Goedkoop een subwoofer dempen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 172410

Topicstarter
Mijn huisgenootje heeft sinds kort een nieuw geluidssetje. Absoluut niet de kwaliteit die men hier gewend is, maar wel iets met twee satellietspeakers en een subwoofer. Helaas is het huis oud en de subwoofer niet helemaal lekker afgesteld (waar verder door de gebruiker niet heel veel aan te doen lijkt), waardoor de bastonen één verdieping hoger nogal goed te horen zijn. Ik hoor nooit wat van beneden en de rest van de muziek blijft dan ook netjes waar hij hoort, maar de bastonen zijn redelijk aanwezig. Omdat ik ze in mijn deuropening nauwelijks hoor, maar richting de dragende muur steeds meer krijg ik sterk het idee dat de overdracht voornamelijk via de muur plaatsvindt.

We hebben al even zitten spelen en proberen en het is inderdaad echt de sub die het geluid produceert. Die staat (uiteraard) op de grond, al is dat inmiddels wel op een stuk geperforeerd karton in een poging het geluid wat te dempen. In de equalizer op de computer zijn de bastonen er ook al voor een groot deel uitgedraaid, al krijg ik bijna het idee dat het ding dat actief weer terugdraait.

Wat is een goedkope manier om de subwoofer wat minder trillingen te laten doorgeven? Ik heb uiteraard al even gezocht, maar Auralex Gramma kost al snel tegen de 60 euro en dat is misschien toch net even te veel van het goede gezien de situatie en de prijs van het setje zelf. Zijn er behoorlijke DIY-oplossingen (ik ben best handig en kan ook prima even wat bouwen) voor dit probleem, of eventueel goedkope kant-en-klaar-oplossingen?

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 18:45

yzx

Had ongeveer een gelijk probleem.

Had gewoon een rubber mat gekocht met van die gaten in en daar staat ie nu op.
De trillingen zijn er nog in de andere kamers maar veel minder.

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 22:00
Heb je al spikes geprobeerd?

Topicstarter
Nee. Ik snap eerlijk gezegd het mechanisme waarom die zouden moeten helpen niet; de trillingen worden toch nog steeds doorgegeven? Ik lees dat ze juist bedoeld zijn om trillingen door tapijt heen te helpen, maar het is een laminaatvloer en ik wil juist minder trillingen :p

Misschien snap ik iets niet of raadpleeg ik verkeerde bronnen, ik ben niet zo thuis in de geluidshoek.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 17:50
Het kan helpen door de sub een stukje verder van de muur af te zetten, mocht deze vrij dicht tegen een muur staan... dat kan flink resoneren en een paar cm kan al enorm schelen. Een stuk foam tussen de muur en de sub vangt ook al een hoop op... overigens, sub op een stevig dik stuk foam/kussen zetten werkt ook enorm goed. Het staat alleen niet zo charmant, maar heb het jaren zo gedaan met een oud kussen van een bank en werkte echt perfect...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Sok erin, stuk piepschuim eronder

Topicstarter
MicGlou schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:37:
Het kan helpen door de sub een stukje verder van de muur af te zetten, mocht deze vrij dicht tegen een muur staan...
Hier hebben we al naar gekeken, maar het ding staat er 1-2 meter vandaan. Ook is goed gekeken of er niet via een ander object contact is met de muur.

Kussen check, piepschuim check, sok check. In ieder geval wat oplossingen die ik kan proberen. Ik las elders ook iets over doorgezaagde squashballen en zware tegels. Heeft iemand daar ervaring mee?

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 22:00
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:18:
[...]

Nee. Ik snap eerlijk gezegd het mechanisme waarom die zouden moeten helpen niet; de trillingen worden toch nog steeds doorgegeven? Ik lees dat ze juist bedoeld zijn om trillingen door tapijt heen te helpen, maar het is een laminaatvloer en ik wil juist minder trillingen :p

