wc + vrieskist of koelkast.

Pagina: 1
Acties:

• m-bull
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-08-2021
ik heb een idee,
miss heeft iemand al zo'n idee gehad,
maar ik wil (als het gaat )

Passieve radiatoren in een vriezen of oude koelkast plaatsen,

simpel.. maar ik zit hier en daar rond te kijken, maar ik kom water tegen met een max -15 bevriespunt.

kan ik gewoon makkelijk auto koelvloeistof gebruiken ? zo dat ik mijn vriezer op -30 kan zetten.
of is dat niet aan te raden.
iemand ervaring er mee en of tips?

mvg

Martijn

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:30
Wat is je doel?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
Gewoon glycol gebruiken. ja dat is hetzelfde spul wat je in je auto gooit.

Het smeert, bevriest niet, en gaat oxidatie tegen.

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
hou je wel de condens in de gaten die krijgt je als je onder de 5 graden komt

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• m-bull
mijn doel is: mijn pc goed koud te krijgen, aan gezien ik een viezer leeg heb staan

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het lijkt een leuk idee maar ik raad je toch niet aan om het zo te gaan doen. Je moet erg op gaan letten met condens. Water en PC-componenten zijn geen goede vriendjes :9

Android developer & dürüm-liefhebber

• m-bull
napp schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:07:
hoe je wel de condens in de gaten die krijgt je als je onder de 5 graden komt
misschien een idee om de slangen te isloleren?

• napp
  • Laatst online: 25-07-2021
m-bull schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:09:
[...]

misschien een idee om de slangen te isloleren?
Vergeet je de koelblokken ook niet te isoleren

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 01:34

M2M

medicijnman

Gewoon inpakken zoals de profi vloeibare N2 mensen het ook doen. En uiteraard slangen isoleren. Maar zelfs dan heb je de kans dat je setup niet geheel zonder condens gaat.

Buiten dat alles denk ik nog niet dat je plan gaat werken. Een pc genereert zoveel hitte dat een vrieskist dat never nooit niet kan koelen. In ieder geval niet op zo'n manier dat het ook daadwerkelijk efficient gaat. Maar je mag het natuurlijk altijd proberen :)

-_-

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een koelkast of vriezer is goed in iets koud houden. Echt warmte afvoeren zijn ze niet voor gemaakt en dit kunnen ze dus ook niet goed. Helaas gaat dit dus niet werken.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
Misschien een idee om de 'kou' die in een vriezer zit, via een fan naar je koelblokken te blazen? Echter denk ik dat je deze koude lucht eerder weg geblazen hebt dan je vriezer opnieuw koude lucht aan kan maken.

En volgens mij was het ook zo, dat een vriezer/koelkast niet goed werkt als hij niet gevuld is.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36

India Sierra

Learn by failure

Als je zoiets als dit al zou willen moet je met waterchillers of phase change koelers gaan werken.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 01:34

M2M

medicijnman

thehawk007 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:16:
Als je zoiets als dit al zou willen moet je met waterchillers of phase change koelers gaan werken.
Of een batterij peltier elementen in je WC setup. Ook daar zijn best leuke dingen mee te doen, zolang je genoeg van die dingen hebt. Het genereert dan wel weer een enorme berg warmte :).

-_-

• m-bull
even voor de duidelijkheid?
met Passieve radiatoren kan je pc toch gewoon koelen?
en als je het dan in de vriezer / koelkast zet, is het proces tot afkoelen versneld?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:30
Dat ligt eraan de koelkast moet meer vermogen kunnen afvoeren dat de pc kan leveren anders is het systeem niet stabiel.

Voorbeeld koelkast kan 80w kolen pc heeft een totaal vermogen van 200W dat gaat niet passen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ja dat klopt allemaal wel, maar koelkasten/vriezers zijn gemaakt om voornamelijk water te bevriezen en koud te houden. Niet lucht.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
m-bull schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:22:
even voor de duidelijkheid?
met Passieve radiatoren kan je pc toch gewoon koelen?
en als je het dan in de vriezer / koelkast zet, is het proces tot afkoelen versneld?
De koelkast en vriezer kunnen dit niet aan waardoor alles langzaam heter en heter zal worden.

Edit: Zoek anders even op Tweakers. Dit is al tig keer langsgekomen dus je kan er veel info over vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2012 19:26 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Afgelopen zomer toen het zo warm was had ik een LAN-party met wat vrienden, we hadden toen alles maar in de vrieskist geflikkerd omdat het toen 30+ graden was en dus graag lekker koud drinken wilde. Helaas heeft het toen 14 uur geduurd voordat de LUCHT in de vriezer onder 0 was, laat staan die paar pakken ice-tea die erin stonden...

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Isoleren tegen condens = socket vol smeren met zuurvrije vaseline.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-11 16:44

Nessuno

io sono nessuno

Waarom plaats je die hele pc niet gewoon in die vriezer ?
Als hij eenmaal koud is (pc uitlaten voor een paar uur dat alles de zelfde tempratuur krijgt).
Zal het makkelijker zijn de boel koel te houden,er is enkel koude lucht aanwezig
dus minimaal kans op condens.

Daarbij is het ook stil :P je vrieskist absorbeerd een hoop geluid :D

Btw alles wat je probeerd is op eigen risico!!
ben nergens verantwoordelijk voor in dit bizare idee :D

Na rose e cient spin

• c_t_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2021
als je de vriezer dan vult met olie en dan moederbord met alles erop erin zet is het wel mogelijk.

Het enige probleem lijkt me is dat je dan een flinke rotzooi heb als je hem wil verschonen

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
Nessuno schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:20:
..
Als hij eenmaal koud is (pc uitlaten voor een paar uur dat alles de zelfde tempratuur krijgt).
..
De PC kan beter aan blijven. Als deze uit is, dan krijgt ie inderdaad dezelfde temp als de binnenkant van je vriezer, maar ontvangt ook interne ijsvorming zoals in je vriezer.
Als de pc altijd warmer is dan de rest van de vriezer, dan heeft de warmere lucht in je pc ook een lagere RV (Relatieve Vochtigheid) en krijg je geen condens of ijsvorming.

Je vriezer moet natuurlijk wel voldoende koelcapaciteit hebben. Als het te weinig is dan krijg je positieve feedback, hij kan de warmte niet afvoeren en daarom blijft ie draaien en wordt nog warmer etc... een geforceerde luchtstroom langs de warme achterkant/buitenkant van de vriezer kan helpen en ook de compressor extra koelen is beter voor de levensduur.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een vriezer kan maar een beperkte hoeveelheid warmte afvoeren, en is er niet op gemaakt om een warmtebron te koelen. Stel dat de vriezer 100W aan koelenergie heeft, en de computer voegt 125W aan warmte toe, dan warmt het langzaam op in de vriezer.

Je zou hem wel kunnen vullen met extra koelelementen, en dan hou je het wat langer vol, maar dan kan de computer nog steeds niet 24/7 aanstaan.

Vroeger toen de CPU's nog niet zo veel warmte afgaven kon je het nog redden met een peltierkoeling, maar tegenwoordig kan dat niet meer. Zoek maar eens in de hele oude topics, de meeste zijn zo rond 8 jaar oud of nog ouder.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Als je echt iets wilt koop je gewoon een Phase-change. Niet te moeilijk doen, vrieskast + waterkoeling gaat niet werken.
Pagina: 1