Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synchronisatie van bestanden binnen LAN zonder omkijken

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Tegenwoordig heb je mooie opties om bestanden tussen verschillende clients te synchroniseren door middel van tools als Dropbox of verschillende clouddiensten. Dat principe vind ik erg mooi, maar ik wil graag zelf de controle houden. Op dit moment heb ik een Linux-server draaien met een SMB-share waarop de Windows clients de documenten vandaan halen. Mijn documenten verwijst dus direct naar een netwerkshare. Qua prestaties en beschikbaarheid laat dit te wensen over, zeker bij een mobiele client zoals een laptop. Daarom wil ik graag dat de bestanden lokaal beschikbaar zijn maar wel gesynct worden naar de server. Daar wordt namelijk ook de back-up gemaakt.

Eisen:
• instant, wijzigingen moeten gedetecteerd worden en direct gesynct;
• cross-platform; de clients zijn windows 7 en de server linux, ook kan het zijn dat er linux clients komen;
• snel, je moet niet hoeven wachten op de sync, dus graag iets met compressie en/of blocklevelsync-achtig;
• volautomatisch, je moet niet gestoord worden met pop-ups of nog taken moeten draaien, het moet zonder er bij na te denken gebeuren;
• betaalbaar, gratis is leuk, maar een niet al te hoog bedrag zou ik nog best willen betalen.

Al gevonden:
• rsync, deltacopy, winscp autocopy, etc; allemaal tools die handig zijn om handmatig een directory te syncen, maar niet geschikt voor deze doeleinden;
• unison en dergelijke, zag er op het eerste gezicht erg goed uit, maar gaat niet automatisch. Die moet je schedulen en in je startupscripts zetten bijvoorbeeld. Een laatste redmiddel, maar ik hoop nog op iets écht automatisch.

Heeft iemand wel eens de software gezien die ik zoek? Of zal ik toch echt zelf iets moeten gaan knutselen met bovenstaande tools? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 16:28
Wat betreft je Windows clients zou ik zeggen offline files. En op server niveau DFS.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 13:51

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kijk eens naar OwnCloud, dat lijkt erg op DropBox maar kun je op je eigen server installeren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Offline files met DFS gaat niet werken, het is niet alleen maar Windows met Windows Server.

Die OwnCloud heb ik nu draaiend, eens kijken of het ook daadwerkelijk doet wat ik wil. Je ziet niets aan voortgang of conflicten, dat vind ik vooralsnog wel een beetje eng. Verder ziet het er best goed uit, syncen lijkt vlekkeloos te gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Na een langere tijd het in gebruik te hebben gehad zijn de bevindingen verdeeld:
• webclient werkt prachtig, veel mogelijkheden en is een fijne filebrowser.
• webdav koppelingen op telefoon en dergelijke werken ook prima.
• client (windows en linux) werken beroerd, vaak syncerrors en de doorvoersnelheid is erbarmelijk.

Voor mij is dit nu reden om toch eens te kijken of ik niet Unison kan gebruiken, Owncloud zou dan niet meer dan de interface voor web en webdav worden. Hij kan namelijk ook met andere sources verbinden.

De eerste tests wijzen aardig in het voordeel van Unison, 550 MB over duizenden bestanden syncen in minder dan vier minuten waar het met de Owncloud client uren zou duren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8