• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 10:36

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben bezig om een 2de game PC te bouwen voor de grafisch mindere spellen. Heb nu als game PC een C2Q met een HD4870. Deze verbruikt tijdens het gamen 200-300 watt. Maar aangezien ik ook een hoop spellen heb die ouder zijn ben ik nu bezig om een 2de Game PC te bouwen uit resten die ik nog zo heb liggen. Wil dus niet een hoop geld uit geven (zoals die persoon die er een op 8 watt heeft draaien).

Heb nu dus een berg laptop CPU's liggen maar (waarschijnlijk) geen passend moederbord. De vraag is dan welke moederborden ondersteunen deze CPU's.

Heb 3 x 478 cpu's liggen waarvan er 1 het doen in een Mobo wat ik hier heb liggen. En dit is helaas maar een Celly 1.4 (SL6M4 met 30 watt TDP). Het liefst zou ik de T7100 (Core2Duo 2.0 Ghz met 35 watt TDP) ergens in willen bouwen. Maar heb ook nog een T4200, Dan heb ik 2 479 socket CPU's de M760 en M725.

Heb dan bij Asus naar de CPU's gezocht, maar de T7100 en T4200 word nergens gesupport en de 479 maar op 1 mobo (is dat ze maar 1 mobo hebben met 479 socket).

Bestaan er überhaupt mobo die mobile processoren ondersteunen of moet ik daar toch een laprop mobo voor hebben? Voordeel van een laptop mobo dat die meestal nog wat zuiniger zijn dan normale mobo's. Ander leuk voordeel van een laptop mobo is dan dat ik me weer eens creatief aan een casemodding kan wagen.

Ik had vroeger een Geode NX 1500 liggen die verbruikt maar 9 watt TDP. Eens kijken of ik die nog kan vinden. Maar ik denk dat die toch iets te weinig power heeft.

Maar de generelle vraag is dus welk (m)ATX mobo ondersteund een van deze CPU's

SLA4A
SLGJN
SL7SM
SL7EG

Of als dwarst schieter: SMS3400HAX3CM (jaja mobile Sempron O-) )

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-07 14:17

Flappiewappie

Hier nog meer

Heb je gepmed

Hier staat wat

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe eens een tussenstap, dan wordt het een stuk makkelijker zoeken ;)

Er zijn namelijk verschillende types socket met 478 pinnen, namelijk So478 (desktop), Socket M en Socket P (beide mobile). Als je weet hoe de socket heet is het een stuk makkelijker een moederbord te vinden.

Gooi die codes in http://www.cpu-world.com erin en je krigt dat netjes te zien.

Er zijn wel degelijk borden voor al dergelijke sockets, heb in het verleden een So479-bord gehad en nu ligt ergens een Socket M-geval als backup-PC.

Oslik blyat! Oslik!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou tweedehands wat mobile-on-desktop bordjes kunnen opzoeken, maar die zijn i.h.a. zeldzaam en duur, en om eerlijk te zijn: ik snap wel dat je het zonde vindt om die cpu's in de kast te hebben liggen, maar het blijven oude beestjes - je kan beter iets als een G530 met een simpel H61 of B75 bordje (Intel, MSI): een heel stuk sneller, slikt DDR3 (goedkoper!), plus je zit in idle al onder die mobile cpu's die je hebt. Pak een mITX bod, dan zit je ook klein genoeg voor creatief casemodden. En die T7100 dan verpatsen aan iemand met een oude laptop die een cpu upgrade wil, met een beetje mazzel kan je zo die G530 bekostigen.

Die andere mobile cpu's die je hebt zijn ook echt traag, ik weet niet of je anno 2012 nog wel heel blij wordt van sub-Atom performance.

[ Voor 36% gewijzigd door Dreamvoid op 20-09-2012 08:58 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zooo socket P moederborden zijn duur. Even lopen googlen en zit zo vanaf 200 euro. Dan meen ik toch liever een Laptop mobo en maak daar wat van.

iig weet ik nu dat mijn 2 T processoren socket P zijn. Maar daar een passend mobo voor te vinden voor een zacht prijsje zal er niet in zitten. Wel jammer dat deze P processoren gewoon op de oude 478 mobo's passen maar niet werken.

Ik ga even op speurtocht naar een laptop in de kelder. Eventueel ligt er nog een passende.

