Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thumbnail van een JPG wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-10 22:55

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een thumbnail van een JPG afbeelding wijzigen.

Dus plaatje 1 is het daarwerkelijke plaatje, en plaatje 2 zie je als je een miniatuur zit in de verkenner.

Ik weet wel dat dit mogelijk is, maar kan op google hier niks over vinden, (alleen thumbnails maken)

Is hier software voor?

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Wat wil je er aan wijzigen? Windows genereert de thumbnails automatisch, daar doe je niet veel aan.
Hooguit hidden files aanzetten en het bestand Thumbs.db in de betreffende map weggooien, dan worden ze opnieuw aangemaakt.

Zo scherp als een voetbal!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Reptile209 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:34:
Wat wil je er aan wijzigen? Windows genereert de thumbnails automatisch, daar doe je niet veel aan.
Hooguit hidden files aanzetten en het bestand Thumbs.db in de betreffende map weggooien, dan worden ze opnieuw aangemaakt.
Zo gek idee is het toch niet? Die Thumbs.db is ongetwijfeld op de een of andere manier aan te passen. Of d'r een tooltje voor is, weet ik niet. Maar er zit data in, wat aan te passen is, hooguit weten we nog niet hoe ;)

edit:
Waaróm je het zou willen is me dan wél weer een raadsel...

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 19-09-2012 21:44 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Een makkelijk begin is Wikipedia: Windows thumbnail cache, bij de external links staan alvast een aantal viewers genoemd.

<conspiracy>
Zou TS pr0n willen verstoppen achter valse thumbs? :)
</>

Zo scherp als een voetbal!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Haha allereerst heerlijk die offtopic opmerkingen, ik kan er echt om lachen!
Maar nee, ik wil een logo over het orginele thumbnailtje heen zetten, zodat mensen kunnen zien dat ik die foto's gemaakt heb zonder ze te hoeven openen voor details!

Handig is dus ook dat de thumbnail op andere apparaten (denk aan telefoons) met andere besturingssystemen werkt.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 21:32

Klippy

Still Game

Als ik de vraag goed lees wil hij de thumbnail van de JPEG zelf wijzigen of niet?

Deze staat gewoon opgeslagen in de EXIF info (Wikipedia: JPEG File Interchange Format)

Beetje Googlen moet je dan toch helpen?
Het formaat staat beschreven dus je kan vrij makkelijk in elke programmeertaal die info toevoegen, maar even Google levert al op:
- ThumbsPlus http://www.cerious.com/thumbnails.shtml
- Exif Jpeg header manipulation tool http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

en zo zijn er vast meer...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maar gebruikt Windows die JPEG-thumbs ook dan? Of maakt 'ie alsnog een aparte Thumbs.db aan en gebruikt 'ie die?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 21:32

Klippy

Still Game

Zover ik weet gebruikt hij de embedded versie, is een stuk sneller, anders moet je de hele data inlezen. Ik heb ook vaker gezien dat de thumbnail kapot was of afwijkend was.
Hij zet die dan overigens ook gewoon in de thumbs.db, gaat alleen om het genereren van de thumbnails, waar Windows hem daarna in cache gooit is niet mijn zaak en kan dus wijzigen (zoals bij Windows 7 gebeurde). Maar bij opnieuw schrijven van de thumb zal waarschijnlijk ook de filesize veranderen en in elk geval de wijzigingsdatum van de file, dus hij moet normaal ook opnieuw gegeneerd worden bij een refresh.
Of het _altijd_ gebruikt wordt kan ik je echter niet garanderen, ligt aan OS, gebruikte functies, gebruikte software ed.

Ik heb wel eens een GDI functie gebruikt die hem wel teruggaf (MSDN: Image.GetThumbnailImage method), als hij er is, maar heb ook wel eens een browsertje gemaakt die gewoon de ruwe data inleest en dat zelf doet scalen.

Maar AFAIK gebruikt de standaard explorer de embedded versie als hij er is, al kan je tegenwoordig ook heel grote thumbs weergeven, ik weet niet of het dan ook altijd zo is. Volgens mij wel want je ziet wel eens dat op groot formaat sommige thumbs veel scherper zijn dan andere.

Het is sowieso geen standaard of een ondersteund iets dat je afwijkende thumbnails opslaat, dus je moet er niet van uitgaan dat ze altijd gebruikt worden. Ik zou het niet kunnen garanderen en ik kan niet zo snel vinden welke API functie de explorer gebruikt, maar ik gok ook op bovenstaande.

[ Voor 14% gewijzigd door Klippy op 19-09-2012 22:09 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Ik ben bezig met de thumbsplus trail! Wat zit er veel informatie achter 1 afbeelding, ik sta er echt van te kijken! maar dat terzijde, de eerste link die je gaf werkt niet, die kan niet geopend owrden op w7 x64! de 2de is wel x64 compatible. maar mijn Windows doet er moeilijk over. Hij crashed me om de haverklap en kom dus niet verder.

Ik ben bang dat ik de moet voor vandaag opgegeven heb. Morgen weer een dag.

Pagina: 1