• thulinma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-07-2023
Ik gebruikte tot enkele weken geleden een Fritz!Box 7570 op mijn verbinding van Online.
Na veel navragen/bellen bij KPN ben ik uiteindelijk overgestapt naar KPN - vooral omdat mij bevestigd werd dat ik mijn eigen modem gewoon mocht blijven gebruiken mits ik maar geen support daarvoor verwachtte (logisch) - ook bij VDSL2.

Nu heb ik inderdaad een VDSL2 verbinding opgeleverd gekregen, en die werkt prima met hun meegeleverde ZTE H220N modem (wat ze Experiabox noemen in alle documentatie). Mijn 7570 krijgt net als de H220N direct DSL sync, en met ongeveer dezelfde - gewoon goede - snelheid in beide gevallen. Dus VDSL2 doet het "gewoon" op mijn 7570, zoals ook zou moeten want het is een ADSL/VDSL modem.

Dan nu het probleem: de 7570 geeft ongeveer elke 20-40 seconden "PPPoE timeout" in het log en herstart daarna de verbinding - welke weer timeout na diezelfde tijd, enzovoorts. De H220N doet er na de DSL sync een minuut of 10 over (erg lang denk ik?) voordat de verbinding het doet. Bij de KPN helpdesk vonden ze dit merkwaardig en stuurden mij een nieuwe H220N toe, maar deze heeft precies hetzelfde probleem. Dat heb ik daarna terug gemeld bij de helpdesk maar toen was het opeens van "oh, maar 10 minuten is heel normaal". Ik wíl natuurlijk gewoon mijn 7570 gebruiken dus dat maakt mij verder niet zo veel uit.

Ik gebruik in de 7570 "kpn@direct-adsl" als username en "kpn" als wachtwoord, hoewel iemand bij de helpdesk mij vertelde dat als het goed is de naam/wachtwoord combinatie genegeerd wordt door hun systeem en dus niet uitmaakt. Ook heb ik geprobeerd om <MAC adres van experiabox>@direct-adsl te gebruiken met én zonder dat ik het MAC adres van mijn 7570 heb gespoofed. Maakt allemaal niets uit - steeds precies dezelfde foutmelding. Ik gebruik als VCI/VPI de waardes 8/48 (gekregen van dezelfde persoon bij de helpdesk die wist dat de naam/wachtwoord combinatie niet uitmaakt).

Inmiddels na een aantal gesprekken met de KPN helpdesk, het KPN forum, en de support afdeling van AVM (makers van de 7570 - want je weet maar nooit of die iets extra's weten...) ben ik nog steeds niets verder. In de tussentijd heb ik de 7570 maar achter de H220N gezet omdat mijn thuistelefoon VoIP is van een andere provider en mijn 7570 mijn DECT basisstation is (dus zonder 7570 geen telefoon). Natuurlijk heb ik liever niet die H220N ervoor - vooral omdat ik ook een eigen server draai en liever niet met de belachelijk restrictieve interface van de H220N werk om mijn poorten te forwarden (geen QoS controls!).

Hopelijk zijn de mensen hier bij Tweakers iets slimmer en kunnen jullie mij verder in de juiste richting helpen. Of misschien is er wel iemand die toevallig dezelfde setup heeft staan?