• Dreamvoid
  • Niet online
Kapotte laptops zijn idd je beste bron van onderdelen, al betwijfel ik of het rationeel erg zinnig is. Dit zijn 65 en 90nm cpu's, tegen huidige maatstaven traag en onzuinig, ondanks dat ze mobile zijn. De enige reden om ze te gebruiken is als je aan (bijna) gratis componenten kan komen.

Bedenk wel, mods met laptop mobo's zijn i.h.a. tricky door a) de voeding en b) keyboard kabel c) interne video kabel.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 20-09-2012 09:54 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik weet wel dat nieuwe machines sneller en zuiniger zijn. Maar de snelheid is niet zo essentieel belangrijk (ben b.v. net aan een point and click adventure uit 2003 begonnen). Zuiniger zou wel leuk zijn, maar om extra veel geld uit te geven om het iets zuiniger te krijgen vind ik dan weer niet leuk. Denk dat de stap tussen C2Q met HD 4870 naar een of andere mobile geval een flinke is.

En het knutselen met laptops is niet zo moeilijk, heb daar al ervaring mee (hier en laptop mobo in een A500 case gemod): http://www.amigascene.nl/...at&topic_id=3212&forum=20

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb zelf een moederbordje van supermicro mini itx met socket 988b.
Hoewel je kenelijk niet heel veel kracht nodig heb is er nieuw niet zoveel te koop met zo'n oude socket.
Je kan natuurlijk ook gewoon low power ivy xeon nemen en daar bijvoorbeeld een hd7750 bijprikken heb je een superzuinige pc.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wilde niet zoveel geld uitgeven, het liefst eigenlijk helemaal geen geld :+ Daarom dacht ik of er eventueel s478 moederborden zijn die de T processoren aankunnen. Maar blijkt dus niet zo makkelijk te zijn. Socket P is op een of andere manier toch geen s478 ook al past het.

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat je ook kan doen is een oud netbookje op de kop tikken. Die dingen zijn met miljoenen verkocht, waren maar 250-300 euro en zijn nogal crappy gebouwd dus gaan snel kapot (scherm, toetsenbord of accu), gaan dan voor een habbekrats weg en hebben hele kleine mobo'tjes (leuk voor casemods). Qua performance zit er weinig tussen zo'n Pentium M en een (dual core) Atom.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 20-09-2012 13:26 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat zou idd ook nog een leuke oplossing zijn. Alleen de vraag of zo'n atom processor te vergelijken valt met een T7100 c2d processor. Gebruik van 5,5 watt TDP is dan wel weer super zuinig.

/edit: Even bij Passmark gekeken... De N450 v.s. T7100: 319 v.s. 986

Welk leuk idee voor zuinige casemod, maar toch 2/3 trager dan een t7100.

/edit 2: Kom er net achter dat de T4200 een indexwaarde heeft van 1270, dus nog een keer een flink stukje sneller is als de T7100. Aangezien beide een TDP van 35 watt hebben zou ik dan toch voor de 4200 gaan.

/edit 3: Jaja ik blijf bezig. Ik kom net een 478-775 adapter tegen. helaas kan deze die ik gevonden heb niet de T-serie aan. Maar bestaat dat ook toevallig voor de T-serie? bron: http://www.geeks.com/deta...nvtid=CL-TPTCA-01&cat=CPU

[ Voor 69% gewijzigd door Roman op 20-09-2012 18:01 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Wow wist niet dat dat bestond gaaf.
Als jou proc socket p is gaat het natuurlijk wel passen maar niet werken want ook bij de omvormer is de pinout nogsteeds die van de 478 en gaat dus ook naar de bestemmende pins in een 775 mobo.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Als ik me niet vergis hadden we vroeger ook socket 479 --> socket 478 adapters. Ik geloof van Asus onder andere, maar ik ben de naam van het beestje even kwijt.

Je moet je echter wel realiseren dan je eigenlijk alle hardware (behoudens het lastig te vinden adapterbord) al ergens hebt liggen, anders wordt het zo'n duur grapje dat je eigenlijk beter voor een simpele atom plank of een goedkope oplossing van AMD kunt gaan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Roman schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:17:
Dat zou idd ook nog een leuke oplossing zijn. Alleen de vraag of zo'n atom processor te vergelijken valt met een T7100 c2d processor.
Die T7100 en T4200 zijn idd veel sneller, het is puur een alternatief voor die Pentium M's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Misschien is zo'n atom wel een vervanging voor mijn Win98 bak. De vraag is dan alleen bestaan er W98 drivers voor die atom powered netbooks. Is wel een gok waard.

Pagina: 1