voornamelijk reageren op basis van hun emoties aangaande de plek waar ze nu staan in hun carrière. Als iemand reeds bewezen heeft 'goed' te zijn (denk aan recommendations op Linkedin (doorvragen uiteraard)), dan lijkt het afnemen van zo'n test me een beetje overbodig. Daarvoor heb je immers een proeftijd en/of geef je de persoon in kwestie eerst een tijdelijk contract. Blijkt het dus helemaal niks te zijn, dan zit je er niet aan vast. Daarnaast is het een goede test of het wervend personeel (jij) wel afgaat op de juiste eigenschappen van een persoon tijdens het sollicitatieproces. Iemand die verteld dat ie goed is, maar het vervolgens verprutst is natuurlijk heel vervelend: maar wie heeft hem dan aangenomen? Blijkbaar stel je dan niet de juiste vragen, blijkbaar kunnen mensen jou goed leugens verkopen. Dat is dan een punt die je bij jezelf zou moeten verbeteren.

Overigens denk ik dat je weinig keuze hebt in je zoektocht:

Je zoekt -goede- mensen, die kosten nu eenmaal geld. Geld is voor velen toch wel de belangrijkste arbeidsvoorwaarde, dus waarom zou je niet gewoon een bedrag noemen in je wervingstekst? In de detachering is dat vrij normaal. Je ziet ergens een klus, men betaald 70 per uur. Dan weet je ongeveer wat je speelruimte is, en weet je bij voorbaat op welk niveau je de klus moet inschatten alsmede of je er überhaupt op gaat reageren om die reden.

Als ik zie bij een advertentie 60K+, dan weet ik dan het gaat om een flinke senior functie, zie ik 30K dan denk ik meer aan een beginner. Ik denk dat het op die manier ineens veel duidelijker wordt wat voor een persoon je zoekt, voor zowel jezelf als voor de potentiële sollicitant. Ja, je zult ongetwijfeld wat meer c.v.'s van gelukszoekers ontvangen, maar liever dergelijke c.v.'s dan geen c.v.'s.

Jij/je bedrijf is hier verder anoniem (denk ik), voor de discussie en transparantie: noem een grofweg wat je zoekt (hoeveel ervaring en met wat) en noem eens wat je van plan bent daar tegenover te stellen. Laat dan mensen nogmaals hun mening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24

defiant

Moderator General Chat
Zoals ook al genoemd, let ook op je vestigingsbeleid. In de regel geldt dat voor specialistisch of werk met veel ervaring het lastiger wordt om mensen in de directe regio te vinden. Goede bereikbaarheid voor zowel auto als OV vergroten de aantrekkelijkheid van je onderneming, er zijn bijvoorbeeld bereikbaarheidskaarten die het kiezen van een vestigingsplaats vergemakkelijken. De binnenstad of een industrieterrein ergens achteraf vind ik persoonlijk meestal een slechte keuze voor bedrijf dat alleen kantoorwerk verricht en waarin werknemers voornamelijk binnen zitten en dus moet forensen. Want in die gevallen sluit je meestal of de auto of het OV uit.
Andere zijn hier ook op ingegaan, maar om nog een punt te maken: vergeet ook niet in welke sector je onderneemt. De ICT sector heeft nog steeds een hoog cowboy gehalte waar ook aan werkgever/recruitment kant nog geregeld opportunisme en kortzichtigheid hoogtij vieren. Je zult je voor ervaren personeel dus moeten onderscheiden van dat gedeelte van de markt en dus een zekere scepsis van mogelijke kandidaten voor lief moeten nemen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jan-marten schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:36:
Lees anders de Tales from the interview artikelen van TheDailyWTF.com. Erg vermakelijk (en soms herkenbaar) :)

Kleine toevoeging; een test als deze mag direct doorgetrokken worden;

Interviewer: How would you calculate a square root (java)?
Me: Math.sqrt(double)
I: What if there were no square root function?
M: I'd Google for John Carmack's formula to calculate it.
I: What if you couldn't use Google?
M: Assuming you mean no access to the internet, since I don't happen to know how to calculate a square root, I'd ask someone...
I: What if there were nobody to ask?
M: I'm not a math whiz; I'd drive to a bookstore and get a book on how to do it.
I: What if there were no bookstore?
M: Ok, so you want me to come up with a formula I've told you I don't know, in the next 10 seconds, without access to any of the usual reference sources?

:X
Geweldige website die mooi afrekent met de onzin van technische interviews en de incompetentie van interviewers. De reactie van de kandidaat op de square root vraag is ook briljant, (het had een reactie van mij kunnen zijn :) ):
I thanked him for his time and got up to leave when the interviewer countered "we're not through". I pointed out that he knew nothing of my skills, but I now knew everything I needed to know about him, that HE failed the interview, that he had wasted enough of my time, thanked him for his, and walked out.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik sla met name aan op het feit dat je goede mensen zoekt. Goede mensen willen leren en zoeken andere goede mensen. Die kun je vinden op sociale omgevingen zoals sociale media (LinkedIn, Twitter) waar je medewerkers hun kennis delen, maar zeker ook op conferenties. Ook in Nederland zijn er veel meetings en conferenties waar goede mensen graag rondlopen. Als jouw medewerkers daar rondlopen en ze vertellen over de toffe dingen die ze doen, komen er vanzelf nieuwe mensen uit de markt. Dat komt omdat ze aangeven wel klaar te zijn met hun huidige uitdaging, of domweg omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Goede mensen hebben niet alleen eisen qua reisafstand. Een inspirerende omgeving is zeker zo belangrijk. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Jodie01
Krisp schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:06:
Ik sla met name aan op het feit dat je goede mensen zoekt. Goede mensen willen leren en zoeken andere goede mensen. Die kun je vinden op sociale omgevingen zoals sociale media (LinkedIn, Twitter) waar je medewerkers hun kennis delen, maar zeker ook op conferenties. Ook in Nederland zijn er veel meetings en conferenties waar goede mensen graag rondlopen. Als jouw medewerkers daar rondlopen en ze vertellen over de toffe dingen die ze doen, komen er vanzelf nieuwe mensen uit de markt. Dat komt omdat ze aangeven wel klaar te zijn met hun huidige uitdaging, of domweg omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Goede mensen hebben niet alleen eisen qua reisafstand. Een inspirerende omgeving is zeker zo belangrijk. :)
Ben ik het helemaal mee eens!

Update vanuit mijn/ onze kant we hebben jullie feedback (waarvoor veel dank!) goed afgewogen en zijn bv nog kritischer gaan kijken naar onze vacature teksten. We laten deze herschrijven door mensen met verstand ervan en zullen potentiele kandidaten enerzijds directer/persoonlijker gaan benaderen via social media en op events.
Pagina: 1