Toon posts:

Mobo vraag/probleem (ASRock Z77 Pro3)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren

Ik heb jullie hulp weer nodig. Ik heb mij onlangs (na uitgebreid raad te vragen op dit forum) een pc besteld met het ASRock Z77 Pro3 mobo.

Alles werkt perfect op het eerste zicht, maar ik stel mij echter een vraag bij het volgende; als ik mijn pc opstart, maakt hij eerst 11 keer een "biep" terwijl hij standaard het logo van het mobo laat zien. Dit gaat echter erg traag in vergelijking met anderen blijkbaar. Hij start volledig op in 55 seconden, terwijl er op oa youtube filmpjes zijn te vinden van desktops met "slechtere" hardware dan de mijne, die dubbel zo snel opstarten.

Ik heb zowel in de papieren- als online-handleiding gekeken en ik kon niets terug vinden van "bieps" bij het opstarten.

Windows 7 boot hier vanaf een Samsung 830 series.

Dus nogmaals, voor de rest werkt de pc absoluut flawless, het is enkel bij het booten (dat _denk ik_ veel sneller zou moeten) dat hij niet naar behoren meewerkt. Als ik mijn pc bv 's nachts wil opstarten zorgt dat gebiep ook wel voor te veel geluid, van daar dat ik het graag opgelost zou zien. De pc is nog geen week oud trouwens.

Overige specs:

Intel Core i5 3570K 3.40GHz 6MB
Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3, Rev. A
Samsung SSD, 128GB, 830 Series
MSI PCI-e GeForce GTX670 OC 2GB 2xDVI/HDMI/DP
Windows 7 64bit

Weet iemand aan wat het kan liggen? Alvast bedankt!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Asrock beep codes googlen ? 1e hit levert meteen asrock faq op.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:06:
Asrock beep codes googlen ? 1e hit levert meteen asrock faq op.
Klopt, reeds gezocht en gevonden. Maar 11 beeps staat daar niet tussen, van daar de vraag.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:08:
[...]

Klopt, reeds gezocht en gevonden. Maar 11 beeps staat daar niet tussen, van daar de vraag.
Gast, waarom zeg je dan dat je niets over beep codes kon vinden??
Totaal 11, maar goed, elke keer 1 beep of wat?
Jij hoort de beeps, wij niet.

Je kunt natuurlijk ook altijd ff asrock contacten.

Vind het nogal makkelijk op tafel leggen jouw kant, stop er eens wat moeite in.

11 beeps, klinkt dat als 1x 1 stadaard startup beep en 2x een serie van 5 beeps ?

Zo ja dan staat de betekenis in die faq

[ Voor 11% gewijzigd door KillerAce_NL op 19-09-2012 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:13:
[...]

Gast, waarom zeg je dan dat je niets over beep codes kon vinden??
Totaal 11, maar goed, elke keer 1 beep of wat?
Jij hoort de beeps, wij niet.

Je kunt natuurlijk ook altijd ff asrock contacten.

Vind het nogal makkelijk op tafel leggen jouw kant, stop er eens wat moeite in.
"Gast" ik heb die FAQ gelezen, op youtube films aan het bekijken geweest en de ASRock website bekeken. Jammer genoeg ken ik geen zier van hardware en kom ik het hier gewoon beleefd vragen of iemand weet wat er wél aan is.

Ik heb het bios even bekeken maar daar blijf ik liefst met mijn poten af.

11 keer 1 korte biep, ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 21:17 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Post dan ok niet dat je niks kunt vinden 8)7
Je hebtdus al wel dingen bekeken en gecheckt, altijd vermelden wat je wel gedaan hebt. Dat scheelt tijd, moeite en irritatie en je wordt beter geholpen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
http://www.asrock.com/support/faq.nl.asp?id=2

Oké, blijkbaar staat het er wel tussen. "Cache Memory bad" is dus het probleem. Wat kan ik daar nu aan doen? Is dat niet wat sneu dat dat net een nieuw mobo is, en direct problemen geeft?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:10:
http://www.asrock.com/support/faq.nl.asp?id=2

Oké, blijkbaar staat het er wel tussen. "Cache Memory bad" is dus het probleem. Wat kan ik daar nu aan doen? Is dat niet wat sneu dat dat net een nieuw mobo is, en direct problemen geeft?
Je leverancier bellen en rma aanvragen. Volgens mij kan het beide zijn, dus cpu/mobo.

