OSx86 Build: problemen met USB Midi Controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• LaurensG
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-04 11:49
Sinds enige tijd heb ik een eigen "Hackintosh" gebouwd, bestaande uit de volgende hardware:
Gigabyte GA-Z77X-UP5 TH
Intel Core i7 3770 Ivy Bridge
Corsair 16 GB kit Vengeance (1600 MHz)
EVGA GTX560Ti 2 GB
Een rits harde schijven (en SSD-opstartschijf)
En nu daar ook bij een ICIDU USB 2.0 PCI kaart
(dit is naar mijn idee de belangrijkste hardware, meer info kan ik natuurlijk later geven als dat nodig blijkt)
Ik heb netjes Mountain Lion aangeschaft in de Mac App Store en die via een bestaande omweg kunnen installeren op de Hackintosh.

Mijn probleem is het volgende: ik werk in applicaties als Logic Pro (9) en Pro Tools (10) en heb daarvoor een Tascam US2400 MIDI controller. Ik ben op de hoogte van de verschillende modussen van het apparaat (gebruik de "native" mode in Logic, en de "HUI" mode Het apparaat werkt op basis van USB 1.1, maar bevat wel 25 gemotoriseerde en touch-sensitive faders en een transport-sectie. Op mijn Macbook Pro uit 2009 werkt ie perfect bij aansluiting direct op de MBP (zonder USB-hub); dat adviseert Tascam ook in alle handleidingen/op alle fora etc. Hij schijnt namelijk hoge bandbreedte nodig te hebben om alle MIDI-data te kunnen versturen en ontvangen.

Op mijn Hackintosh-computer doet het apparaat echter moeilijk. Bij het direct aansluiten op het moederbord gaan de LEDs op de controller op willekeurig moment knipperen, en de faders verplaatsen zich niet naar de juiste positie bij het openen van een project (sommige wel, sommige niet). Hij reageert dus niet volledig, en ook niet goed op "automation". Als ik wat aan faders schuif op de controller ontvangt de software dit wel (tot zover ik kan zien) goed.
Verbind ik de controller op de PCI-kaart, dan reageert het apparaat volledig op alles wat ik op de computer doe. Het enige probleem is nu alleen, dat als wat ik op het apparaat zelf doe, al is het aan faders schuiven of op start/stop drukken, het niets doet in de software. De computer/software reageert er niet op en Logic toont niet eens inkomende MIDI-data. Er zit niets anders aangesloten op de PCI-kaart...

Dus nu zit ik met het probleem: hoe moet ik dit oplossen? De PCI-kaart beschikt over USB 2.0 en het moederbord over USB 2.0 en 3.0 (op alle poorten geprobeerd), en ik heb zelf geen enkel idee meer waar het aan ligt. Ik hoop dat jullie Tweakers mij weer op weg kunnen helpen voordat ik deze (verder geweldige) controller op Marktplaats moet dumpen!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Kun je eens je Extra map plaatsen + wat meer vertellen over je installatie methode?

• LaurensG
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-04 11:49
In de com.chameleon.boot.plist staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
<plist version="1.0">
<dict>
    <key>EthernetBuiltIn</key>
    <string>Yes</string>
    <key>GraphicsEnabler</key>
    <string>Yes</string>
    <key>Kernel</key>
    <string>mach_kernel</string>
    <key>Kernel Flags</key>
    <string>darkwake=0</string>
    <key>Legacy Logo</key>
    <string>Yes</string>
        <key>Instant Menu</key>
        <string>No</string>
    <key>Timeout</key>
    <string>2</string>
    <key>UseKernelCache</key>
    <string>Yes</string>
    <key>Quiet Boot</key>
    <string>No</string>
    <key>USBBusFix</key>
    <string>Yes</string>
</dict>
</plist>

De smbios.plist bevat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
<plist version="1.0">
<dict>
    <key>SMfamily</key>
    <string>Mac Pro</string>
    <key>SMproductname</key>
    <string>MacPro3,1</string>
    <key>SMboardproduct</key>
    <string>Mac-F42C88C8</string>
    <key>SMserial</key>
    <string>G88451235J4</string>
    <key>SMbiosversion</key>
    <string>MultiBeast.tonymacx86.com</string>
</dict>
</plist>

De installatiemethode was aan de hand van Unibeast: op mijn MBP heb ik Mountain Lion gekocht (draaide toen nog Lion op), en die app kon adhv het installatieprogramma van Mountain Lion een opstartbare USB stick maken voor gewone computers. Verder dus geen alternatieve drivers geïnstalleerd tijdens de installatie (zoals bij iAtkos kan), maar ná de installatie met Multibeast. Daarmee heb ik een DSDT-free installatie gedaan (omdat het mobo dat ondersteunde), en alle andere drivers geïnstalleerd voor grafische kaart, geluid, netwerk, etc. etc.

-update 20-sept:
Bij een cold boot en het opstarten van Logic lijkt het apparaat in een keer goed te doen en reageert Logic goed op het apparaat en omgedraaid; het apparaat stond bij opstarten al in Native Mode voor Logic. Bij het wisselen naar HUI mode voor Pro Tools reageert de software niet meer op wat ik op de controller doe. Dus het lijkt erop dat het bij het wisselen van modi misgaat...
-update 2
Het is helaas niet reproduceerbaar, het lijkt erop dat de software willekeurig wel/niet reageert op de controller, en meer niet dan wel helaas...
-update 3
Nog meer onderzoek gedaan; appje gedownload genaamd MIDI monitor, die kan scannen wat er gebeurt bij MIDI In en Out. Daarbij blijkt dat er bij "cold boot" of nog niet eerder gebruik van de controller icm software midi-informatie binnenkomt. Bij het starten van een programma gaat er MIDI info uit (naar de controller) maar komt er niets meer binnen. Na afsluiten van het programma blijft dat zo, en nu zie ik ook het LEDje op de controller dat USB-activiteit aangeeft niet meer knipperen bij het schuiven aan faders of gebruik van de knoppen op de controller.

Dat de controller veel bandbreedte nodig heeft kan ik begrijpen: ik heb de Monitor ook op m'n Macbook gedraaid, en daar zie ik dat er, wanneer er een programma verbinding heeft met de controller, een continue stroom van data naartoe gaat. Die stroom gaat er ook naartoe als ik hem aan de Hackintosh hang, er komt dan alleen dus niets meer binnen in de software...

[ Voor 28% gewijzigd door LaurensG op 20-09-2012 12:19 . Reden: update in de kwestie ]