Misschien snap ik iets niet of raadpleeg ik verkeerde bronnen, ik ben niet zo thuis in de geluidshoek.
Ik heb het zelf ook nog nooit gebruikt, maar volgens mij komt het er simpelweg op neer om hiermee het contactoppervlak te verkleinen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:18:
[...]
en ik wil juist minder trillingen :p
Spikes koppelen inderdaad aan de ondervloer en maken een zo'n klein mogelijk contactoppervlak. In combinatie met sommige vloeren niet wat je wilt. Je kan ook ontkoppelen door zachte materialen te gebruiken, vier halve squashballetjes met de open kant naar boven wil ook wel eens helpen. Let wel dat dit allemaal manieren zijn om het geluid wat te tweaken, je zal er niet opeens een super goed afgestelde subwoofer van krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 20 september 2012 @ 00:26:
Spikes koppelen inderdaad aan de ondervloer en maken een zo'n klein mogelijk contactoppervlak. In combinatie met sommige vloeren niet wat je wilt. Je kan ook ontkoppelen door zachte materialen te gebruiken, vier halve squashballetjes met de open kant naar boven wil ook wel eens helpen. Let wel dat dit allemaal manieren zijn om het geluid wat te tweaken, je zal er niet opeens een super goed afgestelde subwoofer van krijgen.
Volgens mij zag ik die tip elders ook al langskomen van jou, squashballen en stoeptegels :p Laat duidelijk zijn dat audiofiel bezig zijn momenteel geen prioriteit heeft; praktisch gezien gaat het er nu om dat ik boven zo min mogelijk last van de sub heb, daarna is het audiotechnisch wel leuk als mijn huisgenootje ook nog een beetje geluidskwaliteit overhoudt. Dat is echter niet het primaire doel; de boel moet hooguit niet teveel verprutst worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-09-2012 00:38 ]

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Ik woon zelf in een enigzinsgehorig jaren 50/60 flatje dus zat zelf ook met het probleem toen ik een subwoofer aan wilde sluiten. Toen deze op de vloer stond trilde deze helemaal mee dus ben een stukje gaan lopen naar waar ze aan het slopen zijn in de buurt en een stoeptegel meegenomen die daar lag. Sindsdien geen last meer van trillingen.

De goedkoopste oplossing, en in mijn geval werkt hij ook behoorlijk goed, aanrader dus :)

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Over de wijze waarop spikes werken is vrijwel niemand het eens. En zeker niet of ze nu juist koppelen of ontkoppelen.

Toch denk ik dat ze hier wel kunnen helpen. Een theorie die ik gehoord heb en die mij zeer waarschijnlijk lijkt is het volgende: De wanden van een speaker (of sub) staan niet stil. Als gevolg van het geluid trillen die mee.

Dat probeert je bij een kwaliteits speaker te verminderen door een dikkere wand te nemen of door extra steunen binnenin, maar bewegen doet ie gewoon. En zeer zeker bij een goedkoop setje.

Waar zo'n wand het minste beweegt is bij hoeken, terwijl ie in het midden van de want het meeste beweegt.
Als je zo'n sub rechtstreeks op de vloer zet dan word die beweging van het midden van de onderkant doorgegeven aan de vloer.

De minste beweging van de wanden van de sub heb je op de hoeken. Die stijn zeer stug omdat daar drie wanden tegen elkaar aan zitten.
Als je op die hoekpunten de spikes zet, dan bewegen die spikes dus ook heel weinig en word er daardoor ook weinig beweging doorgezet naar de vloer.

Anoniem: 63975

Ik heb mijn Sony SuperBass Subwoofer (ook een gammel 2.1 setje) in een IKEA kistje opgehangen aan dun nylon touw.

Ook geen last van trillingen meer.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 09:01
Je kunt ook rubber trillingsdempers kopen die je normaal gebruikt voor een wasmachine: http://www.mediamarkt.nl/...llingsdemper,1015006.html

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45

DjVe

Hatsaflats!

Sub verzwaren met een tegel erop. Onder de sub een paar rubberen pootjes (tip van FeaR will do) en daaronder bon een tegel. Probeer hem wat uit de hoeken te houden, die versterken het effect. Verder is het een kwestie van samen leven en regels maken :)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Je sub ontkoppelen gaat trouwens niks doen tegen herrie die je krijgt van resonanties in de kamer -- met een kamer van een meter of 3 à 4 breed krijg je in het (sub)laag op een bepaalde toonhoogte een enorme piek omdat de staande golven elkaar versterken.

De enige manier om dat op te vangen is je sub zachter zetten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1