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-02 20:02
Hoi,

Ik vind het wat sneu dat er zo gereageerd wordt, het valt mij op dat dit tegenwoordig steeds vaker op tweakers gebeurd.. Laten we blij zijn dat er een (hechte) community bestaat als tweakers, zodat 'anderen' geholpen kunnen worden zonder veel gedoe. EN ja ik ben het er wel mee eens dat google veel en vaak goed kan helpen, maar sommige mensen zijn (nog) leek. No offence.

Meestal betekenen beeps bij t opstarten fouten in je geheugen. Kun je niet andere reepjes van vrienden proberen en kijken of het probleem daarmee opgelost is? Mijn advies is om RMA aan te vragen voor je geheugen.

Je pc start, danwel niet normaal, op. Dus aan je moederbord/cpu kan het niet echt liggen. Je kunt bij opstarten je bios openen en dan je temperaturen uitlezen van zowel je moederbord (25 graden) en cpu (30-40 graden). Als deze gedurende een half uur hierop blijven staan dan kun je stellen dat het wel klopt.

Succes

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

K!wi schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:12:
Hoi,

Ik vind het wat sneu dat er zo gereageerd wordt, het valt mij op dat dit tegenwoordig steeds vaker op tweakers gebeurd.. Laten we blij zijn dat er een (hechte) community bestaat als tweakers, zodat 'anderen' geholpen kunnen worden zonder veel gedoe. EN ja ik ben het er wel mee eens dat google veel en vaak goed kan helpen, maar sommige mensen zijn (nog) leek. No offence.

Meestal betekenen beeps bij t opstarten fouten in je geheugen. Kun je niet andere reepjes van vrienden proberen en kijken of het probleem daarmee opgelost is? Mijn advies is om RMA aan te vragen voor je geheugen.

Je pc start, danwel niet normaal, op. Dus aan je moederbord/cpu kan het niet echt liggen. Je kunt bij opstarten je bios openen en dan je temperaturen uitlezen van zowel je moederbord (25 graden) en cpu (30-40 graden). Als deze gedurende een half uur hierop blijven staan dan kun je stellen dat het wel klopt.

Succes
Zoals je leest, leg ik de TS uit waarom hij ervoor moet zorgen dat er bepaalde gegevens anageleverd worden. Doet hij dat niet, dan wordt hij gewoon niet zo goed mogelijk geholpen, dat is zonde van eenieders tijd en moeite. ;)

Als je hier iets neerplempt onder de noemer: "Ik hoor beeps en ik weet het ook niet", tja dan krijg je weinig response. Dat lijkt me duidelijk aan het gebrek aan reakties op dit topic. Ik geef TS tenminste nog pointers en als ik er maar genoeg aan trek dan blijkt opeens dat hij wél wat op heeft gezocht.. No offense, maar zo werkt dat nou eenmaal niet hier.

Als je verder leest, dan zie je dat hij de oorzaak al heeft gevonden, het is nu de kwestie van pinpointen welk onderdeel er terugmoet.

[ Voor 11% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-09-2012 10:59 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
K!wi schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:12:
Hoi,

Ten overvloede, maar er zijn hier gewoon regels waar iedereen met elk technisch niveau mee aan de slag kan. Zaken als "zelf inzetten" (wat hier wel is gedaan overigens), volledige informatie geven en ook aangeven wat je hebt geprobeerd. Nu zie je:
A. "ik heb dit en dit probleem"
B. "heb je <oplossing> al geprobeerd?"
A. "Ja, maar het werkt niet.
B. "OK, heb je <andere oplossing> al gedaan?"
A. "Helaas, dat ook niet"

etc.etc.etc. Punt is dat er best op mag worden gewezen. Omdat andere mensen hun tijd steken in het helpen met andermans problemen! Maar goed, het euvel is enigszins opgelost.

Sorry, maar je post staat echt VOL met onwaarheden. Uiteraard kan je ook niet alles weten, maar stel er dan bij dat je het niet zeker weet.

Beeps kunnen van alles betekenen, zie ook de FAQ van ASRock. Ook dat de PC opstart sluit moederbord of CPU totaal niet uit. Daarnaast kan het BIOS vaak niet het "moedermord" meten qua temperatuur (wat is "het moederbord"? North bridge, South bridge, audio chip?) en zijn temps ontzettend afhankelijk van de hardware die je gebruikt.

Hoe dan ook, ik zou die hele PC retour doen. En ja, het kan gebeuren dat alles gloednieuw is, en toch gaar, dat heet een DOA (Dead on Arrival) :)

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidT_NL op 21-09-2012 11:45 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1